Seniko studio
Broj 4-5/2005
Izdvajamo iz broja:
Broj 4-5/2005 - Ante Gavranović
Nešto više o ambalaži i pakovinama - dr.sc. Danko Matasović
IMAGINE – Zamisli bolju budućnost – globalni odgovor sindikata - Ana Knežević
Pogled iz drugog ugla ili: ima li mjesta za euforiju? - prof.dr.sc. Nikola Knego
Povijest oglašivačkog strukovnog udruživanja u nas - Josip Šintić
E - commerce
dr. sc. Zvonimir Pavlek
Vremenska distanca
U svom prvom stručnom radu kojeg sam napisao prije nekoliko desetaka godina otkrio sam dvije svoje krive procjene. Bila je to reakcija na futuristička predviđanja da će se u budućnosti razviti sustavi kupovanja kod kuće pa neće biti potrebno ići u prodavaonice. Izrazio sam rezervu prema tome, a polazio sam od toga da je kupovanje doživljaj kojeg se ne odričemo tako lako, a pogotovo ne domaćice. Tvrdio sam i to da u Francuskoj samoposluga neće imati takav značaj kao drugdje, jer sam vidio na licu mjesta da tamo domaćica kod kupnje svježih namirnica voli «svađu» s mesarima i piljarima s kojima kombinira maštoviti ručak. Prevario sam se u tim konstatacijama.

Naime, u Francuskoj se ipak razvio danas drugi po veličini lanac na svijetu, Carrefour, koji ima vrlo lijepo izloženo selekcionirano meso kao i povrće. Drugo, danas je internet prodaja doživjela eksploziju. Čak i veliki trgovački lanci, kao što su Wal-Mart i Tesco, doživljavaju veliku ekspanziju ne samo u širenju prodajnih prostora, već i zbog paralelne e-prodaje.

Krivo sam procijenio i doživljaj kupnje. Danas, kad se govori primjerice o misiji Amazona, čuvene onestop shopping kompanije, onda se može utvrditi da ona ne prodaje knjige, video i dr., već internet pretvaraju u doživljaj kupovanja i čine ga mjestom gdje se može otkrivati i naći sve što se želi u sustavu online.

Na tom online tržištu su danas ostali oni najsposobniji, koji su nekad počeli u malim prostorima (u “garažama”), mnogi su propali, a mnogi su se dugo tražili dok nisu uspjeli naći svoje mjesto pod suncem na globalnom ili nacionalnom području.

Na pozornici su najviše ostali prodavači knjiga, ali su se neki probijali vrlo dugo, lutali dok nisu došli na današnju razinu. Prodaja knjiga najpoznatije knjižarske kuće u SAD Barnes&Noble putem interneta izgleda danas sasvim obično, ali oni dugo nisu mogli proći uz Amazon, dok nije nedavno s njima u taj posao ušao njemački Barletsmann i okupio specijaliste koji se bave samo tim poslom. Sve veće knjižarske tvrtke u mnogim zemljama su posegle za internetom, jer bi ih inače on uništio. To se događa i kod nas, a dovoljno je pogledati i na njihove internet stranice – primjerice Algoritam i Ljevak.
Eksplozija e-commerce
Pod pojmom e-commerce se podrazumijeva javna prodaja putem interneta. Prema Vernon Keenan of Keenan Vision Inc. (San Francisco) od 27. rujna 2004. u SAD-u će se putem interneta ostvariti promet od 2,7 bilijuna dolara što je oko tridesetak posto bruto nacionalnog proizvoda u toj zemlji . Ista institucija je prije nekoliko godina objavila da će 2004. poslovanje 2B (business-to-business) preko interneta u svijetu iznositi oko 7,5 bilijuna dolara, a prodaja roba i kolekcija putem – dražbi u 2002. iznosila je oko 19 milijardi.

