28.05.2009.
Hlipo indeks: U svibnju neznatan rast optimizma
Rastu je najviše pridonijelo zadovoljstvo situacijom, koje je poraslo u svih pet gospodarskih sektora
Nakon što se u ožujku ove godine spustio na najnižu dosadašnju razinu, Hendal-Liderov indeks poslovnog optimizma Hlipo u svibnju je porastao drugi mjesec zaredom, ali za neznatnih 1,1 postotnih bodova i iznosi 88,8 postotnih bodova.
Rastu je najviše pridonijelo zadovoljstvo situacijom, koje je poraslo u svih pet gospodarskih sektora, dok su očekivanja od narednih mjeseci ponovno u padu, i to 3,9 postotnih bodova, navodi se u izvještaju o indeksu Hlipo za svibanj.
Poslovni ciklus, kako se ističe, tako je i dalje u fazi recesije, a ima li se na umu da faze uvelike ovise o očekivanjima gospodarstvenika od budućnosti, indeks će sigurno u toj fazi biti i narednih šest mjeseci.
Zadovoljstvo pomalo, ali kontinuirano raste u sektoru proizvodnje bez obzira na smanjenje industrijske proizvodnje registrirano početkom godine.
Porast indeksa optimizma bilježi i graditeljstvo, kao i svake godine tijekom ljetne sezone. Iako realizacija već sagrađenih objekata možda nije najbolja zbog smanjenog kreditiranja građanja, pad cijena nekretnina poduzetnijim i stabilnijim građevinarima otvorio je neke nove mogućnosti.
Također, pad cijena zemljišta omogućio je da poduzetnici s kapitalom vide priliku da ulože u njihovu kupnju i počnu gradnju, a prodaju ostave za bolja vremena, navodi se u izvješću.
Rast Hlipo indeksa drugi mjesec zaredom bilježi i trgovina, i to ponajviše zbog rasta očekivanja od narednih mjeseci.
Promet neće dosegnuti lanjske iznose, ali je važno koliko će se uspjeti oporaviti dolaskom turista i hoće li pokriti troškove, kaže se u izvješću te dodaje da trgovini na ruku zasigurno ide i smanjenje broja nezaposlenih, ističe se u svibanjskom izvješću.
Posebno se naglašava da su "sve oči uperene u turizam kao u slamku spasa za povećanje prometa u svim djelatnostima, a svi se nadaju i manjem broju nezaposlenih", iako rezultati s početka godine ukazuju na veliki pad i u toj djelatnosti.
I u nastavku godine očekuje se blaži pad pokazatelja u turizmu, iako mnogi objavljuju da je sezona rasprodana i kako očekuju porast.
Sektor možda i ostvari manji pad prihoda nego na početku godine, ali je pitanje koliko će prihoda ostvariti vezano uz djelatnosti kao što su, primjerice trgovina i ugostiteljstvo. Zbog toga i ne čudi pad očekivanja od poslovanja u narednih šest mjeseci, zaključuje se u izvješću.
Istraživanje Hlipo indeksa provode Agencija za istraživanje tržišta Hendal i poslovni tjednik Lider. Temelji se na anketi 400 velikih, srednjih i malih tvrtki u proizvodnji, graditeljstvu, trgovini, prijevozu i uslugama i turizmu.
U anketi se čelnike poduzeća pita kako ocjenjuju trenutnu poslovnu situaciju i poslovnu situaciju u narednih šest mjeseci. (H)
|
|
|
|