Seniko studio
Broj 1/2007
Izdvajamo iz broja:
Broj 1/2007 - Ante Gavranović
Nove vrijednosti za potrošača - prof.dr.sc. Zvonimir Pavlek
Manager - Dubravka Liebl, prof
Promet ribe - mr.sc. Kate Bagović
Kvalitete i sigurnost hrane u trgovini
dr.sc. Danko Matasović
Jedna od najvećih promjena u hrvatskom gospodarstvu i prometu hrane, do ko­­­­je je doš­lo ekspanzijom velikih trgovačkih lanaca na ove prostore, svakako je nag­lašena skrb za kakvoću i sigurnost prehrambene robe i orijentacija domaće i među­­­­na­rodne trgovine hranom prema potrebama domaćih kupaca uz pre­­­no­šenje težišta odlučivanja o izbo­ru i kvaliteti ponudbenog asortimana prehram­be­­ne ro­be s proiz­vo­đača na trgovinu. U novim odnosima na relaciji proizvođači (pre­­rađi­va­­­či) - promet (trgovina) - potrošači (kupci), dobro organizirani i razvojno usmje­re­­ni ve­liki trgovački sustavi sve više preuzimaju nadzor nad proizvodnjom, sigurnošću i kva­litetom robe koju prodaju, sustavno istražuju i prate potrebe kupaca, kontroliraju pro­izvodnju, us­mjeravaju razvoj proizvoda i sve jače utječu na oblikovanje prehrambenih navika i gos­podarska kretanja ok­ruženja u ko­jem djeluju.

Utjecaj organiziranih potrošača kod nas je također u porastu, ali još uvijek u znat­nom zaostajanju za dosezima razvijenih i onih koji su i na tom području ispred nas.

Potrebe kupaca, kvaliteta i sigurnost proizvoda
Takav proces nije slučajan i može se, vrlo pojednostavljeno, u osnovnim cr­ta­ma, pri­pisati odlučujućim činiteljima sustava osiguranja sigurnosti i stalnosti kva­­­­­litete hrane, koji pogoduju sve naglašenijoj prevlasti organiziranih trgovačkih sustava (ne samo velikih i inozemnih) nad tradicionalnim manjim proizvođačima i prerađi­va­čima hrane kod nas i u svijetu. Sa stajališta poznavanja prehrambene robe osnovni na­glas­­ci u tom procesu (slika 1) su:

- poštivanje prahrambenog prava, dobra proizvodna praksa, uzance u pro­­­iz­­vod­­­­­­nji i prometu hrane,
- spoznaja da se kvaliteta i sigurnost prehrambene robe ne može promatrati izo­­lirano samo na mjestu nastajanja, prometa ili potrošnje, nego mora uključivati, sve, a najmanje jednu od karika prehrambenog lanca ili faze ispred i iza mjesta pro­matranja (po Zakonu o hrani: “faze proizvodnje, prerade i distribucije”, uključujući u­voz i primarnu proiz­vod­­nju, preradu, izradu, skladištenje, prijevoz, distribuciju, pro­­daju ili opskrbu krajnjeg po­­trošača hranom) i
- ekonomska snaga i svijest noslitelja sustava upravljanja kvalitetom, da je si­­gur­nost proizvoda promjenjiva i gospodarski mjerljiva veličina u koju tre­ba stalno u­la­gati i stvarati troškove koji se korisniku dugoročno vaćaju i jamče si­­gur­nost poslo­va­nja i dobit...
... što je dobro poznato svim školovanim djelatnicima u domaćoj trgovini - o čemu smo često i detaljnije pisali i na stranicama našeg časopisa.

Svijest o značenju svih tih činitelja za poslovanje prodavaonica preh­ram­­­­­­­bene robe u Hrvatskoj je nepri­jeporna prednost na strani inozemnih trgovačkih lanaca u od­nosu na do­ma­će trgovce – kod velikih manje, kod malih i slabije organiziranih do­ma­ćih trgovaca, proizvođača i prerađivača nešto više.
Dogovorno kontrolirana kvaliteta
Važnost primjene sustava upravljanja kvalitetom prehrambene robe (najpoz­natiji i kod nas naj­češ­ći je niz normi HRN EU ISO 9000:2000 i smjernice za njihovu primjenu u preh­ram­benoj industriji i industriji pića - HRN ISO 15161:2006) veliki trgo­vački lanci uočili su i počeli su ih primjenjivati prije nego što su, sa znatnim iskustvom i praktičnim rje­šenjima, počeli osvajati hrvatsko tržište.

