Trgovina
Seniko studio
Trgovina na veliko
24.03.2008. Distribucija i logistika – neprimjetni krajnjem kupcu
Orbico je vodeći distributer robe široke potrošnje u ovom dijelu Europe. Na sedam nacionalnih tržišta zastupnik je vodećih svjetskih brendova poput Procter & Gamblea, Philip Morrisa, Johnson Waxa, Krafta i drugih, a o trenutnim kretanjima u distribuciji i poslovnim planovima tvrtke za Suvremenu trgovinu govori direktor Orbica Stjepan Roglić.
Možemo li, na početku, napraviti osvrt na poslovanje Orbica i tržišta na kojima trenutno poslujete?

Orbico je 1990. godine u Ljubljani osnovao Branko Roglić kao društvo s primarnom djelatnošću pružanja logističkih i prodajnih usluga. Nakon Slovenije, prvo desetljeće poslovanja karakterizira ekspanzija na tržišta Hrvatske i Bosne i Hercegovine. Potom je poslovanje prošireno i na Bugarsku, Makedoniju, Srbiju i Kosovo.

Iako ste najveći distributer robe široke potrošnje u jugoistočnoj Europi, potrošač gotovo da ne primjećuje vašu prisutnost u prodajnom procesu. Je li to, zapravo, i osnovna karakteristika distributera?

Orbico je, kako ste već rekli, najveći distributer robe široke potrošnje u regiji te je, najjednostavnije rečeno, dio lanca opskrbe koji povezuje proizvođače robe i potrošače.

Uz logistiku, prodaju i unaprjeđenje prodaje, principalima osiguravamo svu potrebitu podršku u dijelu marketinga, financija ili na druge načine ako to zahtijeva konkretna situacija. Kao distribucijska kompanija tržišno smo podjednako fokusirani na kupce, u koje možemo ubrojiti prodajne jedinice robe široke potrošnje svih oblika, i krajnje potrošače koji su konačni meritum uspjeha ukupnog procesa.

U očima kupca Orbico je percipiran kao usluga, odnosno distribucijska ruka koja dostavlja proizvod od proizvođača do police u trgovini na siguran, kvalitetan i pouzdan način. To znači da se od nas očekuje da je usluga koju pružamo uvijek dostupna, da kontroliramo zalihe kod svakog kupca i vodimo računa o ukupnoj prezentaciji proizvoda u prodajnom objektu.

Potrošač, s druge strane, uopće niti ne vidi distributera pa se može reći da je logistički servis tim uspješniji što je manje primjetan krajnjem konzumentu.

Doticaj distributera i krajnjeg potrošača najbliži je u dijelu unaprjeđenja prodaje...

Tako je. Unaprjeđenje prodaje organizacijski je odvojeno od logističkog servisa i uključuje posebne treninge i specijalističku edukaciju za djelatnike koji odrađuju taj dio posla.

To je posljednji, ali ne i manje bitan dio logističkog procesa. Svi segmenti poslovanja imaju jasan i jednostavan cilj: da odlukom o kupnji određenog proizvoda kupac traženi artikal i pronađe na polici, adekvatno izložen i prezentiran.

Jedno američko istraživanje o kretanjima u tamošnjem retailu pokazalo je da uspješna prodaja u 68 posto primjera ovisi o zainteresiranosti prodavača i njegovim osobnim sposobnostima. Iznenađuje li vas taj podatak?

Nimalo. U praksi se pokazalo i u našem poslovanju da najbolje prodajne rezultate ostvaruju oni proizvodi kojima se poklanja najviše pažnje. Ako su dva proizvoda podjednake ili približne kvalitete, u košarici potrošača završit će uvijek onaj koji je bolje i uočljivije izložen.

To se može nazvati i finalnim vidom marketinga, jer nema bolje reklame od proizvoda koji je brižno izložen, dostupan i optimalno pozicioniran u trgovini. Kvaliteta je nužni preduvjet, no današnja trgovina zahtjeva interdisciplinarne pristupe prodaji, kako psihološke tako i estetske.

