Edukacija
Seniko studio
Alternativne (privatne)
26.10.2006. (Slađana Bastašić) Razmjena podataka i informacija - osnovni preduvjet partnerskog nivoa suradnje između proizvođača i trgovačkog lanca
Dočekajmo spremniji budućnost

Promatrajući zbivanja na maloprodajnom tržištu robe široke potrošnje u Hrvatskoj, zemljama regije i cijele Europe svjedoci smo sveopćeg trenda okrupnjavanja uslijed širenja trgovačkih lanaca raznih formata: hipermarketa, supermarketa, cash & carry trgovina i diskontera. Posebno uspješni u tome su diskonteri koji predstavljaju najbrže rastući format trgovina, a prema predviđanjima takav će se trend nastaviti i u slijedećih nekoliko godina.

Stopa rasta (%) 2005. - 2009.
Oko 60% očekivanog rasta diskontera u razdoblju od 2005. do 2009. godine generirat će samo 2 trgovačka lanca: Lidl i Aldi.

Dva su osnovna čimbenika zaslužna za izvanredan uspjeh diskontera na maloprodajnom tržištu: odlična prihvaćenost od strane kupaca i operativna efikasnost.

Diskonteri u svojim trgovinama prodaju limitirani broj proizvoda (oko 1.200) i većinu tih proizvoda čini njihova privatna marka koju kupcima nude po izrazito povoljnim cijenama. Upravo iz tog razloga bazna ciljna skupina diskontera su kupci niže platežne moći.

Međutim, sve češće u njihovim trgovinama kupuju i kupci koji si mogu priuštiti i skuplje proizvode. Razlog tome je što kupci, bez obzira na njihovu platežnu moć, percipiraju njihove privatne marke kao proizvode koji nude zadovoljavajuću kvalitetu u odnosu na njihovu cijenu.

Limitirani broj proizvoda, s druge strane, omogućuje diskonterima i puno veću operativnu efikasnost. U usporedbi sa hipermarketima koji u svojim trgovinama prodaju oko 35.000 i više različitih proizvoda, nije teško zaključiti da su troškovi logistike, administracije i upravljanja asoritmanom od 1.200 proizvoda znatno manji.

Niže troškove omogućuje im i uniformiranost i jednostavnost svakog prodajnog mjesta koji zahtjeva i znatno manji broj zaposlenika po prodajnom mjestu u odnosu na supermarkete i hipermarkete.

Predviđeni rast od 31,7% u razdoblju od 2005. do 2009. godine na europskom tržištu diskonteri planiraju ostvariti na dva načina: promjenom poslovnog modela te daljnjom ekspanzijom.

Promjena poslovnog modela podrazumijeva dvije važne promjene u asortimanu. Prva je uvođenje novih kategorija proizvoda u asoritman kojima se želi povećati frekvencija kupovanja i/ili potrošnja po jednoj kupovini.

Druga promjena odnosi se na proširenje broja proizvoda unutar već postojećih kategorija, prvenstveno uvođenjem većeg broja proizvođačkih robnih marki ali i privatnih robnih marki visoke kvalitete.

Na taj se način želi privući veći broj kupaca koji traže višu kvalitetu proizvoda i spremni su za to izdvojiti veći iznos novca. Ova će promjena nužno dovesti i do povećanja troškova i kompleksnosti poslovanja.

Najnoviji podaci govore da su diskonteri u Europi trenutno prisutuni sa 39.240 prodajnih mjesta. Taj će se broj do konca 2009. godine povećati na 44.908. To znači da diskonteri u slijedeće tri i pol godine planiraju otvoriti još 5.665 prodajih mjesta diljem Europe. Daljnja ekspanzija očekuje se i u zemljama Srednje i Istočne Europe, pa tako i u Hrvatskoj gdje Lidl upravo otvara svoje prve trgovine.
U ovakvom okruženju nužno je za svakog proizvođača pozorno pratiti zbivanja na tržištu te prilagoditi svoje poslovanje tim uvjetima. Obzirom da diskonteri već danas zauzimaju značajan udio u prometu robe široke potrošnje u Europi i obzirom na buduće očekivane stope njihovog rasta, prisutnost u tom formatu postaje sve važnija za uspješno poslovanje svakog proizvođača robe široke potrošnje, pa tako i za Coca-Cola Hellenic Bottling kompaniju u čijem se sastavu nalazi i Coca-Cola Beverages Hrvatska.

