04.12.2007. (Karlo Vajdić)
13:1 – nadzorni let Croatia Airlinesa
Croatia Airlines, prema podacima Sudskog registra, ima čak 13 članova Nadzornog odbora koji kontroliraju rad jednog jedinog člana Uprave
Funkcija nadzornog odbora određene kompanije je nadzor nad poslovanjem uprave i provjera važnijih odluka koje ta uprava donosi, sve kako bi se osiguralo uspješno poslovanje kompanije.
Nadzorni odbor tu funkciju ima kako bi predstavljao vlasnika kompanije – dioničare - jer bi bilo nepraktično da deseci ili stotine dioničara svako malo upravi i njenim članovima postavljaju pitanja i zanimaju se zašto ovo ili zašto ono.
Ivan Mišetić je predsjednik i jedini član Uprave najvećeg domaćeg avio-prijevoznika Croatia Airlinesa (CA). Croatia, pak, prema podacima Sudskog registra, ima čak 13 članova Nadzornog odbora - koji kontroliraju rad jednog jedinog člana Uprave.
Kako je Croatia Airlines u većinskom vlasništvu države, prva je pomisao da se u NO CA smještaju ljudi kako bi ih se nagradilo za ovu ili onu (političku) privrženost. No, ne vjerujemo da se radi o tome jer, konačno, živimo u jednoj državi gdje je nepotizam nepoznanica i gdje se pozicije dobivaju po sposobnosti, a ne podobnosti.
Ako se, dakle, isključi ta mogućnost onda se može pretpostaviti da su članovi NO CA na tim pozicijama završili zbog svoje stručnosti i zbog potrebe nadgledanja poslovanja Uprave. CA jest poprilično vrijedna državna kompanija (trž. kapitalizacija preko 5 mlrd kuna), zbog čega bi se ovako strog nadzor mogao činiti opravdanim.
No, poslovanje HT-a, Ine, Zagrebačke ili Privredne banke, sve višestruko vrjednijih kompanija od CA nadgleda redom manji broj članova NO, a i te kompanije imaju po najmanje šest članova Uprave tako da omjer broja članova Nadzornog odbora i članova Uprave nigdje ne prelazi 2:1. Što je vrlo daleko od 13:1.
Možemo, tako, isključiti i razlog da je 13 članova NO potrebno zbog iznimno visoke vrijednosti kompanije koja je još k tome u državnom vlasništvu pa zbog toga treba posebno paziti kako se raspolaže državnom imovinom.
Možda vlasnik Croatia Airlinesa (država) misli da je Ivanu Mišetiću potrebna dodatna kontrola? No, čini se da on kompaniju vodi solidno te se, koliko je poznato, protiv njega ne vodi istražni ili sudski postupak u vezi gospodarskog (ili bilo kakvog drugog), kriminala.
|
Koji je onda razlog za ovakvu rigoroznu kontrolu Mišetićevog rada? Nažalost, nemamo odgovor. No, sigurni smo kako u poslovanje Croatia Airlinesa, jedne od najvećih domaćih kompanija, ne treba niti najmanje sumnjati.
Trinaestero članova NO sigurno vrlo dobro radi svoj posao i ne treba niti pomisliti kakav bi to bio skandal kad bi se jednog dana u budućnosti otkrila neka malverzacija u poslovanju CA.
Bilo bi šteta da se, poput ministra Branka Vukelića koji se zbog svoje funkcije u NO Brodosplita ovih dana mora vući po sudovima, pokaže kako ni trinaest članova Nadzornog odbora nije bilo dovoljno za kontrolu Uprave kompanije koja se sastoji od jednog jedinog člana. Poštenog i savjesnog, naravno.
P.S. U vezi s transparentnošću poslovanja Croatia Airlinesa izdvaja se jedna zanimljivost. Nakon 2003. godine, odnosno s time potpuno nevezanog povratka HDZ-a na vlast, godišnji izvještaji CA, u kojima su se do tada uredno objavljivale cjelokupne bilješke uz financijske rezultate, poslovni rezultati i planovi za iduću godinu, imaju sve manje i manje detaljnih informacija o financijama i poslovanju.
Godišnji izvještaj za 2006. godinu čak ne sadrži niti podatke o poslovanju niti bilo kakve planove za budućnost. No, ne treba sumnjati - tu je 26 budnih očiju. (Bankamagazin)
|
|
|
|