12.10.2016.
Magros: Platforma za stručan dijalog proizvođača i trgovine
Josip Zaher
U Zagrebu je 12. listopada održana tradicionalna konferencija za trgovce i proizvođače MAGROS 2016. u nazočnosti više od 250 sudionika. Organizatori su časopis Suvremena trgovina i Hrvatska gospodarska komora, suorganizator Zaklada Konrad Adenauer, a pokrovitelji Ministarstvo gospodarstva, Hrvatska obrtnička komora i Hamag Bicro.
Tema ovogodišnjeg stručnog skupa MAGROS 2016 odnosila se na procese konsolidacije hrvatskog tržišta s posebnim naglaskom na trgovinu danas i sutra, dok se kroz vrlo zanimljiv panel ukazalo i na najnovije trendove u razvoju trgovine i njenom povezivanju s proizvodnjom.
Potpredsjednik HGK za turizam, trgovinu i financije Josip Zaher istaknuo je u pozdravnoj riječi važnost i značenje trgovine u ukupnom gospodarskom životu Hrvatske.
|
Darko Knežević
Potpredsjednik Hrvatske obrtničke komore Darko Knežević upozorava na negativne trendove u maloj trgovini u kojoj je u posljednjih pet godina zatvoreno 4800 trgovačkih objekata, a samo lani njih 468.
Razloge za to vidi i u nesposobnosti samih trgovaca da se prilagode novonastalim odnosima na tržištu, ali i u dolasku velikih stranih trgovačkih lanaca koji su, kaže, "pokosili male trgovine".
Upozorio je na grešku države koja, za razliku od niza država EU, nije poticala malu trgovinu.
|
Michael A. Lange
Od buduće vlade očekuje da ispravi tu grešku pogotovo jer, tvrdi, europska praksa pokazuje ponovno oživljavanje formata malih trgovina.
Prisutnima se obratio i direktor ureda u Hrvatskoj Zaklade Konrad Adenauer, Michael A. Lange, naglasivši dugogodišnju suradnju s organizatorina časopisom i portalom Suvremena trgovina na ovom i sličnim skupovima.
Za pomoćnika ministra gospodarstva Željka Pravdića dolazak velikih stranih trgovačkih lanaca značio je i podizanje ovdašnjih trgovačkih uzusa.
|
Gašpar Novak
Uvodno su na konferenciji o značaju djelatnosti trgovine, stanju, kretanjima i perspektivama govorili Srećko Sertić, direktor Suvremene trgovine i Ema Culi, direktorica Sektora za trgovinu Hrvatske gospodarske komore.
O dualnom strukovnom obrazovanju, načinu realizacije i potrebama te razvoju ljudskih potencijala u djelatnosti trgovine govorio je Vitomir Tafra, predsjednik Uprave Obrazovne grupe Zrinski, a Gašpar Novak, direktor marketinga i razvoja tvrtke Tisak d.d. prezentirao je proces transformacije poslovanja.
|
Kriza koja je počela 2008. godine temeljito je uzdrmala navike potrošača, ali i učvrstila partnerski odnos između trgovaca i potrošača, a trgovci se danas na sve moguće načine bore da zadrže lojalnost kupaca, istaknuto je u srijedu na najvećoj konferenciji za trgovce i proizvođače - Magros.
Po podacima koje je iznijela direktorica Sektora za trgovinu Hrvatske gospodarske komore Ema Culi, trgovina u Hrvatskoj sudjeluje u BDP-u s 10 posto. Nadalje, u broju zaposlenih u Hrvatskoj udio trgovine je 15 posto -trgovina je kod nas drugi najveći poslodavac.
|
Ema Culi
Krizna 2008. donosi velike poremećaje i tom tržištu s tim da je najveći pad trgovine na malo bio 2009. godine, čak 15,3 posto. Oporavak je, rekla je Culi, započeo 2011. godine, no opet slijedi pad, da bi posljednje dvije godine hrvatska trgovina ponovno počela rasti. Lani je rast prometa trgovine na malo iznosio 2,4 posto, u prvih osam mjeseci ove godine 3,9 posto, pa se za ovu godinu predviđa još veći rast u odnosu na lani. Kriza je najviše utjecala na neprehrambeni dio trgovine.
