Seniko studio
Broj 3/2005
Izdvajamo iz broja:
Broj 3/2005 - Ana Knežević
Proizvodnja i trgovina hrvatske - Ljerka Rajko
Okosnica budućeg razvoja - Ante Gavranović
Maloprodajni savezi u funkciji postizanja poslovnih prednosti - prof.dr.sc. Nikola Knego
Ljeto - vrijeme za svježe namirnice i zdravu prehranu - dr.sc. Danko Matasović
Savjetovališta za zaštitu potrošača - Željka Lukačević-Subotić
"Kompjutor kao telefon"
dr.sc. Zvonimir Pavlek
Informatička eksplozija
Već dulje vrijeme proučavam prodaju putem interneta. Kada čovjek dublje uđe u tu sferu tijekom istraživanja otkriva zanimljive podatke o svijetu koji nam se pred desetak godina činio fantazijom, a danas je postao normalan dio života.

Microsoft je već u 70-im imao viziju :"Kompjutor na svakom stolu, u svakom domu ". Kad je Apple 1984. lansirao Macintosh objavio je svoju viziju: "Kompjutor kao telefon".

Priznajmo da o tome nismo tada ni sanjali, a danas se ne možemo snaći bez laptopa.
Tko bi pred desetak godina slutio da će se kod nas danas time služiti i ljudi na selu. U «Podravskom listu», Koprivnica, 17.05. 2004., pojavio se naslov: «Osnovna naobrazba poljoprivrednika općine Molve – oko 20 posto Molvanaca služi se računalom – stručna literatura i internet daju najbolji urod». To je za naše prilike još pomalo senzacija, ali već za godinu-dvije se tiskovine na tako nešto neće ni obazirati jer to više neće biti neka novost već normalna pojava.

Ili primjerice, danas čuveni Amazon nastao je 1995, a isto tako i eBay, najveći posrednik na svijetu. Danas su to velike globalne kompanije.
Internet je ubrzao promjene i adaptabilnost kompanija ugradivši online tehnologiju kojom su se transformirali putovi poslovanja. Sve više ljudi u svijetu sjedi uz internet i to nije više samo privilegija visoko obrazovanih, već i domaćice sve više kupuju putem e-komerca. Prema izvještaju US Department of Commerce 2003. je prodaja preko interneta u SAD-u porasla za 26% i dostigla 55 milijardi dolara. To područje zovemo customer-to-customer (C2C), odnosno e-trgovina potrošač ka potrošaču. Analogni pojmovi i djelatnosti se razvijaju i u drugim odnosima. Business-to-customer, B2C je prodaja pojedinačnim potrošačima kao što su to Amazon, zatim Barnes&Nobile i drugi. Business-to-business, B2B (ili skraćeno samo 2B) kompanije trguju međusobno putem web stranica i to ne samo proizvode već transakcije i usluge. Putem mreža se provodi i prodaja i razmjena dizajna, planova marketinga, proizvodnje, grafike, poslovnih procesa, softvera, mjerenja kao što je benchmarking i dr.

Razvija se interaktivni marketing koji je usmjeren osobno na korisnika. Opće stranice koje nisu usmjerene i nisu interaktivne, nisu ni učinkovite. Web stranice su postale koristan izvor informacija o ponašanju kupca koji se vrlo sustavno koristi u CRM-u.

U području elektronskog poslovanja nastala je prava eksplozija uspješnih tvrtki. U 1996. u Kaliforniji nastala je tvrtka iPass koja osigurava wi-fi (sustav za bežično povezivanja) veze između npr. GM-a i eBay-a. iPasov softver ima početkom 2004. godine oko 520 000 korisnika u 30 zemalja, a tvrtka je 2003 ostvarila dobit od 136 milijuna dolara.
Pionir interneta R. Metcalfe je u Cambridgeu, Massachutess, osnovao tvrtku Ember koja godišnje proizvodi desetak milijuna pametnih čipova koje za bežične aplikacije koriste npr. Philips i Honeywell.

