23.02.2010.
Europski avioprijevoznici na udaru štrajkaša
Osim štrajka pilota u Lufthansi, najvećeg u modernoj zrakoplovnoj povijesti, prosvjede najavljuju i sindikati British Airwaysa i francusko-nizozemskog Air France-KLM-a. Tu je i štrajk stjuardesa i stjuarta u domaćem Croatia Airlinesu, najavljen za petak, 26. veljače
Europskim avioprijevoznicima, pritisnutim krizom i slijedom toga nuždom restrukturiranja uzdrmanih kompanija, posljednjih dana prijeti val štrajkova koje najavljuju i provode sindikati.
Osim četverodnevnog štrajka 4.000 pilota njemačke Lufthanse, štrajkove najavljuju i sindikati British Airwaysa te francusko-nizozemskog Air France-KLM-a. Tu je i najava štrajka stjuardesa i stjuarda domaćeg avioprijevoznika Croatia Airlinesa, za petak, 26. veljače.
Kao što je poznato, u Lufthansi, najvećoj europskoj aviokompaniji, u ponedjeljak je počeo četverodnevni štrajk pilota koji traže veće plaće i zaštitu radnih mjesta.
Kompanija je otkazala 1.200 od 1.800 letova dnevno, a štrajk će je koštati 100 milijuna eura. Istovremeno, njemački je avioprijevoznik sudskim putem zatražio i dobio odluku o privremenom prekidu štrajka.
Štrajk je ovih dana izglasalo i kabinsko osoblje British Airwaysa, iako još nije objavljen datum njegova početka. U Francuskoj su, pak, kontrolori leta najavili trodnevni štrajk, pritisnuti zahtjevom za povećanje efikasnosti i smanjenje troškova koje kompanija izdvaja za naknade za korištenje zračnog prostora.
Svi ovi prosvjedi radnika u zrakoplovnim kompanijama, dolaze u vrijeme kada industrija nastoji prevladati duboku krizu, tražeći od osoblja, dobavljača i putnika da prihvate kresanje povlastica i lošije radne uvjete odnosno manje plaće.
U slučaju Air France-KLM-a, sindikalni predstavnici kontrolora leta, najavili su štrajk kao protest zbog planirane, veće integracije europskog sustava zračne kontrole koji bi trebao donijeti i značajne gubitke radnih mjesta. Kao rezultat najave štrajka, iz Air Francea je najavljeno da će kompanija obustaviti velik broj kratkih i srednjih avionskih linija.
|
Također, u British Airwaysu, sindikat je inicirao tajno glasovanje kabinskog osoblja o potencijalnom štrajku, zbog nedavnih promjena u radnoj proceduri koje su uznemirile djelatnike te aviokompanije.
Oko 80 posto kabinskog osoblja sudjelovalo je u glasovanju, a 81 posto prisutnih podržalo je predloženi štrajk. Odluka o štrajku nije donesena jer su pregovori poslovodstva i radnika još uvijek u tijeku.
Sindikat koji predvodi potencijalne štrajkaše britanskog avioprijevoznika, odveo je British Airways i na državni Vrhovni sud, prozivajući poslodavca da je izmjenama radne procedure prekršio odredbe ugovora koje ima sa zaposlenicima. Sud je prošloga tjedna donio odluku koja ide u korist British Airwaysa.
Pritom je iz uprave tvrtke priopćeno, da je "razočaravajuće glasovanje o štrajku prije donošenja sudske odluke" te da se nadaju da će se problem riješiti u pregovorima s djelatnicima.
No, britanski je avioprijevoznik upozorio i da neće dozvoliti "sindikatu da uništi kompaniju". I dok je donošenje odluke o datumu potencijalnog štrajka u tijeku, BA je uspio dio osoblja odgovoriti od sudjelovanja u najavljenom prosvjedu, prijeteći im uskraćivanjem radnih prava točnije subvencioniranih putovanja.
U Njemačkoj, nacionalni avioprijevoznik vodi pak sudsku borbu za poništenje najvećeg štrajka pilota u zrakoplovnoj povijesti.
Tvrtka je u ponedjeljak od frankfurtskog Suda za radna pitanja zatražila izdavanje privremene mjere zabrane štrajka, a sindikat i poslodavci dogovorili su privremeni prekid prosvjeda te da će odmah nastaviti pregovore o radnim uvjetima i plaćama.
Bez obzira na to, Lufthansini letovi ostat će do kraja tjedna desetkovani tj. reducirani u skladu s rasporedom donesenim u ponedjeljak, na početku prosvjeda.
Lufthansa, koja je u temelju zdrava europska aviotvrtka, prisiljena je štrajkom, kojeg predvodi sindikalna unija Vereinigung Cockpit, na prizemljenje oko 800 letova dnevno tijekom četiri dana što joj dnevno donosi štetu od oko 25 milijuna eura.
Njemački piloti izglasali su štrajk zbog zabrinutosti da bi tvrtka mogla pokušati smanjiti troškove zaposlenika selidbom radnih mjesta u inozemne podružnice poput Austrian Airlinesa ili Lufthanse Italia, gdje su plaće niže. (Bankamagazin)
|
|
|
|