Seniko studio
Broj 6/2004
Izdvajamo iz broja:
Broj 6/2004 - Ema Culi
Hrvatska i EU ili naš gospodarski trenutak - Ante Gavranović
Intervju s Darkom Marincem, predsjednikom Uprave Podravka d.d. Koprivnica - Uredništvo
Obveze trgovca u zaštiti potrošaća prema europskim standardima - Jasenka Gleđa
Problematika nelojalne konkurencije i prodaje ispod opravdanih cijena - Stipan Bilić
Osvrt na Nacrt Direktive Europske komisije o uslugama (na unutarnjem tržištu EU) - Ana Knežević
Walmartizacija svijeta - međunarodna odgovornost sindikata - Ana Knežević
Nacionalni program Republike Hrvatske za pridruživanje EU za 2005. s osvrtom na kratkoročne prioritete u području zaštite potrošača i zdravlja - Željka Lukačević-Subotić
Uloga državnog inspektorata RH u zaštiti potrošača
Danica Ledecki
Zaštita potrošača u slučaju materijalnih nedostataka
Zakon o zaštiti potrošača objavljen u «Narodnim novinama», br. 96/2003. temeljni je propis kojim se uređuje zaštita potrošača pri kupnji proizvoda i usluga, kao i pri drugim oblicima stjecanja proizvoda i usluga na tržištu, a inspekcijski nadzor nad njegovom primjenom obavljaju gospodarski inspektori Državnog inspektorata i drugi nadležni inspektori u skladu s ovlastima utvrđenim posebnim propisima.

Državni inspektorat je i prije donošenja citiranog Zakona obavljao, između ostalog, i poslove zaštite potrošača i to kroz primjenu tridesetak drugih propisa iz različitih pravnih područja u koja su bile ugrađene odredbe o zaštiti potrošača. Valja naglasiti da su još uvijek odredbe o zaštiti potrošača sadržane u određenom broju drugih propisa, po kojima i dalje postupaju inspektori Državnog inspektorata.

Predmet zakonskog uređenja Zakona o zaštiti potrošača (ZZP) su osnovna prava potrošača pri kupnji proizvoda i usluga kao i pri drugim oblicima stjecanja proizvoda i usluga na tržištu i to:

- pravo na zaštitu gospodarskih interesa,
- pravo na zaštitu od opasnosti za život, zdravlje i imovinu,
- pravo na pravnu zaštitu potrošača,
- pravo na informiranje i izobrazbu potrošača,
- pravo na udruživanje potrošača sa svrhom zaštite njihovih interesa, pravo na predstavljanje potrošača i sudjelovanje predstavnika potrošača u radu tijela koja rješavaju pitanja od interesa za potrošače.

U smislu odredbe članka 3. ovoga Zakona, potrošač je svaka fizička osoba koja sklapa pravni posao na tržištu u svrhe koje nisu namijenjene njegovom zanimanju niti njegovoj poslovnoj aktivnosti i poduzetničkoj djelatnosti. Stoga inspektori DIRH-a mogu poduzimati radnje u cilju zaštite potrošača, samo ako fizička osoba ispunjava ovaj uvjet.

Trgovac je u smislu iste odredbe osoba koja nudi ili sklapa pravne poslove, odnosno nastupa na tržištu u okviru svog zanimanja ili svoje djelatnosti, s tim da za određivanje pojma trgovca nije bitno radi li se o pravnoj ili fizičkoj osobi niti je bitan organizacijski oblik u kojem se ta osoba pojavljuje na tržištu. U smislu ove odredbe trgovcem se ne može smatrati fizička osoba koja bez obrtnice pruža neku uslugu ili prodaje određene proizvode. Zato osoba koja koristi takve usluge ili kupuje takvu robu ne može kao potrošač ostvariti zaštitu temeljem ZZP, a gospodarski inspektor će u takvom slučaju poduzimati mjere protiv fizičke osobe zbog nelegalnog obavljanja djelatnosti.
Kako je bitna odrednica pojma trgovac u smislu ovoga Zakona nastup pravne ili fizičke osobe na tržištu u okviru njezine djelatnosti ili zanimanja, taj pojam obuhvaća i individualne poljoprivrednike kada nude ili sklapaju pravne poslove, odnosno nastupaju na tržištu u okviru svoje djelatnosti ili zanimanja, te fizičke osobe koje nude ili sklapaju ugovore o pružanju usluga. Tako pojam trgovca obuhvaća i fizičke osobe koje obavljaju slobodna zanimanja kad nastupaju na tržištu u okviru svog zanimanja (arhitekti, slobodni umjetnici, liječnici, odvjetnici i slično).

