Seniko studio
Broj 6/2006
Izdvajamo iz broja:
Broj 6/2006 - Ante Gavranović
Kvaliteta i pouzdanost prehrambene robe u velikim trgovačkim sustavima (2) - dr.sc. Danko Matasović
Suvremeni Brand Management (3) - prof.dr.sc. Zvonimir Pavlek
Zdravlje – temelj uspjeha u životu - S.Sertić i G. Pavlović
Grupa Belišće: Hrvatska uspješnost u europskim razmjerima - S. Sertić i G. Pavlović
Management - Dubravka Liebl, prof.
Usklađivanje hrvatskog poreznog zakonodavstva s pravnom stečevinom Europske unije u dijelu oporezivanja dobiti
Jasenka Gleđa, dipl.oec.
Zakon o porezu na dobit , čiji tekst je objavljen u «NN» 177/04, primjenjuje se od 1. siječnja 2005. godine. Porezna oslobođenja i olakšice propisane tim Zakonom , ocjenjena su, od Europske Komisije, kao fiskalne državne potpore koje nisu kompatibilne jedinstvenom tržištu i nisu u skladu sa pravnom stečevinom EZ-a za državne potpore.

Prema pravilima Europske unije (Smjernica za nacionalne regionalne potpore), regionalne potpore namjenjene su dvjema vrstama regija: onima gdje je vrlo nizak standard ili velika nezaposlenost ( BDP per capita 75% manji od prosjeka EU) te manje razvijenim regijama prema prijedlogu zemlje članice. Potpore se mogu provesti kao potpore za početna ulaganja pri osnivanju novog poduzeća te za rast djelatnosti ili promjenu proizvodnog programa postojećeg poduzeća.

Operativne potpore su potpore za tekuće poslovanje a sastoje se u smanjenju tekućih ( troškova plaća) i drugih redovitih troškova. To bi u našim okolnostima bila dodatna umanjenja osnovice za oporezivanje dobiti za troškove plaća novih zaposlenika, troškova školovanja, stručnog usavršavanja te troškove istraživanja i razvoja.

Obzirom da navedena umanjenja, predstavljaju dvostruko umanjenje porezne osnovice, ove porezne olakšice ne ispunjavaju kriterije pravne stečevine Europske unije za odobravanje državnih potpora istraživanju i razvoju, zapošljavanju i usavršavanju.

To je razlog, da je Zakon o porezu na dobit, od početka njegove primjene izmjenjen dva puta. Prve izmjene Zakona ( iz srpnja 2005 ) više su formalne nego sadržajne prirode a njima je zapravo pokrenuta reforma fiskalnih državnih potpora.

Naime, Zakonom o izmjenama Zakona o porezu na dobit iz «NN» 90/05 brisani su članci 21, 22, 23 i 24 . i isti su, u neizmjenjenom sadržaju i opsegu «preseljeni « u zakone koji uređuju poslovanje u određenim područjima. To su : Zakon o područjima posebne državne skrbi («NN» 26/03, 90/05), Zakon o obnovi i razvoju Grada Vukovara, («NN» 44/01 i 90/05), Zakon o brdsko-planinskim područjima («NN» 12/02, 90/05) te Zakon o slobodnim zonama («NN» 44/96 i 92/05).

Druge izmjene Zakona, također su motiviranje zahtjevima Europske unije a primjenjuju se od 1. siječnja 2007 godine, što znači da porezni obveznici mogu , do kraja 2006 godine primjenjivati sve olakšice i oslobođenja propisana do sada važećim zakonima. Nova pravila oporezivanja dobiti primjenjuju se tek na kalendarsku 2007. godinu.
Zakon o izmjenama Zakona o porezu na dobit («NN» 90/ 05)
Kao što je već navedeno, ovim izmjenama Zakon o porezu na dobit brišu se članci 21., 22., 23., 24 a propisivali su oslobođenja, olakšice i poticaje.

Brisanjem članka 21. iz Zakona o porezu na dobit, olakšice i oslobođenja pri plaćanju poreza na dobit za porezne obveznike koji obavljaju djelatnost na području posebne državne skrbi sada propisuje članak 13 Zakona o područjima posebne državne skrbi.

Brisanjem članka 22. iz Zakona o porezu na dobit, olakšice i oslobođenja pri plaćanju poreza na dobit za porezne obveznike koji obavljaju djelatnost na području grada Vukovara, propisane su u članku 30 a Zakona o obnovi i razvoju grada Vukovara .