Iako se radi o preporukama i neobveznim pro­pi­sima (normama, standardima) svatko tko želi svoju robu prodavati posred­stvom velikih trovačkih lanaca i/ili želi uč­vr­stiti povjerenje potrošača u kvalitetu svojih proizvoda, u prednosti je, često uz znat­ne gospodarske pogod­nosti, ako može dokazati i/ili na pakovinama istaći, da u vlas­titoj proizvodnji ima uveden i primjenjuje neki od poznatih i provjerenih sustava up­rav­­­ljanja kvalitetom.

Onaj tko robu kupuje ili posreduje u njenom prometu ima pravo proizvođači­ma i dobavljačima postavljati uv­jete i određivati mjerila sigurnosti i kvalitete prehram­bene robe koji najviše odgovaraju zaštiti njegovih i, kroz to, zaštititi zdravstveni i gos­podarski intere­­s potrošača, koji se odlučuju za kupnju hrane u njegovim prodavao­­nicama. Ispunjavanje zahtjeva trgovine, posebice velikih trgovačkih sustava, nije uvi­jek is­­­klju­­­čivo u službi osiguranja i jamstvo kvalitete radi zaštite interesa potro­ša­ča, ne­­go je i učinkovito sredstvo promicanja vlastitih interesa korisnika (trgovine) i o­da­­branih (preferiranih) proizvođača u sustavu ili izvan sustava trgovačkih i drugih la­na­ca u proizvodnji, preradi i prometu hrane.

Osvajanju i nastupu na hrvatskome tržištu prehrambene robe veliki su pristupali postupno i sustavno: prema iskustvima u matič­­­­­­nim zem­ljama najprije su pojačali svoje zahtjeve dobavljačima glede mjere sigurnosti i kva­litete robe koju prodaju (najčešće jeftinije i/ili po povoljnijim cijenama u odnosu na kon­ku­ren­ciju) ne samo za robu važnijih dobavljača, nego i za proizvođače svojih rob­nih (privatnih) marki ili su robu koja takvim uvjetima odgovara uvezli.
Posebne uvjete određuje onaj o komu ovisi učinkovitost prodaje
Poznata je praksa, da trgovački lanci osiguravaju svoje interese preciznim ugo­vorima u kojima postavljaju zahtjeve, na ispunjenje obvezuju dobavljače, traže dokaznice i provode nadzor nad primjenom “svojih” normi kvalitete i pouzdanosti za robu koju prodaju pod svojim privatnim mar­ka­ma i za onu proizvođača (pod nešto oštrijim uvjetima) koji takav na­čin suradnje (ili ugovornih obveza isticanja privatne marke prodavača) nisu prihvatili.

Uko­liko proizvođači nisu uveli u vlastitu proizvodnju sustave tipa HRN EU ISO 22000:2006 (kod nas, načelno, HRN EU ISO 9000:2000 i HACCP) ili neki drugi ob­vezujući sustav planiranja, provedbe i nadzora u svim kari­kama prehrambenog lanca, koji predlaže i pro­pisuje trgovina (npr. preporuke dr­­­žav­nih, međunarodnih i strukovnih organizacija, kao što su UN/WHO/FAO Codex, Ali­mentarius, WTO, CIES-GFSI, regionalnog zako­nodavstva kao što su uredbe i smjer­nice Europske unije, američke FDA Food Direk­ti­ve, USA FDA Food Code 2005, dogovorene i usklađene norme i preporuke među­narod­nih i nacionalnih strukovnih udruženja npr. IFS, IFS Logistic, BRC-GFC, BRC-Storage & Distribution, SQF 2000 Code i drugo), a zainteresirani su za prednosti pro­d­aje robe u odabranim prodava­­­o­nicama ili trgovačkim lancima su­sreću se sa znatnim teš­ko­ća­ma i, najčešće, moraju odustati od “povoljnih” uvjeta prodaje i distribucije svoje robe ili se moraju prilagoditi zahtjevima, koji im često ne odgovaraju, dovode ih u neravno­pra­­van položaj u odno­su na druge ponuđače, po­skup­­­­ljuju proizvode i smanjuju im kon­­kurentnu sposobnost u tim i drugim proda­­va­o­nicama.

