Seniko studio
Broj 3/2007
Izdvajamo iz broja:
Broj 3-2007 - Ante Gavranović
Sigurnost hrane i Zakon o hrani - Božica Rukavina, Edita Volar-Pantić
Školske ekskurzije - Stjepan Brzak
Poslovna izvrsnost - Business excellence
Glavni i odgovorni urednik:
prof.dr.sc. Tonći Lazibat
Urednik:
prof.dr.sc. Nikola Knego
Izdavači: Hrvatski institut za kvalitetu
Znanstvena knjiga d.o.o.
Mjesto i godina izdanja: Zagreb, 2007. godine


Zadovoljstvo nam je što smo u mogućnosti predstaviti znanstvenoj i stručnoj javnosti prvi broj znanstvenog časopisa POSLOVNA IZVRSNOST/BUSINESS EXCELLENCE za promicanje kulture kvalitete i poslovne izvrsnosti. Časopis ima međunarodno uredništvo u kojem je 25 sveučilišnih profesora i referira se u sekundarnoj publikaciji Journal of Economic Literature, Pittsburg.

Časopis izlazi polugodišnje i u njemu se objavljuju radovi koji istražuju sve aspekte problematike kvalitete i poslovne izvrsnosti u svim područjima ljudskog življenja i djelovanja, a u istraživačkom pristupu koriste znanstveni instrumentarij.

U prvom broju časopisa POSLOVNA IZVRSNOST/BUSINESS EXCELLENCE objavljeno je ukupno deset znanstvenih radova na ukupno 185 stranica koji su plod istraživanja 24 autora.

Svi objavljeni radovi su recenzirani i klasificirani. Objavljeno je pet radova u kategoriji izvorni znanstveni radovi, jedan rad u kategoriji prethodno priopćenje i četiri rada u kategoriji pregledni radovi. Njihov kratki prikaz dajemo abecednim redoslijedom prvog autora, a prema kategorijama radova.

Grupa autora (D. Barić, K. Brkić, Ž. Sutlić, N. Nikić, M. Grubišić & A. Devčić-Jeras) istraživala je problematiku implementacije i daljnjeg razvoja upravljanja sustavom kvalitete prema normi ISO 9001:2000 na Odjelu za kardijalnu kirurgiju Sveučilišne bolnice Dubrava. Po osnovu spomenutog istraživanja nastao je rad Implementacija i daljnji razvoj upravljanja sustavom kvalitete prema normi ISO 9001:2000 na Odjelu za kardijalnu kirurgiju Sveučilišne bolnice Dubrava, str. 11-22.

Rad je klasificiran kao izvorni znanstveni rad. Sustav upravljanja kvalitetom je, prema autorima, iskorišten da bi pomogao u upravljanju procesima i sprječavanju organizacijskih pogrešaka te kao sredstvo za nepristranu analizu rezultata. Uvedeni sustav upravljanja kvalitetom je osigurao dosljednost i poboljšanje prakse, što je zauzvrat osiguralo bolju kontrolu nad postignutim medicinskim rezultatima te veće zadovoljstvo pacijenata.
Okruženje kao mjera kvalitete i poslovne izvrsnosti rad je trojice autora (K. Dumičić, N. Knego & P. Melvan) koji je klasificiran kao izvorni znanstveni rad, str. 23-54. Autori u radu istražuju kako uvjeti okruženja utječu na kvalitetu proizvoda i usluga i ukupnog poslovanja organizacija u svjetskim regijama, subregijama i pojedinim državama, posebice među sedam najrazvijenijih država svijeta.

U tu svrhu autori su proveli istraživanje o značajkama kvalitete i poslovne izvrsnosti kao što su: regionalne i nacionalne nagrade za kvalitetu, certificiranost organizacija te ostvareni ekonomski pokazatelji poslovanja u tim okruženjima. Također je provedena analiza podataka o nagrađenim organizacijama u svim kategorijama Europske nagrade za kvalitetu (EQA-European Quality Award) fondacije EFQM-European Foundation for Quality Management, u vremenu od prve podjele nagrada 1992. godine do zaključno 2005. godine.

