22.11.2007.
Anketa: Mogu li novinari 'srušiti' burzu?
Naslovi ponekad stvaraju paniku, a ne sami tekstovi - smatra čelnik Allianz ZB-a
Zbog sve učestalijih napisa da izjave pojedinih političara i pisanje pojedinih novinara mogu izazvati krah burze, odnosno utjecati na kretanje cijene pojedinih dionica, napravili smo kratku anketu među fond managerima, financijskim analitičarima i ekonomistima.
Mediji, odnosno novinari kroz svoje tekstove mogu doprinijeti krahu burze, kaže Dinko Novoselec, predsjednik Uprave AZ fonda. Ali, problem je u needuciranosti investitora koji nemaju temelje za svoje investicijske odluke. «U takvoj situaciji novinski tekstovi mogu dovesti do panike, ali to ipak nije prvenstveno problem novinarstva nego tržišta kapitala», zaključuje Novoselec.
I u PBZ investu također vjeruju da mediji mogu utjecati na opći dojam o kretanju tržišta kapitala. «Stoga bi bilo dobro da se javnost informira o činjenicama, a da se komentari i preporuke ostave za kolumne kako bi se moguća manipulacija onim dijelom publike koji nemaju potpune informacije o stanju stvari svela na najmanju moguću mjeru» kaže Silvana Milić, fond managerica PBZ Investa.
I Novoselec ukazuje na problem naslova iznad tekstova o tržištu kapitala koji su, kaže, često neprofesionalni jer nemaju previše veze s člankom iznad kojeg stoje. «Naslovi ponekad stvaraju paniku, a ne novinarski tekstovi», dodaje Novoselec.
Naravno da tekstovi novinara mogu doprinijeti kako krahu tako i napuhavanju balona burze, slaže se i Iva Biondić, analitičarka tvrtke TO ONE. «Ne treba smetnuti s uma da su posljednje inicijalne ponude dionica privukle velik broj malih investitora koji ne znaju niti se trude saznati kako tržište kapitala funkcionira nego odluku o kupnji i prodaji dionica donose na temelju novinarskih tekstova. Upravo zato se treba paziti na ono što se piše», zaključuje Biondić.
«Novinari ne mogu izazvati krah burze, ali senzacionalističkim pisanjem, kreiranjem i precjenjivanjem pojedinih događaja mogu utjecati na kretanje cijena», kaže financijski analitičar Krešo Kopsejak. Novinari bi u prikazu sadašnjosti trebali više gledati u budućnost s obzirom na vrednovanje kompanija, te od uprava društva, najvećih dioničara i drugih zainteresiranih tražiti i dobiti kvalitetne informacije o budućim očekivanjima, investicijama i slično, smatra on.
Da novinari kroz svoje tekstove i komentare ne mogu doprinijeti krahu burze, misli Velimir Šonje, iz Arhivanalitike.
Tendenciozni tekstovi utječu na raspoloženje i ponašanje ulagača, no malo je vjerojatno da mogu izazvati krah burze, misli Mario Gatara, analitičar portala Seebiz.eu. (Bankamagazin)
|
|
 |
|