Brisanjem članka 23. iz Zakona o porezu na dobit , olakšice i oslobođenja za porezne obveznike koji obavljaju djelatnost na brdsko planinskim područjima propisane su u članku 7b Zakona o brdsko-planinskim područjima.

Brisanjem članka 24. Zakona o porezu na dobit, olakšice i oslobođenja za korisnike slobodnih zona propisane su u izmjenjenom članku 36 Zakona o slobodnim zonama.

Osim spomenutih izmjena, ovim izmjenama izmjenjene su i odredbe Zakona o oporezivanju dividende porezom po odbitku. Izmjena je učinjena u svrhu poštivanja preuzetih obveza iz Sporazuma o stabilizaciji i pridruživanju između Republike Hrvatske i Europskih zajednica i njihovih članica o jednakom postupanju s domaćim i inozemnim ulagačima te usklađivanja s pravnom stečevinom EZ-a – Smjernica Vijeća o zajedničkom oporezivanju koje se primjenjuje na trgovačka društva majke i trgovačka društva kćeri država članica.

Ova smjernica propisuje da države članice u kojima je dividenda nastala, ne smiju oporezivati isplate tih dividendi, neovisno u kojem razdoblju je ostvarena dobit iz koje se dividenda isplaćuje.
Zakon o izmjenama i dopunama Zakona o porezu na dobit ( «NN» 57/06) – primjena od 1. siječnja 2007.
Ove izmjene Zakona također se odnose na porezne olakšice i poticaje a primjenjivat će se od 1. siječnja 2007 godine. Izmjenama i dopunama Zakona o porezu na dobit , do sada važeća porezna oslobođenja i poticaji propisana člankom 6. stavak 1. točka 5., 6. i 7. te člancima 25., 26. i 27. Zakona o porezu na dobit («NN» 177/04 i 90/05) brišu se i prenose u nadležnost ministarstvima nadležnim za upravljanje državnim potporama za istraživanje i razvoj, poticanje ulaganja, zapošljavanje i usavršavanje, u svrhu transparentnosti i učinkovitosti navedenih poticaja, odnosno mogućih državnih potpora.

Predviđa se, da se posebnim programima, temeljem zakonskih prijedloga, propišu mjere za istraživanje i razvoj, te zapošljavanje i usavršavanje.
Poticaji zapošljavanju, školovanja radnika te izdaci za istraživanje i razvoj u 2007.
U 2007. godini , obveznici poreza na dobit neće moći koristiti olakšice u obliku dodatnog umanjenja porezne osnovice za plaće i doprinose na plaću novozaposlenih radnika (olakšica se mogla koristiti u trajanju godinu dana od dana zaposlenja, a za novozaposlene invalide u trajanju tri godine od dana zaposlenja), troškove istraživanja i razvoja te troškove školovanja i stručnog usavršavanja radnika.

Olakšice po osnovu zapošljavanja, školovanja radnika ili izdataka za istraživanje i razvoj, odnosno po nekoj drugoj osnovi , ostvarivat će se u sadržaju i opsegu kako to bude uređeno posebnim propisima.

U svezi s tim, očekuje se da nadležno Ministartvo znanosti obrazovanja i sporta, donese posebne propise sukladno zahtjevima u Zakonu o državnim potporama i prvnoj stečevini Europske unije.

Izmjene Zakona o porezu na dobit propisuju da porezni obveznici koji budu koristili porezne olakšice prema posebnim propisima moraju osigurati i posebno knjigovodstveno praćenje poslovnih događaja i obračun dobiti za djelatnost za koju koriste neko porezno oslobođenje ili olakšicu. Ta je obveza bila propisana i prema dosadašnjem propisu, a odnosila se na olakšice u obliku sniženih poreznih stopa ili oslobađanja od obveze plaćanja poreza na dobit.

Obveza posebnog knjigovodstvenog praćenja, uvodi se za porezne obveznike koji će koristiti posebne poticaje i državne potpore, temeljem kojih će ostvarivati porezne olakšice.
Ukidanje poreznih olakšica za određene poduzetnike u 2007.
(brisanje članaka 25. 26. i 27. iz Zakona o porezu na dobit)

Članak 25. Zakona o porezu na dobit , propisivao je oslobođenje od plaćanja poereza na dobit za porezne obveznike koji su registrirani i obavljaju isključivo istraživačko razvojnu djelatnost. Kako je ovim izmjenama ta odredba brisana, porezni obveznici koji obavljaju isključivo istraživačko razvojnu djelatnost , od 1. siječnja 2007. plaćaju porez na dobit.

