Seniko studio
Broj 6/2003
Izdvajamo iz broja:
Broj 6/2003 - dr.sc. Danko Matasović
Svi u hrvatskoj moramo učiti - Ana Knežević
Obrazovanje zaposlenika u Lura d.d. - Sanja Novačić
Nekoliko aktualnih usporedbi trgovine i drugih gospodarskih aktivnosti - prof.dr.sc. Nikola Knego
Intervju - Zlatko Koritnik - Kraš u turbulentnom tržišnom okruženju - Tihomir Sertić
Obrazovanje – zadatak broj 1 - Ante Gavranović
Trenirajte kako bi kupac bio zadovoljan! - mr. Zvonimir Pavlek
Kakav profil za stručnjaka u trgovini?
prof.dr.sc. Zdenko Segetlija
U jeku smo rasprava o novim nastavnim planovima i programima vezanim uz dolazeću reformu obrazovnoga sustava. Ovaj nimalo lagan zadatak zaslužuje najveću pozornost jer se radi o budućnosti kojom treba upravljati. Pridružujući se raspravama o mogućnostima i potrebama obrazovanja visokostručnih menadžera za djelatnost trgovine u ovome napisu analizirat ćemo dostupne nastavne planove i programe iz toga područja i pokušati ukazati na buduće promjene tih programa. Kao primjer navest ćemo neke specifičnosti stručnoga studija u Varaždinu, kojeg organizira i izvodi Ekonomski fakultet iz Osijeka.

Sada su mogući različiti profili
Već promjenama koje su se u Hrvatskoj dogodile koncem 1990. godine napušten je koncept jednakih programa koji nije pružao mogućnosti definiranja konkurentskih obrazovnih profila. Od tada pa do danas događale su se različite promjene u koncepcijama obrazovnih programa ekonomskih studija.

Za potrebe obrazovanja stručnjaka u trgovini danas se u Republici Hrvatskoj primjenjuju različiti programi.

U prošlom broju našega časopisa istaknuli smo primjer Ekonomskog fakulteta iz Osijeka koji ima dislocirana odjeljenja stručnoga studija Računovodstvo i trgovina u Varaždinu (od 2001. godine) i u Vukovaru (od 2003. godine).

Međutim, vjerojatno su najrazvijeniji programi Ekonomskog fakulteta iz Zagreba. Tako npr., pri Ekonomskom fakultetu u Zagrebu postoji stručni dvogodišnji studij (četiri semestra) i stručni trogodišnji studij (šest semestara). Nakon završetka tih studija stječe se viša stručna sprema i stručni naziv “ekonomist”. Smjer dvogodišnjeg studija je “Poslovna tajnica - Poslovni tajnik” i izvodi se u Zagrebu kroz redovni i izvanredni studij. Trogodišnji stručni studij izvodi se u: Zagrebu, Bjelovaru, Čakovcu, Koprivnici, Sisku i Zaboku. Ovaj studij ima smjerove: Trgovinsko poslovanje, Turističko poslovanje, Računovodstvo i financijsko poslovanje. Na sveučilišnom studiju (VII/1) iz Poslovne ekonomije na Ekonomskom fakultetu u Zagrebu postoji i posebno usmjerenje Trgovina.

Stručni studiji, smjerova Trgovinsko poslovanje i Ekonomika poduzetništva postoje pri Ekonomskom fakultetu u Rijeci. Na tom Fakultetu postoji i pet smjerova sveučilišnih studija, od kojih posebno ističemo studij Međunarodna ekonomija na kojem se, između ostalog, izučavaju i kolegiji Menadžment u trgovini, Ekonomika trgovine, Špedicija i logistika, Vanjskotrgovinsko poslovanje i dr.
Također i na Ekonomskom fakultetu u Splitu postoji dodiplomski stručni studij (VI/1 stupanj) u trajanju od dvije godine. Ima pet smjerova: Management malog poduzeća, Poslovni marketing, Financijski management, Financijsko računovodstvo i Ekonomika turizma Osim toga, odlukom Ministarstva znanosti i tehnologije organizirani su i stručne studiji za studente Veleučilišta, i to: Trgovinsko poslovanje, Računovodstvo i financije i Turizam i ugostiteljstvo. Na stručnom studiju Poslovni marketing, na usmjerenju Prodaja predaju se, između ostalog, i predmeti: Nabavno i prodajno poslovanje, Marketing u trgovini, Vještina prodavanja i pregovaranja, i sl.

Na Fakultetu ekonomije i turizma “Dr. Mijo Mirković” Pula, koji također ima stručni, sveučilišni i postdiplomski studij, predaju se neki kolegiji vezani uz menadžment u trgovini (Ekonomska logistika, Menadžment, Međunarodna ekonomija, Međunarodni marketing, Marketing usluga, Prodaja i distribucija. Ovaj Fakultet ima svoje centre u Poreču i Umagu.

