Seniko studio
Broj 4/2009
Izdvajamo iz broja:
Broj 4-2009 - Uredništvo
Politika rashoda – osnova zdrave ekonomike - Ante Gavranović
Cum grano salis... - Danko Matasović
Zadovoljni, lojalni i oduševljeni kupci (3) - Zvonimir Pavlek
Postizanje članstva Hrvatskog zavoda za norme u europskim organizacijama za normizaciju CEN i CENELEC - Dragutin Funda
Feravino otvorilo novo postrojenje
In memoriam Mihovil Skobe
Josip Šintić
Mihovil Skobe
Mihovil Skobe
Nakon teške i duge bolesti u 83.-oj godini života preminuo je u Zagrebu istaknuti stručnjak za marketing i tržišne komunikacije, tj. oglašavanje, Mihovil Skobe.

Diplomirao je na Ekonomskom fakultetu u Zagrebu, a po diplomiranju je usmjeravan na rukovodni rad na poslovima financija u zagrebačkoj direkciji državnih željeznica, ali ga taj posao nije zanimao, pa se 1953.g. javio na oglas OZEHE, agencije za ekonomsku propagandu (oglašavanje) gdje je započeo svoju bogatu poslovnu karijeru i ostao raditi do zaslužene mirovine.

U to vrijeme u OZEHI su radili najistaknutiji predstavnici oglašivačke struke Hrvatske: pionir i bard oglašivačke struke Hrvatske Dušan Mrvoš, koji je radio u struci još od 1924. godine, te tada, također mladi, premda po koju godinu od Mihovila Skobea stariji stručnjaci Josip Sudar i Čedomil Dinter, oba kasnije sveučilišni profesori i praktičari, te po kreativnosti poznati Marijan Serdarušić , te osnivač i dosadašnji glavni urednik časopisa Suvremena trgovina Tihomir Sertić.

Sve spomenute, zajedno s Mihovilom Skobeom, povijest oglašivačke struke u Hrvatskoj do naših dana, ali i u cijeloj bivšoj Jugoslaviji, bilježi kao najistaknutije i najzaslužniji stručnjake.
Svi nabrojeni, kao mladi stručnjaci učili su u početku svoje karijere od iskusnog Mrvoša i postigli su zavidne uspjehe u struci.
Credo Mihovila Skobea, koji je sam sebi zadao, je bio naučiti što više o struci oglašavanja, a o kojoj nije ništa znao kada je došao u OZEHA.

U svom autobiografskom, sada možemo reći, oproštajnom tekstu u časopisu TABOO br. 37. Žozefa Ivana Lončara iz Pančeva, od 10. 7. 2009. g. Skobe navodi da je u ono vrijeme politički vrh države oglašivačku struku smatrao elementom kapitalizma, pa nije bilo uputno slijediti stručne trendove razvijene oglašivačke industrije na Zapadu. A Mihovil Skobe je upravo nastojao učiti iz iskustva najrazvijenijih zemalja Zapada.

Zarana je stupio u kontakt s Institutom praktičara u oglašavanju (IPA) iz Londona i s njegovim direktorom Jimom O´Connorom te s velikom agencijom Young and Rubicam, koja je započela pravne radnje za otvaranje svog ureda u Zagrebu, u čemu, dakako, nije uspjela.

S Jimom O´ Connorom je Mihovil Skobe organizirao sastanak direktora zapadnih i istočnih agencija, na kojem su se tijekom tjedan dana razmjenjivala iskustva i savjeti o nastupima na konkurentskim tržištima. Bio je to pionirski pothvat, koji je imao povoljne reperkusije za oglašivačku struku u ondašnjem političkom sustavu.

Sukladno svom credu – naučiti što više o struci – Mihovil Skobe od 1962 do 1964. provodi u SAD na dvogodišnjoj specijalizaciji, gdje prolazi specijalističke fakultetske programe na Internacionalnom marketinškom institutu (IMI), tada na Harvard Business School, ali i programe na University of Chicago, University of Illinois te na Columbia University.