Stoga kupac proizvoda ili korisnik ovakvih usluga može biti stranka u postupku i inspektori DIRH-a mogu poduzimati propisane mjere kako bi zaštitili njegova prava.

Osnovna svrha Zakona je uređenje odnosno zaštita osnovnih prava potrošača, pa je težište stavljeno na obveze trgovca.

Zaštita potrošača u slučaju nedostatka na proizvodu
Zaštita potrošača u slučaju materijalnog nedostatka na proizvodu ili usluzi uređena je odredbom članaka 5. Zakona o zaštiti potrošača, koja obvezuje trgovca da ispuni potrošaču ugovor u skladu s odredbama ugovora i propisima obveznog prava.

Iz ove obveze također proizlazi i daljnja obveza trgovca ili proizvođača koji je izdao jamstvo da se pridržava zakonskih i jamstvom preuzetih obveza.
Neovisno o odgovornosti za materijalne nedostatke stvari postoji i odgovornost po osnovi jamstva za ispravno funkcioniranje stvari. Ova odgovornost nastaje temeljem jamstvenog lista koji izdaje proizvođač, a obuhvaća i prodavatelja i ne isključuje prava kupca po osnovi odgovornosti za materijalne nedostatke.
Stoga se kupac sa zahtjevom za ostvarenje prava iz jamstvenog lista može obratiti trgovcu, proizvođaču ili obojici.

Ugovor između potrošača i trgovca u skladu s odredbom članka 32. stavka 1. ZOO smatra se sklopljenim kada se prihvati ponuda. To konkretno znači da kad trgovac izloži robu s naznakom cijene, to je ponuda, a ugovor je sklopljen u trenutku kad potrošač izjavi da kupuje robu.

Od toga trenutka ili još konkretnije, isplatom cijene za robu potrošač ima sva prava koja su zakonom predviđena za potrošača.

Ukoliko Zakonom o zaštiti potrošača nije u pojedinim slučajevima drukčije određeno, na obveznopravne odnose primjenjuju se odredbe Zakona o obveznim odnosima (ZOO), na koji se, u ovom području, Zakon o zaštiti potrošača u znatnoj mjeri oslanja. Za razliku od ZZP, ZOO ne štiti potrošača kao posebnu društvenu skupinu, već kao jednu od ugovornih strana.

Ovdje treba naglasiti da je trgovac dužan potrošaču ispuniti ugovor u skladu s odredbama pisanog ugovora ili na drugi način sklopljenog ugovora ne samo s osnova ZZP, već i u skladu s propisima obveznog prava, odnosno sukladno odredbama Zakona o obveznim odnosima.

Tako je odredbom članak 488. ZOO propisano da kupac koji je pravodobno i uredno obavijestio trgovca o nedostatku može:
- zahtijevati od trgovca da nedostatak ukloni ili da mu preda drugu stvar bez nedostatka (ispunjenje ugovora),
- zahtijevati sniženje cijena i
- izjaviti da raskida ugovor.

Ukoliko trgovac nije postupio po zahtjevu kupca, a bio je dužan to učiniti, inspektor će u inspekcijskom postupku utvrditi sve bitne činjenice koje čine obilježje ovog prekršaja, što obuhvaća i dokaz da postoji nedostatak na proizvodu, te da je kupac pravodobno i uredno obavijestio trgovca o nedostatku. Konkretno potrošač gubi prava ukoliko je kupio proizvod s nedostatkom koji nije mogao otkriti prilikom preuzimanja (skriveni nedostatak) i o tome nije obavijestio trgovca u roku od osam dana od dana kada je nedostatak otkrio, a trgovac ne odgovara za nedostatak ako je od dana predaje proizvoda proteklo više od šest mjeseci, osim kad je ugovorom određen dulji rok.

Ako uredno i na vrijeme poslana obavijest o nedostatku na proizvodu zakasni ili uopće ne stigne trgovcu, smatra se da je potrošač izvršio svoju obvezu glede izvješćivanja.
U obavijesti o nedostatku potrošač je dužan detaljnije opisati nedostatak i pozvati trgovca da pregleda proizvod.

