Seniko studio
Broj 6/2006
Izdvajamo iz broja:
Broj 6/2006 - Ante Gavranović
Kvaliteta i pouzdanost prehrambene robe u velikim trgovačkim sustavima (2) - dr.sc. Danko Matasović
Suvremeni Brand Management (3) - prof.dr.sc. Zvonimir Pavlek
Grupa Belišće: Hrvatska uspješnost u europskim razmjerima - S. Sertić i G. Pavlović
Usklađivanje hrvatskog poreznog zakonodavstva s pravnom stečevinom Europske unije u dijelu oporezivanja dobiti - Jasenka Gleđa, dipl.oec.
Management - Dubravka Liebl, prof.
Zdravlje – temelj uspjeha u životu
S.Sertić i G. Pavlović
Tržište prirodnih preparata zauzima sve značajnije mjesto u farmaceutskoj industriji. O kretanjima u tom segmentu razgovarali smo s gospodinom Berislavom Pribanićem, direktorom Naturprodukt d.o.o.

Curiculum Vitae:
Rođen 24. srpnja 1958. godine u Ogulinu, gdje završava i osnovnu školu. Srednju školu završava u Zagrebu. Nakon dvije godine fakulteta seli u Italiju te u Firenci završava marketing menadžment. Zapošljava se prvo u Fin Investu, gdje upoznaje osnove funkcioniranja marketinga što mu pomaže u osnivanju vlastite tvrtke. Od tada radi u privatnim vlastitim firmama, kao što je Naturprodukt, gdje je jedan od partnera. Uglavnom na poziciji direktora marketinga ili, kao što je sada slučaj, generalnog direktora.

Počeli ste u okvirima grupacije Dr. Theiss?
Naturprodukt je osnovan 1995. godine, kao dio grupacije Dr. Theiss Naturwaren GmbH. U tadašnje vrijeme u poslovanje ulazim s partnerima gospodinom Peterom Theissom i gospodinom Giuseppeom Nardiem te osnivamo tvrtku kćer u Hrvatskoj. Cilj nam je da na bolji, učinkovitiji način, promoviramo prirodne farmaceutske proizvode, koji su neophodni u očuvanju zdravlja.

Kada je općenito začeta ideja o proizvodnji takve vrste prirodnih preparata?
Povijest Dr. Theiss grupacije seže unazad tridesetak godina. Peter Theiss je 1976. godine, kao mladi farmaceutski stručnjak, počeo raditi u obiteljskoj ljekarni u Homburgu. Uviđa kako već u to vrijeme na tržištu nedostaje prirodnih farmaceutskih preparata, bilo da se radi o lijekovima, dodacima prehrani ili kozmetičkim preparatima.

Zajedno sa suprugom Barbarom pokreće proizvodnju najprije baziranu na klasičnim recepturama, prije svih na bazi ljekovite biljke neven. Primjerice, nevenov pomaz je danas klasični i jako poznati preparat Dr. Theissea. I ostali proizvodi su na biljnoj bazi, poput švedske gorčice ili trpučevog sirupa protiv kašlja.
Trgovačko društvo Dr. Theiss Naturwaren GmbH osnivaju već 1978. godine, jer je potražnja za njihovim preparatima već tada bila izuzetno velika. Tijekom osamdesetih godina tvrtka ostvaruje enormnu ekspanziju na tržišta diljem svijeta, a posebice početkom devedesetih otvaranjem istočnoeuropskih zemalja. Danas smo prisutni u više od 50 zemalja svijeta, na pet kontinenata, i imamo isprofilirane svjetski poznate brendove.

Osnovna flozofija poslovanja ogleda se u povratku prirodi. Naime, kako je industrijalizacija 20. stoljeća zahvatila sve slojeve djelatnosti u društvu, jasno je kako niti farmacija nije mogla biti izuzetak. Industrijalizacijom se uvelike razvijaju sintetski lijekovi, koji su dobri i koji su u mnogome pomogli čovječanstvu.

Međutim, tako proizvedeni lijekovi imaju nedostatke. Nagli razvoj industrije i masovna proizvodnja sintetskih lijekova dovela je do problematičnog stanja, gdje se već polovinom prošlog stoljeća došlo do zaključka kako je prekomjerna uporaba sintetskih lijekova dvosjekli mač. Javljali su se brojni zdravstveni problemi i nuspojave.

U stručnim krugovima se intenzivno istraživalo kako bi se smanjile nuspojave u konzumaciji sintetskih lijekova. Pri tome se moralo posegnuti u povijest. Odgovor je pronađen u fitoterapiji tj. liječenju na prirodan način. Na područjima središnje Europe fitoterapija datira još iz davnih vremena.

