02.06.2008. (Ljubica Gatarić)
Zagreb ima više trgovina od Beča
Istočnoeuropske metropole pretekle zapadne po prodajnim površinama
S 30 m2 prodajne površine na 100 stanovnika Zagreb je već sada dostigao Beč po prodajnim površinama, a ako se realiziraju svi projekti koji su u pripremi, Zagreb će imati dva puta više takvih prostora od Beča!
Očekuje se da će unutar dvije do tri godine doći do zasićenosti u Zagrebu, a vrlo brzo i u ostalim regionalnim centrima - Splitu, Rijeci i Osijeku, navodi Nada Žižić, konzultantica RegioPlan Consultinga, vodećeg austrijskog poduzeća za lokacijske i tržišne analize, koje upozorava da je prošlo vrijeme sigurnosti za investitore.
Glavni grad Hrvatske raspolaže s oko 210.000 m2 prodajnog prostora unutar šoping centara, a planirani projekti donijet će dodatnih 450.000.
U zemljama istočne i jugoistočne Europe postoji 500 novih projekata trgovačkih centara sa 14 milijuna m2 prodajnog prostora.
Vrlo je vjerojatno da neki od njih ili neće biti realizirani ili će biti neuspješni, navode konzultanti RegioPlana koji među prvima upozoravaju da će vrlo brzo nastupiti zasićenost tržišta.
Zagrebu bi se to moglo dogoditi 2010./2011. godine, a Hrvatska već prelazi u zadnju fazu razvoja tržišta koju karakterizira zagušivanje, dolazak diskontera i jeftinijih outlet centara.
Neke istočnoeuropske metropole, kao primjerice Prag, Bratislava i Budimpešta, znatno su pretekle zapadnu Europu po gustoći prodajnih površina po stanovniku. Borba za dodatnu zaradu postaje sa svakim otvaranjem novog trgovačkog centra sve teža.
– Tko želi dugoročno biti uspješan, investirat će samo u najbolje lokacije i najbolje koncepte. To daje odlučujuću prednost pred konkurencijom – zaključuje direktorica poduzeća Hanna Bomba-Wilhelmi, koja upozorava da su lokacija, pristupačnost, vidljivost, koncept, kombinacija branši, parking i bogat izbor različitih sadržaja među najvažnijim faktorima uspjeha jednog trgovačkog centra.
Na kraju ipak presuđuju potrošači, a istočnoeuropski potrošači dijele neke zajedničke karakteristike: raste im kupovna moć, uživaju u šopingu, vole marke i nemaju naviku štednje, ali istodobno nisu mobilni, kupovna moć nije jednako raspodijeljena te je prisutan trend iseljavanja.
Najaktualnije destinacije za investitore su Bukurešt, Sofija i Kijev, ali analitičari upozoravaju da nagli rast može ugroziti 'zdravi’ razvoj trgovačke strukture. (Vecernji.hr)
|
|
|
|