O marketingu
Seniko studio
Istraživanja
10.06.2015. (Berislav Pribanić) Umjetnost je učiteljica poslovanja
Umjetnost u suvremenom poslovanju obuhvaća brzo i efikasno promišljanje kako na najučinkovitiji način dostaviti gotovi proizvod do njegove destinacije
Umjetnost – motivator, most, prigoda, pa i namjera u ponudi i poslovanju
Berislav Pribanić
Berislav Pribanić
Krenut ćemo od toga da smatramo kako ta i takva umjetnost može biti i jest veleposlanik uspješnog gospodarstva, a poglavito ako govorimo o gospodarstvu koje uključuje izvoz.

To je ono o čemu danas želimo promišljati i razgovarati. Dakle, umjetnost kao činjenje i njeni derivati kao gotovi proizvodi.

Sama ta riječ, ako krenemo od definicije – umjeti, umjeti nešto – označava rad i umijeće rada. Vidjeli smo da postoji ona najgora moguća umjetnost i to smo pročitali u onoj izvanrednoj knjizi "Umjetnost ratovanja", gdje imamo priručnik za ratnika svjetlosti, a imamo i niz primjera u izdavačkoj djelatnosti, u književnosti, koji nas uče kako je umjetnost ona koju ćemo si mi sami nametnuti kao dio našeg poslovnog plana.

Znači, ako kažemo da su proizvodnja i prodaja, dakle trgovina, kultura i odraz jedne skupine ljudi, naroda, društva u cjelini, a jesu, na toj ljestvici onda je to, ta umjetnost činjenja, kategorija koju vežemo uz samu riječ.
SKANDINAVSKI MODEL
Evo primjera - umjetnost u umjetnosti. Pisanje, tiskanje i prodaja knjiga kao gotovog proizvoda. U ovom trenutku imamo izvanredan primjer tzv. skandinavskog tiska koji već nekoliko godina unatrag izbacuje svake godine niz proizvoda, odnosno knjiga, a radi se mahom o štivima kriminalističkog i špijunskog žanra, ono što je tržištu zanimljivo u ova vremena.

I pritom rade fantastične rezultate. Oni rade proizvod, oni se ne zamaraju umjetnošću kao takvom niti si umišljaju nekakve vrhunske književne uzore, nego rade na proizvodima koje dovrše i potom distribuiraju.

Pogledajmo rezultate. Skandinavski triler prevodi se i distribuira u 25-30 zemalja svijeta, prodaje u milijunskim nakladama u nekoliko izdanja. I to je ono što nas treba zanimati i u drugim segmentima poslovanja.

Ono što veseli, poslovno gledajući, u ovom nazočnom trenutku jest to što su Vlada, Sabor, ured Predsjednice Republike Hrvatske i ostali sudionici prepoznali tu vrijednost, tu komponentu umjetnosti u gospodarskoj diplomaciji i tako zajedničkim koordiniranim radom doprinose boljim i dobrim rezultatima.

Bolji i dobri rezultati to je izvoz. Prvenstveno, motor rasta svakog gospodarstva, kako onog najvećeg, tako i onog najmanjeg, je izvoz. Tu tezu nije potrebno dodatno ponavljati nego samo na nju podsjetiti.

Dakle, tržišna gospodarstva, poglavito ona zemalja Europske unije a i globalno u svjetskom kontekstu, koja se brojem stanovništva svrstavaju u manja, trebaju veliku pozornost posvetiti proizvodnji i izvoznom plasmanu na treća tržišta.
Planiranje i realizacija proizvodnje, distribucije i zaliha je od velike važnosti
POSLOVANJE BEZ SKLADIŠTA
I tu se ponovno vraćamo i dolazimo opet do umjetnosti, umjetnosti planiranja i realizacije.

Planiranje i realizacija proizvodnje, distribucije i zaliha je od velike važnosti, a posebna tema u tom okviru predstavlja skladištenje.

Međutim, u ovom trenutku jasno nam je da je ta aktivnost gotovo pa izumrla, osim u nekim rijetkim slučajevima.

Zašto? Najmodernije i najuspješnije tvrtke u Europskoj uniji, naročito u Americi, a pogotovo ako pogledamo azijske tvrtke, rade bez skladišta.

Skladište kao disciplina izumire ako već nije izumrlo. Dakle, radi se o brzom prijenosu gotovog proizvoda na mjesto njegove realizacije.

U tom kontekstu želim podvući da upravo trgovina dobiva na velikom značenju. Ako zamislimo da su se veliki proizvođači, koji su shvatili da im gomilanje zaliha i skladištenje odvlači znatne resurse i donosi velike troškove, u zadnjih dvadesetak godina, gotovo neprimjetno ali apsolutno stvarno, dogovorili s distributerima o sljedećem: Radimo u 21. stoljeću, radimo u doba elektronike, u doba brzih, pouzdanih i jasnih komunikacija i nije potrebno više ništa gomilati.

Sve se može napraviti i isporučiti doslovno na komad u zadanom vremenu na zadanu lokaciju. I to je ono što podiže vrijednost trgovine.

Dakle, kako bi proizvedeni gotovi proizvod došao do svog kupca nije mu potrebno skladište, nije mu čak potrebna niti prekomjerna ambalaža.

Potrebna mu je destinacija, gdje će ga zainteresirani kupci pronaći i kupiti.

Najmodernije svjetske tvrtke svoje poslovanje organiziraju bez postojanja skladišta
Idući ovim razmišljanjem, za kraj bih istaknuo važnost povezivanja, vraćajući se kroz te alate umjetnosti djelovanja i povezivanja starog i novog, tradicionalnog i modernog.

U tom okruženju kroz nikad prestajuću, vječnu kontra-akciju, interpretaciju, aktivni pristup i nadasve rabljenje moderne tehnologije i futurističkog pristupa promovirat ćemo određene gospodarske vrijednosti.

A tu je potreban stav. I to nedvosmislen, čvrst i jasan stav koji je sadašnjim, budućim i bivšim partnerima prihvatljiv. To je stav gospodarstvenika-umjetnika, umjetnika-gospodarstvenika, političara-diplomata, kulturnog djelatnika, djelatnika u kulturi, odnosno trgovca.

To možemo razraditi tezom o pripremi i to gledajući u svim smjerovima. Znači, u proizvodno-tehnološkom smjeru, moralnom, ekološkom, financijskom pa i u pristupu prema najširim potrošačkim, narodnim masama.

I to je taj postulat pored kojega više ne možemo žmiriti i prolaziti neopaženo, jer onda nismo kvalitetni u suvremenoj trgovini današnjice.
Gotovi proizvodi su derivati umjetnosti
Članak pročitajte u sklopu časopisa Suvremena trgovina broj 3-2015:
Umjetnost je učiteljica poslovanja

   
 
 
Tražilica
 
 
Newsletter

Želite li primati
gospodarske novosti
na Vaš e-mail?
Prijavite se odmah!

E-mail:
Anketa