Promidžba je, pritom, iznimno važna i ne čudi me podatak da uspješnost prodajnog procesa u tolikoj mjeri ovisi o osobnim karakteristikama i individualnom pristupu prodavatelja. Ako proizvođač ili distributer zanemare određeni proizvod, zanemarit će ga i potrošač bez obzira na kvalitetu.
O udjelima je teško govoriti čak i kada je u pitanju maloprodaja, a pogotovu distribucija i trgovina na veliko. No, imate li neke okvirne podatke o tržišnom udjelu Orbica na hrvatskom tržištu?

Može se reći da je udio Orbica na tržištu jednak udjelima naših partnera. Surađujemo s proizvođačima čiji su proizvodi lideri u onim segmentima koje okupiraju. Procter & Gamble, Tele2, Philip Morris, Johnson Wax, Kraft i drugi, zauzimaju čvrste tržišne pozicije na temelju kojih i mi gradimo dugoročne planove za budućnost. O preciznim postotcima se teško može govoriti, ali da smo lideri u distribuciji robe široke potrošnje je neupitno.

Donosi li novi Zakon o trgovini neke promjene u distribucijsku djelatnost?

S aspekta Zakona o trgovini i Zakona o zaštiti potrošača distributer je, kao dio lanca opskrbe proizvoda za široku potrošnju, dužan osigurati sve propisane sanitarne, tehničke i sigurnosne uvjete u kojima se distribucija obavlja. U tom se dijelu ništa posebno ne mijenja.

Orbico, sa svoje strane, i te kako zadovoljava sve kriterije kada su u pitanju skladišni prostori, vozila i drugi elementi logističke infrastrukture. A što se tiče rada nedjeljom i tu za nas nema nekih posebnih promjena. Kupac će našu robu naći na policama bez obzira je li nedjelja ili radni dan.

Poznato je da gradite veliki logistički centar u Ivanić gradu. Obzirom da sadašnji skladišni prostor na Jankomiru ne odgovara zahtjevima i potrebama proširenog asortimana, kada se može očekivati preseljenje poslovanja u novi kompleks?

U 18 godina prisutnosti na tržištu Orbico je konstantno širio kapacitete poslovanja ostvarujući dvocifrene stope rasta iz godine u godinu. Rast i širenje posla nosili su sa sobom i povećane potrebe za skladišnim prostorom tako da skladište u Jankomiru, nakon pet godina rada, više ni iz bliza ne zadovoljava naše potrebe.

Zato smo krenuli u projekt izgradnje logističkog centra u Ivanić gradu kapaciteta 18.000 paletnih mjesta, s kojim planiramo zamijeniti sve postojeće skladišne kapacitete koje sada imamo u Zagrebu te znatno povećati efikasnost logističkih operacija. Preseljenje očekujemo najdalje do 1. srpnja 2008. godine.
Prema rezultatima istraživanja o najboljim poslodavcima (tvrtke u kojima je najbolje raditi prema ocjenama zaposlenika), koje je lani proveo portal MojPosao, Orbico je među tri napoželjnija poslodavca kada su u pitanju velike tvrtke u Hrvatskoj. Za kraj smo, znači, ostavili pitanje ljudskih resursa.

Upravljanje ljudskim resursima smatram jednim od ključnih gradivnih elemenata našeg uspjeha danas, a i u budućnosti. Posebno mi je drago što pomenuto istraživanje odražava mišljenje zaposlenika, čime je najvjerodostojnije okvalificiran i rad menadžmenta Orbica.

Ulažemo znatna sredstva u poticanje motiviranosti i edukaciju zaposlenih te pokušavamo stvoriti širu sliku u kojoj svaki djelatnik može vidjeti svoj zadatak kao doprinos napretku cijelog poduzeća. Uvjeren sam kako ćemo takvu sliku zadržati i u budućnosti.

