Seniko studio
Broj 1/2008
Izdvajamo iz broja:
Broj 1-2008 - prof. dr. sc. Nikola Knego
Bojkot trgovine ili zvižduci upozorenja - Ante Gavranović
Vladin prijedlog za rad nedjeljom – diskriminirajući - Ana Knežević, dipl. polit.
Potrošači i norme (I) - dr. sc. Dragutin Funda
Inozemni dug Hrvatske: Omča oko vrata hrvatskog gospodarstva - pripremio: Goran Pavlović
Novi pravilnik o obliku i načinu vođenja popisa robe u trgovini na malo - Jasenka Gleđa, dipl. oec.
Prikaz knjige: Burzovno poslovanje – terminska trgovina - prof. dr. sc. Boris Sisek
Tradicionalno hrvatsko - udarna poruka u trgovini i izvozna šansa domaćeg gospodarstva (2)
dr. sc. Danko Matasović
2. Gdje smo i kamo idemo
Pored svega lijepoga i poticajnog, što sam napisao o tradicionalnim hrvatskim proiz­vo­dima u prošlom broju Suvremene trgovine, prije njihove daljnje raščlambe na sku­pine i pojedine proizvode (sve do jediničnih pakovina), dobro se je još jednom kraće zadržati na trima osnovnim činiteljima prihvatljivosti i učinkovite prodaje tih proizvoda u suvremenoj trgovini: na kvaliteti (kakvoći), cijeni i dostupnoj količini.

Sigurnost u pro­izvodnji, prijevozu, čuvanju, izlaganju, prodavanju i potrošnji prehrambenih pro­iz­voda, ni u kom slučaju ne bi smjela biti upitna.

Kvaliteta koja se isplati
Bitna značajka atributa tradicionalno uključuje spoznaju da su ti proizvodi nastali kao rezultat odabira nekih posebnih vrijednosti iz prošlosti, koje potrošači prepoznaju i razlikuju kao viši stupanj kvalitete u odnosu na druge proizvode istog tipa, vrste ili sku­pine u koju se razvrstavaju.

To ne znači da se ti proizvodi i danas pro­izvode is­klju­čivo iz sirovina, s dodacima i na način tradicionalne proizvodnje u kućan­stvima i/ili obrtu u vremenu nastajanja izvornika, koji najčešće vrlo uspješno opona­ša­ju. Znatan dio prepoznatljivosti kvalitete tih proizvoda odnosi se na dugogodišnju održivost, stal­nost i prepoznatljivost izvorne kvalitete oplemenjenu dosezima mode­r­ne tehnologije, dizajna i predstavljanja proizvoda na koje asociraju.

Naglašavanje ne­koga drugoga vre­mena i vrijednosti njihova nastajanja podsjeća na pouzdanost, stalnost i njihovu us­mje­renost na posebne vrijednosti koje takvi proizvodi uključuju. Kako bi ih tržište pri­hva­tilo, kako bi se zadržali i bili konkurentni, ti proizvodi su morali i moraju odgovarati ukupnosti kva­litete su­vre­menih proizvoda izdignute na višu razinu i asocijativnu po­uzdanost, koja proizlazi iz dugogodišnjeg iskustva, umijeća i poznavanja kvalitete ko­ja se pre­nosi s naraštaja na naraštaj.

U njihov razvoj, proizvodnju, uvođenje u ne­što druk­čije uvjete poslo­vanja, promidžbu i kakvoću primjerenu potrebama mo­dernog grad­skog stanov­niš­tva, uloženo je mnogo truda, znanja i kreativnosti koje ko­štaju i treba ih valorizirati.

Posebni zahtjevi i/ili maloserijska proizvodnja, česta kod tradicionalnih proizvoda, barem u modernom vremenu kada se ponovno javljaju na tržištu kao “novi proizvodi”, uklju­ču­je i nešto višu cijenu, koju zahtjevni potrošači, slično kao i za ekološki uzgojenu hranu i/ili ljekovite pripravke, rado plaćaju. Naravno, u prihvatljivim odnosima između ugrađene tradicije, iskustva i ponudbene vrijednosti suvremenoga marketinga.
Mala, siromašna zemlja bogate tradicije
Ekonomika veličine nije samo teorijska vrijednost u proizvodnji i prometu dobara ne­go i faktor koji male narode, tržišta i proizvođače dovodi u podređeni položaj na mjesnom i međunarodnom tržištu.