Po povratku sa specijalizacije, obogaćen stručnim znanjima i brojnim poznanstvima i vezama s istaknutim stručnjacima i menađerima oglašavanja, vrativši se u OZEHA, Mihovil Skobe je svoja solidna teoretska iskustva znao na najbolji način primijeniti u praksi. Razvijena na solidnim temeljima, koje je izgradio prerano, 1960.g., preminuli D. Mrvoš, OZEHA je pod Skobeovim stručnim vodstvom postala moderna agencija punog servisa koju su poštovale i agencije iz razvijenih zemalja zapada. Dakako, njegovom stručnom radu suprotstavljali su se «kadrovi» koji u OZEHA nisu primljeni po stručnim kriterijima.

Kako bi odvojio stručni rad od nestručnog, osnovao je M. Skobe u OZEHI Marketinški odjel, pa sektor s mladim ljudima i dao im potrebnu edukaciju, a u sklopu Marketinškog sektora, potaknuo je stvaranje Odjela za istraživanje tržišta, kojeg je vodio autor ovog teksta, a Odjel je od 1971.g. do 1991.g. realizirao više od 300 istraživačkih projekta, na kojima se temeljio strateško planiranje tržišnih komunikacija za velike klijente OZEHA. Odluke o strategiji oglasne kampanje, kako promotivnoj i kreativnoj, medija strategiji i budžetu donošene su na osnovi istraživanja tržišta i prikupljanja svih dostupnih informacija.
Taj je Marketinški sektor funkcionirao kao agencija u agenciji, te realizirao značajne projekte na zadovoljstvo domaćih i stranih klijenata.

Djelovao je na visokoj stručnoj razini, po uzoru na rad najboljih svjetskih agencija. Osobito dobro je u Marketinškom sektoru Ozehe funkcionirao timski rad stručnjaka raznih profila s istaknutom ulogom istraživača, a zahvaljujući Skobeu, koji je bio odličan moderator timske rasprave u smislu poticanja kreativnog razmišljanja, tj. brain - storminga, a imao je izuzetno razvijenu sposobnost evaluacije, tj. procjenjivanja i prihvaćanja najbolje predložene ideje.

Osim stručnom razvoju OZEHE i cjelokupnoj oglašivačkoj struci u nas, M. Skobe je dao veliki doprinos strukovnom oglašivačkom udruživanju u Hrvatskoj. Zajedno s Tihomirom Sertićem, 1958. godine bio je organizator osnivanja strukovnog Udruženja ekonomskih propagandista Hrvatske, današnjeg HOZ-a, a tijekom idućih godina angažirao se sa T. Sertićem i na osnivanju takvih cehovskih udruga u ostalim republikama ondašnje države.

Sudjelovao je s izlaganjima na brojnim stručnim skupovima, a mnoge je organizirao. Autor je brojnih stručnih radova i može se reći da je za rad u struci oglašavanja, a također i trgovine, educirao teoretski i praktično brojne stručnjake.

Cijelo vrijeme bavljenja strukom održavao je kontakte s brojnim svjetskim stručnjacima za marketing i oglašavanje! Stoga možemo ustvrditi da je Mihovil Skobe bio ambasador naše oglašivačke struke u svijetu!

Izdvajamo iz broja:
Broj 4-2009
Politika rashoda – osnova zdrave ekonomike
Cum grano salis...
Zadovoljni, lojalni i oduševljeni kupci (3)
Postizanje članstva Hrvatskog zavoda za norme u europskim organizacijama za normizaciju CEN i CENELEC
Feravino otvorilo novo postrojenje
Arhiva
   
 
 
Tražilica
 
 
Newsletter

Želite li primati
gospodarske novosti
na Vaš e-mail?
Prijavite se odmah!

E-mail:
Anketa