18.11.2009.
Kriza napušta nebo
Šef proizvodnje u Airbusu John Leahy izjavio kako su avioprijevoznici obustavili odgode isporuka novih zrakoplova. Boeing, koji je prošle godine isporučio 375 zrakoplova, očekuje da će u 2009. isporučiti do 485, a Airbus računa da će dostići, ili premašiti prošlogodišnje isporuke od 483 aviona
Za zračne prijevoznike, koje smatraju među najvećim sektorskim gubitnicima trenutne globalne gospodarske krize, ipak počinju bolji dani. Iako do potpunog preokreta treba još proći vremena, razvoj događaja na aeronautičkom sajmu, koji se ovaj tjedan održava u Dubaiju, dao je naznaku kako će avioprijevoznici uspješno 'preletjeti' još jedno financijsko nevrijeme.
Uostalom, ako su u avio-sektoru 'preživjeli' krizu nakon napada na SAD 11. rujna 2001. sve nakon toga je 'let bez turbulencija'.
Tako je zračni prijevoznik iz Ujedinjenih Arapskih Emirata i najveća arapska aviokompanija, Emirates, najavila kupovinu na desetke zrakoplova od Airbusa i Boeinga, što je obilježilo tek prvi radni dan u Dubaiju.
Inače, Emirates kod dva vodeća svjetska proizvođača zrakoplov već ima narudžbe vrijedne 55 milijardi dolara, a sada namjerava nabaviti još letjelica za ostvarenje ambicioznog poslovnog plana koji uključuje širenja mreže letova.
Nakon Emiratesa veliki posao je objavio i britanski proizvođač aviomotora Rolls-Royce, koji je osigurao narudžbe od dvije milijarde dolara od Air Chine i Ethiopian Airlinesa. Air China će izdvojiti 1,5 milijardi dolara za motore Trent 700 za njenih 20 letjelica tipa A330 koje lete na najdužim linijama.
Avioprijevoznik iz Etiopije će za avione A350 nabaviti motore od Rolls-Roycea tipa Trent XWB za 480 milijuna dolara. Nadalje, Ethiopian Airlines potvrdio je i kupovinu 12 aviona tipa A350 XWB od Airbusa, a vrijednost ugovora premašuje tri milijarde dolara.
Na mnogobrojnim panel diskusijama koje se održavaju na 'rubovima avio-showa sudjelovali su i predstavnici Airbusa i Boeinga koji su ocijenili da bi avioprijevoznici mogli izaći iz krize već iduće godine, jer se očekuje da bi tada moglo doći do gospodarskog oporavka od najveće recesije u posljednjih nekoliko desetljeća.
Šef proizvodnje u Airbusu John Leahy izjavio kako su avioprijevoznici obustavili odgode isporuka novih zrakoplova, dok je šef Boeingovog marketinga Randy Tinset kazao kako će ekonomski oporavak u 2010. pomoći prijevoznicima popraviti bilance poslovanja, jer bi napokon trebali početi poslovati s dobiti.
|
Inače, dodatni uzlet proizvođačima zrakoplova trebala bi donijeti baš bliskoistočna regija, jer se procjenjuje kako će tamošnjim prijevoznicima u sljedećih 20 godina trebati 1.710 novih aviona u vrijednosti od oko 300 milijardi dolara.
Što se tiče samog poslovanja zračnih prijevoznika, prema posljednjim dostupnim podacima, do rujna ove godine ukupni obujam zračnog prijevoza pao je 5,3 posto, a Udruženje međunarodnih avioprijevoznika (IATA) procjenjuje da će zbog recesije ukupni gubici industrije ove godine premašiti 11 milijardi dolara.
Stoga je i prvi korak u smanjivanju troškova prijevoznika poput British Airwaysa, Lufthanse, American Airlinesa i Delta Airlinesa bila odgoda isporuka već naručenih aviona, i(li) prizemljenje većeg broja letjelica.
Inače, Boeing, koji je prošle godine isporučio 375 zrakoplova, očekuje da će u 2009. isporučiti 480 do 485 aviona, a Airbus računa da će dostići, ili premašiti prošlogodišnje isporuke od 483 aviona.
Među kompanijama koje se nalaze u najvećim teškoćama trenutno je britanski avioprijevoznik British Airways koji je suočen s prijetnjom masovnog štrajka zbog promjene uvjeta rada. Prijetnja sindikata stiže samo nekoliko dana nakon što je objavljeno udruživanje sa španjolskom aviokompanijom Iberia, koje bi trebalo biti realizirano krajem sljedeće godine.
Osim toga, British Airways je suočen s velikim deficitom mirovinskog fonda koji iznosi tri milijarde funti, što je bio kamen spoticanja u 16 mjeseci dugim pregovorima s Iberijom, koja je zadržala pravo odustajanja od dogovora ukoliko manjak u fondu bude veći od očekivanog.
Spajanjem ta dva europska zračna prijevoznika, koje mora prvo odobriti Europska komisija, stvoriti će se jedna od najvećih aviokompanija na svijetu s 419 zrakoplova, koji lete prema 205 destinacija, a fuzijom bi dva partnera godišnje uštedjela 400 milijuna eura.
I japanski prijevoznik Japan Airlines (JAL) nalazi se u velikim financijskim problemima, jer dugovi od 15 milijardi dolara i sve veći deficit mirovinskog fonda ugrožava poslovanje te kompanije.
Trenutno u svijetu postoji velik interes za ulazak u vlasništvo JAL-a, a najkonkretniju ponudu dala je američka Delta koji nudi milijardu dolara.
S time da postoji 'kvaka' u ponudi, jer bi Japan Airlines trebao preći u grupaciju prijevoznika Sky Team iz One World Alliancea. Glavni razlog zašto Delta hoće JAL nalazi se u predstojećoj liberalizaciji zračnih ruta između Sjedinjenih Država i Zemlje izlazećeg sunca.
|
Također značajan podatak za poslovanje zračnih prijevoznika je izrada letjelica koje će trošiti manje goriva, a iz Airbusa je priopćeno kako uskoro planiraju na svoje avione A320 ubuduće ugrađivati uređaje, koji će biti montirani na vrhove krila, koji će smanjiti potrošnju goriva za 3,5 posto, čime će se uštedjeti oko 220.000 dolara godišnje po zrakoplovu. Prvi kupac tih aviona je novozelandski Air New Zeland.
Osim uštede radi se i na alternativnim gorivima koja bi se mogla do 2020. godine koristiti za pogon 15 posto putničkih zrakoplova u svijetu, a do 2030. dvostruko više. Kako se može saznati radi se o gorivu temeljenom na plinu i(li) biomasi koja će se dobivati od algi. (Bankamagazin)
|
|
|
|