Nažalost, razbijanja stereotipa o našoj veličini, zasluga­ma za civilizacijske i druge dosege “od stoljeća sedmog” teško nam padaju i nismo baš skloni priznati neke od činjenica koje se naprosto ne mogu zanemariti.

Onih koji su manji, nerazvijeniji i siromašniji od nas uvijek je bilo i bit će, što nas ne opravdava niti dovoljno potiče na okretanje onima koji su se brže razvijali i od kojih možemo mnogo toga naučiti i primijeniti u našim, objektivno, “skučenim okvirima”.

Slavna prošlost, neretljanski i Domagojevi gusari, Tomislavova mornarica i/ili (u ma­njoj mjeri), is­kus­tva stoljetnog krvarenje “na razmeđu svjetova”, “predziđu krš­ćan­stva”, vojnim “uspjesima” Trenkovih pandura, hrvatskim postrojbama u mnogim vojnama i sukobima diljem Europe, Jelačićevo “spašavanje” jedne propisno “ocvale” monar­hije i slično, da navedem nekoliko nasumce odabranih primjera, danas slično kao i onda (iako u nešto manjoj mjeri) neće nam mnogo koristiti i/ili nas poticati na brži razvitak ili barem dr­žanje koraka s onima koji su još donedavno bili daleko iza nas.

Sa 4,437.500 stanovnika (prema posljednjem popisu stanovništva s tendencijom po­s­tepenog smanjivanja), potencijalnih potrošača i kupaca u modernoj trgovini, Re­pub­lika Hrvatska nije niti može biti značajniji činilac složenog sustava prometa hrane u Svijetu (oko 6,5 milijardi) ili Europe u nešto širem opsegu od onog kojem težimo (oko 700 milijuna), nego nešto kao “statistička pogreška” (da parafraziram pred­sjed­nika Hrvatske gospodarske komore) i mala zemlja “u tranziciji” i laka lovina “velikih” ili o­nih koji se takvima smatraju.

Neki poticajni primjeri za razmišljanja
Naravno, nismo samo mi mala zemlja bogate tradicije, koja se je stjecajem povijesnih i inih okolnosti našla u “tranziciji” i problemima.

Složio bih se da približno sedam promila svjet­skih i jedan posto europskih potrošača ne mogu bitno utjecati na probleme globali­za­cije tržišta i podešavati ga svojim potrebama, međutim ostaje činjenica da se sa slič­nim problemima susreću i druge zemlje, približno iste veličine (po površini) od ko­jih ponešto, u pozitivnom ili negativnom smislu, možemo naučiti. Samo je pitanje s kim se uspoređujemo: jesu li to Nizozemska, Danska, Belgija i Švicarska (sve nez­natno manje od Hrvatske) ili susjedna nam Bosna i Hercegovina ili Slovačka s kojom su nas u “pripremnom razdoblju za pristup EU” uspoređivali. Sličnosti i razlike su goleme, a poruke i pouke znakovite, upravo na području teme ovog prikaza.
U većem broju svojih ranijih (da ne kažem “mladenačkih”) radova češće sam isti­cao osobitosti nizozemskog “čuda” u proizvodnji i reeksportu hrane, kao primjer ko­jem bi Hrvatska sa svojim (usuđujem se reći većim) zemljopisnim i intelektualnim po­tencijalima trebala težiti.

Tema je odviše intrigantna i opširna da bih ju ponavljao, no ostaje činjenica da su elementi tradicije, iskustva i poznavanja trgovačkog poslova­nja na međunarodnom tržištu hrane upravo ono što Nizozemsku čini vodećom zem­ljom u prometu hrane na svjetskom tržištu i ideal koji ćemo teško doseći. Slično je i s Belgijom i Danskom i iskustvima koja je na području o kojem pišemo dobro istaći.

Odgovor zašto su, primjerice, nizozemski Genevre ili danski Aquavit na svjetskom tr­žištu znatno poznatije robne marke nego naša “glasovita” šljivovica, ili zašto domaći paprenjaci ne mogu doseći prodavanost veću ili barem istovjetnu s podjednako kvali­tet­nim nizozemskim speculasima ili, mož­da još bolje, cijelog spektra danskih kolačića i keksa, da o visokoj razini i prodoru bel­gijskih čokolada na tržišta donedavno pozna­tijih švicarskih proizvoda (uključujući i domaću licencnu proizvodnju) i ne govorimo.

