06.08.2006. (Josip Jagić)
Zanemaruju li slovenski trgovci hrvatske proizvode?
Trgovački protekcionizam oštetio je i Slovence
Najveći slovenski lanac Mercator tvrdi da prodaje i promovira Agrokorove proizvode i ne slaže se s Todorićevim kritikama, a Podravka kaže da na Sloveniju nema prigovora
Postoji li diskriminacija hrvatskih proizvoda u slovenskim trgovinama, pitanje je što posljednjih dana zaokuplja dio hrvatskih medija, a zanimanje je proizašlo iz intervjua vlasnika Agrokora Ivice Todorića Jutarnjem listu, u kojem je najavio bojkot slovenskih proizvoda u svojem trgovačkom lancu Konzum. Prema Todoriću, prijetnja bojkotom proizlazi iz činjenice da su "Slovenci u potpunosti odsjekli naše glavne brendove, poput Zvijezde, Jamnice i Leda, kao i mnogo drugih hrvatskih proizvoda sa svojega tržišta".
Nije baš jasno što je trebala značiti ova poruka, koja je, nesumnjivo za sve poznavatelje situacije, bila upućena slovenskom Mercatoru koji drži preko 40 posto slovenskog tržišta i njegovim najvećim vlasnicima Istrabenzu i Pivovarni Laško. Projekt Herkul, kojim su se trebali spojiti hrvatski Agrokor, srpski Delta Holding i Mercator skoro sigurno je propao u trenutku kad je Mercator objavio da će se spojiti s vojvođanskim Rodić MB-om.
|
Reciprocitet
Todorić je u intervjuu najavio kako Agrokor nije odustao od suradnje sa Slovencima ni s Deltom, s kojom se već usuglašava lista proizvoda koji će se koordinirati na tržištima. Todorić je izjavio i kako postoji potpuna otvorenost hrvatskog tržišta slovenskim proizvodima, ali ne postoji reciprocitet sa slovenske strane. U Mercatoru su najavom bojkota u najmanju ruku iznenađeni, i kažu kako ne žele ulaziti u sporove s Agrokorom. Štoviše, naglasili su kako s Ledom i Zvijezdom (kompanije u sklopu Agrokora) posluju već godinama, a od srpnja prošle godine posluju i s Jamnicom. Tako u ponudi najvećeg slovenskog trgovačkog lanca u ponudi imaju čak petnaest proizvoda iz Zvijezdinog asortimana margarina i majoneza, a iz asortimana ulja ove su godine u ponudu uključili pet novih proizvoda. Iz ponude Leda kupcima Mercator nudi čak 61 različit proizvod. Iz ponude Jamnice na policama Mercatora može se naći deset različitih artikala. U Mercatoru tvrde da su sve robne marke dobro prepoznate i primljene među slovenskim potrošačima. Uz to, sve tri robne marke su uključene i u Mercatorove promotivne aktivnosti. Mercator svoje odnose s hrvatskim prozivođačima ocjenjuje odličnima i ne razmišlja ni o kakvom obliku bojkota hrvatskih proizvoda na svojim policama. Ipak, treba biti svjestan činjenice da je slovensko gospodarstvo unutar regije i EU gotovo zloglasno po svojem protekcionizmu, tako da nema sumnje da su se vlasnički dobro povezane slovenske tvrtke pružale određen otpor ulasku i hrvatskih proizvoda na slovensko tržište. To se sada na tom istom tržištu pokazuje kao dvosjekli mač pa dobar dio analitičara slovenskog tržišta upravo vapi za liberalizacijom tržišta koje će ulazak na tržište omogućiti stranim tvrtkama koje će samom svojom prisutnošću pomoći restrukturiranju okoštale slovenske prehrambene industrije koja je dobrim dijelom nespremna na konkurenciju unutar i izvan granica Slovenije. Također, tu je i politika cijena. Pomalo je naivno očekivati cjenovnu konkurentnost na slovenskom tržištu u prehrambenoj industriji, gdje nije moguće toliko inovirati da bi proizvod unatoč višoj cijeni mogao privući veći broj potrošača od jeftinije konkurencije. I tu se zasigurno nalazi dio problema hrvatskih proizvođača, pa tako i onih unutar grupe Agrokor. Kako se ti proizvodi uvoze, oni su za trgovački lanac poput Mercatora skuplji nego što su to proizvodi slovenskih proizvođača. Tu posebno valja istaknuti Pivovarnu Union, Radensku i Droga Kolinsku, tvrtke u vlasništvu najvećih vlasnika samog Mercatora, Pivovarne Laško i Istrabenza. To su tvrtke koje zasigurno imaju s Mercatorom nešto povoljnije aranžmane nabave koje Agrokor teško da bi mogao ostvariti.
|
Bez prigovora
Podravka, druga velika hrvatska kompanija koja posluje na slovenskom tržištu, nema nikakvih prigovora na svoje slovenske partnere. U prvih šest mjeseci ove godine Podravka je ostvarila rast prodaje od sedam posto u usporedbi s istim razdobljem prošle godine, što upućuje da situacija za hrvatske proizvode na slovenskom tržištu i nije tako crna. Možda bi povoljnije aranžmane na slovenskom tržištu trebalo tražiti prilagodbom cjenovne politike ili daljnjim pregovorima, ali bojkot zasigurno nikome ne bi koristio.
Izvor: poslovni.hr
|
|
|
|