Te brojke su za one koji su s tim počeli prije desetak godina bile tada nevjerojatne. eBay je kao tvrtka osnovana tek 1995., a vjerojatno tada njezin osnivač nije ni sanjao da će tako brzo rasti. Predviđanja Keenan grupe potvrdila je i GartnerGroup 1999. je prodaja 2B iznosila 145 milijardi, a 2004. već 7,26 bilijuna dolara.
Evo, to su podaci koji fasciniraju.
Internet je unio i neke prednosti koje privlače kupce. Jedan od razloga pristupa je i cijena. Nekad je B&N unio revoluciju u cijenama u knjižarama, a poslije je knjige pojeftinio i Amazon.

No, postoje i drugi razlozi za kupnju putem interneta. Kupac dobiva vrlo mnogo informacija npr. o knjigama, a izbor je obiman. Zatim izbjegavaju se gužve, odlasci na prodajno mjesto i sve se može obaviti u miru kod kuće. Roba se također dostavlja kući i tako se štedi novac i vrijeme.

Sigurno nije lako ući u sferu poslovanja prodaje putem interneta, a donedavno je i Amazon imao problema. Valja prije ulaska u taj posao razmisliti da postoje limiti. Npr. roba mora biti stalno na raspolaganju, a ne mogu se stvoriti veće zalihe ako se ne angažira kapital, što nepovoljno utječe na cijene. To je jedan zatvoreni krug radi kojeg su pali mnogi koji su ušli u taj posao “grlom u jagode”.

Valja upozoriti i na još jednu činjenicu koja sve više tjera korisnike interneta na oprez, a to su virusi i špijuni. Zbog toga korisnici nerado otvaraju nove, a raste lojalnost dobro etabliranih kao što su Yahoo!, Amazon, eBay, IBM, Hewlett Packard.

“Svjetsko čudo” – eBay
Kod nas se dosta pisalo o poznatim kompanijama u tom području kao što su Amazon i Yahoo!, ali se eBay spominje samo usput. To je također fascinantna pojava na svjetskom tržištu, pa donosimo bitne podatake i o tom “svjetskom čudu”.

Preko eBay je 1996. prodano robe za 7 milijuna dolara, 1999. za 2,8 milijardi, a 2003. za 23, 8 milijarde dolara . Godine 1999. je bilo 10 milijuna registriranih korisnika, a 2003. 94,9 milijuna od čega 41,2 aktivnih.

Te podatke ne treba miješati s prihodom kompanije (provizije ili razlike u cijeni), koji je 2003. iznosio 2,16 milijarde dolara, neto profit 441,7 milijuna, prihod po dionici je 2001. iznosio 0,17 $, a 2003. već 0,70. To je sa stajališta investitora vrlo impresivno.

Tajna uspjeha je u tome što je eBay ušao u područje koje je bilo zanimljivo od najstarijih vremena, kad se trgovalo na javnim dražbama. Na tim dražbama roba katkad prelazi prosječnu tržnu vrijednost i formira se cijena koja se naziva "pobjednički kurs". U natjecanju sudjeluju emocionalni porivi kupaca, prestiž, želja za posjedovanjem i sl., pa cijene doista vrtoglavo rastu.
I danas je to način koji omogućuje prodavačima da brzo i jednostavno pronađu kupce, da prodavači i kupci pronađu zajedničku cijenu koja im odgovara, a za neke je kupce to put da dođu i do rijetkosti, povijesnih znamenja koja za njih imaju osobnu vrijednost, da dođu i do jeftinijih roba iz druge ruke i pronađu stvari koje im se nude na pristupačan način. U to je područje ušao eBay u ovo moderno doba s novom tehnologijom.

Online aukcije protežu se na sljedeća područja:
2B, gdje se može naći korištena oprema, kompjutori, višak raznih roba;
Business-to-consumers (B2C), gdje tvrtke prodaju individualnim kupcima raznu otpisanu opremu ili proizvode;
"Osoba-osobi" (2C) koja mnogim osobama omogućuje prodaju i kupnju, razmjenu informacija i proizvoda.
U tom području eBay danas prednjači, a 2000. je putem svojih web stranica stvorio najveću zajednicu na svijetu, putem kojih ljudi prodaju i kupuju automobile (preko eBay-a se prodaje najviše rabljenih automobila u SAD-u), raznu elektronsku opremu, satove, kamere, nakit, poštanske marke i druge stvari za kolekcionare, umjetničke predmete, stare predmete od vrijednosti, lutke, knjige, namještaj, kućanske aparate, figurice, kao i mnoge praktične stvari za dnevnu uporabu.