Hrvatska kućanstva i dalje na hranu troše čak trećinu mjesečnog budžeta. Uslijed krize potrošači su postali racionalniji, cijena im je postala ključni čimbenik pri kupnji. Kupci, umjesto u stihijsku, počinju ići u planiranu kupovinu, a trgovci se i cijenom i kvalitetom potpuno prilagođavaju tim trendovima. "Trgovci danas žele partnerski odnos s potrošačem, žele bit lojalni potrošaču da ga ne izgube", istaknula je Culi. Veliki potencijal vidi u internetskoj trgovini kojom se lani služila trećina hrvatskih potrošača, pri čemu je najveći dio njih mlađa populacija od 16 do 24 godine (60 posto).
|
Nejednaki na jedinstvenom tržištu
|
U zanimljivoj i vrlo dinamičnoj panel raspravi - uz moderiranje Ante Gavranovića, publicista i ekonomskog analitičara - sudjelovali su Ljerka Puljić, predsjednica Udruženja trgovine pri HKG, Željko Pravdić, pomoćnik ministra gospodarstva, Darko Radišić, business development manager iz Kraš-a, Ivo Markotić, generalni direktor Badela 1862, Andreas Wendy, generalni direktor Kauflanda Hrvatska, Vitomir Tafra, predsjednik Uprave Obrazovne grupe Zrinski i Damir Zec, poslovni direktor IBM Hrvatska.
Kao podloga za raspravu poslužili su stavovi europske udruge EuroCommerce u pogledu nepovoljnih kretanja na jedinstvenom tržištu. Čelnici udruge u posljednje vrijeme stalno ističu kako je jedinstveno tržište unutar Europske unije daleko od stvarnosti. U mnogim aspektima riječ je, zapravo, o mozaiku 28 različitih nacionalnih tržišta. Posebno ukazuju na nedostatak implementacije i primjene Direktive o uslugama što ograničava slobodu kretanja; nacionalni zakoni o trgovini koji sputavaju razvoj trgovine u sebi imaju elemente protekcionizma i umanjuju legalne poslovne modele koji su razvijeni u ostalim zemljama EU. To je posebno zapaženo u zemljama srednje i istočne Europe (Mađarska, Češka, Poljska i Rumunjska), a manifestiraju se kroz nacionalne preporuke koje sputavaju slobodno kretanje robe.
Najveću živost je potakla zanimljiva rasprava vezana uz određena preslagivanja na hrvatskom tržištu, jasnijeg profiliranja, ali i sve izraženijeg utjecaja inozemnih trgovačkih lanaca na strukturu asortimana u prodajnim objektima. Očito je da zaostajemo u konkurentnosti, pa se domaća industrija i trgovina teško nose s velikim inozemnim trgovačkim lancima.
Upozoreno je da male države, članice EU, nemaju jednake uvjete u pristupu tržištima, a napose su diskriminirani u pogledu mogućnosti dobivanja povoljnijih kredita za razvoj. Očito je da se moraju pronaći modeli koji će tu nejednakost smanjivati, a ne produbljivati – što je sada slučaj. U raspravi je bilo i konkretnih poticaja i poziva da se na policama stranih trgovačkih lanaca nađe što više proizvoda hrvatskog porijekla, i to ne samo u našoj zemlji nego kao stalan asortiman tih prodajnih lanaca i izvan Hrvatske.
|
Ante Gavranović
Skup MAGROS 2016 je, zahvaljujući upravo temama koje pokreće, ponovno potvrdio da je izrastao u široku stručnu tribinu o problemima trgovine i preispitivanju odnosa proizvodnje i trgovine odnosno lanca opskrbe. Riječ je o najvećem skupu zainteresiranih koji problematiziraju najvažnija pitanja struke: od obrazovanja do konkretne prakse. MAGROS, naime, nastoji stalno otvarati i propitkivati pitanja položaja trgovine u okviru ukupnog gospodarskog sustava i uloge trgovine u stvaranju BDP-a, zaposlenosti, odnosa prema standardu građanstva.
Uz ostalo, MAGROS potiče razvoj na ruralnim i nedovoljno razvijenim područjima gdje trgovina potpuno zamire. Više od 4000 naseljenih sela i mjesta u Hrvatskoj danas nema trgovinu.
Dosad održani skupovi, neposredni susreti proizvođača i trgovaca, pokazali su koliko je važno organizirati takve susrete povezivanja, jer je očito pomanjkanje dijaloga zainteresiranih aktera u gospodarstvu veliki i trajan nedostatak u našoj gospodarskoj i društvenoj praksi.
|
|
 |
|