10.12.2008.
Adrisov profit veći od konkurencije
Gledano po svim pokazateljima, Adrisova dionica ima potencijal rasta, ako se i računa s padom prodaje cigareta i padom turističkih dolazaka
U zadnje vrijeme Tvornica duhana Rovinj je obasuta prijetnjama s nekoliko fronti: zabrana pušenja na javnim mjestima, povećanje trošarina (pad potrošnje cigareta na svakih 10 posto povećanja cijene kreće se između 0,1 posto i 8 posto, ovisno o elastičnosti potražnje na određenom tržištu) i naljepnice sa zdravstvenim upozorenjima (u kombinaciji s vrlo prisutnom sviješću o zdravlju).
Za očekivati je da zabrana pušenja neće ugroziti prodaju cigareta, nego kafiće, te da povećanje trošarina neće znatno ugroziti prodaju cigareta jer je u Hrvatskoj potražnja za cigaretama prilično elastična.
No, svijest o utjecaju cigareta na zdravlje polako dozrijeva i kod hrvatskih potrošača što će dugoročno smanjiti pušenje.
Pored toga, promjena u režimu trošarina smanjit će TDR-ov tržišni udio na domaćem tržištu, na račun konkurenta Philip Morrisa.
Utjecaj navedenog već je vidljiv na prodaji cigareta TDR-a koja je na domaćem tržištu u prvih devet mjeseci manja 4,4 posto.
Ovaj je trend TDR anticipirao u svojoj dugoročnoj strategiji te su već duže vrijeme aktivni u ekspanziji na prosperitetnija tržišta.
Multinacionalne kompanije nastoje geografski diverzificirati svoju prodaju, kako bi se dugoročno osigurale od rizika pada prodaje, budući da se ulazak i ekspanzija na tržište proteže i na nekoliko godina. Tako Philip Morris rezultate od napora plasiranja na kineskom tržištu planira tek za 10 godina.
Duhanske kompanije kroz količinsku prodaju registriraju svoj rast, budući da regulatori visokim porezima uzimaju sve veće udjele u prodaji cigareta.
Ovih dana duhanske kompanije, za razliku od prošlih desetljeća, bilježi niske stope rasta, a najčešće i pada prodanih količina.
Glavni TDR-ov konkurent, čiji udio na hrvatskom tržištu će porasti nakon izmjena trošarina, Philip Morris, je tijekom rujna ostvario rast od 2,4 posto i to uglavnom zbog akvizicija u Meksiku i Pakistanu, dok je u trećem tromjesečju organski rast iznosio 1,1 posto.
Sposobnost PM-a se ogleda i u osvajanju većih tržišnih udjela na tržištima koja bilježe pad potrošnje cigareta, poput Njemačke gdje je zabilježen pad od 3,1 posto, ali i u detektiranju prosperitetnih tržišta među kojima su Rusija (rast prodaje od 8 posto), Indonezija (rast 5 posto), a aktivni su i u širenju na egipatsko, tursko i ukrajinsko tržište.
|
Da bi osigurale poziciju na tržištu, duhanske kompanije znatno moraju ulagati u svoje brendove, ali su pri tome u većini zemalja suočene sa zabranom oglašavanja i promoviranja.
Pritisak na marže događa se i kod promjene trošarina na cjenovno elastičnim tržištima gdje proizvođač mora apsorbirati dio povećanja cijene kroz smanjivanje svog profita.
U usporedbi sa duhanskim multinacionalkama (British American Tobacco, Philip Morris, Reynolds, Japan Tobacco i Swedish Match), Adris, vlasnik TDR-a, iako sitna riba i iako opterećen turizmom kao zasad neprofitabilnim biznisom, ima bolje profitne marže od median vrijednosti navedenih kompanija.
Ipak, povrat na uloženi kapital i postotak dobiti koji se isplaćuje Adrisovim dioničarima u obliku dividende ispod su mediana promatranih kompanija, dok se trenutno Adrisova povlaštena dionica trguje po cijeni koja je znatno niža od tih multinacionalnih kompanija, mjereno multiplama P/E, P/BV, P/S, EV/EBITDA i EV/sales.
Gledano po tim pokazateljima, a oni uključuju i pokazatelje profitabilnosti, Adrisova dionica ima potencijal rasta.
Također, ako se i računa s padom prodaje cigareta i padom turističkih dolazaka, u usporedbi s očekivanim pokazateljima multinacionalnih kompanija za sljedećih par godina, Adris još uvijek zadržava optimistične izglede za rast dionice.
Inače, povlaštena dionica Adrisa vjerno je dijelila sudbinu dioničkog indeksa u njegovoj strmo-silaznoj putanji. (Bankamagazin)
|
|
|
|