Spremnost prihvaćanja posebnih uvjeta upravljanja kakvoćm u proizvodnji, preradi i prometu hrane to je veća što su dobavljači manji, a trgovci i trgovački lanci veći (moćniji).
Spcifični uvjeti sigurnosti i pojačani sanitarni nadzor
Slična je situacija s provođenjem odredbe Zakona o hrani (iz 2003. godine, što se u svjetskim razmjerima smatra novim zakonom, koji se tek treba afirmirati i djelotvorno primjeniti) u čla­nku 29. se navodi: “Subjekti koji hranu na maloprodaj­nom mjestu pripremaju, obrađuju ili prerađuju te rashlađuju i/ili skladište tu hranu, mo­raju osigurati sustavno provođenje specifičnih uvjeta higijene koje utvrđuju pro­vedbenim propisima”.


Slijedi detaljnije po­jašnjenje o kakvim specifičnim uvjetima, obvezama i pos­tupcima se radi: “Subjekt u poslovanju s hra­nom, osim na razini primarne proiz­vod­nje, dužan je uspo­s­taviti i provoditi redovite kon­trole hi­gijenskih uvjeta proizvodnje u sva­kom objektu pod njegovom kontrolom, provedbom preventivnog postupka samo­kon­trole, razvijenog u skladu s načelima sustava anali­ze opasnosti i kritičnih kon­trolnih točaka (HACCP): sedam temeljnih načela, dvadeset koraka primjene i nag­lašena us­mjerenost prema proizvodu i prema preporukama Co­dex Alimentarius za­jedničkog UN pov­jerenstva WHO/FAO.

Dvojbe o stanovitom odstupanju i novom pristupu u domaćim propisima (Za­kon o hrani i Pravilnici koji se iz njeg izvode), da se u zakonu označi (ili preferira) je­dan neobvezni postupak (norma) ili metoda planiranja, provedbe, osiguranja i nad­zora te­melj­nih zahtjeva sigurnosti proizvoda, kao zakonske kategorije, prepustimo raspravama među struč­njaci­ma za prehrambeno pravo prigodom rasprave o novom (sic!) Zakonu o hrani (upućen u saborsku proceduru 21.02.2007.), a mi se vratimo suštinskim problemima sustava koje trgovački lanci i veliki domaći i inozemni proiz­vođači rabe već duži niz godina, domaću stručnu javnost i manje trgovce još uvijek zbunjuju i opterećuju.

Niz međunarodnih normi HRN EN ISO 22000:2006
Po starijoj podjeli oba navedena normirana i zakonski uređena pos­­­tupka (standardizacija i zdravstvena ispravnost) s područja sigurnosti hrane nastojalo se je, višegodišnjim dogovaranjem i usklađivanjem nacionalnih i među­narodnog zakono­dav­stva, ujediniti u zajedničku međunarodno priznatu ISO normu: Sus­tavi upravljanja sigurnošću hrane – Zahtjevi za svaku organizaciju u lancu hrane, ko­ja je od prošle go­dine od­gova­rajućim postupkom pihvaćena kao Hrvatska norma HRN EN ISO 22000:2006.

Norma je tiskana u hrvatskoj i engleskoj inačici i može se nabaviti kod Hrvatskog zavoda za norme, Zagreb, Ulica grada Vukovara 78, a mi ćemo je nas­­­­to­jati prikazati nekom drugom prilikom.
Kao dragovoljna norma HRN EN ISO 22000:2006 nema težinu zakonske ob­ve­ze za sve sudionike prometa hrane u Republici Hrvatskoj i njenom prirodnom i zem­­ljo­pis­­nom okruženju niti se njeno neprovođenje sankcionira službenom kon­tro­lom i nad­zorom.

Kao što smo već naveli, ona je važna kao elemenat dogovaranja između sudio­nika u prometu hrane (najčešće između proizvođača, prerađivača i tr­govine) i u međuna­rod­nom pro­metu do­bara, kod kojih se prihvaćaju te i druge me­đunarodno priznate i/ili inter­ne nor­me za po­jedine sus­tave upravljanja kvalitetom, planiranje, nadzor i jamstva higi­jen­ske ispravnosti prehrambene robe u prometu.