U SAD-u se više ne trebaju listati stranice mnogih tiskovina kako bi se pronašle nekretnine ili traženje zaposlenja po zanimanjima. The Newspaper Association of America koristi tzv. XML (Exstensible Markup Language) za kreiranje web stranica tako da se tražena zanimanja ili nekretnine mogu pronaći sa samo jednim pretraživanjem.

Stil života
Uglavnom, internet je unio mnoge novine u stil života, načina rada, a što će još donijeti u budućnosti moglo bi se samo nagađati. Sada ćemo napraviti samo jednu malu inventarizaciju najbitnijih promjena.

Populacija koja se koristi internetom raste poput «gljiva poslije kiše», pa raste ne samo prodaja proizvoda putem tog medija već i različiti servisi kao što su krediti, investicijski fondovi i burzovne informacije, putovanja, suvremene enciklopedije podataka iz svih područja znanosti i života. Sve je to izmijenilo demografiju kupaca i sve je dostupno u gotovo svim dijelovima svijeta.

Industrijski rast, konkurencija, nova područja i kompanije oslanjaju se upravo na porive snaga koje im pruža internet. Promjene strukture i brzi ulazak nove konkurencije uzrokovane su brzim informacijama, snižavanjem troškova mnogih operacija u lancu snabdijevanja što pridonosi povećanju učinkovitosti poslovnih operacija.

Skraćuje se put do inovacija proizvoda i usluga zbog brzine informacija, provjeravanja, tehnika dizajniranja, testiranja itd. Inovacije su ključni faktor preživljavanja i rasta mnogih grana kao što su osobna računala, mobilna telefonija, softveri, audio i video tehnika, a pogledajte samo do kakvih se rješenja dolazi za duboko smrznutu hranu, igračke itd.

Tehnološki napredak dovodi do boljih rješenja i mogućnosti proizvodnje u nizu područja, te omogućuje brzo prilagođavanja, kraće vrijeme i jeftinije izrade. Velike promjene nastaju i u tiskarstvu. Kada nakladnik preda knjigu u tiskaru isti tjedan je dobije isporučenu. Tehnološka rješenja u distribuciji dovela su do toga da se smanjuje skladišni prostor, racionalizira se manipulacija robama, elektronički se izmjenjuju podaci. Npr. EDI – Electronic Data Interchange - koncepcija Information Managementa je u doslovnom smislu izbjegavanje papira, zatim EFT – Electronic Fund Transfer - plaćanje preko kompjutora itd.

Prilagođavanje prema potrebama i zahtjevima mušterije (“kastomizacija”) postala je normalna stvar. Umjesto masovne proizvodnje nekoliko modela, nastaje proizvodnja mnoštva modela prilagođenih kupcima. Dobar primjer za to je Levi’s. Ako vam ne stoje dobro traperice iz trgovine, stupite preko interneta u kontakt s tvrtkom Custom Clothing Tehnology koja je u strateškom savezu s Levi’som i za desetak dana dobit ćete poštom traperice po mjeri.
Prilagođavanje, “kastomizacija” unijela je neke nove pojave u svijet ekonomije koji narušava pravilo velikih serija i uopće ekonomiju veličine (economies of scale), jer se male jedinice mogu brže prilagođavati i promjene prelaska s jedne pozicije u drugu, nisu podložene tako visokim troškovima koji bi drastično narušavali konkurentske sposobnosti. To je jedna od najvećih promjena u suvremenom svijetu koja zbunjuje klasične ekonomske teoretičare koji nisu u stanju pratiti nove izazove i promjene.

Raširenost i dostupnost mnogih informacija koje su ranije bile skrivene kao tajni now-how. Tako se iste tehnologije u isto vrijeme mogu pojavljivati u različitim krajevima svijeta. Do njih se dolazi putem informacija o onima koji prodaju i omogućuju transfer, o onima koji su spremni za akvizicije, pa onda su tu pregledi stručnih publikacija i otkrića, samo je potrebno krenuti njihovim tragom i upotrijebiti.

