13.09.2011.
Trgovci će po novom zakonu morati sakriti cigarete
Zasad tako rigoroznu zabranu vidljivosti duhanskih proizvoda u trgovinama ima pet zemalja u svijetu: Australija, Kanada, Island, Irska i Norveška
Ovog će se tjedna nakon razmatranja u Vladi u Sabor poslati izmjene i dopune Zakona o ograničavanju uporabe duhanskih proizvoda kojima će biti ukinuto vidljivo izlaganje cigareta na prodajnim mjestima. Iako u Ministarstvu zdravstva kažu da je riječ samo o dodatnom postrožavanju aktualnog zakona kojim je već tako nešto bilo zabranjeno, to nije posve točno.
Još od prošle godine, naime, traju pravni prijepori između Ministarstva gospodarstva i HGK s jedne i ministarstva Darka Milinovića s druge strane o tumačenju mogu li se cigarete izlagati na prodajnim mjestima i je li u tom slučaju riječ o promidžbi.
Iako se o ovakvom scenariju šuškalo još prije ljeta, nije bilo posve izvjesno da bi ministar zdravstva s tim prijedlogom išao svega nekoliko mjeseci prije izbora, i to, kako sada stvari stoje, bez ikakvih prijelaznih rokova.
Primjerice, Velika Britanija koja je takav zakon donijela u lipnju ima višegodišnje prijelazno razdoblje koje je različito ovisno o veličini trgovaca. I dok veliki trgovci moraju maknuti cigarete do lipnja 2012., za male trgovce je taj rok čak do 2015. godine.
Zasad tako rigoroznu zabranu vidljivosti duhanskih proizvoda u trgovinama ima pet zemalja u svijetu: Australija, Kanada, Island, Irska i Norveška.
"Ovo je priznanje da do danas izlaganje duhanskih proizvoda nije bilo zabranjeno. No pitanje je zašto su se trgovci na malo zbog toga šikanirali i uznemiravali tijekom posljednje dvije godine kad su bili na meti sanitarnih inspekcija. Jasno je da ova zakonska inicijativa ide u prilog TDR-u koji jedini ima dobro poznate proizvode na hrvatskom tržištu. Zbog prijašnje porezne diskriminacije uvoznih proizvoda strani brendovi bili su ograničeno dostupni na hrvatskom tržištu te su se tek odnedavno nakon ukidanja porezne diskriminacije počeli znatnije pojavljivati na hrvatskom tržištu", rekao je Tomislav Fućkar, regionalni menadžer British American Tobaccoa (BAT).
Fućkar smatra da su nerazumni i prekratki rokovi za javnu raspravu o ovom zakonu koji se svode na dane, što govori o tome da se on "gura" na najbrži mogući način.
|
A što kažu u Adris grupi u sklopu koje posluje TDR, za koji konkurencija smatra da mu ovakve odredbe najviše idu na ruku s obzirom na to da su njihove cigarete najpoznatije na tržištu (a tržišni udio im premašuje 70 posto).
"Duhanskoj industriji zasigurno ne ide u prilog antipušačka kampanja kao ni stalan, drastičan rast trošarina. No TDR poštuje zakone koji uređuju duhansku problematiku i koje Hrvatska usklađuje sa zakonodavstvom Europske unije. Što se pak tiče najnovije inicijative Ministarstva zdravstva, možemo tek pretpostaviti da je motiv zaštita potrošača, posebno onih najmlađih, te usklađivanje zakonskih odredbi sa standardima u razvijenim europskim zemljama. Ako izmjene budu usvojene, TDR će ih, kao i dosad, dosljedno poštovati", kažu nam u Adris grupi.
Iz zagrebačkog ureda Philip Morrisa poručuju da se protive novom zakonskom prijedlogu. "Zabrana izlaganja sprečava konkurenciju, nameće znatne troškove i druge terete trgovcima te potiče ilegalnu trgovinu duhanskim proizvodima. Podržavamo akcije kojima se sprečava pušenje među mladima, ali nema dokaza da se u zemljama koje su uvele slične mjere zabrane izlaganja duhanskih proizvoda smanjio njihov broj."
I Tomislav Fućkar iz BAT-a upozorava da statistike iz država koje su uvele zabranu izlaganja duhanskih proizvoda u trgovinama pokazuju da potrošnja tih proizvoda ne pada u većem omjeru, dok crno tržište bilježi oveći rast.
KOMENTARI:
- Možemo tek pretpostaviti da je motiv izmjena zaštita potrošača te usklađivanje sa standardima u Europi.
Adris
- Jasno je da ova zakonska inicijativa ide u prilog TDR-u koji jedini ima dobro poznate proizvode na hrvatskom tržištu.
BAT
Zabrana izlaganja sprečava konkurenciju, nameće troškove i druge terete trgovcima te potiče šverc duhanskih proizvoda.
Philip Morris
(Bankamagazin / Poslovni dnevnik)
|
|
|
|