De­taljnije o Hrvatskim norma­ma, sus­ta­vu normizacije, suradnji s međunarodnim organi­zacijama, interesnim skupina­ma i/ili o navedim i drugim problemima normiza­ci­je u Republici Hrvatskoj (koja se kao orga­nizirana cjelina također može smatrati velikim pravnim i gospodarskim sus­ta­­­­vom) za­in­teresirani mo­gu dobiti u Hrvatskom zavodu za norme (primjerice, Upute za pri­mje­nu norme HRN ISO/TS 2200:2005) ili susta­v­nim praćenjem domaćih pro­pisa u udž­beničkoj i referentnoj literaturi (primjerice, Za­kon o normizaciji i dru­­gi hori­zontalni zakoni, koje djelomično komentiramo u ovom prikazu, Pravilnik o hrvatskim normama, HRN ISO/TS 2204:2006 – Sustavi uprav­ljanja sigurnošću hra­ne – Upute za primjenu norme ISO 22000:2005. i dr. ), praće­­njem stalne tribine ISO- forum Croaticum u Hrvatskoj gospodarskoj komori (Centar za kvalitetu HGK) i na dru­ge nači­ne.

Očekuje se da će se HRN ISO 22000:2006, kao preporuka ili osnova ugo­vor­nih odnosa, u Republici Hrvatskoj, sve češće primjenjivati na svim razinama i faza­ma prometa hrane od primarne poljoprivredne proizvodnje i stočarstva do krajnjih korisni­ka. U svakom slučaju, ova norma je zbir vrlo korisnih odrednica važnih za poznavanje, sigurnost i kvalitetu preh­rambene robe u trgovini i kod drugih učesnika u prometu hrane.
Manje obveznih propisa i sankcija protiv prekršilaca
Naglašena dragovoljnost, za koju smo vidjeli da uvijek i nije baš tako dra­go­volj­na i da je veliki mogu zlorabiti na račun manjih i manje razvijenih, posljedica je proklamirane slobode tržišnog poslovanja i liberalizacije obveznih zakonskih propisa kojima Država ili društvena zajednica regulira temeljna prava svojih građana (zaštita života, zdravlja, okoliša i gospodarskih intesesa).

Deregu­la­ci­­­ja, ili jednostavnije, nas­tojanje da se država, kao osnovni nosilac zakonodavne funkcije, što manje upliće u zakonsko uređivanje prometa, kakvoće i sigurnosti hrane, svakako je usmjerena pre­ma kapitalističkom organiziranju gospodarstva temeljenog na dohodovnosti, isplativ­nosti i profitu. U takvom “novom sustavu” prehrambenog prava kvaliteta postaje sve više ugovorna kategorija i važan činilac tržišne valorizacije proizvoda, elemenat po­većanog prometa i dobitka, a sve manje kategorija koja se utvrđuje i uređuje poseb­­nim obveznim propisima i/ili podliježe obveznom službenom nadzoru i sankcijama protiv prekršilaca.

Na mnogim ranije zakonski uređenim područjima kvalitete (primje­rice sastavni dijelovi kojima nisu ugroženi gospodarski intersi protrošača, nisu pat­vorine, maksimalne ili minimalno dopuštene količine osnovnih sastojaka i sl.), ako su zdravstveno ispravni, imaju odgovarajući rok valjanosti, primjerene pakovine i do­dane količine prehrambenih aditiva u skladu s propisima, dovoljna je suglasnost sub­jekata u prometu hrane i odluka kupaca da takvu robu kupuju u većim ili manjim koli­činama.

Subjekti u poslovanju s hranom, kao odgovorne osobe za sigurnost hrane, definirani su temeljnim Zakonom o hrani (člank 4., stavak 3. Narodne novine br. 117/2003.). To su “fizičke ili prav­­ne osobe, registrirane za obavljanje određenih dje­latnosti vezanih uz poslovanje s hra­nom, odgovorne da osiguraju nesmetanu proved­bu odredbi propisa o hrani unutar poslovanja kojim upravljaju.