Trgovačka društva koja obavljaju isključivo istraživačko-razvojnu djelatnost moći će osnovicu poreza na dobit umanjiti za svotu državne potpore primljene u svrhu istraživanja i razvoja prema pravilima iz Uredbe o državnim potporama.

Članak 26. Zakona o porezu na dobit propisvao je poticaje ulaganja te primjenu niže stope poreza na dobit za porezne obveznike koji ostvare dobit od ulaganja u određenom iznosu i uz uvjet da zapošljavaju određeni broj radnika.

Od 1. siječnja 2007. godine ukidaju se sve olakšice u plaćanju poreza na dobit po osnovu ulaganja, a taj dio olakšica bit će propisan novim Zakonom o poticaju ulaganja koji na sveobuhvatan način uređuje ovo područje te je usklađen s pravnom stečevinom Europske unije. Novi zakon o poticanju ulaganja trebao bi se usvojiti po hitnom postupku, jer se za njegovu provedbu do kraja godine trebaju donijeti i neki podzakonski akti.

Prema konačnom prijedlogu toga Zakona , poticaje će moći dobiti samo porezni obveznici koji se bave proizvodno-prerađivačkim djelatnostima, ulažu u tehnološko razvojno-inovacijske centre te strateške aktivnosti.

Ti porezni obveznici mogli bi koristiti porezne i carinske olakšice ovisno o visini ulaganja i broju otvorenih radnih mjesta. Prema tekstu iz konačnog prijedloga Zakona, za ulaganja u visini do 1,5 milijuna Eura i otvaranje najmanje 10 novih radnih mjesta, investitor bi mogao umanjiti stopu poreza na dobit za 50%.

Za ulaganja između 1,5 do 4 milijuna Eura i otvaranje najmanje 30 radnih mjesta, stopa poreza na dobit umanjuje se za 65%, a onima koji ulažu do osam mil. Eura i otvaraju najmanje 50 radnih mjesta- 85%. Oni koji ulažu više od tog iznosa i otvaraju 75 radnih mjesta, 10 godina neće uopće morati plaćati porez na dobit.
U slučaju da investitor ne ispuni jedan od propisanih uvjeta, morao bi vratiti sav iznos poreznih olakšica, uvećan za iznos zakonskih zateznih kamata.

Trgovačka društva koja su registrirana i obavljaju brodarsku djelatnost, prema dosadašnjim odredbama članka 26 Zakona o porezu na dobit ne plaćaju porez na dobit koju ostvare od iskorištavanja brodova u međunarodnoj plovidbi.

Brisanjem ove odredbe, porezni obveznici koji su registrirani i obavljaju brodarsku djelatnost u 2007. godini plaćali bi porez na dobit za ukupno poslovanje.
Članak 27. Zakona o porezu na dobit odnosio se na primjenu niže stope poreza na dobit ( 5%) za porezne obveznike koji su bili osnovani u svrhu profasionalne rehabilitacije i zapošljavanja osoba s inavliditetom.

Ovu vrstu olakšica treba prilagoditi pravilima EU., obzirom da je ovaj poticaj propisan samo za jednu kategoriju poreznih obveznika i ima obilježja selektivnosti a selektivan način smanjivanja porezne osnovice smatra se državnom potporom suprotnom načelima jedinstvenog tržišta, a time i s pravilima za državne potpore pravne stečevine EU.

Od 2007 godine, i ovi porezni obveznici plaćali bi stopu poreza na dobit po punoj stopi od 20%.

Na kraju napominjemo, da je za očekivati promjene Zakona o porezu na dohodak u dijelu posebnih olakšica, oslobođenja i poticaja za fizičke osobe koje obavljaju regostriranu djelatnost obrta ili slobodnog zanimanja.

Izdvajamo iz broja:
Broj 6/2006
Kvaliteta i pouzdanost prehrambene robe u velikim trgovačkim sustavima (2)
Suvremeni Brand Management (3)
Zdravlje – temelj uspjeha u životu
Grupa Belišće: Hrvatska uspješnost u europskim razmjerima
Management
Arhiva
   
 
 
Tražilica
 
 
Newsletter

Želite li primati
gospodarske novosti
na Vaš e-mail?
Prijavite se odmah!

E-mail:
Anketa