25.03.2009.
Hlipo indeks poslovnog optimizma u ožujku dotaknuo dno
Hlipo je po prvi put pao ispod 90 posto, na 82,3 postotna boda
Hendal-Liderov indeks poslovnog optimizma Hlipo zbog nagle je promjene raspoloženja poduzetnika u ožujku u odnosu na veljaču zašao duboko u kvadrant recesije i dodirnuo dno ljestvice te je prvi put niži od 90 postotnih bodova, odnosno iznosi 82,3 postotna boda.
Uzrok je velik pad očekivanja od poslovanja u sljedećih šest mjeseci, koje je u odnosu na veljaču palo nevjerojatan 14,1 postotni bod (s 93,3 na samo 79,2), priopćeno je iz poslovnog magazina Lider.
Takav pesimizam upućuje na loše trenutačne rezultate poslovanja, ali i sumnju da će se gubitak s početka godine moći nadoknaditi u sljedećim mjesecima, navodi se u priopćenju.
Turizam je pokazao najveći pad očekivanja od sljedećih šest mjeseci kao i pad indeksa optimizma, koji je na minimalnih 80,5 postotnih bodova.
Sektor prijevoza i usluga s trenutačnih 91,8 postotnih bodova također bilježi najnižu razinu indeksa Hlipo do sada. Odraz je to usporene industrijske proizvodnje i prometa u trgovini na malo, koji čine većinu robnog prometa.
Ožujak je donio mali oporavak u lisnicama stanovnika, pa je indeks Hlipo u sektoru trgovine porastao na najvišu razinu u ovoj godini (93,7), ponajviše zbog porasta zadovoljstva trenutačnom situacijom, a manje očekivanjima od sljedećih šest mjeseci, koja su još izrazito pesimistična.
Proizvodni sektor najpogođeniji je tim trendom. U njemu je indeks optimizma pao na 83,5 postotnih bodova, a u odnosu na prošli mjesec najviše su pala očekivanja od poslovanja u idućih šest mjeseci, 20,3 postotna boda. S obzirom na pad zaposlenosti u tom sektoru sasvim je jasno da proizvođači ne računaju na brzi oporavak tržišta, stoji u priopćenju.
Najviše oscilira poslovni optimizam poduzetnika u graditeljstvu, a kao i mnoge druge industrije i oni u ožujku ove godine pokazuju svoje dosad najpesimističnije lice. Njihov indeks Hlipo dosegnuo je najnižu razinu od početka mjerenja, odnosno u ožujku iznosi 84,8 postotnih bodova.
Istraživanje Hlipo indeksa provode na mjesečnoj bazi Agencija za istraživanje tržišta Hendal i poslovni tjednik Lider. Temelji se na anketi 400 velikih, srednjih i malih tvrtki u proizvodnji, graditeljstvu, trgovini, prijevozu i uslugama i turizmu. U anketi se čelnike poduzeća pita kako ocjenjuju trenutnu poslovnu situaciju i poslovnu situaciju u narednih šest mjeseci. (H)
|
|
|
|