Što, treba li posebno isticati, sve više pogoduje velikim poslovnim sustavima i jačanju uloge onih koji robu prodaju i imaju mogućnosti da te “određene djelatnosti” organiziraju i provode na vla­s­titi probitak i zadovoljstvo kupaca, a sve manje onih koji robu proizvode i ovise o tr­žišnim mehanizmima, koje mogu, ali i ne moraju dovoljno dobro poznavati.
Neophodne i one manje važne promjene
Jezik i razumljivost domaćih propisa i našeg prehrambenog prava, koji obve­zuje sve sudionike u prometu, njihova informiranost i organiziranost svakako su inte­­­­resantna tema nekog drugog prikaza. U našem slučaju opisani pristup “liberalizaciji zakonskih propisa u prometu s hranom” otvara pitanje među kojima se, možda najvažnije, odnosi na odgovor, kako očekivati, da će se mali ili ma­­nji “....

Subjekti koji po­s­­luju s hranom u maloprodaji (koji) moraju udovoljavati općim mini­mal­no-tehničkim uvjetima utvrđenim propisima o trgovini” (ponovno izvadak iz Za­kona o hrani), sna­­­­la­­ziti u propisima koji se kod nas olako donose, lako mijenjaju, ali ih obvezuju i predviđaju sank­­­cije za prekršioce.

Ono što za zakonodavca (ako?) i ve­like sustave nije ili ne bi tre­bao biti problem, za njih je nešto nepojmljivo, zbunjujuće i nepotrebno ih opterećuje.

Dvojbe o nedjelotvornosti sustava nadzora i kontrole u velikim su inozemnim poslovnim sustavima i svijest o potrebi provedbe mjera za upravljanje sigurnošću hra­­ne praktično nemoguće, za razliku od naše situacije kada se stječe dojam (ne uvi­­jek i opravdano!) da u pristupu novim pro­pisima nemamo dovoljno sustavosti, da smo nestrpljivi, nedoslijedni, razmjerno dobre propise tek što donesemo, mije­nja­mo, popravljamo, moderniziramo i slično.

U odnosu na brzo i učinkovito uključivanje najnovijih dosega usklađivanja o­pisanog niza ISO i EN standarda u domaći sustav normizacije, nisam siguran da su “tranzicijski argumenti” u svezi potrebe bitnih promjene u razmjerno novim horizon­talnim zakonima o normizaciji, trgovini, zaštiti potrošača i/ili hrani (upravo je u tijeku postupak donošenja potpuno novih zakona, iako su postojeći zakoni s obveznom primjenom u Republici Hrvatskoj doneseni ili bitno “popravljeni” 2003. godine) uvijek beš neophodni, da se nisu na odgovarajući način trebali urediti već znatno ranije (da je i onda kod nas i u svijetu bilo onih koji su znali što treba učiniti i kako se to radi) i da nam predlagač ili predlagači mogu jamčiti da će “novi” zakoni i zakonski podakti koji se iz njih izvode u prihvatljivoj budućnosti biti bolji, upotrebljiviji, jamčiti jednostavnije i sigurnije poslovanje domaćoj trgovini, bolje štititi domaće potrošače (među ostalim i od uvoza loše inozemne robe i profiterske politike “velikih trgovačkih lanaca” i sl.).
Nažalost, kao i na drugim područjima, domaćim i iskustvima drugih “tranzi­cij­s­kih zemalja” gotovo svim aktivnostima nedostaje sistematičnost, prate ih burne ras­prave, polovična rješenja i slično, u čemu su ponovno u prednosti svi koji rade po uho­danom sustavu, stabilnim propisima i zakonitostima koje su uvedene i provode se u razvijenome svijetu.

U našem slučaju ponovno se radi o velikim trgovačkim, do­ma­ćim i inozemnim lancima s uhodanim sustavima nadzora i kontrole, dobrom proiz­vod­nom praksom i općom tendencijom prijenosa težine odluke o odabiru kvalitete i sigurnosti s proizvodnje na trgovinu i sl. No, to je već druga tema, a i ovaj (treći) na­stavak “vječne teme” poznavanja prehrambene robe u velikim trgovačkim lancima treba završiti - najboljim mi se čini s dva primjera koji unose u naše razmatranje nešto više optimizma s obzirom na mogućnosti manjih proizvođača i manje trgovine te uvi­jek aktualnu temu “kupujmo hrvatsko”.

