Međunarodno poslovanje
Seniko studio
Izravna strana ulaganja
29.04.2011. Nikolay Ivchikov: Lukoil u Hrvatskoj ulaže 100 mil. eura
Lukoilu je cilj širenje mreže za dodatnih 60-ak crpki. U Hrvatskoj zasad imamo između 6 i 7% tržišta, kaže generalni direktor tvrtke Lukoil Hrvatska za www.banka.hr

Generalni direktor tvrtke Lukoil Hrvatska Nikolay Ivchikov u intervjuu za www.banka.hr. govori o planovima širenja na hrvatskom tržištu, te ističe da prodaja po postaji raste 10 do 15 posto što je prvi znak gospodarskog oporavka.

Kad je nedavno ruski premijer Vladimir Putin posjetio Ljubljanu i Beograd, no ne i Zagreb, neki su mediji to objasnili hladnim odnosom Rusije i Hrvatske. Kako gledate na to, odnosno koji bi mogao biti razlog izostanka posjete Zagrebu?
Nisam u poziciji da na bilo koji način ocjenjujem raspored posjeta Predsjednika Vlade Ruske Federacije. Ukoliko Vas zanima moje osobno mišljenje o našim međusobnim odnosima, budući da sam u Hrvatskoj već tri godine mogu primijetiti da je u zadnje dvije godine učinjen značajan napredak u odnosima dviju zemalja.

Na poslovnoj razini svakako vidimo napredak, i ne mogu se ni na što požaliti u Hrvatskoj.

Mislite li da je tome doprinio prošlogodišnji susret premijerke Kosor i premijera Putina? Je li se taj sastanak odrazio na poslovanje Lukoila u Hrvatskoj?
Vladu Ruske Federacije informiramo o našim inozemnim projektima, no ne tražimo njihovu pomoć u svakodnevnom radu.

Kako gledate na hrvatsko približavanje Europskoj uniji? Neki kažu da je Hrvatska pritom zanemarila odnose s Rusijom, pa čak joj i okrenula leđa?
Nema kontradikcije između pristupanja Hrvatske EU i suradnje s Rusijom. Kao investitor, u potpunosti podupiremo Hrvatsku na njezinom putu u EU, što će u konačnici svima donijeti korist.

Na to gledamo pragmatično. Naime, svaki gospodarski napredak i nama ovdje donosi napredak. Osim toga, Lukoil je već prisutan u brojnim zemljama EU-a poput Italije, Poljske, Bugarske, Rumunjske, Belgije, Češke.
Godine 2008. istaknuli ste kako će Lukoil u Hrvatskoj imati 100-ak benzinskih postaja, a sada ih imate 37. Koji je razlog da još uvijek niste ostvarili taj cilj?
Lukoil se 100 posto pridržava svog plana. Nitko ne može odmah prilikom ulaska na neko novo tržište biti siguran u preuzimanje golemog udjela.

S obzirom na hrvatsko tržište dosad smo učinili jako puno, znatno više u odnosu na neke konkurente koji su ovdje puno duže od nas, desetak i više godina.

Po ulasku u Hrvatsku, naš je cilj bio imati stotinjak postaja u idućih četiri ili pet godina. Mnogi su nam govorili da je naš plan o postavljanju deset postaja u prvoj godini, pa 20 u drugoj, te 30 u trećoj nemoguć zbog birokratskih prepreka, no čvrsto se držimo plana pa ćemo u iduće tri godine imati između 80 i 100 postaja.

Lukoil taj cilj ostvaruje na dva načina - gradnjom i otvaranjem novih crpki, ali isto tako preuzimanjem postojećih. I u tome imamo punu podršku našeg menadžmenta Lukoila u Moskvi.

Naš je predsjednik V.J.Alekperov lani posjetio Hrvatsku, te se vratio sa odličnim impresijama.

Dakle, smatrate da u Hrvatskoj ima prostora za širenje poslovanja?
Hrvatska trenutno ima oko 750 benzinskih crpki dok je BDP po stanovniku zadovoljavajući. Hrvatska, nadalje, ima jako dobru infrastrukturu i autoceste, kao tranzitni koridor je zanimljiva, povezuje zapad s istokom i jugoistokom, pa možemo reći da ima jedinstvenu geostratešku poziciju.

