Seniko studio
Broj 2/2007
Izdvajamo iz broja:
Broj 2-2007 - Dubravka Liebl, prof.
Dan slobodnih aktivnosti u Trgovačkoj školi Bjelovar - Gordana Petak
Zašto volim svoj posao u obrazovanju? - prof.dr.sc. Zvonimir Pavlek
Poznavanje robe, obrazovanje, suvremena trgovina i potrošači - dr.sc. Danko Matasović
Upravljanje sigurnošću hrane - HACCP sustav i ISO 22000:2005 - Dušanka Gajdić
Diskontne prodavaonice – utjecaj na hrvatski maloprodajni sustav (“Fenomen Lidl”) - Marija Lasić
Ekonomski i zakonski aspekti obavljanja djelatnosti trgovine na veliko i malo lijekovima i medicinskim proizvodima
mr.sc. Kate Bagović
Uvodno
U području zdravstvene zaštite u Republici Hrvatskoj primjetan je tred porasta potreba za zdravstvenom skrbi a time i rashoda za sektor zdravstva. U struk-turi troškova budžeta zdravstva potrošnja lijekova iznosi 18%. Stoga se kao jedan od ciljeva zdravstvene politike nameće štednja u području propisivanja i potrošnje lijekova, kojoj intenciji pogoduje i činjenica da je udio rashoda za zdravstvo u BDP-u u Hrvatskoj gotovo dvostruko viši nego u drugim zemljama Europe.

Ukupni izdaci za zdravstvo bi se, prema Nacionalnoj strategiji razvoja zdravstva do 2011. godine, trebali smanjiti sa 7,9% učešća troškova u BDP-u 2004., na 6,1% u 2011. S druge strane, vidljiv je veliki pritisak farmacutskih tvrtki koje se nameću na tržištu i primjenama raznih strategija nastoje zadržati odnosno povećati tržišni udjel.

1. Struktura farmaceutskih trgovačkih društava u RH
Na hrvatskom tržištu prisutno je sedam proizvođača lijekova i medicinskih proizvoda. To su Belupo, Hrvatski zavod za transfuzijsku medicinu, Imunološki zavod d.d, Jadran Galenski laboratorij, Pliva d.d., Razvitak d.d. i Trešnjevka laboratorij d.o.o. Usko povezane s farmaceutskom djelatnošću su veledrogerije koje su značajna karika u distributivnom lancu lijekova te ljekarne u kojima se obavlja specijalizirana trgovina na malo lijekovima i medicinskim proizvodima.

Djelatnost proizvodnje i trgovine na veliko farmaceutskim proizvodima u RH obuhvaća 144 gospodarska subjekta koji ostvaruju prihod od preko 7,3 milijardi HRK. Iako se ovom djelatnošću bavi relativno mnogo gos-podarskih subjekata, tržište odlikuje visoka koncentracija s obzirom da četiri društva, mjereno ostvarenim prihodom, čine 75% tržišta. Tržišni lideri su Medika d.d., s udjelom od 28% i Grupa Medika s udjelom od 31%. Slijede društva Phoenix-Farmacija te Oktal Pharma i Medical Intertrade koje pojedinačno imaju gotovo izjednačen tržišni udio od po 16% - 17%. Grupu Medika čine: Ljekarne Prima Pharme, Split; Farmis d.o.o., Zagreb; te Farmacon d.o.o., Osijek.

Veledrogerije trguju međusobno, što je osobito izraženo kod proizvoda stranih proizvođača za koje pojedina veledrogerija ima pravo zastupstva, te kod proizvoda iz vlastitih konsignacijskih skladišta.
Farmaceutski proizvodi su proizvodi kemijske industrije koju karakterizira visoka vrijednost, dugo razdoblje ulaganja i istraživanja ali i visoki profiti koji se generiraju nakon uvođenja novog proizvoda na tržište.

Farmaceutske proizvode karakterizira i vrlo niska elastičnost potražnje što, uz visoke troškove dijelom objašnjava njihovu visoku cijenu Elastičnost potražnje (cjenovna elastičnost) pokazuje intenzitet promjene potraživane količine ovisno o promjeni cijene dobra. Mjeri se dijeljenjem nastale promjene u opsegu potraživane količine tog dobra, s postotnom promjenom njegove cijene.

Prevedeno na okolnosti prodaje farmaceutskih proizvoda slijedi pretpostavka neznatnog povećanja potraživane količine lijekova u situaciji pada cijena. Ipak, kontinuirano postoje pritisci za snižavanjem cijena, dijelom zbog utjecaja konkurencije a dijelom zbog utjecaja države, čija su nastojanja usmjerena ostvarenju ciljeva zdravstvene politike.

Stoga na tržištu proizvoda čija je potražnja neelastična, poduzeće koje snižava cijenu svojih proizvoda gubi dio prihoda jer potražnja za proizvodom neće reagirati na manje cijene povećanjem tražene količine. Kako bi većoj mjeri iskoristile pozitivne efekte ekonomije razmjera1 farmaceutske tvrtke posluju internacionalno.

Opširnije u časopisu

Izdvajamo iz broja:
Broj 2-2007
Dan slobodnih aktivnosti u Trgovačkoj školi Bjelovar
Zašto volim svoj posao u obrazovanju?
Poznavanje robe, obrazovanje, suvremena trgovina i potrošači
Upravljanje sigurnošću hrane - HACCP sustav i ISO 22000:2005
Diskontne prodavaonice – utjecaj na hrvatski maloprodajni sustav (“Fenomen Lidl”)
Arhiva
   
 
 
Tražilica
 
 
Newsletter

Želite li primati
gospodarske novosti
na Vaš e-mail?
Prijavite se odmah!

E-mail:
Anketa