21.07.2008.
Istraživanje: Goriva u Hrvatskoj većinom europske kvalitete
Istraživani su uzorci eurosupera 95 i eurodizela
Gorivo je u Hrvatskoj većinom odlične kvalitete, ispunjava Euro4 normu, a neka i zahtjevniju Euro5 normu, koja će uskoro postati važeća, pokazalo je istraživanje Hrvatskog autokluba (HAK) i Fonda za zaštitu okoliša i energetsku učinkovitost.
Goriva s velikih hrvatskih benzinskih postaja (eurosuper 95 i eurodizel) tek minimalno zaostaju za austrijskim, talijanskim ili mađarskim, dok nepravilnosti ima na pojedinim malim benzinskim postajama, rezultati su istraživanja.
Istraživani su uzorci eurosupera 95 i eurodizela, uzeti u prvom tjednu srpnja, - ukupno 72 uzorka na 36 benzinskih postaja u Hrvatskoj, Italiji, Austriji, Sloveniji, Mađarskoj, Srbiji i Bosni i Hercegovini.
U istraživanju, koje opširno donosi novi broj revije HAK-a, željelo se doznati najosnovnije - ima li u gorivu previše sumopora i vode, kakav je odnos hrvatskih i inozemnih benzinskih postaja - osobito onih koje se nalaze u više država.
Prikupljeni uzorci testirani su u Institut za kemiju Sveučilišta u Grazu, koji udovoljava visokim standardima i sumpor testira po ISO 20846 metodi, a vodu u gorivu po EN ISO 12937 metodi.
Zaključak je istraživanja, navode iz HAK-a, točite li gorivo u Hrvatskoj, ne morate biti pretjerano zabrinuti ili to možete biti mnogo manje nego prijašnjih godina, kada su otkrivane velike količine sumpora u gorivu.
Međutim, dodaju, gotovo sve zemlje u okruženju imaju gorivo jednake i bolje kvalitete, izuzme li se Srbija, čiji propisi dopuštaju čak 650 mg/ kg sumpora u gorivu.
U Hrvatskoj važeća Euro4 norma (EN 590 za eurodizel i EN 228 za eurosuper 95) dopušta 50 mg/kg sumpora, a nova Euro5 norma (koja će biti aktualna 2009. godine) tek 10 mg/kg.
Uzmu li se važeće veličine rijetki su oni koji ih premašuju, a osobito veliki lanci imaju gorivo propisanih vrijednosti. Problemi se javljaju s nekim malim benzinskim postajama.
Tifonov izvrsni prosjek na razini Mađarske i Austrije kvari tek jedan eurosuper sa Zagrebačke avenije, a INA, OMV i Petrol konstantno su solidni i vjerno prate propisane vrijednosti.
Tako goriva na ispitanim crpkama Tifona, u vlasništvu MOL-a, (sa izuzetkom jedne) udovoljavaju Euro5 normi i imaju manje od 10 mg/kg sumpora.
INA uzorno prati Euro4 normu i na svim postajama ima gorivo ujednačene kvalitete. Uzimano je njezino gorivo na pet lokacija u Hrvatskoj i rezultati su za eurosuper i eurodizel gotovo isti, što govori da je ta kompanija standardizirala svoje gorivo, primjećuju u HAK reviji.
Sličan zaključak, dodaju, vrijedi i za OMV, koji je u gabaritima Euro4 norme.
|
|
|
|