Seniko studio
Broj 6/2003
Izdvajamo iz broja:
Broj 6/2003 - dr.sc. Danko Matasović
Kakav profil za stručnjaka u trgovini? - prof.dr.sc. Zdenko Segetlija
Svi u hrvatskoj moramo učiti - Ana Knežević
Obrazovanje zaposlenika u Lura d.d. - Sanja Novačić
Nekoliko aktualnih usporedbi trgovine i drugih gospodarskih aktivnosti - prof.dr.sc. Nikola Knego
Obrazovanje – zadatak broj 1 - Ante Gavranović
Trenirajte kako bi kupac bio zadovoljan! - mr. Zvonimir Pavlek
Intervju - Zlatko Koritnik - Kraš u turbulentnom tržišnom okruženju
Tihomir Sertić
1. Kada ste došli u Kraš i koje ste poslove do sada obavljali?
- Na mjesto člana Uprave imenovan sam u rujnu 2002. godine, na koje prelazim s mjesta asistenta Uprave. U Krašu sam zaposlen od 1997. godine kada započinjem raditi u Kraš -Trgovini d.o.o. gdje sam obavljao poslove od samostalnog referenta nabave i prodaje, preko pomoćnika direktora do direktora d.o.o.-a.

2. Kako očekujete da će biti uspješan završetak ove poslovne godine i koje biste akcije istakli ove godine?
- Poslovnu godinu, koja se polako bliži kraju ocjenjujem kao godinu stabilnog poslovanja za Kraš, godinu u kojoj su sve poslovne aktivnosti bile usmjerene na uspješno ostvarenje plana.

Ovogodišnje Kraševo poslovanje odvijalo se u izuzetno turbulentnom i promjenjivom tržišnom okruženju kojeg je u prvom redu obilježio daljnji, izniman porast uvoza konditorskih proizvoda. U samo prvih devet mjeseci 2003. uvezeno je 18% više proizvoda svih konditorskih grupa i to nakon 50% povećanja uvoza ostvarenog u 2002. godini.

Komentirajući ove podatke treba napomenuti da su u strukturi uvoza, uz kvalitetne proizvode naše branše, sve više zastupljeni proizvodi istočnih zemalja regije koji su slabije, ponekad i upitne kvalitete i shodno tome nižeg cjenovnog ranga. Ovakvi proizvodi, obzirom na kupovnu moć stanovništva i politiku profitabilnih marži trgovaca zauzimaju nažalost značajno mjesto u ukupnoj potrošnji konditorskih proizvoda.
Istovremeno, u pogledu naših izvoznih planova moramo reći da smo ove godine očekivali početak primjene sporazuma o slobodnoj trgovini sa Srbijom i Crnom Gorom, gdje smo organizirali jaku komercijalnu podružnicu i odgovarajuću distributivnu mrežu, što je za sada izostalo.

Isto tako, na naše izvozne rezultate utjecala je i činjenica potpunog izostanka bescarinskih kvota za izvoz kakao proizvoda u Sloveniju, čime je uvelike otežan plasman ove vrste proizvoda na nama već tradicionalno Slovensko tržište. Uz istovremeno znatno povećanje uvoza iz Slovenije, naš izvoz u Sloveniju stagnira.

Pored navedenog, ove godine, zbog poznatih razloga došlo je i do 50% povećanja naše osnovne sirovine- kakaovca.

U ovakvoj situaciji, Kraševa poslovna aktivnost tijekom godine bila je snažno usmjerena na daljnje unapređenje kvalitete u svim segmentima rada i poslovanja. Značajno smo povećali ulaganja u razvoj proizvoda i marketing u smislu još snažnije orijentacije prema kupcima i potrošačima. Vrhunska kvaliteta naših proizvoda i izvrsnost u svim procesima rada i poslovanja naše je trajno opredjeljenje, što je u konačnici prepoznato je i priznato od strane naših potrošača.

Zahvaljujući ovakvoj, jedinoj dugoročno isplativoj orijentaciji ulaganja u razvoj i unapređenja kvalitete uspjeli smo zadržati stabilnu poziciju na tržištu i održati prošlogodišnju razinu prodaje.

