20.02.2014.
Zakon o izmjenama i dopunama zakona o trgovini – Novele i prednosti
Osnovne prednosti, kojima se olakšava poslovanje u ovoj djelatnosti, a koje donosi ovaj Zakon kako za trgovce, tako i za potrošače, odnose se na namjeru zakonodavca da ovim Zakonom odvoji slučajeve koji ne rezultiraju zabranama obavljanja djelatnosti trgovine, već se za iste propisuju novčane kazne kojima će se postići svrha sankcioniranja daljnjih protuzakonitih radnji kao npr. u slučaju ne isticanja radnog vremena, odnosno ne pridržavanja istaknutog radnog vremena, budući se radi o lakšim povredama Zakona.
Ujedno, mjera zabrane obavljanja djelatnosti trgovine izricati će se samo za najteže povrede odredaba Zakona o trgovini, kao npr, kada trgovac obavlja djelatnost trgovine bez registracije odobrenja ili dozvole izdane od nadležnog tijela, prodaje proizvode čija je prodaja drugim propisima zabranjena, učini neku radnju koja se smatra nepošteni i sl.
Također, preciznije se definira institut nastavka obavljanja djelatnosti trgovine te se na taj način trgovcima omogućava jednostavnije pokretanje poslovanja i otvaranje novih prodavaonica i radnih mjesta bez dodatnog financijskog opterećenja i u kratkom roku.
Bitnim je potrebno naglasiti da se ovim Zakonom, po prvi puta, propisuje da se mjera pečaćenja prodajnog objekta neće primijeniti sveobuhvatno, nego samo u odnosu na trgovanje onom robom kojom je utvrđena povreda propisa.
Isto tako, novina ovoga Zakona odnosi se i na propisivanje slučajeva kada će nadležni inspektor zabraniti pravnoj ili fizičkoj osobi obavljanje djelatnosti trgovine usmenim rješenjem, a to su slučajevi kada je to potrebno radi poduzimanja hitnih mjera radi otklanjanja neposredne opasnosti za život i zdravlje ljudi.
Uvođenjem donošenja rješenja u pisanom obliku u postupku nadzora, a usmenog rješenja samo iznimno i to u tri slučaja (prodaja alkoholnih pića i pića koja sadrže alkohol, prodaja duhanskih proizvoda, neosiguravanje skladištenja određenom robom, a radi osiguravanja zaštite života i zdravlja ljudi i životinja te zaštite prirode i okoliša) trgovcu se omogućava daljnji rad do donošenje rješenja, budući je donošenjem usmenog rješenja, koje postaje izvršno odmah, trgovcu istog trenutka bio i pečaćen prodajni objekt.
Na predloženi način, trgovac će moći do donošenja rješenja u pisanom obliku i dalje obavljati djelatnost trgovine i ostvarivati promet.
|
Zbog povrede odredba ovoga Zakona, više se neće raditi o kaznenoj odgovornosti, a što je to do sada bio slučaj, već samo o prekršajnog odgovornosti, a znamo da su prekršaji u hijerarhiji odgovornosti za počinitelja blaži od kaznene odgovornosti.
U tom kontekstu bitnim je potrebno istaknuti da su novčane kazne propisane prema težini povrede, te je tako npr. početna, minimalna novčana kazna za pravnu osobu od 50.000,00 kuna smanjena na minimalnu novčanu kaznu od 5.000,00 kuna. Isto tako, smanjenje su i novčane kazne za fizičku osobu obrtnika kao i odgovornu osobu u pravnoj osobi.
ZAKLJUČAK
Ovim Zakonom osigurati će se bolji uvjeti poslovanja za sve gospodarstvenike koji se bave djelatnošću trgovine te će se minimizirati zloporabe na svim razinama koje se u ovoj djelatnosti pojavljuje.
U konačnici se očekuju pozitivni učinci i nesmetano funkcioniranje i razvoj gospodarstva Republike Hrvatske pri čime je nužno vođenje računa o uređenju tržišta u svim područjima kroz dogradnju zakonske regulative, a što je bila osnovna intencija donošenja ovih izmjena i dopuna, a sve u cilju osiguravanja kontinuiteta obavljanja djelatnosti trgovine, uklanjanja nepotrebnih administrativnih prepreka, brže i jednostavnije prilagodbe promjenama na tržištu, kao i kvalitetne provedbe nadzora ove djelatnosti.
Marija Kulaš, dipl. iur., Ministarstvo gospodarstva, Uprava za trgovinu i unutarnje tržište, Sektor za trgovinu i tržište, načelnica Sektora
|
|
 |
|