24.12.2008.
Božićni šopingholizam
Hrvatski trgovački lanci i distributeri uglavnom prate globalne trendove pada prodaje, od blagdanske potrošnje očekuju manje nego prijašnjih godina, pogotovo u prodaji namještaja, kućanskih aparata i odjeće, dok od hrane, lijekova i igračaka očekuju stabilnu prodaju
Obzirom na novonastalu situaciju na tržištima diljem svijeta, analitičari ove godine posebno bdiju nad kretanjima maloprodaje koja se najviše oslanja na prodaju upravo u ovim danima u godini.
Tako se u predblagdanskom razdoblju iz dana u dan rade statistike ne bi li se unaprijed procijenilo za koliko će pasti volumen prodaje, koji proizvodi i usluge će biti najviše pogođeni te u skladu s tim odredili izgledi svake kompanije i njene dionice.
Ranije procjene su govorile da su luksuzna dobra otporna na recesiju, no ovotjedni članci londonskog Financial Timesa otkrivaju da ekskluzivni butici daleko od očiju javnosti na posebno organiziranim događanjima kupcima nude popuste čak do 40%.
Osim odjeće, pokućstvo, elektronički uređaji i automobili također bilježe rekordno niske prodaje.
Tako bi britanski maloprodajni trgovački lanac Woolworths, ne pronađe li kupce, mogao početkom siječnja zatvorio vrata svojih 807 trgovina i otkaze uručiti za 27.000 radnika, prodavač namještaja MFI također, a čini se da je na istom putu i prodavač čajeva Wittard&Chelsea zajedno s još nekoliko trgovaca čiji se kraj poslovanja očekuje tijekom siječnja i veljače.
Naime, 2 dana predblagdanskog šopingiranja neće spasiti padove tijekom zadnja dva mjeseca.
Kao odgovor na gotovo 8,7% manji broj posjetitelja u britanskim dućanima, prodavači su već sada uveli popuste koji prema procjenama analitičara u prosjeku iznose 40%.
Igračke koje se tradicionalno najviše prodaju u ovo doba godine bez popusta, u Tescou se nude po 60% diskonta.
|
Naša Magma je također ponudila svoju robu po diskontnim cijenama. Prošle godine je u 4. tromjesečju rast prodaje iznosio 18,7%, a prihodi tog tromjesečja u ukupnim prihodima sudjelovali su s 31%.
U trećem tromjesečju 2008. godine Magma je imala rast prodaje od 17,5% na godišnjoj razini. U kumulativnim rezultatima Turbo limač, koji doprinosi gotovo polovinu ukupnih prihoda, zabilježio je organski rast od 7,3%, Turbo sport organskih 2,3%, dok je Magmina franšizna trgovina zabilježila organski pad prihoda od 13,4% u odnosu na isto razdoblje 2007.
Media Markt, najveći europski lanac elektroničkim uređajima koji posluje u 15 europskih zemalja zabilježio je pad od 3,4% u razdoblju srpanj-rujan, u odnosu na isto razdoblje 2007. Gorenje je u istom razdoblju zabilježilo organski rast od 2,6%.
Hrana pak, kao zadnja crta obrane, trebala bi ostati otporna na prijetnje pada prodaje, kako u volumenu, tako i u cijeni.
Iako, jeftiniji trgovci hranom poput Lidla, Aldija i Reala pojačavaju pritisak na ostale lance (Tesco i Waitrose) da razvijaju svoje private label jeftinije artikle.
Inače, povećanja cijena prehrambenih proizvoda tijekom prvih devet mjeseci ove godine za sada još štite prehrambenu trgovinu.
Tako je Mercator tijekom trećeg tromjesečja ove godine zabilježio rast prodaje od 10,6% pri čemu je stopa rasta na hrvatskom tržištu porasla s 12,1% u 3. tromjesečju 2007. na 13,7% u istom razdoblju 2008., a na tržištu Srbije s 13,6% na 16% u u. 2008.
Ovaj rast Mercator je uglavnom ostvario zbog otvaranja novih prodajnih mjesta i akvizicija. Tijekom 2007. rast prodaje iznosio je 18,7% što je uglavnom bila zasluga rasta prodaje izvan zemlje od 65%.
|
Konzum je u 3. tromjesečju 2008. ostvario rast prihoda od 23% u odnosu na isto razdoblje lani. Konzumu je u cijeloj 2007. godini prodaja porasla 10%.
Divizija distribucija Atlantic grupe u devetomjesečnom razdoblju ove godine je zabilježila rast od 9%, a Pharma koja obuhvaća Dietpharm i ljekarne rast od 12% u odnosu na isto razdoblje 2007. godine, dok je prihod od prodaje u trećem tromjesečju narastao za 21%.
Hrvatski trgovački lanci i distributeri uglavnom prate trendove na globalnim tržištima, kao i ostali segmenti privrede.
Od blagdanske potrošnje očekuju manje nego u prijašnjim godinama, pogotovo u segmentima prodaje namještaja, kućanskih aparata i odjeće, dok od prehrambenih artikala, lijekova i igračaka očekuju stabilnu prodaju.
Na promet će u posljednjim danima ove godine pozitivno utjecati i povrat duga umirovljenicima za što je država osigurala ukupno 956 milijuna kuna. (Bankamagazin)
|
|
|
|