Kraševu opredjeljenje za kvalitetu potvrdili smo dobivanje certifikata ISO norme 9001: 2000, čime smo postali prva kompanija u Hrvatskoj koja je svoje poslovanje prilagodila ovoj visokozahtjevnoj normi. Implementirali smo, nadalje HACCP koncept zdravstvene ispravnosti namirnica, važne pretpostavke za uspješan plasman proizvoda kako na domaćem, tako i na zahtjevnim inozemnim tržištima. Poduzeli smo i daljnje korake za razvoj informatizacije svih poslovnih procesa.

Na tržište smo lansirali nove i inovirane proizvode, a poseban naglasak stavljen je na proizvode u grupi kakao proizvoda, napose Dorina čokolade i keksa i vafla. Značajna ovogodišnja investicija realizirana je nabavom nove linije za proizvodnju finih čajnih peciva. Upravo na ovoj liniju izrađuju se nedavno lansirani Krašuljci, Krašotice i Krašopisi, proizvodi koji su u izuzetno kratkom vremenu po pojavi na tržištu izazvali izuzetno dobre reakcije i brojne pohvale naših potrošača kako po pogledu njihove kvalitete, tako i sveukupnog marketinškog pristupa.

Značajna poslovna aktivnost odvijala se i u pogledu ostvarenja zacrtanih izvoznih rezultata, a realizirali smo ih putem vlastitih podružnica, u suradnji s poslovnim partnerima, izvoznicima i distributerima. Dodatni poticaj ukupnim izvoznim rezultatima ostvaren je i zahvaljujući brojnim nastupima na specijaliziranim sajmovima na kojima je Kraš već tradicionalno prisutan.
Zahvaljujući poduzetim aktivnostima, uz stabilno poslovanje na domaćem tržištu ostvarili smo i kvalitetne izvozne rezultate posebno na tržištima Amerike, Australije, Kanade i Sudijsku Arabije gdje smo izvezli 50% više proizvoda u odnosu na prethodnu godinu.

3. Da li ste zadovoljni s prodorom u druge zemlje, posebno naše okruženje?
- Nakon završetka velikog investicijskog ciklusa započetog 1997. godine, u Krašu pripremamo donošenje novog, dugoročnog Business plana do 2007. kojim razrađujemo strategiju širenja na regionalna tržišta organskim rastom i akvizicijama.

U tom smislu ostvarili smo i pridruživanje Mire, najvećeg proizvođača keksa i vafla u Bosni i Hercegovini Krašu. Povezivanjem Mire i Kraša ostvarili smo značajan porast tržišnog udjela keksa i vafla u BiH i osigurali pretpostavke za daljnje širenje zajedničkog proizvodnog asortimana i njegovog kvalitetnog plasmana na šire tržište regije.

Na tržištu Srbije ostvarili smo povrat 7 prodajnih i 2 veleprodajna distributivna centra kao još jedan korak u ostvarivanju dugoročne definirane strategije širenja Kraša na regionalno tržište.

4. Planirate li povećanje proizvodnje i otvaranje novih proizvodnih pogona izvan zemlje?
- U sljedećoj godini planiramo nastavak restrukturiranja kompanije, očekujemo i konkretne rezultate od uključenja nove akvizicije Mire, Prijedor u poslovni sustav Kraša.
2004. prva je godina realizacije dugoročnog Business plana koji je ambiciozan u ostvarenju liderske pozicije Kraša na tržištu regije, a kao što sam već napomenuo namjeravamo ga ostvariti organskim rastom i akvizicijima.

U ovom trenutku intenzivno se radi na definiranju ciljeva za 2004. godinu i ukupnih planova poslovanja. Naglasak je stavljen na mjere jačanja konkurentnosti na domaćem tržištu i veću stopu rasta izvoza. Zahvaljujući ulaganjima u modernizaciju i razvoj proizvodnje, Kraš u ovom trenutku raspolaže jakim proizvodnim kapacitetima koji se maksimalno trebaju iskoristiti u smislu ostvarenja zacrtanih rezultata. Sustavno poboljšanje konkurentnosti naše je trajno opredjeljenje, a uz pojačan izvoz i otvaranje novih tržišta siguran put za postizanje kvalitetnih rezultata poslovanja.