Još u ta davna vremena ljudi koriste ljekovito bilje za liječenje, za njegu i za prevenciju, što je dovelo do znatnog razvoja fitoterapeutskih znanja i vještina. Najpoznatije ''fitoterapeutsko'' područje u cijeloj Europi je upravo područje između Baltika i Jadrana, znači prostor središnje Europe.
Već je uvriježena sintagma ''ljekovito bilje''. Postoji li neljekovito bilje?
Ljudi najčešće barataju pojmom ljekovito bilje, što bi moglo značiti da postoji i bilje koje nije ljekovito. To je pogrešna konstatacija, jer svo je bilje ljekovito. Pod pojmom ljekovito mi označavamo ono bilje koje je danas u uporabi. To ne znači da neko drugo bilje, koje nije u uporabi, nema određena ljekovita svojstva.

Prehrambena industrija vrlo je osjetljiva i odgovorna djelatnost. Kako ste koncipirali vaše poslovanje?
Posao je koncipiran tako da radimo isključivo kroz ljekarne. Kako bi farmaceutski proizvod došao na police ljekarne mora proći složenu proceduru provjere kakvoće i certifikacije.

Ljekarnik, a naročito pacijent, mora biti siguran da dobiva ispravan proizvod odgovarajuće kvalitete, koji je indiciran za određeno stanje. Primjerice, trpučev sirup je po definiciji dodatak prehrani, kao i neki prehrambeni artikli, ali je to proizvod koji ima indikaciju i doziranje koje je optimalno za zdravlje čovjeka.

Kroz ljekarnu cjelokupni proces možemo kontrolirati kako bismo bili u stanju potrošaču ponuditi provjereni proizvod. Bilo da se radi o čovjeku, koji je pacijent i ima stanovite smetnje, ili o nekome tko djeluje preventivno. Prevencija je hit u suvremenom načinu života. Više nego ikada vrijedi stara ali uvijek aktualna izreka ''Bolje spriječiti, nego liječiti''.

Dr. Theiss upravo u tom segmentu nudi na tržištima u cijelom svijetu, pa i u Hrvatskoj, bogatu paletu proizvoda. Želja nam je potaknuti ljude da razmišljaju o svome zdravlju. Na taj način pokušavamo utjecati na pojedinca i društvo u cjelini da se skrbi o vlastitom zdravlju. Zdravlje je ultimativna investicija.

Loša navika nebrige o vlastitom zdravlju vuče korijen još iz vremena bivše države. Čovjek koji bi imao određeni zdravstveni problem dolazio bi u ljekarnu, tamo obično dobio neki jeftini sintetski lijek koji bi jednu stvar ublažio, a drugu pogoršao.

Brojni svjetski stručnjaci ostajali su zapanjeni podacima o radnom vijeku koje su radnici u bivšoj Jugoslaviji provodili na bolovanju. To su frapantne brojke. Nebriga društva spram pojedinca i njegovog zdravlja doveli su do stvaranja loše navike, koja se proteže i do današnjih dana. To se mora promijeniti, mora se stvoriti navika brige za zdravlje pojedinca, što mora biti interes i države i društva u cijelosti.
Svakodnevna prevencija
Tvrtka Naturprodukt u Hrvatskoj je već 12 godina i mi kao tvrtka aktivno sudjelujemo u reformi zdravstvenog sektora upravo u ovom smjeru. Reforma zdravstva nije proces koji se može provesti preko noći, niti se određene loše navike mogu tek tako izbrisati, ali se nalazimo na dobrom putu. Na jednoj strani mijenjaju se i određene prakse u medicinskoj djelatnosti, a s druge strane vidljivo je kako ljudi počinju shvaćati koliko je bitna prirodna prevencija u svakodnevnom životu.

U proteklih tridesetak godina mi u Naturwarenu osvjedočili smo se kako svojom kvalitetom, namjenom i indikacijom imamo pravi proizvod. Milijuni zadovoljnih pacijenata su nam to kroz sve ove godine potvrđivali. Uspjeh je legitimna i prirodna težnja svakog čovjeka bez obzira kojom djelatnošću se bavio. Ali da bi čovjek bio uspješan, on mora biti zdrav. Postoji i ona stara ali krasna izreka kako zdrav čovjek želi puno toga, a bolestan samo jedno: zdravlje.

U portfelju vaše tvrtke stoje sektori projektiranja, proizvodnje i distribucije. Koliko je u tom segmentu uvoznih proizvoda, a koji udjel imaju proizvodi proizvedeni u Hrvatskoj?
Dr. Theiss grupacija posluje u više od 50 različitih zemalja svijeta. Ali svaka pojedina država ima svoje specifičnosti definirane navikama i potrebama pučanstva, koje su karakteristične za određeno podneblje. Nisu iste potrebe čovjeka u Japanu, Nigeriji, Finskoj ili Hrvatskoj.

