29.01.2010.
Croatia Airlines na osoblju želi uštedjeti 220 mil. kuna
Sindikati su izračunali da će primanja zaposlenih u hrvatskoj aviokompaniji pasti između 20 i 40 posto, pri čemu bi najviše bilo pogođeno kabinsko osoblje. Prema službenim podacima kompanije prosječna plaća za prvih jedanaest mjeseci prošle godine iznosila je 8.064 kune
U skladu s odlukom hrvatske Vlade, u čijem je većinskom vlasništvu, nacionalni zračni prijevoznik Croatia Airlines u ovoj godini mora na troškovima osoblja uštedjeti 10 posto u odnosu na prethodnu godinu. Kako su u prošloj godini troškovi osoblja iznosili 220 milijuna kuna, u ovoj godini planirana je ušteda od 22 milijuna kuna.
Zbog toga je od 1. siječnja u Croatia Airlines na snazi Pravilnik o radu koji predviđa smanjenje plaća za 10 posto i dnevnica za 30 posto, ukidanje naknada za topli obrok i za međumjesni prijevoz, smanjenje naknade za bolovanje te skraćenje godišnjih odmora.
Sindikati su izračunali da će time primanja zaposlenih u hrvatskoj aviokompaniji pasti između 20 i 40 posto, pri čemu bi najviše bilo pogođeno kabinsko osoblje.
Prosječna plaća u prvih jedanaest mjeseci u Croatia Airlinesu iznosila je 8.064 kune, navodi se u odgovoru Korporativnih komunikacija, dok je prema podacima Državnog zavoda za statistiku prosječna plaća u industriji zračnog prijevoza u istom razdoblju iznosila 9.290 kuna.
Prema neslužbenim informacijama prosječna neto plaća kapetana instruktora u Croatia Airlinesu 33 tisuće kuna, kapetana 30 tisuća kuna, a kopilota 16 tisuća kuna. Plaće kabinskog osoblja ovise o dobu godine: purser (voditelj kabine) po ljeti prima više od 10 tisuća kuna, po zimi između 7 i 10 tisuća kuna. Ostali kabinsko osoblje ljeti prima između 6 i 10 tisuća kuna, a zimi 3,5 do 6 tisuća kuna.
Kako bi pokrile letačke operacije, a istovremeno zadovoljile potrebe posade za godišnjim odmorima i pokrili moguća bolovanja, kompanije koje se bave redovnim zračnim prometom obično imaju 4 do5 posada po zrakoplovu, a Croatia Airlines u floti trenutno ima 12 zrakoplova (po 4 Airbusa 320, Airbusa 319 i Dasha 8-Q400).
Na pitanje hoće li i koliko biti smanjenje plaće članovima Uprave, iz Croatia Airlinesa su odgovorili da su plaće menadžmenta već dva puta smanjenje tijekom prošle godine, u ožujku i srpnju.
U skladu s odlukom Vlade plaća glavnog direktora iznosi 16.944 kune (dvije prosječne plaće društva). Prema visini plaće to je 74. plaća u Croatia Airlinesu, a prijašnjih je godina bila u prosjeku 40. po redu unutar tvrtke, tumače iz Korporativnih komunikacija.
|
Zbog odluke uprave o smanjenju plaća i drugih prava radnika hrvatskog nacionalnog zračnog prijevoznika četiri od pet sindikata aktivnih u Croatia Airlinesu spremno je sredinom veljače organizirati štrajk upozorenja .
Pregovori su prekinuti, a predstavnici sindikata najavili su da će pokušati postići dogovor s Upravom tijekom današnjih sastanaka na kojima bi se trebao utvrditi opseg poslova koji se ne smiju prekidati ni u vrijeme štrajka.
U Croatia Airlinesu kažu da službene najave štrajka još uvijek nema te da poslovodstvo tvrtke „žali zbog odluke sindikata da prekinu pregovore, jer smatra da je u interesu svih zaposlenika kompanije što prije pronaći zajedničko rješenje, koje neće ugroziti opstanak kompanije i radna mjesta, nego će osigurati dugoročnu perspektivu kompanije“.
Poslovodstvo je voljno i dalje pregovarati sa sindikatima o svim spornim pitanjima, navodi se u odgovoru Uprave kompanije za www.banka.hr.
U Croatia Airlinesu organziirano je pet strukovnih sindikata – HSPP (Hrvatski sindikat prometnih pilota), SKOZ (Sindikat kabinskog osoblja zrakoplova), SITUZ (Sindikat inženjera i tehničara u zrakoplovstvu), SSSAH (Samostalni strukovni sindikat aviomehaničara Hrvatske) i SHSZUZ (Samostalni hrvatski sindikat zaposlenika u zrakoplovstvu).
SITUZ pismeno se očitovao da se protivi industrijskim akcijama i da se zalaže za ponovno pokretanje pregovora s Upravom.
Sindikati nude smanjenje plaća za pet posto i nastavak važenja Kolektivnog ugovora, te nastavak pregovora o svim spornim pitanjima.
Vlada izravno te preko Hrvatskog fonda za privatizaciju i Državne agencije za sanaciju banaka kontrolira 99,2 posto temeljnog kapitala Croatia Airlinesa.
Na ruku održanju razine plaća radnika hrvatskog zračnog prijevoznika ne ide ni globalna situacija u zračnom prometu, koji također nije mogao ostati pošteđen od strane globalne gospodarske krize. Međunarodno udruženje zračnih prijevoznika (IATA) objavilo je da je putnički promet u prošloj godini pao za 3,5 posto, a teretni za 10,1 posto.
|
Pad putničkog prometa kod Croatia Airlinesa bio je veći: u njihovim zrakoplovima u 2009. ukupno je prevezeno 1,750.874 putnika, što je 6 posto manje u odnosu na prethodnu godinu. Po prvi puta u povijesti tvrtke, odnosno od početka komercijalnog letenja 1991. godine, zaustavljen je trend rasta putnika u odnosu na prethodnu godinu.
Na redovitim međunarodnim letovima ukupno je prevezeno 1,187.748 putnika, odnosno 2 posto manje nego prethodne godinu. Pad je mnogo manji u odnosu na pad koji su zabilježile aviokompanije u euromediteranskoj zoni, kažu u hrvatskom nacionalnom zračnom prijevozniku.
Na redovitim domaćim letovima zabilježeno je 491.519 putnika, odnosno 9 posto manje nego 2008. godine, a prosječna popunjenost putničke kabine ma svim letovima iznosila je 61,4 posto. Pad u odnosun na prethodnu godinu iznosi 3,8 postotnih bodova.
Financijski rezultati za 2009. još nisu objavljeni, no u prvih devet mjeseci Croatia Airlines prihodovala je iz poslovanja 1,09 milijardi kuna. U usporedbi s 2008. poslovni prihodi manji su za 15,09 posto. Kumulativni gubitak za prva tri kvartala 2009. iznosi 93,87 milijuna kuna, dok je u istom razdoblju 2008. iznosio 21,55 milijuna kuna. (Bankamagazin)
|
|
|
|