T. Lazibat & T. Baković autori su izvornog znanstvenog rada pod naslovom Šest sigma sustav za upravljanje kvalitetom, str. 55-68. Šest sigma konceptu često se pripisuje uloga modela koji je doveo do revolucionarnog poboljšanja poslovanja najvećih svjetskih kompanija. Primjeri toga su kompanije Motorola, General Electric i druge. Poboljšanja o kojima je riječ nisu vezana samo za kvalitetu proizvoda i usluga već također i za istodobno povećanje profitabilnosti samih kompanija. Autori u radu nude kratki osvrt na same statističke osnove na kojima se temelji šest sigma metodologija.

Prikazan je način na koji šest sigma sustav funkcionira u jednoj organizaciji vezano za odabir projekata i procesa koji se žele unaprijediti te same metodologije čijom se uporabom poboljšanja nastoje ostvariti. Navedena je i pojašnjena stroga hijerarhija uloga koja je također jedna od važnih karakteristika ovog modela, zajedno sa samo malim brojem najvažnijih alata kojima se kontinuirano unapređenje kvalitete nastoji ostvariti.

Stavovi hrvatskih menadžera o utjecaju stakeholderskog pristupa na poslovne rezultate (str. 69-82) je izvorni znanstveni rad dvojice autora B. Siseka & M. Režeka. U radu se istražuje problem implementacije novog organizacijskog modela u hrvatska poduzeća. Taj novi model poznat je kao “stakeholderski pristup” ili “stakeholder perspective”. Analiza privatizacije u Hrvatskoj pokazala je da menadžeri, kao ključni stakeholderi, imaju neograničenu kontrolu u poduzećima bez većinskog vlasnika.

Međutim, u poduzećima s većinskim vlasnikom, vlasnici su također prepustili donošenje ključnih odluka menadžerima. Autori su u radu istraživali stavove hrvatskih menadžera o stakeholderskom pristupu, jer će njihova stajališta imati velik utjecaj na uvođenje stakeholderskog pristupa u hrvatska poduzeća.
T. Vranešević, M. Mandić & S. Horvat autori su izvornog znanstvenog rada pod naslovom Istraživanje činitelja zadovoljstva studenata, str. 83-93. Istraživanja pokazuju da fakulteti sve više postaju svjesni važnosti zadovoljstva studenata.

Rad se bavi glavnim odrednicama koje utječu na zadovoljstvo klijenata. Istraživanje je primarno usmjereno na otkrivanje zadovoljstva i općenito stavova studenata, te mogućnosti napretka u spomenutim područjima. Cilj istraživanja je bio utvrditi elemente koji imaju ključnu ulogu i utjecaj na zadovoljstvo studenata.

Industrija informacijsko-komunikacijske tehnologije (ICT) u hrvatskome gospodarstvu (str. 97-114) rad je kategoriziran kao prethodno priopćenje autora Z. Kovačevića & K. Vuković. Istraživanje je usmjereno na mjerenje veličine i rasta hrvatskog ICT sektora te njegovog doprinosa cjelokupnom hrvatskom gospodarstvu. Rezultati mjerenja pokazuju da ICT sektor ima relativno mali udio u cjelokupnom hrvatskom gospodarstvu.

Ovaj sektor ipak ima brži proizvodni rast u odnosu na cjelokupni rast ostalog poslovanja u hrvatskom gospodarstvu. Gospodarski indikatori ICT industrije ukazuju na mogući značajan utjecaj ICT sektora na gospodarski rast i produktivnost hrvatskog gospodarstva.

M. Dragičević autorica je rada Metoda analitičko hijerarhijskog procesa u funkciji povećanja kvalitete strateškog marketinškog plana, str. 117-138. Rad je klasificiran kao pregledni rad. Analitički hijerarhijski proces je metoda pogodna za donošenje odluka u svim fazama strateškog planiranja.