Koliki je onda optimalan broj benzinskih postaja u Hrvatskoj?
Dat ću jedan primjer. BiH ima više od 1.000 crpki, a populacija i BDP su manji. Prisutni smo u cijeloj regiji i dosadašnje iskustvo i pokazatelji nam govore kako u Hrvatskoj postoji potencijal za rast. Smatramo kako bi Hrvatska mogla imati dodatnih 150 crpki u idućih pet do deset godina.

Koliko u tom razdoblju Lukoil namjerava uložiti u Hrvatsku?
S obzirom da nam je cilj širenje mreže za dodatnih 60-ak crpki ulaganja će biti veća od 100 milijuna eura. Hrvatska je relativno mlado tržište u odnosu na druge zemlje u regiji. Lukoil zasad ima između 6 i 7 posto tržišta.

Lukoilova posljednja akvizicija bio je lanac od 14 benzinskih postaja Crobenz. Koliko ste ga platili?
Svakako smo platili fer cijenu, no točan iznos ne mogu reći. Poput svakog sličnog posla i ovdje smo zatekli perspektivu, ali i prilično problematične stvari, premda nije bilo nikakvih iznenađenja.

Na kraju su sve strane otišle zadovoljne, a trenutno restrukturiramo Crobenz kojeg ćemo podići na viši, Lukoilov standard, čime će postati sastavni dio naše kompanije.
Koliko je radnika ostalo bez posla?
Nitko nije izgubio posao. Dio ljudi ostao je u Ini, dok su neki s obzirom na staž prirodno otišli, pri čemu nismo dirali u bitna socijalna prava, odnosno nismo ih dramatičnije mijenjali.

Navodno imate problema sa Zagrebačkim holdingom od kojeg ne možete naplatiti potraživanja, odnosno dug kojeg ta gradska kompanija ima prema Crobenzu?
Ne želim se žaliti, svjesni smo da Uprava Zagrebačkog holdinga nastoji riješiti financijsku situaciju, pa trenutno surađujemo na pronalaženju rješenja. S Crobenzom je bilo dogovoreno plaćanje unutar 90 dana, a sada novac kasni. Htio bih napomenuti kako nismo u sukobu sa Zagrebačkim holdingom, svi mi živimo u istom okruženju i Lukoil ima razumijevanja.

Brojne zdrave kompanije nalaze se sada u financijskim poteškoćama. Nadamo se da će uskoro administracija Zagrebačkog holdinga u suradnji s gradom Zagrebom regulirati sustav plaćanja goriva.

Planirate li u Hrvatskoj preuzimati neke kompanije?
Trenutno vodimo razgovore s nekoliko kompanija. Postoji ozbiljan interes i stranih ulagača iz EU-a i hrvatskih privatnih ulagača koji bi zajedno s nama ušli u investicije. Trenutno razgovaramo s lokalnim poduzetnicima

Kakvi su planovi Lukoila za skladištima?
Nemamo namjeru kupovati ih već isključivo unajmljivati

Kako namjeravate financirati preuzimanja?
Imamo dobru suradnju sa Splitskom bankom, Raiffeisenbankom i PBZ-om. Oko 70 posto naša su sredstva, a ostalo bankarski krediti. Tako je bilo i u slučaju Crobenza.

Svojedobno je Lukoil iz Ženeve, veliki trgovac naftnim derivatima, prijetio Ini tužbom jer je ubacila male, prilično anonimne posrednike u trgovini derivatima?
Lukoil uvijek želi prodavati izravno, to je naš koncept, naš princip i dio naše strategije. Time se postiže transparentno poslovanje i bolje cijene. Na taj nam način nisu potrebni posrednici na tržištu.

Kakvi su vam rezultati bili u 2010. te koliki prihod i profit očekuje Lukoil Hrvatska ove godine?
Lani nam je dobit prije oporezivanja (EBITDA) iznosila 2-3 milijuna dolara, a ove godine očekujemo jednaku razinu. Prihod je pak iznosio više od 200 milijuna dolara, dok u 2011. očekujemo rast.

