Trgovina
Seniko studio
Trgovina na malo
01.08.2006. (Ljubica Gatarić) Na udaru Coca Cola, Jamnica i Vindija
Tržište se osvaja i darovanjem hladnjaka za isključivo vlastite brandove pića

Ljeti se najviše pije, ali mali proizvođači padaju u očaj jer potrošači ignoriraju njihova pića i kupuju samo sokove i vode koji su u hladnjacima. Do hladnjaka, kažu, ne mogu doći jer se trgovci drže pravila "čiji hladnjak, njegova i roba".

To je dosegnulo razinu Divljeg zapada, kaže nam predstavnik jedne male tvrtke koji je zatražio pomoć državnih tijela kako bi razbio uhodanu praksu.

Zabranjeni darovi
- Nemamo nikakve šanse za pošteno tržišno natjecanje, kaže naš sugovornik, koji je zatražio anonimnost, kako ne bi izletio i s polica, a ne samo iz hladionika.
- Agencija će se rado upustiti u takav proces, problem malih proizvođača, koje je Državni inspektorat uputio da se obrate upravo na njezinu adresu, komentirala je Olgica Spevec, šefica Agencije za zaštitu tržišnog natjecanj.

- Ne mogu unaprijed reći kakva bi bila naša odluka, ali sigurno je da bismo se koristili iskustvom Europske unije koja je u sličnom sporu naredila Coca Coli da najmanje 20 posto prostora u vlastitim hladnjacima ustupi konkurenciji, ističe Olgica Spevec, koja kaže da u Hrvatskoj ne postoji propis koji obvezuje trgovce da prostor u darovanim hladnjacima pošteno dijeli. Male tvrtke ne misle tako nego se pozivaju na odredbu Zakona o trgovini (član 71, stav 10), koja brani davanje darova kako bi se davatelju omogućila pogodnost na štetu drugog trgovca.
Tvrde da veliki daruju hladnjake upravo zato kako bi iz prodavaonica istisnuli konkurente.

Europske direktive
- Praksa iz Europske unije obvezivat će nas tek kad postanemo punopravni članovi, kaže O. Spevec, koja dodaje da velike vrtke moraju biti svjesne kako ista pravila ne vrijede za sve.
- Vladajući položaj na tržištu nosi posebnu odgovornost i za njega vrijede posebna pravila, upozorava Spevec, koja pretpostavlja da bi se prema tome kriteriju (40 posto i više udjela na tržštu) na udaru Agencije mogle naći Coca Cola i Jamnica, a možda i Vindija.

- Sigurno je da bi nam nalazi Europske komisije iz 2004. u slučaju Coca Cole bili od pomoći, kaže Olgica Spevec. Vinko Dumičić, član uprave Coca Cole, uvjeren je da je taj primjer iz Europske unije vezan uz određene uvjete tržišne dominacije, koji zbog strukture našeg tržišta nisu primjenjivi u Hrvatskoj.

- Vjerujemo da vlasnici malih trgovina izabiru robu koja ima brz obrtaj upravo zbog malog prostora, komentira Dumičić.

Gladijatorska borba
- Nije korektno što žele svoju robu staviti u rashladnu vitrinu koja nije njihova. To je kao da dođu k meni u kuću i traže stolicu koju sam ja kupila, slikovita je Jadranka Drk, predsjednica trgovaca obrtnika, koja smatra da mali trgovci moraju pronaći neki drugi način da plasiraju robu i, eventualno udruženi, ponude trgovcima vlastite rashladne uređaje.
- Na tržištu je gladijatorska borba i ne vjerujem da će bilo tko odstupiti i za milimetar, kaže Jadranka Drk. Željko Vugrić, predsjednik uprave lanca trgovina CBA, koji godišnje ostvaruje 3,2 mlrd. kuna prometa, također smatra da se trgovci ponašaju logično jer prednost daju brandovima koji imaju veći promet.

- S vremenom će darovani rashladni uređaji sigurno nestati jer su različite veličine, neracionalni su i griju prostor koji mi hladimo, uvjeren je Vugrić, koji dodaje da tvrtke u lancu CBA sve nove prodajne prostore opremaju vlastitim rashladnim uređajima jer im je to jeftinije.

Izvor: vecernji.net

Povezani članci
04.05.16 DOP
Coca-Cola HBC Hrvatska odabrala prve pripravnike u sklopu programa za razvoj talenata i karijere
28.12.14 Zaposlenost / plaće
Coca Cola planira ukinuti 2.000 radnih mjesta
24.07.14 Vijesti iz svijeta
PepsiCo ostvario gotovo 2 milijarde dolara neto dobiti
26.03.14 Tvrtke i tržišta
Coca-Coli dodijeljeno priznanje Poslodavac partner
25.04.13 DOP
Coca-Coli HBC Hrvatska dvije vrijedne nagrade za društvenu odgovornost
25.01.13 Karijere
Ana Kljaić Balenović nova direktorica komunikacija u Coca-Coli
15.11.11 Brandovi
Coca-Cola marketinška kompanija godine u Americi
09.09.11 Tvrtke i tržišta
Coca-Cola "kažnjava" Francusku odustajanjem od ulaganja
20.07.11 Tvrtke i tržišta
Rast dobiti Coca-Cole 18 posto
02.06.11 Promocije
Završena Coca-Colina akcija Optimizam u pokretu
09.02.11 Tvrtke i tržišta
Coca-Cola nadmašila očekivanja
02.02.11 Tvrtke i tržišta
U Coca Coli pregovori o zbrinjavanju viška zaposlenih
27.01.11 Tvrtke i tržišta
Coca-Cola zatvara pogon u Solinu
19.10.10 Vijesti iz svijeta
Dobit Coca-Cole premašila dvije milijarde dolara
22.07.10 Tvrtke i tržišta
Skok neto dobiti Coca-Cole u drugom tromjesečju
10.02.10 Tvrtke i tržišta
Dobit Coca-Cole porasla za 55 posto
18.03.09 Vijesti iz svijeta
Kina blokirala Coca-Colu u preuzimanju Huiyuana
06.03.09 Tvrtke i tržišta
Coca-Cola investira 2 mlrd dolara u Kinu
12.02.09 Tvrtke i tržišta
Coca-Cola u Rusiju ulaže 1,2 mlrd dolara
01.10.08 Brandovi
Coca-Cola u Hrvatskoj obilježila 40. obljetnicu poslovanja
04.09.08 Vijesti iz svijeta
Coca-Cola kupuje kineski Huiyuan za 2,3 mlrd dolara
19.02.08 Tvrtke i tržišta
Oštar pad dobiti Cadburyja u 2007.
13.02.08 Tvrtke i tržišta
Snažan rast dobiti Coca-Cole
27.11.07 DOP
Coca-Cola Beverages Hrvatska predstavila Izvješće o održivosti
18.10.07 Tvrtke i tržišta
Rast dobiti Coca-Cole uslijed snažne inozemne prodaje
09.08.07 Tvrtke i tržišta
Coca-Cola HBC povećala dobit 17 posto
14.02.07 Tvrtke i tržišta
Pad kvartalne dobiti Coca-Cole
20.10.06 Trgovina na malo
Porasla dobit Coca Cole u trećem tromjesečju
   
 
 
Tražilica
 
 
Newsletter

Želite li primati
gospodarske novosti
na Vaš e-mail?
Prijavite se odmah!

E-mail:
Anketa