07.10.2016.
Uber – nelojalna konkurencija taksi prijevoznicima
Hrvatski taksi prijevoznici, obrtnici, članovi Hrvatske obrtničke komore, kao i tvrtke Eko Taxi, koji su dužni ispunjavati sve zakonske uvjete za obavljanje autotaksi djelatnosti, svjedoci su svakodnevnog kršenja zakonske regulative koja uređuje područje pružanja taksi usluge od strane vozača koji uslugu taksi prijevoza pružaju temeljem Uber aplikacije, istaknuto je na konferenciji za medije, održanoj 7. listopada u Hrvatskoj obrtničkoj komori u Zagrebu.
Na konferenciji su sudjelovali predsjednik Hrvatske obrtničke komore HOK) Dragutin Ranogajec, predsjednik Sekcije taksi prijevoznika HOK-a Milenko Begić, član Sekcije, predsjednik Udruženja autotaksi prijevoznika Grada Zagreba Jozo Kovačević, član Sekcije, predsjednik Taksi udruženja Dubrovnik Božo Miletić i predsjednik Ceha prijevoznika Obrtničke komore Splitksko-dalmatinske županije Lovre Ćatipović.
Zbog činjenice da je pružanje usluga taksi prijevoza putem Uber aplikacije nezakonito, svi taksisti traže zabranu korištenja Uber aplikacije u Hrvatskoj.
Bez obzira što se registracija djelatnosti poslovanja tvrtke Uber stalno mijenja, riječ je o sudjelovanju u pružanju usluge autotaksi prijevoza (javnog).
Traži se i žurno očitovanje nadležnih institucija. Naime, u proteklih gotovo godinu dana, Hrvatska obrtnička komora (HOK) nije dobila konkretne odgovore, kao ni potvrdu za održavanje zajedničkog sastanka svih mjerodavnih tijela – Ministarstva pomorstva prometa i infrastrukture, Prometne inspekcije, Ministarstva financija, Carinske uprave i Porezne uprave s predstavnicima HOK-a, kako bi se definirao zajednički stav prema ozbiljnom kršenju zakona i nelojalnoj konkurenciji koju neregistrirani vozači putem Uber aplikacije predstavljaju obrtnicima, kao i trgovačkim društvima koja obavljaju taksi prijevoz.
|
U međuvremenu su inspekcijske službe provele stanovite izvide i aktivnosti, ali u praksi nema promjena u poslovanju Ubera, već se, naprotiv, njihovo poslovanje proširuje.
Zašto je pružanje usluga taksi prijevoza putem Ubera nelegalno?
Autotaksi prijevoz obavlja se na temelju dozvole, koju izdaje nadležno tijelo jedinice lokalne samouprave, odnosno Grada Zagreba, pravnoj ili fizičkoj osobi koja ispunjava sljedeće uvjete:
• ima važeću licenciju za obavljanje autotaksi prijevoza
• ima položen ispit, odnosno zaposlenog vozača s položenim ispitom
• jedinice lokalne samouprave utvrđuju cijenu prijevoza, a mogu utvrditi mjerila na temelju kojih će odrediti broj autotaksi prijevoznika i/ili vozila kojima se obavlja autotaksi prijevoz na njihovom području.
• tijekom obavljanja autotaksi prijevoza putnika u vozilu mora biti uključen taksimetar, s vidljivom cijenom obavljenog prijevoza koja mora biti sukladna važećoj tarifi.
• vozač autotaksi vozila mora imati položen ispit o poznavanju osnovnih podataka o kulturnim, gospodarskim, turističkim, prometnim i drugim značajnim objektima i znamenitostima na području na kojem obavlja prijevoz.
• vozači autotaksi vozila i vozači koji obavljaju javni prijevoz putnika vozilima za koja je potrebna vozačka dozvola B kategorije moraju steći početnu kvalifikaciju.
|
Pojedinci koji obavljaju prijevoz temeljem aplikacije Uber, s druge strane, obavljaju taksi prijevoz bez:
- taksi dozvole
- licencije
- ispita o poznavanju grada
- kvalifikacije za vozača
- varijabilne cijene usluge prijevoza
- upitna sigurnost putnika (koliko sati rade vozači, kakve automobile koriste...)
Prihodi koji se ostvaruju preko aplikacije, a samim time i odgovarajući porezi, su netransparentni za državu. Iako su cijene vožnje preko Uber aplikacije varijabilne i često puno skuplje od legalnih taksi prijevoznika, svoju načelno jeftiniju uslugu temelje na neplaćanju svih davanja državi koje su dužni plaćati obrtnici i trgovačka društva.
*****
Samo pravna osoba ili obrtnik mogu uz posjedovanje licencije obavljati djelatnost javnog cestovnog prijevoza putnika.
Stoga fizičke osobe – građani koji nemaju svoju tvrtku ili obrt i koji osim toga nemaju licenciju, ne mogu obavljati djelatnost javnog cestovnog prijevoza putnika.
Ukoliko se fizičke osobe- građani ipak odluče obavljati djelatnost javnog cestovnog prijevoza putnika bez registracije i licencije, tada krše Zakon o zabrani i sprječavanju obavljanja neregistrirane djelatnosti i njihov rad je protuzakonit kao i izdani računi za njihove usluge.
Korištenje aplikacije tvrtke Uber ne legalizira rad navedenih fizičkih osoba budući da je to pravni posao koji se odnosi isključivo na korištenje aplikacije kojom se povezuje prijevoznik s korisnikom prijevoza.
Zaključno, kada Uber daje usluge neregistriranim fizičkim osobama-građanima koji prevoze putnike u javnom cestovnom prijevozu tada isti sudjeluje i potiče obavljanje neregistrirane djelatnosti u Republici Hrvatskoj.
|
|
|
|