Neupitno je da će Lidl utjecati i na trenutnu maloprodajnu sliku tržišta robe široke potrošnje u Hrvatskoj gdje već sada top 10 trgovačkih lanaca drži preko 50% udjela. U godinama koje slijede očekujemo daljnje okrupnjavanje tržišta jer je sigurno da osim diskontera i trgovački lanci koji su već prisutni na našem tržištu, imaju daljnje planove za rast i još dosta toga za reći.

Sukladno situaciji na tržištu, dva su osnovna smjera kojima Coca-Cola Beverages Hrvatska teži u godinama koje dolaze.

Prvi je segmentiranje tržišta maloprodaje prema formatima odnosno kanalima prodaje. Osnovni kriteriji segmentacije su: vrsta i vrijednost kupovine koja se u njima obavlja i profil kupaca koji u njima kupuje. Cilj ovog pristupa je biti prisutan u svakom formatu s asortimanom (brandovima i pakiranjima) i uslugama relevantnim za taj format.

Drugi pristup odnosi se na pojedinačnu suradnju sa trgovačkim lancima na hrvatskom tržištu. Naš je krajnji cilj izgraditi partnerski odnos sa svakim od njih. Iz perspektive Coca-Cola Beverages Hrvatska, to znači detaljno upoznavanje sa njihovim vizijama, strategijama i ciljevima, kao i načinom na koji se žele diferencirati od svoje konkurencije.

Isto tako želimo što je moguće bolje upoznati profil njihovih kupaca kao i njihove kupovne navike. Temeljem tih informacija želimo kreirati jedinstvenu ponudu prema svakom trgovačkom lancu, koja osim adekvatnog asortimana podrazumijeva i sve marketinške aktivnosti usmjerene isljučivo na njegov profil kupaca.

Slijedeći korak koji podrazumijeva ovaj nivo suradnje je zajednička izrada višegodišnjeg plana prodaje naših proizvoda, kao i cijele kategorije, kroz njegova prodajna mjesta.

Namjera nam je da na ovaj način omogućimo trgovačkom lancu lakše ostvarenje njegovih kratkoročnih i dugoročnih ciljeva rasta kao i da u potpunosti zadovoljimo potrebe i želje njegovih kupaca (a naših potrošača) kada se radi o bezalkoholnim pićima.

Osnovni preduvjet partnerskog nivoa suradnje između proizvođača i trgovačkog lanca jest razmjena podataka i informacija. Iako se i u tom području vide određeni pomaci, stanovito nepovjerenje još je uvijek prisutno.

Obzirom da će nas poslovno okruženje prije ili kasnije dovesti do situacije kada će partnerska suradnja i razmjena podataka biti preduvjet bilo kakvog napretka, pozivamo trgovačke lance da već danas krenemo u tom smjeru te da spremniiji dočekamo sutra.