Autorica je imala za cilj ukazati na osnovne karakteristike strateškog planiranja kao i na specifičnosti metode te mogućnosti njene primjene u pojedinim fazama strateškog upravljanja. U radu je ukazano na “alate” koji se mogu koristiti za donošenje strateških marketinških odluka u odabranim situacijama u različitim fazama strateškog upravljanja.

Financiranje visokog obrazovanja u Republici Hrvatskoj (str. 139-156) je pregledni rad autora Z. Kovačevića & B. Siseka. Rad u središte interesa autora stavlja sustav financiranja visokog obrazovanja u Hrvatskoj, te objašnjava odnos između financiranja iz proračuna te vlastitih prihoda visokoškolskih institucija.

Autori se detaljnije bave kriterijima za dodjelu sredstava iz proračuna, pribavljanjem vlastitih prihoda, te karakteristikama prikazivanja rashoda sveučilišta. Podatke dobivene istraživanjem usporedili su s poželjnom ulogom financiranja visokoškolskih institucija u provedbi reforme visokog obrazovanja.
S. Renko & I. Matošić autorice su rada Mystery shopping: ključni čimbenik uspješnog benchmarkinga u maloprodaji, str. 157-170. Rad je klasificiran kao pregledni rad.

Cilj autorica ovog rada bio je istražiti i predstaviti metodu benchmarkinga kao jedan od najboljih načina za poboljšanje poslovanja, kao i posvetiti posebnu pažnju jednom od vidova benchmarkinga: mystery shoppingu ili tajnom kupovanju. Autorice su istražile i vrednovale postojeće dokaze o učinkovitosti mystery shoppinga kao tehnike za ocjenu i poboljšanje kvalitete usluge koja se kupcima pruža u maloprodaji.

Analiza antropometrijskih izmjera za obućarsku industriju (str. 171-183) je pregledni rad troje autora (D. Ujević, K. Doležal & M. Lešina). U radu je prezentirana važnost antropometrijskog mjerenja s posebnim osvrtom na obuću. Istaknuta je problematika koja se odnosi na primjenu zastarjelog sustava koji se koristi više od 40 godina. Iz tog razloga pokrenut je složeni tehnologijski istraživačko-razvojni projekt “Hrvatski antropometrijski sustav”.

U okviru tog projekta provedeno je nacionalno mjerenje stanovništva u Republici Hrvatskoj s ciljem izrade završne projekcije nove hrvatske norme za odjeću i obuću. U radu su istaknuti važnost i rezultati antropometrijskih mjerenja.

Kvaliteta je jedan od ključnih elemenata pri odabiru proizvoda, odabiru dobavljača i mjesta nabavke. Ona je uvjet bez kojega se ne može u suvremenim uvjetima poslovanja koje karakterizira sve intenzivniji proces globalizacije. Kvaliteta je pretpostavka za dostizanje poslovne izvrsnosti.

Časopis POSLOVNA IZVRS-NOST/BUSINESS EXCELLENCE namijenjen je svima onima koji se na bilo koji način susreću s kvalitetom i poslovnom izvrsnošću ili su u poziciji da promiču kvalitetu i poslovnu izvrsnost u svakodnevnom življenju i poslovnom djelovanju. Časopis je izuzetno kvalitetno tehnički obrađen.

Tekstovi za drugi broj primaju se do kraja desetog mjeseca ove godine i ovo je prilika da pozovemo potencijalne autore na suradnju.

Izdvajamo iz broja:
Broj 3-2007
Sigurnost hrane i Zakon o hrani
Školske ekskurzije
Arhiva
   
 
 
Tražilica
 
 
Newsletter

Želite li primati
gospodarske novosti
na Vaš e-mail?
Prijavite se odmah!

E-mail:
Anketa