Smanjivanje rizika i nesigurnosti u poduzetničkoj djelatnosti rezultat je sve pristupačnijih informacija o tržištima, potrošačima, institucijama, resursima i drugom koje se mogu kao preliminarne procjene, ali i konačni podaci naći na internet stranicama.

Dolazi do velikih promjena u čitavom društvu, stilu života, životnim navikama, ponašanju, stajalištima. Područje digitalne tehnologije zahvatilo je i zabavu, a ne samo znanost. Postoji i jedno čitavo područje koje je internetska era zahvatila u velikom mahu, a to je zdrav život, što se očitava u odnosu na čuvanje i brigu za okoliš, reduciranje pušenja, reduciranje nepotrebnih tvari u organizmu kao što su zasićene masti, sol, kolesterol...To daje povoda i industriji, ne samo kako bi se brzo prilagođavala, već kako bi tražila nove šanse.

Odnos s kupcima
Razvijaju se nova područja u odnosu s kupcima kao što je online prodaja, bankarstvo, upravljanje lancima opskrbe iz čega su se razvili novi pojmovi – relationship management koji se odnosi na jače povezivanje s partnerima u lancu vrijednosti i relationship marketing koji stavlja u žarište djelovanja - povećanje zadovoljstva kupaca.

Ne samo da je internet promijenio sliku svijeta u traženju novih prilika već i pojavu novih prijetnji koje su izazvane skraćenim životnom ciklusu proizvoda, brzom penetracijom konkurencije, lomljenjem graničnih barijera i dr. Tehnološke promjene mogu dati povod za stvaranjem novih konkurentskih prednosti koje su mnogo snažnije nego dosadašnje, a one koji zaostaju tržište odbija kao neučinkovite u troškovima, prilagođenosti kupcima i modernim vremenima, brzini donošenja odluka, sporoj proizvodnji i dr.
No, u suvremenom svijetu kod promjena koje su izazvane internetom, ekonomija veličine (economies of scale) mijenjala je svoju važnost i ranjivija je nego prije, jer su oni manji postali elastičniji i suvremenom tehnologijom mogu se brže prilagođavati potrebama kupaca. Matthew Schifri, urednik Forbes-a navodi: "U globalnom tržištu koje je povezano internetom, partnerstvo i savezi su učinkovitiji put povećanja i rasta kompanije, nego što su to akvizicije i sjedinjenja."

Klasičnom prikaz predstavlja tipičan tijek kojim se odvija lanac vrijednosti: RAZVOJ – PROIZVODNJA – SKLADIŠTENJE I ISPORUKA VELETRGOVINI – OGLAŠAVANJE – AKTIVNOSTI MALOPRODAJE – TEHNIČKA POTPORA I SERVIS.

Unapređivanjem logističkih putova skraćuje se ili preskače skladištenje i veleprodaja, upravo onako kao što zagovara suvremeni sustav brzog reagiranja prema kupcima (ECR), upravljanja kategorijama (category management), upravljanje lancem opskrbe (suply chain management).

U direktnoj prodaji otpada veletrgovina i maloprodaja, a oglašavanje je isto direktno (npr. direct mail)
U internetskoj prodaji oblikuje se online marketing, a plaćanje kreditnim karticama odmah omogućuje isporuku i i primjenu na kompjuteru.

Internet prodaja, kao što smo vidjeli, skraćuje lanac opskrbe i vrijednosti, smanjuje distancu jer u Koprivnicu možete naručiti robu iz SAD, a pritom ne zaboravimo da su se i veliki trgovački lanci kao što su Wal-Mart i Tesco odlučili na paralelnu internet prodaju.

Prava revolucija na tržištu i organizaciji
U e-biznisu se radi o promjenama u tehnologiji koje su revolucionirale svijet poslovanja, a internet unosi potpuni zaokret u poslovanju krajem prošlog stoljeća. U tom području je Michael Dell najveći junak PC industrije. U informacijama koje su se pojavile na web stranicama Dell mogli su se naći početkom 2000. ovakovi izvorni navodi: «The quintessential American enterpreneur», dakle, pravi stopostotni američki poduzetnik i «the most innovative for marketing computer in this decade», što znači da su ga smatrali najinovativnijom osobom u području marketinga kompjutera u prošloj dekadi.