Na sreću navedene zemlje ne proiz­vo­de visokokvalitetna vina ili im se njihov reeks­port ne isplati, jer bismo i, najvjero­jat­ni­je, i vina uvozili s tih područja. Odgovor na pi­tanje zašto je, primjerice Heineken da­nas najveći svjetski proizvođač piva i/ili zašto nizozemske, belgijske i danske pivo­vare osvajaju svjetsko i hrvatsko tržište, nije sa­mo u tradiciji sjevernjačkog pivar­stva, nego i u slabostima domaćeg sustava obrade i ovladavanja mnogim segmen­tima prometa hrane, pića i uživala u svjetskim razmje­rima.
Argumenti za i protiv, iz osnova tržišnog poslovanja prehrambenom robom, da se pros­ječni potrošači pri kupnji primarno odlučuju za poznata i prepoznatljiva osjetilna svojstva (prije svega okus i miris) stvarana stoljetnim oblikovanjem prehram­benih navika nekog kraja, zemlje ili područja (gotovo 90% potrošača), svježinom i lijepim izgledom prehrambenih proizvoda (više od 95% kupaca), poznatim proiz­vo­đačem (veliki i afirmirani ! – za što se odlučuje približno 93% potrošača), odnosno raz­mjer­no mali postotak (samo nešto više od 50%) koji se odlučuju za visoku ili još ma­nje (samo oko 50%) kupaca kojima je pri odluci za kupnju važna posebna kvaliteta, također nije odlučujuća za razliku, jer je približno ista u tim visokorazvijenim zemljama i Hr­vatskoj.

Kruh i vino
(prijelaz prema skupinama i pojedinačnim prehrambenim proizvodima – me­men­to novog pristupa poznavanju prehrambene robe)

Rješenje dvojbi je očito u nečem drugom i znatno bi prešlo i naše dobre namjere. Kao poticaj za daljnje razmišljanje (a što nam drugo i ostaje?) vratimo se samim ko­rijenima domaće tradicije (ili popularnoj marketinškoj krilatici: back to basics) i kva­litete izvornih hrvatskih proizvoda s kojima imamo velike izglede za oblikovanje novog pristupa vrednovanju i plasmanu svježih ideja na domaćem i međunarodnom tržištu. Treba li ponoviti: imamo, ali ih slabo ili nikako ne koristimo.

Ako smo već toliko ponosni na tradiciju “od stoljeća sedmog” ili još ranije, onda smo na tom du­gom putu valjda i nešto naučili. Ako ništa drugo, naučili smo da smo zemlja s kršćan­skom tradicijom, koja posebno cijeni kruh i vino, u razmjerima koji znatno pre­­laze pro­laznosti i pomodarstva suvremenih kretanja na području potrošnje, pro­me­­ta i kakvoće novih, autohtonih i tradicionalnih hrvatskih proizvoda.

Od “demokrat­ski izabrane vlasti” (u našem razmatranju od Zakonodavca) očekuje se da takvo “sta­nje duha” u Hrvatskoj uvažava i formalizam političkog i, nadam se, gospo­dar­skog “približavanja Europi” zamijeni ili dopuni jače izraženim zalaganjem za zaštitu interesa većine vlastitoga stanovništva, a ne nekih drugih interesa (ili previda), koji du­goročno mogu negativno u­tjecati na naš svekoliki razvitak i dobrobit svih sta­nov­ni­ka Lijepe na­še.
Ono što je za temu ovog izlaganja posebno važno, jest činjenica da su upravo “kruh i vino” istinski važni proizvodi (hrana i uživala) u svekolikoj povijesti čovječanstva znat­no stariji od kršćanstva i “etničkih Hrvata”, a da o njima upravo na području pozna­va­nja tradicijskih vrijednosti na ovim prostorima znademo razmjerno malo. Kako ta zna­nja i spoznajne mogućnosti uklopiti u sadašnji tre­nutak dinamičnih kretanja na doma­ćem tržištu hrane, pokušajmo odgovoriti razmatranjima koja slijede.