Za dobru odluku veličina nije bitna i kupujmo hrvatsko
Kada sam se odlučio za “skrivenog kontrolora” velikih trgovačkih centara (za manje od 2 mjeseca obišao sam sve značajnije trgovačke centre, hipermarkete, su­per­markete i manje prodavaonice vodećih trgovačkih lanaca u Zagrebu) na samom početku, pri ulasku u Importanne trgovački Centar, koji se reklamira kao prvi i najveći u Hrvat­skoj, odmah pri ulazu s južne strane uočio sam manju (reklo bi se neuglednu) prodavaonicu Stil Pe­kar­na d.o.o. Brezovica, s dojmljivom porukom za predmet našeg izlaganja: jedete pro­izvod (kruh, pecivo ili kolače) proizveden po međunarodnim stan­dardima ISO 9001:2000 i HACCP normi. Uživajte u sigurnosti naših proizvoda. Stil Pekarna Bre­zovica prva je pekarnica u Hrvatskoj kojoj je Europska certifikacijska ku­ća SGS do­dijelila u paketu ove dvije izuzetno cijenjene norme.

Treba li ovomu po­se­ban komen­tar: praktična primjena odrednica hrvatske norma HRN EN ISO 22000:2006 prije “ve­likih sudionika u prometu hrane”, prije nego što je norma u hr­vatskoj objavljena i rječito osvje­doče­nje, da i manji subjekti u prometu hrane mogu naći interes u praktičnoj primjeni, promidžbi i sigur­nosti kvalitete na ovim prostorima.

Nešto dalje, na ulazu u jedan manji Konzumov supermarket postavljen je pano s pozivom: Kupujmo hrvatsko.
Dodatak, kontrolirani hrvatski proizvod uzeo samo iz promidžbene poruke In­terspara, a primjer isticanja vrijednosti kontroliranih (npr. promidžba primjene HACCP sustava kod Bille ili upozorenje na posebnu pozornost pri kontroli mesnih proizvoda kod Konzuma i/ili upozorenje na strogo kontroliranu kvalitetu mesa i mesnih proiz­vo­da u drugim trgovačkim lan­cima) te vrlo prikladnu krilaticu KONZUMirajmo hrvatsko: U ovoj prodavaonici možete kupiti proizvode s oznakom (znak hrvatska kvaliteta i iz­vorno hrvatsko).

Pravo upotrebe znakova dodjeljuje HGK poizvodima najviše kvalitete dugo­godiš­nje tradicije proiz­vedenim u RH.
Želja je HGK da kupac rado i s povjerenjem kupuje proizvode označene zna­kovima Hrvatska kvaliteta (Croatian Quality) i Izvorno hrvatsko (Croatian Creation). Znak Hrvatska kvaliteta treba mu biti jamstvo da se radi o proizvodima koji jamačno predstavljaju sam vrh svjetske ponude u svojoj klasi. Proizvodi sa znakom Izvorno hrvatsko uključuju značajke hrvatske tradicije, razvojno-istraživačkog rada, inovacije ili invencije, kao proizvodi s neponovljivim i jedinstvenim osobinama.

Od ukupno 151 proizvoda kojima je do 10.12.2006. godine odobreno pravo korištenja znaka Hrvat­ska kvaliteta i 152 proizvoda s pravom korištenja znaka Izvorno hrvatsko 77 od­nos­no više od 50% (90 + 38) su prehrambeni proizvodi. Isticanje hrvatske kvalitete koja se prodaje u njihovim prodavaonicam podjednako je važno za domaću trgovinu i tr­go­vačke lance u stranom vlasništvu.

Ukoliko je kod domaćih lanaca prisutno domo­ljublje kod inozemnih lanaca najvažniji su hrvatski kupci, važnost i povjerenje koje imaju prema “svojim proizvodima”.

Ili, kao zaključak, cijenimo svoje pa će nas i drugi cijeniti.

Izdvajamo iz broja:
Broj 1/2007
Nove vrijednosti za potrošača
Manager
Promet ribe
Arhiva
   
 
 
Tražilica
 
 
Newsletter

Želite li primati
gospodarske novosti
na Vaš e-mail?
Prijavite se odmah!

E-mail:
Anketa