Nakon što inspektor utvrdi da je potrošač postupio u skladu s navedenim odredbama i da su ispunjeni uvjeti da trgovac postupi po zahtjevu potrošača, poduzeti će upravne i kaznene mjere kojima će osigurati da potrošač ostvari svoja prava.
Nedostaci u obavljanju usluga
Odgovornost za materijalne nedostatke činidbe obuhvaćena je odredbama članaka 478.-500. ZOO. Tim odredbama su predviđene pretpostavke po kojima trgovac odgovara za nedostatke, u kojim rokovima, što točno predstavlja nedostatak, koja su prava potrošača, kojim ih redom može ostvariti i ostalo.
Prilikom pružanja određenih usluga, ugovor nastaje u trenutku kad se trgovac i potrošač suglase da će trgovac obaviti tu uslugu. Prema tome, ako je trgovac preuzeo obvezu da će obaviti određenu uslugu, ugovor je sklopljen, a ako taj ugovor ne ispuni učinio je prekršaj.
Navedene odredbe Zakona o obveznim odnosima prvenstveno se odnose na ugovore o prodaj, međutim one se primjenjuju i na ostale ugovore, pa i na ugovore o pružanju usluga. Ovo proizlazi iz odredbe članka 121. Stavka 3. ZOO kojom je propisano da će se na sve ostale ugovore na odgovarajući način primjenjivati odredbe o odgovornosti trgovca za materijalne nedostatke na proizvodu, ako za određeni slučaj nije drukčije propisano.
Ako trgovac ne ispuni ugovor
Gospodarski inspektori Državnog inspektorata dužni su, u skladu s odredbama ugovora i propisima obveznog prava, pokrenuti postupak inspekcijskog nadzora u svim slučajevima kada trgovac potrošaču ne ispuni ugovor o prodaji proizvoda, odnosno pružanja određene usluge.

Za neizvršavanje dužnosti po ovoj odredbi propisana je u članku 109 stavku 1. novčana kazna za prekršaj u iznosu od 3.000,00 do 50.000,00 kn za pravnu osobu- trgovca, zajmodavca ili treću osobu ako:
-na zahtjev potrošača, proizvod koji ima nedostatak ne zamijeni novim proizvodom ili potrošaču ne vrati iznos plaćen za taj proizvod, odnosno ne snizi cijenu ili uz suglasnost potrošača, ne otkloni nedostatak na proizvodu, a bio je dužan to učiniti,

- bez opravdanog razloga ne ispuni ugovor koji je sklopio s potrošačem ili ga ne ispuni na vrijeme,
- u slučaju nedostatka u obavljanju usluge, na zahtjev potrošača ne vrati iznos koji je potrošač platio za tu uslugu, ne snizi cijenu ili ne otkloni nedostatak, a bio je dužan to učiniti,
- bez opravdanog razloga ne ispuni ugovor koji je sklopio s potrošačem ili ga ne ispuni na vrijeme.

Za navedene prekršaje kazniti će se za prekršaj novčanom kaznom u iznosu od 2.000,00 do 5.000,00 kn i fizička osoba, te odgovorna osoba u pravnoj osobi, a gospodarski inspektor je ovlašten na mjestu događaja ovih prekršaja kazniti fizičku osobu-trgovca novčanom kaznom u iznosu od 300,00 kn.

Trgovac također čini prekršaj odredbe članka 5. Zakona o zaštiti potrošača, ako bez opravdanog razloga ne ispuni ugovor koji je sklopio s potrošačem ili ga ne ispuni na vrijeme.
Važno je napomenuti da neki ugovori moraju biti sklopljeni isključivo u pisanom obliku (ugovor o građenju i sl.).
Iz navedenog je očigledno da bi inspektor mogao postupiti po odredbama Zakona o zaštiti potrošača, mora obvezno primijeniti i određene odredbe Zakona o obveznim odredbama.

Izdvajamo iz broja:
Broj 6/2004
Hrvatska i EU ili naš gospodarski trenutak
Intervju s Darkom Marincem, predsjednikom Uprave Podravka d.d. Koprivnica
Obveze trgovca u zaštiti potrošaća prema europskim standardima
Problematika nelojalne konkurencije i prodaje ispod opravdanih cijena
Osvrt na Nacrt Direktive Europske komisije o uslugama (na unutarnjem tržištu EU)
Walmartizacija svijeta - međunarodna odgovornost sindikata
Nacionalni program Republike Hrvatske za pridruživanje EU za 2005. s osvrtom na kratkoročne prioritete u području zaštite potrošača i zdravlja
Arhiva
   
 
 
Tražilica
 
 
Newsletter

Želite li primati
gospodarske novosti
na Vaš e-mail?
Prijavite se odmah!

E-mail:
Anketa