U segmentu projektiranja radi se na taj način da se prepozna ono što je potrebito ljudima na određenom području kako bi oni mogli uspješno izgraditi i zadržati imunitet organizma. Projekte ostvarujemo u suradnji s ljekarnicima, liječnicima, našim stručnim službama, a odličnu suradnju imamo i s Farmaceutsko biokemijskim fakultetom. Kada se utvrdi potreba za određenim preparatom mi taj prijedlog šaljemo u našu centralu u Homburgu.

U proizvodnji hrvatski se doprinos ogleda prije svih u dalmatinskoj kadulji, koja se u grupaciji Dr. Theiss ekskluzivno rabi za sve vrste proizvoda. Ja se nadam da ćemo, u nekoj bližoj budućnosti, dovesti u Hrvatsku i određeni dio proizvodnje, jer za to imamo brojne komparativne prednosti.

Trenutačno je većina naših nasada u Njemačkoj, potom u alpskom dijelu Austrije, jedan manji dio u Češkoj, a razmišljamo intenzivno i o podizanju nasada u Hrvatskoj. Međutim, uvjeti koji postoje na hrvatskom tržištu pokazuju kako smo znatno skuplji i od jedne Češke ili Slovačke i da to predstavlja prepreku realizaciji takvih investicija.

Distribuciju obavljamo preko naših distributivnih partnera. U Hrvatskoj svoje proizvode dostavljamo u preko 950 ljekarni, što čini 100 posto hrvatskog kapaciteta. Time je ispunjena i norma Europske unije koja nalaže postojanje jedne ljekarne na 5000 stanovnika.

U partnerskom odnosu s ljekarnama pokušavamo naći odgovarajući način kako bi krajnji korisnici bili maksimalno zadovoljni i sigurni da ulažu u svoje vlastito zd
Hoće li se što promijeniti u pogledu investicijske klime ulaskom Hrvatske u EU?
Nadam se. Upravo to se čeka. Ulagači su danas jako suzdržani i nadamo se da će se ulaskom u EU unaprijediti uvjeti i mogućnosti investiranja. Hrvatska trenutačno nije konkurentna, ali posjeduje ogromne prirodne resurse i smatram kako će industrija zdravlja doživjeti svoj bum u budućnosti. Osobno u ovom segmentu vidim sjajnu budućnost, jer je osvještenost ljudi na sve višoj razini.

Imate li svoje vlastite ljekarne i kako su kategorizirani vaši proizvodi?
Naši proizvodi su prema Zakonu o lijekovima i medicinskim proizvodima kategorizirani u četiri kategorije: lijekovi, dodaci prehrani, kozmetika sa posebnom namjenom i medicinski proizvodi. Nadalje postoje kozmetički proizvodi, dijetetski proizvodi te predmeti opće uporabe kao što su predmeti za osobnu higijenu. Svoje ljekarne nemamo, jer grupacija Dr. Theiss posluje isključivo kao veleprodaja.

Postoji li mogućnost širenja Naturprodukt Hrvatska u zemlje u okruženju ili je to isključivo u domeni koncerna Dr. Theiss?
Poslovna filozofija Dr. Theissea u pogledu širenja i osvajanja novih tržišta je izuzetno fleksibilna. Dopušta se menadžerima da prema svojoj sposobnosti individualno rade na akvizicijama i širenju poslovanja. Kada sam se početkom devedesetih vratio u Hrvatsku, na određen način sam i tražio da to ne bude samo hrvatsko, nego i mogućnost postupnog širenja na okolna tržišta.

Takva koncepcija mi je i odobrena. Mi smo prije tri godine osnovali firmu kćer Natusana u Makedoniji, dok smo u Bosni i Hercegovini prisutni više od pet godina. Od ove godine radimo u Srbiji i u Crnoj Gori, za sada samo na bazi partnerstva, a krenuli smo i na Kosovu. U pregovorima smo i s partnerima u Sloveniji, dok iduće godine planiramo krenuti i na albansko tržište.

Lijepe želje za kraj...
Za kraj bih poručio vašim čitateljima da se svakako pobrinu za svoje vlastito zdravlje i zdravlje svoje obitelji, što je temelj uspjeha i svake sreće u životu, bilo na radnom mjestu, u sportu, zabavi i općenito u društvu. Također svima želim puno zdravlja u ovoj i nastupajućoj Novoj godini.

Izdvajamo iz broja:
Broj 6/2006
Kvaliteta i pouzdanost prehrambene robe u velikim trgovačkim sustavima (2)
Suvremeni Brand Management (3)
Grupa Belišće: Hrvatska uspješnost u europskim razmjerima
Usklađivanje hrvatskog poreznog zakonodavstva s pravnom stečevinom Europske unije u dijelu oporezivanja dobiti
Management
Arhiva
   
 
 
Tražilica
 
 
Newsletter

Želite li primati
gospodarske novosti
na Vaš e-mail?
Prijavite se odmah!

E-mail:
Anketa