13.06.2008.
On-line trgovina u Hrvatskoj dosegla 5,7 milijardi kuna
U prvom tromjesečju putem interneta ostvarene su transakcije vrijedne 5,7 milijardi kuna
Prema podacima Hrvatske narodne banke u prvom tromjesečju ove godine ukupna vrijednost ostvarenih bezgotovinskih transakcija građana iznosi 24,63 milijarde kuna.
Ukupna vrijednost elektroničkih transakcija iznosi 8,53 milijarde kuna, što je porast od 37,4 posto na godišnjoj razini, dok je vrijednost transakcija putem interneta dosegla 5,7 milijardi kuna uz porast od 44,8 posto.
U prošloj godini kroz e-trgovinu, prema podacima IDC Adriaticsa, na hrvatskom tržištu ostvaren je ukupni promet od 750 milijuna dolara, što je za 28,2 posto više u usporedbi s 2006. godinom.
Od toga na veleprodaju otpada 655 milijuna dolara, dok su građani napravili promet od 95 milijuna dolara.
Na svjetskoj razini na kupnju preko interneta odlučilo se 857 milijuna ljudi tj. 86 posto svih korisnika interneta, a broj kupaca u posljednje dvije godine porastao je za 40 posto.
Kreditnim karticama plaćeno je 60 posto svih kupnji putem interneta. Pri tome je 53 posto kupaca koristilo kartice Visa, dok ih je 35 koristilo MasterCard.
Ovi su podaci izneseni su prilikom predstavljanja nove elektroničke usluge Raiffeisen banke pod nazivom e-ToMiTreba. Usluga je namijenjena pravnim osobama i obrtnicima, ali i građanima, odnosno svima onima koji nude ili žele ponuditi prodaju roba i(li) usluga putem interneta.
Navedena usluga, naime, omogućuje plaćanje robe i usluga putem interneta karticama u izdanju bilo koje domaće ili inozemne banke, uz zajamčenu sigurnost, odnosno uz primjenu najviših svjetskih sigurnosnih standarda (3D Secure) certificiranih od strane Visa Internationala (Verified by Visa) i MasterCard Worldwidea (MasterCard Secure Code).
Za aktiviranje usluge nužan je preduvjet, naravno, da prodavatelj ima web trgovinu.
Dražen Nikolić, predsjednik uprave Raiffeisen Consultinga, naglasio je prilikom predstavljanja kako je za autorizaciju prodajnog mjesta za korištenje usluge e-ToMiTreba potrebno samo 10 dana.
Kao prednosti istaknuo je, između ostalog, manje transakcijske troškove i mogućnost širenja potencijalnog tržišta. Osim kreditnim karticama, moći će se plaćati i debitnim karticama.
Govoreći o potencijalima tržišta, Nikolić se pozvao na istraživanje GfK prema kojem internet koristi 1,3 milijuna hrvatskih građana, a 7 posto korisnika interneta (više od 90 tisuća) kupuje preko mreže.
Najveći dio transakcija odnosi se na kupnju turističkih aranžmana, a osim njih u Hrvatskoj se putem interneta uspješno prodaju računala i računalna oprema, bijela tehnika i potrošačka elektronika te knjige.
U Hrvatskoj djeluje oko 300 web trgovina, a do kraja 2009. njihov bi se broj trebao udvostručiti. RBA procjenjuje da će njeni klijenti do kraja iduće godine putem nove usluge ostvariti transakcije vrijedne najmanje 200 milijuna kuna. Cilj RBA je do 2011. osvojiti 25 posto tržišta kartičnog plaćanja.
|
Najveće prepreke razvoju e-trgovanja u Hrvatskoj su (neopravdana) percepcija o nesigurnosti takvog načina kupnje te troškovi dostave kupljene robe.
Vjerodostojne statistike o tržišnim udjelima po vrijednosti e-transakcija i kartičnih plaćanja nisu dostupne, pa se udjeli mogu mjeriti samo brojem izdanih kartica ili postavljenih POS uređaja odnosno bankomata.
RBA, koja mjereno po aktivi ima tržišni udjel u Hrvatskoj od oko 11,4 posto, po broju izdanih kartica ima udjel između 9 i 10 posto, po broju postavljenih POS uređaja 18 posto, a bankomata nešto više od 10 posto.
Novopredstavljena usluga jedna je iz triptiha e-usluga RBA koju dopunjavaju e-deal i e-broker.
E-deal je već predstavljena javnosti, a riječ je o usluzi kojoj se malim tvrtkama omogućuje kupnja i prodaja deviza putem interneta. Uslugu e-broker, kupnju i prodaju vrijednosnih papira putem interneta, Nikolić je ovom prilikom tek najavio. (Bankamagazin)
|
|
|
|