Na Fakultetu za turistički i hotelski menadžment u Opatiji organizirani su također stručni, sveučilišni i postdiplomski studiji. Osim kolegija vezanih uz hotelijerstvo i turizam ovdje se predaju i kolegiji koji su općenito vezani uz suvremeni menadžment.

Na Fakultetu za turizam i vanjsku trgovinu Dubrovnik također su zastupljeni stručni, sveučilišni i postdiplomski studiji . Od kolegija koji su značajni za menadžere u trgovini treba posebno istaći: Poslovanje tvrtki u trgovini, Vanjskotrgovinsko poslovanje, Transport, špedicija i osiguranje, te Menadžment nabave.

Bez obzira na usmjerenje na organizaciju i informatiku, Fakultet za organizaciju i informatiku iz Varaždina također ima kolegije, osobito na stručnom studiju, koji su uže vezani uz upravljanje u trgovini kao npr.: Marketing, Menadžment, Informatika u primjeni, Nabava i skladišno poslovanje, Elektroničko poslovanje, Transport, špedicija i osiguranje.

Na Ekonomskom fakultetu Sveučilišta u Mostaru postoji studij Poslovne ekonomije (sveučilišni), Poslovna škola (stručni studij), kao i postdiplomski studij (znanstveni). Na studiju Poslovne ekonomije su smjerovi: Financije i računovodstvo, Marketing i Poslovna informatika. Na Poslovnoj školi su smjerovi: Poslovna informatika, Komercijalni i Financijsko - računovodstveni. Na Komercijalnom smjeru se, između ostalog, izučavaju kolegiji kao što su: Unutarnja i vanjska trgovina, Komercijalno poslovanje, Upravljački informacijski sustavi i dr.
Kolegiji koji su značajni za menadžere u trgovini izučavaju se i na pojedinim veleučilištima u sklopu stručnih studija.

Veleučilište u Požegi ima u svome sastavu dva odjela: Društveni i Poljoprivredni. Na Društvenom odjelu su stručni studiji: Računovodstvo i trgovina i Upravno pravo, a na Poljoprivrednom odjelu su stručni studiji: Vinogradarstvo-vinarstvo-voćarstvo i Obiteljska gospodarstva.

Veleučilište u Rijeci ima pet odjela: Prometni, Poslovni, Upravni, Poljoprivredni i odjel Sigurnosti na radu. Na Prometnom odjelu nalaze se stručni studiji: (a) cestovnog prometa, (b) željezničkog prometa, (c) poštanskog prometa (sve sa po šest semestara). Na Poslovnom odjelu postoje Stručni studiji: (a) ekonomike poduzetništva, i (b) poslovne informatike (također po šest semestara). Na navedenim stručnim studijima izučavaju se, između ostalog: Logistika, Trgovinsko poslovanje, Poslovna informatika i dr.

Poslovni odjel Veleučilišta Rijeka ima, osim Stručnoga studija poslovne informatike u Rijeci, još i odsjek u Gospiću (Stručni studij ekonomike poduzetništva). Osim toga, Veleučilište Rijeka ima i Poslovni odjel u Puli sa Stručnim studijima: (a) marketinga, (b) turizma i (c) financija.

Poljoprivredni odjel osnovan je u Poreču, a Upravni odjel u Otočcu.

Pored navedenih bilo bi potrebno spomenuti još i druga veleučilišta, koja su, međutim, usmjerena na druga područja. Od tih područja za našu analizu su bitna npr. područja turizma koja se, između ostalih, izučavaju na Veleučilištu u Dubrovniku . Na Veleučilištu u Karlovcu postoji između ostalih, npr., Stručni studij ugostiteljstva (šest semestara) . Također, u Šibeniku postoji Visoka škola za turistički menadžment . Osim njih, valjalo bi spomenuti i druge različite visoke škole, npr. Visoku školu za ekonomiju poduzetništva s pravom javnosti Zagreb, Visoku školu za poslovanje i upravljanje s pravom javnosti “Baltazar Adam Krčelić”, Zaprešić, Visoku školu s pravom javnosti Višnjan, Zagrebačku školu ekonomije i managementa (privatna visoka škola), Zagrebačku školu za menadžment s pravom javnosti (studij turizma) i dr.
Primjer stručnog studija u Varaždinu
Ekonomski fakultet iz Osijeka od 2001/2002. školske godine ima u svome sastavu i dodiplomski stručni studij u Varaždinu s dva usmjerenja, i to: (a) Trgovina i (b) Računovodstvo. Studij je namijenjen isključivo studentima uz rad. Trajanje studija je četiri semestra (dvije godine). Nakon završenog studija stječe se stručni naziv “Ekonomist”.

Prostorije Fakulteta smještene su na lokaciji bivše Muzičke škole u Varaždinu, na adresi Krešimira IV br. 15. Studentima je osiguran veliki prostor, s kabinetima, prostranim predavaonicama, konferencijskim dvoranama, bifeom, sanitarijama i drugim prostorijama i suvremenom nastavnom opremom i svim drugim što je potrebno ovakvoj visokoškolskoj ustanovi.

