01.08.2006. (Ljubica Gatarić)
Na udaru Coca Cola, Jamnica i Vindija
Tržište se osvaja i darovanjem hladnjaka za isključivo vlastite brandove pića
Ljeti se najviše pije, ali mali proizvođači padaju u očaj jer potrošači ignoriraju njihova pića i kupuju samo sokove i vode koji su u hladnjacima. Do hladnjaka, kažu, ne mogu doći jer se trgovci drže pravila "čiji hladnjak, njegova i roba".
To je dosegnulo razinu Divljeg zapada, kaže nam predstavnik jedne male tvrtke koji je zatražio pomoć državnih tijela kako bi razbio uhodanu praksu.
Zabranjeni darovi
- Nemamo nikakve šanse za pošteno tržišno natjecanje, kaže naš sugovornik, koji je zatražio anonimnost, kako ne bi izletio i s polica, a ne samo iz hladionika.
- Agencija će se rado upustiti u takav proces, problem malih proizvođača, koje je Državni inspektorat uputio da se obrate upravo na njezinu adresu, komentirala je Olgica Spevec, šefica Agencije za zaštitu tržišnog natjecanj.
- Ne mogu unaprijed reći kakva bi bila naša odluka, ali sigurno je da bismo se koristili iskustvom Europske unije koja je u sličnom sporu naredila Coca Coli da najmanje 20 posto prostora u vlastitim hladnjacima ustupi konkurenciji, ističe Olgica Spevec, koja kaže da u Hrvatskoj ne postoji propis koji obvezuje trgovce da prostor u darovanim hladnjacima pošteno dijeli. Male tvrtke ne misle tako nego se pozivaju na odredbu Zakona o trgovini (član 71, stav 10), koja brani davanje darova kako bi se davatelju omogućila pogodnost na štetu drugog trgovca.
Tvrde da veliki daruju hladnjake upravo zato kako bi iz prodavaonica istisnuli konkurente.
Europske direktive
- Praksa iz Europske unije obvezivat će nas tek kad postanemo punopravni članovi, kaže O. Spevec, koja dodaje da velike vrtke moraju biti svjesne kako ista pravila ne vrijede za sve.
- Vladajući položaj na tržištu nosi posebnu odgovornost i za njega vrijede posebna pravila, upozorava Spevec, koja pretpostavlja da bi se prema tome kriteriju (40 posto i više udjela na tržštu) na udaru Agencije mogle naći Coca Cola i Jamnica, a možda i Vindija.
- Sigurno je da bi nam nalazi Europske komisije iz 2004. u slučaju Coca Cole bili od pomoći, kaže Olgica Spevec. Vinko Dumičić, član uprave Coca Cole, uvjeren je da je taj primjer iz Europske unije vezan uz određene uvjete tržišne dominacije, koji zbog strukture našeg tržišta nisu primjenjivi u Hrvatskoj.
- Vjerujemo da vlasnici malih trgovina izabiru robu koja ima brz obrtaj upravo zbog malog prostora, komentira Dumičić.
Gladijatorska borba
- Nije korektno što žele svoju robu staviti u rashladnu vitrinu koja nije njihova. To je kao da dođu k meni u kuću i traže stolicu koju sam ja kupila, slikovita je Jadranka Drk, predsjednica trgovaca obrtnika, koja smatra da mali trgovci moraju pronaći neki drugi način da plasiraju robu i, eventualno udruženi, ponude trgovcima vlastite rashladne uređaje.
|
- Na tržištu je gladijatorska borba i ne vjerujem da će bilo tko odstupiti i za milimetar, kaže Jadranka Drk. Željko Vugrić, predsjednik uprave lanca trgovina CBA, koji godišnje ostvaruje 3,2 mlrd. kuna prometa, također smatra da se trgovci ponašaju logično jer prednost daju brandovima koji imaju veći promet.
- S vremenom će darovani rashladni uređaji sigurno nestati jer su različite veličine, neracionalni su i griju prostor koji mi hladimo, uvjeren je Vugrić, koji dodaje da tvrtke u lancu CBA sve nove prodajne prostore opremaju vlastitim rashladnim uređajima jer im je to jeftinije.
Izvor: vecernji.net
|
|
|
|