Trgovina
Seniko studio
Trgovina na malo
10.09.2009. Donesen pravilnik o direktnoj prodaji
Direktna prodaja je izravna distribucija roba i usluga potrošačima, a Pravilnik predstavlja ključni dokument za regulaciju tog segmenta tržišta u Hrvatskoj

Ministarstvo gospodarstva, rada i poduzetništva (MINGORP), na temelju Zakona o trgovini, donijelo je prvi pravilnik o “Posebnim uvjetima za obavljanje poslova direktne prodaje putem zastupnika”, koji je stupio na snagu 3. rujna 2009. Pravilnikom su propisani uvjeti za obavljanje poslova direktne prodaje te predstavlja jedan od najvažnijih dokumenata vezanih uz tržište direktne prodaje u Hrvatskoj.

Dosad u Hrvatskoj nije postojala niti jedna zasebna regulativa koja se odnosila na direktnu prodaju. Tvrtke koje se bave direktnom prodajom u okviru Hrvatske udruge direktne prodaje (HUDP) poslovale su sukladno poslovnom i etičkom kodeksu direktne prodaje Europske unije.

Ovim Pravilnikom, industrija direktne prodaje dobila je svoje legalno okruženje, jasne definicije i termine potrebne za njezino djelovanje. Jasna pravila jamče sigurno okružje svima koji su povezani s direktnom prodajom: tvrtkama, predstavnicima (distributerima) i potrošačima, navodi se u priopćenju HUDP-a.
Milica Rakuša Martulaš
Milica Rakuša Martulaš
Iz tog udruženja posebno ističu intenzivnu suradnju s nadležnim institucijama, posebice Hrvatskom gospodarskom komorom (HGK), na procesu prilagodbe ovoga Pravilnika postojećoj Europskoj direktivi o direktnoj prodaji.

„Kada je riječ o zakonodavnoj proceduri vezanoj uz direktnu prodaju, važno je istaknuti da se radi o aktivnosti koja se prvi put regulira na tržištu Republike Hrvatske, a regulira se u skladu sa Zakonom o trgovini iz 2008. godine“, podsjetila je Milica Rakuša Martulaš, direktorica Sektora za trgovinu HGK.

Rakuša Martulaš ističe kako su istim su zakonom propisani posebni uvjeti o Kodeksu direktne prodaje preko trgovačkih predstavnika dodajući kako je ovim zakonom postignut najviši stupanj prilagodbe praksi i zakonodavstvu Europske unije.

„Uvjerena sam da će odluka o reguliranju obveze registracije trgovačkih predstavnika Hrvatskoj gospodarskoj komori, pridonijeti razvoju ove djelatnosti i da će se uspješno učvrstiti na domaćem tržištu. Važno je napomenuti da je zahvaljujući ovoj aktivnosti, u 2008. godini jedanaest tvrtki imalo prihod od 396,6 milijuna kuna. Usto, ta djelatnost pruža priliku onima koji žele ostvariti dodatnu zaradu", zaključila je.
Adriana Giurissa
Adriana Giurissa
Adriana Giurissa, predsjednica HUDP-a, izrazila je zadovoljstvo donesenim Pravilnikom. „Vrlo smo ponosni zbog ovoga velikog postignuća koje je rezultat napornoga rada i odlične suradnje između članica HUDP-a, HGK i naše Upraviteljice Kodeksa Sanje Jurić”.

"Prošle je godine HUDP aktivno sudjelovao u pripremi Zakona o zaštiti potrošača te je surađivao s Ministarstvom gospodarstva, rada i poduzetništva na pripremi ove regulative. Sve to dokazuje da smo ozbiljan partner te da težimo pozicionirati direktnu prodaju kao relevantni dio hrvatske ekonomije na učinkovit i transparentan način", dodala je Giurissa.

Osnovan 2006. godine kao neprofitna organizacija, HUDP čini pet tvrtki -Amway, AVON, HERBALIFE, GNLD te Oriflame -od ukupno 11, koliko ih se na području Hrvatske danas bavi direktnom prodajom. Svrha osnivanja Hrvatske udruge direktne prodaje je povećanje svijesti o prilikama i prednostima koje ta industrija pruža diljem svijeta.

Tijekom 2008. članice HUDP-a ostvarile su ukupan prihod od 222,6 milijuna kuna. HUDP je članica FEDSA-e (Federation of European Direct Selling Associations) te WFDSA-e (World Federation of Direct Selling Associations) te djeluje u skladu s njihovim pravilima.

Prema HUDP-ovim prodajnim rezultatima za proteklu godinu, 58,94 posto čine kozmetički i proizvodi za osobnu njegu, 26,65 posto čine tzv. wellness proizvodi, 6,21 posto čini odjeća, 6,06 posto kućne potrepštine, a ostatak čine knjige, dječje igračke, uredski te audiovizualni materijal i dr.

Dok HUDP u Hrvatskoj broji 90 stalno zaposlenih i oko 50 tisuća članova, na globalnoj razini, oko 63 milijuna ljudi u segmentu direktne prodaje donosi tvrtkama prihod u iznosu većem od 114 milijardi dolara godišnje, pri čemu je prihod u Aziji i Sjevernoj Americi oko 70 milijardi.

Direktna prodaja je izravna distribucija roba i usluga potrošačima. Potrošači kupuju visokokvalitetne i poznate proizvode nakon prezentacije u svojemu domu ili putem kataloga. Direktna prodaja smatra se jednom od najfleksibilnijih metoda rada, jer omogućuje rad u vrijeme i na način koji su u potpunosti prilagođeni potrebama i obvezama ljudi.

U Europi postoji više od 550 tvrtki koje se bave direktnom prodajom.

Povezani članci
28.10.08 Korisne informacije
Izabrana nova uprava Hrvatske udruge direktne prodaje
02.03.07 Trgovina na malo
Predstavljena Hrvatska udruga direktne prodaje (HUDP)
   
 
 
Tražilica
 
 
Newsletter

Želite li primati
gospodarske novosti
na Vaš e-mail?
Prijavite se odmah!

E-mail:
Anketa