Povezani članci
28.07.16 Tvrtke i tržišta
Prihode Coca-Cole koči slabija prodaja na inozemnim tržištima
09.05.16 Brandovi
Coca-Cola slavi 130. rođendan
04.05.16 DOP
Coca-Cola HBC Hrvatska odabrala prve pripravnike u sklopu programa za razvoj talenata i karijere
25.04.16 Promocije
Aplikacija SimplyTastly olakšava i ubrzava planiranje i pripremu jela
07.08.15 Tvrtke i tržišta
Europske punionice Coca-Cole spajaju se u jednu kompaniju
05.06.15 Ekologija
Coca-Cola predstavila zelenu bočicu koja se u cijelosti može oporabiti
23.10.14 DOP
Coca-Cola osigurala 1,7 milijuna dolara za obnovu poplavljenih područja
09.05.13 Tvrtke i tržišta
Poslovna suradnja Coca-Cole HBC Hrvatska i Lagermax AED Croatia
08.05.13 Vijesti iz svijeta
Coca-Cola širi plantaže naranči na Floridi
25.04.13 DOP
Coca-Coli HBC Hrvatska dvije vrijedne nagrade za društvenu odgovornost
26.02.13 Korisne informacije
Coca-Cola podržala Malu školu ljudskih prava Europske udruge studenata prava
16.10.12 Tvrtke i tržišta
Rast dobiti Coca-Cole zahvaljujući povećanoj prodaji na inozemnim tržištima
11.10.12 Tvrtke i tržišta
Grčka punionica Coke CCH seli u Švicarsku
21.09.12 DOP
Coca-Cola Hellenic ponovno uvrštena u Dow-Jonesove indekse održivosti
11.09.12 Vijesti iz svijeta
Coca Cola stiže u Mianmar nakon 60 godina
18.07.12 Tvrtke i tržišta
Prodaja Coca-Cole u Europi pala, u svijetu porasla
28.06.12 Ekologija
Coca- Cola se pridružuje obilježavanju Međunarodnog dana Dunava
18.04.12 Tvrtke i tržišta
Poslovanje Coca Cole iznad očekivanja
31.03.12 Korisne informacije
Časopis Jezik i Zaklada Dr. Ivan Šreter nagradili Coca-Colin Jezični priručnik
23.03.12 DOP
Coca-Coli HBC Hrvatska treći put dodijeljen Indeks DOP-a
14.12.11 DOP
Coca-Cola HBC Hrvatska dobitnik nagrade "Ključna razlika"
15.11.11 Brandovi
Coca-Cola marketinška kompanija godine u Americi
17.10.11 DOP
Coca-Cola HBC Hrvatska zaposlenicima podijelila svoj jezični priručnik
13.10.11 Zaposlenost / plaće
Coca-Cola HBC Hrvatska peti put Poslodavac partner
09.09.11 Tvrtke i tržišta
Coca-Cola "kažnjava" Francusku odustajanjem od ulaganja
20.07.11 Tvrtke i tržišta
Rast dobiti Coca-Cole 18 posto
19.07.11 Vijesti iz svijeta
Nova bitka Pepsi i Coca-Cole
02.06.11 Promocije
Završena Coca-Colina akcija Optimizam u pokretu
23.05.11 Promocije
"Optimizam u pokretu": Biciklisti Antun i Vanja prešli polovicu puta
09.05.11 Tvrtke i tržišta
Coca-Cola obilježila 125. godišnjicu
02.02.11 Tvrtke i tržišta
U Coca Coli pregovori o zbrinjavanju viška zaposlenih
19.10.10 Vijesti iz svijeta
Dobit Coca-Cole premašila dvije milijarde dolara
18.03.09 Vijesti iz svijeta
Kina blokirala Coca-Colu u preuzimanju Huiyuana
06.03.09 Tvrtke i tržišta
Coca-Cola investira 2 mlrd dolara u Kinu
12.02.09 Tvrtke i tržišta
Coca-Cola u Rusiju ulaže 1,2 mlrd dolara
04.09.08 Vijesti iz svijeta
Coca-Cola kupuje kineski Huiyuan za 2,3 mlrd dolara
13.02.08 Tvrtke i tržišta
Snažan rast dobiti Coca-Cole
27.11.07 DOP
Coca-Cola Beverages Hrvatska predstavila Izvješće o održivosti
18.10.07 Tvrtke i tržišta
Rast dobiti Coca-Cole uslijed snažne inozemne prodaje
09.08.07 Tvrtke i tržišta
Coca-Cola HBC povećala dobit 17 posto
20.06.07 DOP
Coca Cola i UNDP predstavili projekt zaštite hrvatskih voda
17.04.07 Statistika
Dobit Coca-Cole porasla 14 posto u prva tri mjeseca 2007.
14.02.07 Tvrtke i tržišta
Pad kvartalne dobiti Coca-Cole
   
 
 
Tražilica
 
 
Newsletter

Želite li primati
gospodarske novosti
na Vaš e-mail?
Prijavite se odmah!

E-mail:
Anketa