5. Jesu li su u planu novi proizvodi?
- Kraševi stručnjaci kontinuirano rade na inovacijama postojećih i razvoju novih proizvoda. Svake godine u Krašu se radi na nizu novih proizvoda, sukladnih svjetskim trendovima konditorske proizvodnje. Na tržište se lansira samo dio njih koji u fazi ispitivanja dobiju najviše ocjene, odnosno oni koje najvišim vrijednostima ocjene naši potrošači.

Usklađivanje svjetskih trendova sa željama i ukusima potrošača bitna je pretpostavka uspjeha proizvoda na tržištu, a na izradi novih i inoviranih proizvoda, kao i osmišljavanju kvalitetne marketinške podrške rade različiti timovi Kraševih stručnjaka.
Kao i dosadašnjih godina i za sljedeću su u pripremi novi proizvodi, uz poseban naglasak na daljnji razvoj i jačanje brandova.

6. Kako osjećate prodor stranih proizvođača u Hrvatsku?
Nakon što se hrvatsko tržište prije nekoliko godina u cijelosti otvorilo, suočavamo se s enormnim uvozom konditorskih proizvoda. Zahvaljujući svim poduzetim aktivnostima uspjeli smo se dobro oduprijeti kvalitetnoj konkurenciji. Probleme nam zadaje, posebice je tako bilo prišle godine, enorman uvoz nelojalne konkurencije iz istočnih zemalja regije, odakle dolaze nekvalitetni proizvodi. Takvi proizvodi su izuzetno jeftini, a kako je kupovna moć stanovnika niska prolaze na tržištu. Kraš veliku pažnju poklanja kvaliteti, koja je naše strateško opredjeljenje , a sve više se okrećemo novim i inoviranim proizvodima, funkcionalnoj hrani, dijabetskim proizvodima. U tom dijelu nastojimo pobijediti konkurenciju.

7. Prate li domaći i strani trgovci u našoj zemlji vaše akcije prema potrošačima?
Specifičnost konditorskih proizvoda je to da su oni proizvodi impulzivne kupnje, što znači da se velik broj kupnji obavlja bez prethodnog plana ili namjere. U tom smislu u sklopu ukupnih marketinških aktivnosti veliku pažnju poklanjamo aktivnosti unapređenja prodavanja koje realiziramo u suradnji s trgovcima. Uočljivost proizvoda na prodajnom mjestu, kvalitetna pozicija i zastupljenost na prodajnoj polici, korištenje atraktivnih POS materijala, organizacija prigodnih događanja na prodajnom mjestu i slične aktivnosti sastavni su dijelovi naših marketinških kampanja. Uspostavljanjem kvalitetnih partnerskih odnosa s trgovcima nastojimo ostvariti zajednički cilj – kvalitetne prodajne rezultate i zadovoljstvo potrošača.

Bez obzira na uglavnom zadovoljavajuću suradnju, pogotovo s domaćim trgovačkim lancima, ostaje konstatacija da se uvijek može više i bolje.

8. Vaše mišljenje o korisnosti časopisa «Suvremena trgovina» i što biste predložili uredništvu za eventualno poboljšanje?
Moderna koncepcija trgovine utemeljena je na kvalitetnoj suradnji trgovaca i proizvođača, a njen daljnji razvoj odvijati će se još više u tom smjeru. Postojanje Suvremene trgovine i sličnih časopisa ove vrste doprinose kvalitetnijoj međusobnoj komunikaciji, a praćenje suvremenih trendova u ovoj oblasti daje kontinuirani doprinos educiranju i razvoju ovog odnosa budućnosti. Preporuka časopisu je da nastavite sa svojim uspješnim radom pogotovo u smislu kvalitetnog i aktualnog odabira sadržaja i tema koje se u časopisu obrađuju.

Izdvajamo iz broja:
Broj 6/2003
Kakav profil za stručnjaka u trgovini?
Svi u hrvatskoj moramo učiti
Obrazovanje zaposlenika u Lura d.d.
Nekoliko aktualnih usporedbi trgovine i drugih gospodarskih aktivnosti
Obrazovanje – zadatak broj 1
Trenirajte kako bi kupac bio zadovoljan!
Arhiva
   
 
 
Tražilica
 
 
Newsletter

Želite li primati
gospodarske novosti
na Vaš e-mail?
Prijavite se odmah!

E-mail:
Anketa