Vjerovao je da u internetu postoji potencijal za revoluciju u poslovanju i konačno u tom području je Dell kompjuter bio pionir, što u strateškom smislu možemo nazvati first mover (ili preemptive move strategy), što znači da u mnoga područja ulazi prvi i tako stječe ogromne konkurentske prednosti.

U svom govoru je to potvrdio 1999. pred 1220 Dellovih klijenata: «Internet će zauvijek promijenit svijet...Internet će biti vaše poslovanje. U slučaju da u vašem poslovanju ne osiguravate vašim klijentima i dobavljačima sve više informacija, vi ste možda već sada u poteškoćama. Putem interneta se dramatično reduciraju troškovi transakcija i troškovi interakcija u procesu poslovanja. Internet dramatično stvara nove prilike i ruši stare konkurentske prednosti. Internet je oružje na stolu spremno da gađa vas ili vašu konkurenciju».
M. Dell je imao kod toga na umu tri uloge koje na sebe treba preuzeti Dell kompanija:

• Pružiti klijentima mogućnost stjecanja boljih rezultata i iskustava online nego što su ih izmisli offline
• Učinkovitu provedbu sustava
• Spoznaja da se skraćivanjem vremena i distance u poslovnim odnosima s dobavljačima i kupcima ubrzavaju poslovne transakcije do krajnih resursa konkurentskih prednosti.

M. Dell je čvrsto vjerovao da dobra formulacija strategije i dobro planiranje ne znače mnogo bez dobre izvedbe. To se može zapaziti i po tome što je kompanija Dell i sama promovirala sustav učinkovite provedbe strategije. Promotivni slogan za suradnike glasi: «Fact are your friend». To bi značilo da su činjenice stalni pratioci i pomagači na koje se treba oslanjati. Dnevne diskusije i odlučivanja provode se na temelju činjenica i podataka i to je dio korporativne kulture. Kompanija je razvila detaljni plan registracije profita i gubitaka za svaku fazu u lancu vrijednosti. Od svakog se menadžera očekuje da donosi odluke utemeljene na činjenicama i to prema utjecaju i doprinosu na stvaranje profita. Onaj tko se tome protivi gubi posao. To se inače događa i svim uspješnim kompanijama na području e-poslovanja. Čak dapače, npr. Dell, Microsoft i Apple se deklariraju da zapošljavaju i podržavaju ljude koji su radoznali, otvoreni za sva pitanja, probleme, diskusije, koji su spremni da stalno uče i pokušavaju dati i otkrivati nešto novo, razvijati se i sami i ići dalje, koji ne razmišljaju o okomitoj hijerarhiji već o svom doprinosu u timu. O tome govori i sam M. Dell: «Mi smo alergični na hijerarhiju. Hijerarhijska struktura fundamentalno utječe na gubitak brzine. Ona utječe na gomilanje podataka, podliježe odobrenjima, komandi i kontroli, svakakvom potpisivanju - ovdje, tamo, svuda...To nije u skladu s brzinom koju svi trebamo u donošenju odluka i to kao menadžeri, vođe u kompaniji, a to se očekuje i od cijele kompanije u tom tržišnom svijetu koji je brz i prefrigan».

Izdvajamo iz broja:
Broj 3/2005
Proizvodnja i trgovina hrvatske
Okosnica budućeg razvoja
Maloprodajni savezi u funkciji postizanja poslovnih prednosti
Ljeto - vrijeme za svježe namirnice i zdravu prehranu
Savjetovališta za zaštitu potrošača
Arhiva
   
 
 
Tražilica
 
 
Newsletter

Želite li primati
gospodarske novosti
na Vaš e-mail?
Prijavite se odmah!

E-mail:
Anketa