U misiji se deklariraju kao globalna kompanija koja gradi platformu gdje svatko može trgovati sa svakim ("eBay's mission is to provide a global trading platform where practically anyone can trade practically anything"). Zaista su i stvorili snažnu platformu za prodaju usluga i roba pasioniranim pojedincima, zajednicama i poslovnim krugovima. Sebe nazivaju: "The World's Online Marketplace".

eBay ima sve više konkurenata na internetu, ali je on ipak korak ispred svih. Međutim, nas bi trebalo zanimati – zašto je eBay našao šansu u stotinama godina starom načinu prodaje – dražbi, u trgovanju od "buvlje pijace" do objava natječaja u oglasima, javnog nadmetanja, prodaje "iza ugla" i u garažama.

Nijedna ozbiljna klasična institucija nije mogla napraviti takvu širinu i takav izbor kao eBay. Osim toga, u nekim su slučajevima njihove transakcije skupe i ipak ne mogu kupce opskrbiti svim potrebnim informacijama koje se odnose na robu. Kompanija eBay je dokazala da se to može, a i mnogo više od toga – nudi se bogati izbor na globalnom planu, nema granica, a trguje se neprestano, bez obzira na doba dana informacije teku neprestano.

Iako eBay stalno raste kao i vrijednost njegovih dionica, na tom se području javlja sve više konkurenata koji odgrizaju njegov udio na tržištu. Za one koje to zanima više, evo najistaknutijih imena iz područja aukcija, iako su im profil ili težište nešto različiti: slijede naravno Amazon. com i Yahoo! Auctions, zatim FairMarket, AuctionWatch, GO Network, Auctions.com, ali ima i mnogo manjih koji idu na specijalnu nišu, npr., Outpost.com je usmjeren na manje urede ili npr. kućne urede, pa npr. eRock.com koji se bavi rock-and-roll znamenitostima.

Trendovi
Ono što se događa u ovom momentu može se otkriti na stranicama www.croatiabiz.com. Tu možemo naći da cijena privlači kupce, a nakon cijene, 88 posto američkih online kupaca smatra važnim return policy ili pravo na vraćanje proizvoda. Nakon toga dolaze drugi razlozi kao što su: izbjegavanje gužvi, štednja vremena, lakša dostava, jednostavna usporedba proizvoda i cijena, izbjegavanje vožnje do prodavaonice, širi izbor, te poboljšana mogućnost pronalaska poklona.

Prema istom izvoru, trendovi u kategorijama proizvoda koji se prodaju online pokazuju najbrži rast u bankarstvu (poraslo za 48 posto u zadnje dvije godine), opremanja kućanstva, farmaceutskih proizvoda te kupnje ili rezervacije putovanja online.

U zaključku tog prikaza se navodi, da su revoluciju elektroničke trgovine predvodile kompanije poput eBaya i Amazon.coma, utemeljene prije desetak godina, a ona je učinila internet trajnim dijelom svjetske trgovine. Kad se sada to usporedi s osobnim “zabludama” od pred nekoliko desetaka godina, onda se nameće zaključak da smo došli u vrijeme turbulencije gdje se stvari razvijaju geometrijskom progresijom i ni jednu mogućnost za budućnost ne treba negirati.



Izdvajamo iz broja:
Broj 4-5/2005
Nešto više o ambalaži i pakovinama
IMAGINE – Zamisli bolju budućnost – globalni odgovor sindikata
Pogled iz drugog ugla ili: ima li mjesta za euforiju?
Povijest oglašivačkog strukovnog udruživanja u nas
Arhiva
   
 
 
Tražilica
 
 
Newsletter

Želite li primati
gospodarske novosti
na Vaš e-mail?
Prijavite se odmah!

E-mail:
Anketa