Edukacija
Seniko studio
O srednjim školama - vijesti
06.05.2007. (Stjepan Brzak, prof.) Školske ekskurzije
1. Uvod
Izraz «ekskurzija» je latinskog podrijetla (excursio), a znači kraće putovanje ili izlet sa stručnom, kulturnom, sportskom ili zabavnom svrhom. Školske ekskurzije imaju dugu tradiciju. One ostaju u trajnoj uspomeni svake generacije učenika. Zato je njihovo osmišljavanje i sama organizacija od posebnog značaja.

Ovom prigodom, pokušati ću aktualizirati pitanje stručnih ekskurzija učenika srednjih trgovačkih škola. Te ekskurzije su formalno dio godišnjih Planova i programa škola, a vezane su prvenstveno za praktičnu nastavu i predmete struke. One bi trebale imati istaknuto mjesto u realizaciji nastave i doprinjeti boljem povezivanju teorije i prakse. Osim toga, stručne ekskurzije su vrlo bitne za osuvremenjivanje školskih programa i rasterećivanje učenika.

Uspjeh stručnih ekskurzija učenika ovisi o ozbiljnosti pristupa svih involviranih subjekata. To zapravo znači suradnju i odgovornost škole, gospodarstvenika, učenika i roditelja.

2. Aplikacija i potencijali
Stručne ekskurzije i stručni posjeti učenika (lokalno) redovito se planiraju sa određenim brojem sati po razredu, ovisno o programu i godini učenja. Destinacije tih izleta su robni proizvođači i robni sajmovi (npr.Zagrebački velesajam) vezani za pojedine trgovačke struke, kako bi se učenici neposredno upoznali sa tehnologijom proizvodnje roba odnosno novim znanstveno-tehnološkim dostignućima. Samu realizaciju planiranih izleta prate najmanje dvije razine problema.

Prvo. Školama uglavnom nedostaju provedbeni planovi stručnih ekskurzija sa precizno definiranim zadacima, nositeljima i rokovima realizacije. Nije dobro raditi ad hoc izlete bez pravih sadržaja.
Stručne ekskurzije mogu biti jednodnevne i višednevne. Jednodnevne ekskurzije sa pojedinim razredom mogu se planirati u dane stručne prakse.

Višednevne ekskurzije (do tri dana) imaju šire značenje i mogu se realizirati kao školski izleti uz pristanak nastavnika, učenika i roditelja. Tehnologija organizacije je poznata. Evidencija u dnevniku rada je tehničko pitanje. Suradnja sa nadležnim Ministarstvom i tijelima lokalne samouprave se podrazumijeva.

S obzirom da se radi o složenoj problematici, bilo bi poželjno da taj projekt vodi tim stručnih ljudi. U fazi same pripreme ekskurzije važno je imati koordinatora u osobi voditelja praktične nastave. Akvizicija potencijalnih sponzora je poželjna.

Drugo. S obzirom na nastale promjene u gospodarstvu, sve je teže uspostaviti suradnju sa proizvodnim tvrtkama.U tom pogledu, nužna je pomoć Hrvatske gospodarske komore i drugih asocijacija gospodarstva. Vjerojatno treba utvrditi određeni kodeks kojeg će se pridržavati posjetitelji tvrtke.

Naravno, u svemu tome treba imati mjeru, uvažavajući zakonitosti tržišta. Ali sve što se proizvede dolazi u trgovinu. Prema tome, interes proizvođača postoji. Budući prodavači mogu biti dobri promotori njihovih proizvoda. To je bitno za današnje stanje trgovine u Hrvatskoj.
3. Zaključak
Školske ekskurzije općenito pa prema tome i stručne ekskurzije imaju posebno mjesto u realizaciji školskih programa kod nas i u svijetu. Putem njih se realiziraju kompleksni odgojno-obrazovni zadaci i ciljevi. Naime, živimo u vrijeme brzih tehnoloških promjena koje bitno određuju naš način života.

Kvantum znanja dinamično raste.Više je nego ikad, važna čvrsta veza teorije i prakse. Stručne ekskurzije upravo služe tome. Imaju ulogu mosta preko kojeg učenici efikasno potvrđuju svoja znanja. Naravno, svaka ekskurzija ima i svoju širu društvenu dimenziju.

U planiranju i organiziranju stručnih ekskurzija javljaju se administrativni i tehnički problemi koji nisu nerješivi. Bitno je da se ovo pitanje ne formalizira, nego shvati kao ozbiljna potreba školovanja mladih ljudi. Pri tome trebaju svi subjekti pokazati svoju odgovornost.

Povezani članci
11.11.07 O srednjim školama - vijesti
SMS Informativka – tehnologija za uspješno obrazovanje
28.05.07 O srednjim školama - vijesti
Zadarski Forum okuplja brojne obrazovne stručnjake
   
 
 
Tražilica
 
 
Newsletter

Želite li primati
gospodarske novosti
na Vaš e-mail?
Prijavite se odmah!

E-mail:
Anketa