Naime, prodaja po postaji sada raste između 10 i 15 posto, što je jako dobar rezultat. To je ujedno prvi znak početka gospodarskog oporavka. Doduše, to još uvijek nije razina iz prve polovice 2008. godine, takve rezultate očekujemo u 2012. ili 2013. godini.
Namjerava li se Lukoil natjecati nižim cijenama?
Važno je postaviti dobar odnos između cijene i konkurentnosti. Istovremeno nastojimo biti socijalno orijentirani. Cijena goriva na našim postajama jest nešto niža nego ona na crpkama naših konkurenata, a za to je nekoliko razloga. Kao prvo želimo privući što više kupaca, dok istodobno želimo prilagoditi poslovanje potrebama i mogućnostima ljudi.

To vam omogućuje vaša vlastita proizvodnja nafte i derivata?
Vertikalno smo integrirana kompanija, a takve kompanije su svakako u prednosti. Danas je iznimno važno imati pod svojom kontrolom sve komponente. Dakle, Lukoil je kompanija koja ima naftne rezerve i proizvodnju, rafinerije i distributivnu mrežu.

Na Siciliji imamo jednu od najvećih rafinerija na Mediteranu s kapacitetom od čak 16 milijuna tona godišnje, te putem nje u Hrvatsku dolazi najveći dio naših derivata.

Uskoro planiramo uvesti u prodaju dizel gorivo ECTO te će se time štedjeti na potrošnji goriva i održavati motor automobila u boljem stanju.

Htio bih unaprijed dati priznanje bankarskoj zajednici Hrvatske za trud koji bi mogli uložiti u intenziviranje kreditiranja malog i srednjeg poduzetništva, te također poboljšavanja opće situacije vezane uz likvidnost u državi. Siguran sam da bankarski sektor može ozbiljno oživjeti ekonomiju države. (Bankamagazin)

Povezani članci
28.05.12 Tvrtke i tržišta
Dobit Lukoila porasla u prvom tromjesečju zbog viših cijena nafte
24.10.11 Vijesti iz regije
Lukoil u Beogradu otvara 10 do 15 novih benzinskih pumpi
08.06.11 Financije i gospodarstvo
Pod povećalom i prodaja Crobenza
01.10.10 Tvrtke i tržišta
Završena transakcija prodaje Crobenza Lukoilu
31.08.10 Tvrtke i tržišta
Lukoil: Snažan pad dobiti u drugom kvartalu
30.07.10 Tvrtke i tržišta
AZTN odobrila Crobenzovu prodaju Lukoilu
22.07.10 Tvrtke i tržišta
Lukoil preuzima Crobenz
02.06.10 Tvrtke i tržišta
Neto dobit Lukoila udvostručena u prvom tromjesečju
18.05.10 Tvrtke i tržišta
Ina: Objavljen prodajni postupak za Crobenz
08.04.10 Tvrtke i tržišta
Ina prodala Crobenz Slovacima, cijena nepoznata
03.02.10 Tvrtke i tržišta
Crobenz do sada "snimilo" šest tvrtki
08.12.09 Tvrtke i tržišta
Lukoilu pala dobit za 41 posto
26.11.09 Tvrtke i tržišta
Petrol zainteresiran za Crobenz
12.11.09 Tvrtke i tržišta
Lukoil favorit za kupnju Crobenza
11.11.09 Vijesti iz svijeta
Lukoilu za monopol 224 mil. dolara kazne
28.08.09 Tvrtke i tržišta
Pad dobiti Lukoila 44 posto
09.06.09 Tvrtke i tržišta
INA i MOL moraju prodati Crobenz
03.06.09 Tvrtke i tržišta
Pad dobiti Lukoila od 71 posto
11.12.08 Tvrtke i tržišta
Lukoil povećao dobit za 40 posto
22.08.08 Vijesti iz svijeta
Lukoil izgubio ugovor o vađenju nafte u Iraku
09.05.08 Tvrtke i tržišta
Lukoil ne želi kupiti Inu
25.04.08 Vijesti iz regije
Lukoil preuzima Petrolove benzinske stanice u Bugarskoj za 237 milijuna eura
11.12.07 Vijesti iz svijeta
Ruske multinacionalne kompanije šire se u inozemstvu
13.12.06 Trgovina motornim vozilima
Lukoil kupuje gotovo 400 benzinskih crpki u Europi
   
 
 
Tražilica
 
 
Newsletter

Želite li primati
gospodarske novosti
na Vaš e-mail?
Prijavite se odmah!

E-mail:
Anketa