U Nastavnome programu su sljedeći kolegiji:

- Ekonomika narodnog gospodarstva
- Financijsko računovodstvo
- organizacija računovodstva
- Matematika I
- Informatika i informatičke tehnologije
- Osnove ekonomske teorije
- Njemački jezik I
- Njemački jezik II
- Statistika
- Ekonomika poduzeća
- Računovodstvo troškova
- Informatičke tehnologije u kanalima distribucije
- Informatičke tehnologije u računovodstvu
- Financije
- Bankarstvo i bankarski poslovi
- Osnove marketinga
- Komuniciranje s tržištem
- Informatika i informatičke tehnologije
- Ekonomika poljoprivrede
- Računovodstvo
- Engleski jezik I
- Engleski jezik II
- Nabavno poslovanje
- Prodajno poslovanje
- Trgovinsko poslovanje
- Logistika
- Sociologija
- Organizacija poduzeća.

“Intelekta” d.o.o. Varaždin pruža usluge prostora i administrativne usluge u svezi s ovim studijem. Osim toga, “Intelekta” d.o.o. pruža i jednu posebnu suvremenu uslugu. nazvanu “SMSFakultet”.

“SMSFakultet” omogućuje 24 - satni pristup svim informacijama na Fakultetu putem mobilnih telefona, odnosno sms poruka. Prema načinu distribucije informacija i funkciji sustav se dijeli u dva područja:
(a) informacija prema upitu - slanjem sms poruke student zatraži informaciju te na temelju upita dobiva povratnu sms poruku ili izvršava određenu akciju
(b) registrirana informacija - student jednokratno šalje sms poruku kojom se prijavljuje ili odjavljuje na željenu uslugu, odnosno automatsko slanje sms poruka određenog sadržaja.

“SMSFakultet” svojim uslugama omogućuje studentima:

- preuzimanje informacija o ispitnim rokovima
- preuzimanje informacija o predavanjima
- prijavljivanje ispita
- odjavljivanje ispita
- obavijesti o pismenim rezultatima ispita
- osnovne informacije o radu Fakulteta
- informacije o promjenama rokova.

Kakvi profili budućih menadžera?
Nalazimo se u vremenu brzih promjena, ali promjena u uvjetima globalizacije u kojima “vlade većine zemalja u tranziciji ne znaju kako graditi strategiju proizvodnje zasnovanu na visokim tehnologijama i kako izbjeći ekonomsku kolonijalnu ovisnost u odnosu na razvijene zemlje svijeta”. Problem obrazovanja za budućnost stručnjaka u trgovini u nas usložnjava se dolaskom stranih maloprodajnih lanaca, jer se postavlja pitanje: za koga obrazovati menadžere kada upravljaju strane kompanije?

Prema tome, jasno se nameće zaključak da obrazovanje kao investicija u ljudski kapital treba proisteći iz strategije gospodarskog razvoja kojom bi se minimizirale negativne posljedice globalizacije u pojedinim nacionalnim ekonomijama. S druge pak strane, studij ekonomije u Hrvatskoj u uvjetima globalizacije traži izmjene nastavnih planova i programa i njihovo prilagođavanje programima u zemljama EU.

Mislimo da između ovih zahtjeva treba postavljati i sustav obrazovanja unutar studija ekonomije, pa i u segmentima obrazovanja stručnjaka za trgovinu. U svemu tome došlo se do spoznaje da u budućnosti nastavni programi ekonomskih fakulteta nikako ne trebaju biti homogeni, jer će trebati specijalisti. Dakle, trebat će veće bogatstvo u programima i masovnost do koje se došlo na taj način. Nadalje, treba shvatiti i proces u kojem neka ranija specijalistička znanja sada postaju opća. Nove tehnologije moraju se brže uvoditi ne samo zbog novih proizvodnji, nego i zbog njihove primjene u sveučilišnoj nastavi. One su važne ne samo za podizanje razine kvalitete u nastavi, nego i za svladavanje kvantitete (broj studenata).
Umjesto zaključka
U ovome kratkom prilogu pokušali smo naznačiti mogućnosti za obrazovanje visokostručnih menadžera za trgovinu u nas. Naime, istaknuli smo već da se hrvatski maloprodajni lanci moraju brže restrukturirati, koncentrirati, stupati u kooperacijske tvorevine i uvesti suvremenu menadžmentsku tehnologiju i suvremeni marketing.

Izdvajamo iz broja:
Broj 6/2003
Svi u hrvatskoj moramo učiti
Obrazovanje zaposlenika u Lura d.d.
Nekoliko aktualnih usporedbi trgovine i drugih gospodarskih aktivnosti
Intervju - Zlatko Koritnik - Kraš u turbulentnom tržišnom okruženju
Obrazovanje – zadatak broj 1
Trenirajte kako bi kupac bio zadovoljan!
Arhiva
   
 
 
Tražilica
 
 
Newsletter

Želite li primati
gospodarske novosti
na Vaš e-mail?
Prijavite se odmah!

E-mail:
Anketa