Kada je riječ o sadašnjem trenutku društvenog, političkog i gospodarskog razvitka Re­­publike Hrvatske, nije na odmet ponoviti činjenicu da domaći Zakonodavac (samostalno ili pod “pritiskom” Europske unije?) upravo na području “kruha i vina” uo­čava i zakonski regulira neke od bitnih problema kvalitete, sigurnosti i tržišta hrane, nažalost (prikaz u prošlom broju našeg časopisa) ponovno na nama specifičan i ne tako lako prepoznatljiv način.

Problem nije ograničen samo na žitarice i žitne pre­ra­đe­vine, vino i vinogradarstvo (tablica 3), nego bitno, te­žinom presedana, utječe i regulira mnoga područja kvalitete, sigurnosti i prometa tradicijskih namirnica i uživala na do­maćem tržištu u funkciji zaštite proizvođača, tr­govaca i potrošača: Zakon o posebnim uvjetima za stavljanje brašna na tržište (Na­rodne novine br. 48/04, 130/04, 140/05 i 143/05) s posebnim Pravilnikom o obilježa­vanju brašna evidencijskim markicama (Narodne novine br. 90/04, 92/04. i 124/04) i Pravilnikom o količini brašna utroše­nog za proizvodnju pojedinih pekarskih proiz­vo­da (Narodne novine br. 146/05 i 133/07) ili nešto stariji Zakon o vinu (Narodne novine br. 96/03) i najnovija Lista tra­dicionalnih izraza za vino (Narodne novine br. 96/07), sasvim sigurno neće riješiti sve probleme osjetljivog područja i budućnost domaćeg agrara u ili izvan Europske unije, ali bi o njihovu značenju sa stajališta za­štite ili barem uređenja prometa i zaštite te­melj­nih interesa domaće autohtone proiz­vod­nje, tradicije i potreba potrošača trebalo raz­mišljati na nešto drukčiji način.
_____________________________________________
Tablica 3. Vino u domaćim zakonskim propisima
_____________________________________________

Zakon o vinu, Narodne novine br. 96/03.

Pravilnik o vinogradarskim područjima, Narodne novine br. 159/04 i br. 64/05.

Pravilnik o Nacionalnoj listi priznatih kultivara vinove loze, 159/04, 14/05, 42/05, 62/05, 3/06, 37/06, 76/06 i 44/07.

Pravilnik o vinu, Narodne novine br. 7 i 117/97.

Pravilnik o voćnim vinima, Narodne novine br. 73/06.

Lista tradicionalnih izraza za vino, Narodne novine br. 96/07.

Pravilnik o proizvodnji vina, Narodne novine br. 2/2005.

Pravilnik o minimalno tehničko-tehnološkim uvjetima za proizvodnju vina i voćnih vina te prodaju vina i voćnih vina, drugih proizvoda od grožđa i vina kao i voćnih vina, Narodne novine br. br. 102/04, 91/05., 71/06. i 73/07.

Pravilnik o uvjetima analize mošta, vina, drugih proizvoda od grožđa i vina te voćnih vina i drugih proizvoda na bazi voćnih vina, Narodne novine br. 102/04 i 64/05.

Pravilnik o fizikalno-kemijskim metodama analize mošta, vina, drugih proizvoda od grožđa i vina te voćnih vina, Narodne novine br. 106/04.

Pravilnik o organoleptičkom (senzornom) ocjenjivanju mošta i vina, Narodne novine br. 106/04.

Pravilnik o označavanju vina oznakama zemljopisnog podrijetla, Narodne novine br. 7/05.

Pravilnik o vinskom i voćnom octu, Narodne novine br. 121/05 i 53/06.
___________________________________________

Izdvajamo iz broja:
Broj 1-2008
Bojkot trgovine ili zvižduci upozorenja
Vladin prijedlog za rad nedjeljom – diskriminirajući
Potrošači i norme (I)
Inozemni dug Hrvatske: Omča oko vrata hrvatskog gospodarstva
Novi pravilnik o obliku i načinu vođenja popisa robe u trgovini na malo
Prikaz knjige: Burzovno poslovanje – terminska trgovina
Arhiva
   
 
 
Tražilica
 
 
Newsletter

Želite li primati
gospodarske novosti
na Vaš e-mail?
Prijavite se odmah!

E-mail:
Anketa