09.08.2010.
Poslovni dnevnik: Žedni kolovoz izbrisao bi zimske minuse
Velik broj turista utjecao na to da su rast prodaje zabilježili u Agrokorovoj Jamnici, Podravci i Coca-Coli
I prije nego što je ministar turizma Damir Bajs izvijestio o povijesnim rezultatima u broju noćenja i turističkim dolascima u srpnju, o rušenju prodajnih rekorda već su na samom kraju srpnja izvijestili iz Jamnice. Ta je tvrtka, kako je priopćeno iz Agrokora, u srpnju prodala više od 60 milijuna litara vode i pića, što je “15 posto bolje od bilo kojeg mjeseca u povijesti tvrtke”.
Srpanjski melem
Prema saznanjima Poslovnog dnevnika, i drugi proizvođači bezalkoholnih pića i vode (BAP) bilježe zamjetan rast prodaje u srpnju, te se još jednom potvrđuje izrazita povezanost dvaju sektora, odnosno ovisnost industrije o turističkim rezultatima i dobroj sezoni.
No, za razliku od ministra turizma, koji je već konstatirao da je izvrstan srpanj prebrisao minuse koje je sektor imao u predsezoni, u BAP-u su nešto oprezniji s procjenama eventualne nadoknade gubitaka koje su sve tvrtke imale u prvoj polovici godine. Naime, oko tri milijarde kuna vrijedna industrija u prvih je šest mjeseci ove godine bila izrazito pogođena recesijom, pa je ukupno tržište palo za čak devet posto. Pritom se najviše srušila potrošnja hladnih čajeva te sokova, dok su mineralne i izvorske vode imale blaže minuse.
“Ukoliko bi se srpanjski trend nastavio i u kolovozu, onda bi se moglo govoriti o premoštavanju ukupnoga pada iz prve polovice godine. No, za sada je prerano za tako čvrste zaključke, iako je ispunjena prva pretpostavka za to - veći broj ljudi, odnosno potencijalnih konzumenata,” kažu u Jamnici. Istodobno, u ovoj Agrokorovoj kompaniji naglašavaju da je u 15-postotnom porastu prihoda u srpnju, s više od 60 posto sudjelovao izvoz jer je rast bilježen na svim izvoznim tržištima, dok je ostatak rekorda ostvaren na hrvatskom tržištu.
Korist od produženja sezone
Poraste prodaje potvrđuju i u Podravci u kojoj kažu kako je prodaja u ovogodišnjem srpnju na razini prošlogodišnjeg rezultata koji je, kako kažu, u ovom Podravkinom segmentu bio rekordan, a slično je i u Coca Coli.
|
“Još objedinjujemo srpanjske prodajne rezultate, no na temelju raspoloživih izvješća i analiza možemo potvrditi da smo tijekom srpnja imali značajan porast u svim kategorijama u odnosu na isto razdoblje prošle godine. Iznimne prodajne rezultate ostvarila je osnovna robna marka coca-cola,” kaže glavni direktor Coca-Cole HBC Hrvatska d.o.o. Slaven Romac. Međutim, i on komentira kako dobra srpanjska kretanja treba procjenjivati sa zadrškom. “Srpanjski su prodajni rezultati sjajni i neosporno je da će uvelike utjecati na trendove s početka godine. Ova je industrija u Hrvatskoj tradicionalno ovisna o turističkim mjesecima koji uvijek donose veću prodaju. No, koliko će, u konačnici, srpanjski skok biti značajan za poboljšanje i rast ukupnog poslovanja, vidjet će se tek na kraju godine,” kaže direktor Coca Cole.
“Srpanj je izrazito rastao i zato što su se intenzivno punili svi kanali prodaje, pa tako i zalihe kod trgovaca i ugostitelja, ali to još uvijek ne znači da je i stvarna potrošnja bila tolika,” kaže jedan proizvođač. Drugi, međutim, to razmišljanje relativizira jer po njemu zalihe nemaju toliki kapacitet, pri čemu potvrđuje da se zahtjevi za isporukama i u kolovozu nastavljaju istim intenzitetom.
“To je još jedan dokaz velike ovisnosti o uspješnoj turističkoj sezoni. Još samo kad bi je uspjeli produžiti za koji mjesec,” kažu u Jamnici.
'Žestica' u šest mjeseci pala 30 posto
Za razliku od proizvođača bezalkoholnih pića i voda, tvrtke koje proizvode jaka alkoholna pića strmoglavo se urušavaju. Ukupan pad industrije u prvih šest mjeseci bio je čak 30 posto, a jedan od najvećih utjecaja na to ima novi Zakon o trošarinama. On propisuje da trošarinski broj za trošarinska skladišta mogu dobiti samo tvrtke koje nemaju nikakav dug državi. “Kako takvih gotovo i da nema, došlo je do zastoja u prometu - u skladišta ulazi destilat, ali ga proizvođači bez trošarinskog broja ne mogu preuzimati za daljnju proizvodnju,” kaže Ružica Glazer, direktorica Udruženja pića. (Bankamagazin)
|
|
|
|