Povezani članci
11.02.16 Financije i gospodarstvo
Podrška EBRD-a hrvatskom distributeru Orbico
28.07.15 Tvrtke i tržišta
Orbico preuzima udjel u poljskom Distribevu
03.04.15 Trgovina na veliko
Orbico u 2015. očekuje oko 10 posto veći promet nego lani
26.02.15 Tvrtke i tržišta
Proizvodne operacije i logistika Zagrebačke pivovare u svjetskom vrhu
24.03.14 Istraživanja
Po kvaliteti logistike Hrvatska 55. u svijetu
05.11.12 Trgovina na veliko
Outsourcing skladišta
15.10.12 Tvrtke i tržišta
Kuehne & Nagel s višim prihodima i dobiti u trećem tromjesečju
27.09.12 Tvrtke i tržišta
Roglić preuzeo tvrtku u Mađarskoj
24.05.12 Trgovina na veliko
Kuehne + Nagel obilježio 20 godina poslovanja u Hrvatskoj
22.05.12 Seminari, konferencije
Održan Dan moderne logistike
15.03.12 Trgovina na veliko
Kuehne + Nagel osniva istočnoeuropski HUB centar u Beču
05.11.11 Seminari, konferencije
XI. Međunarodni znanstveni skup: Poslovna logistika u suvremenom menadžmentu
06.10.11 Seminari, konferencije
Sektor telematike u JI Europi čeka svijetla budućnost
22.09.11 Trgovina na malo
PD: Unatoč političkoj krizi prodaju Mercatora teško zaustaviti
30.05.11 Trgovina na veliko
Roglić otvara tri nova tržišta i kupuje tvrtku u Srbiji
09.05.11 Sajmovi i izložbe
Hrvatske tvrtke na sajmu "Transport logistic" u Njemačkoj
23.03.11 Seminari, konferencije
Regionalna konferencija o infrastrukturi, logistici i transportu
09.03.11 Seminari, konferencije
Regionalna infrastruktura, logistika i transport u fokusu konferencije u Zagrebu
07.02.11 Trgovina na veliko
Orbico za 30 mil. eura preuzima tvrtku u Rumunjskoj
01.12.10 Vijesti iz svijeta
Metro otvorio novi logistički centar za ribu u Njemačkoj
12.11.10 Tvrtke i tržišta
Logistička tvrtka Express-Interfracht pokrenula poslovanje u Hrvatskoj
16.03.10 Trgovina na veliko
King Sturge: Skladišni prostori u Zagrebu najskuplji u CEE regiji
08.03.10 Trgovina na veliko
Badel 1862 potpisao ugovore o suradnji s Orbicom i PZ Dingač
15.01.10 Financije i gospodarstvo
Hrvatska 74. u svijetu po trgovinskim kapacitetima
23.04.09 Seminari, konferencije
Hrvatska može biti logistički centar regije
06.04.09 Seminari, konferencije
U Zagrebu održano međunarodno znanstveno-stručno savjetovanje Znanost i razvitak prometa 2009 (ZIRP09)
05.04.09 Seminari, konferencije
Transport i logistika - najava
18.03.09 Sajmovi i izložbe
Sajam transporta i logistike u Muenchenu od 12. do 15. svibnja
16.03.09 Trgovina na veliko
Roglić potvrdio zainteresiranost za Mercator
10.12.08 Financije i gospodarstvo
Novčane potpore za skladišta i logističke centre za voće i povrće
17.09.08 Seminari, konferencije
Održan okrugli stol o logističkim uslugama u regiji
12.09.08 Seminari, konferencije
"Poteškoće i nedostaci kod obavljanja logističkih usluga u regiji" - poziv na okrugli stol
15.07.08 Seminari, konferencije
Najava okruglog stola: 'Poteškoće i nedostaci kod obavljanja logističkih usluga u regiji'
02.04.08 Seminari, konferencije
Hrvatski obrtnici trgovci – aktualni trenutak
13.02.08 Tvrtke i tržišta
Roglić za dodatnih 4,3% Croatia-baterija platio 3,2 mil. kuna
08.11.07 Seminari, konferencije
GS1: Logističke troškove je moguće smanjiti
   
 
 
Tražilica
 
 
Newsletter

Želite li primati
gospodarske novosti
na Vaš e-mail?
Prijavite se odmah!

E-mail:
Anketa