04.02.2011.
Auti sve češće na leasing, nekretnine i dalje na kredit
Nakon prošlogodišnjeg ukidanja PDV-a na mjesečne kamate financijskog leasinga, građanima je leasing postao dostupniji
Sve više hrvatskih građana prilikom kupnje vrijednijih i trajnih dobara odlučuje se za leasing. Prvenstveno prilikom kupnje automobila, dok je leasing nekretnina fizičkim osobama ipak manje konkurentan od klasičnog kredita.
Objašnjenje za prvi trend nalazi se u zakonskoj regulativi koja je stupila na snagu početkom prošle godine i kojom je ukinut PDV na kamatu i naknadu kod financijskog leasinga.
U OTP Leasingu kažu da su građani prije ukidanja poreza činili svega 2 do 3 posto ukupnog njihovog portfelja dok se kroz 2010. godinu taj broj povećao na 10 posto, a vjeruju da će i nastaviti s rastom.
Navode da je financijski leasing odnedavno postao konkurentan klasičnom auto kreditu, no u području nekretnina za građanstvo situacija je drugačija. Tim segmentom bavi se manji broj leasing kuća i one su orijentirane na poduzeća, odnosno financiraju poslovne nekretnine.
"Stambeni kredit se nudi do 30 godina dok se leasing financiranje odobrava uglavnom do 10-15 godina. Osim toga, kod leasing transakcija dolazi do višestruke promjene vlasništva, što obvezuje na višestruki obračun i plaćanje poreza na promet nekretnina, čime cijela transakcija poskupljuje", pojašnjavaju u OTP Leasingu nedostatke leasinga nekretnina za građane.
Kompanijama se isplati
U OTP-u dodaju da je kod poslovnih nekretnina leasing u prednosti jer omogućava duže razdoblje financiranja od banaka, dok dvostruki obračun poreza na promet nekretnina ne mijenja bitno troškovnu strukturu dogovorenog posla.
Unatoč financijskoj krizi i teškom stanju na tržištu, financiranje trgovačkih (shopping centara, big box-ova, DIY centara, maloprodajnih prostora) i uredskih prostora je opstalo. Sve je više upita i za skladišne prostore, logistiku, ali i socijalne ustanove (primjerice staračke domove), kažu u Erste Group Immorent Leasingu.
U Raiffeisen Leasingu također ističu da fokus poslovanja postupno prelazi s financiranja motornih vozila na složenije oblike financiranja opreme i nekretnina koji dobivaju veću važnost. Ipak, kriteriji za odobravanje leasinga se ne mijenjaju i prvenstveno su vezani uz provjeru financijske sposobnosti klijenata.
Prema odgovorima leasing kuća u ovoj se godini ne očekuju značajniji pomaci u smanjenju rezervacija za sumnjiva i sporna potraživanja koja im već duže vrijeme opterećuju poslovanje. Rezultate poslovanja 26 leasing društava za 2010. Hanfa još nije objavila, dok je rezultat za prvih devet mjeseci pokazao 52,95 milijuna kuna gubitka.
UniCredit Leasing Croatia (druga leasing kuća po veličini aktive nakon Hypo Leasing Kroatiena) navodi da je lani povećala ukupnu prodaju za više od 12 posto u odnosu na godinu ranije.
|
I Česi i Nijemci više vole stambene kredite
I u Češkoj se nekretnine kupuju uglavnom na kredit, pa su građani lani podigli stambene kredite u vrijednosti 3,36 milijarde eura, navodi agencija Beta. Vrijednost poslova vezanih uz leasing nekretnina, uključujući stanove i obiteljske kuće, u usporedbi s tim iznosom je zanemariva.
Ako se podigne kredit, stan ili kuća odmah su upisani na vlasnike, a država daje i porezne olakšice za stambene kredite, uz koje Česi mogu godišnje uštedjeti i više od 1.000 eura. Osim toga i kamata je niža nego kod leasinga.
Važno je i odabrati stabilnu leasing kuću – mnogi Česi naučili su tu lekciju po pitanju automobila kada je u krizi dio čeških leasing kuća bankrotirao.
U Njemačkoj, u kojoj rastu stambeni krediti, leasing nekretnina se ne primjenjuje. Kamatna stopa na stambeni kredit tamo se kreće između 3,14 i 4,58 posto.
Susjedna Srbija tek je u procesu omogućavanja leasinga nekretnina za građane – prijedlog Zakona o financijskom leasingu upućen je u parlament, a najvjerojatnije će biti usvojen u prvom kvartalu ove godine. (Bankamagazin)
|
|
|
|