Međunarodno poslovanje
Seniko studio
Tvrtke i tržišta
26.10.2015. Hoće li hrvatski pršuti i čokolade zajedno u budućnost?
Kraš ne napušta svoj poslovni model dioničarstva, naš udjel je i dalje stabilan, tvrdi Bulić.
Čokolada i kakao proizvodi hrvatski su top izvozni artikli, ostvarili su rast čak 94 posto, sa 19 milijuna eura iz prvog polugodišta 2014. na 36,9 milijuna u istom razdoblju ove godine.

Zasluge u tom rekordu ima i najveći hrvatski konditor - Kraš koji polovicu proizvodnje izveze. U toj su tvrtki, iznosi predsjednik Uprave Damir Bulić, posebno ponosni na izvoz u Saudijsku Arabiju.

Ove godine iznosit će 3500 tona što je 10 posto ukupne proizvodnje. Izvoz na saudijsko tržište, gdje su ušli 1976., tri godine raste dvoznamenkastim stopama.

Dogodine obilježavaju i četiri desetljeća izvoza u SAD-e gdje godišnje prodaju do 2000 tona najjačih brendova poput Bajadere i Griota. Izvoze na mnoga tržišta, lani su tako otvorili i Aziju kroz Japan i Južnu Koreju.

Čokolade i pršuti

“Premda svi europski konditori nesmetano trguju na hrvatskom tržištu radi potpuno liberaliziranog uvoza, njihove domicilne države nisu postupile na isti način i njihovu je zatvorenost teško probiti.

No, Kraš na to ne gleda kao prijetnju, već kao izazov. Naša pozicija je vrlo stabilna i apsolutno se ne osjećamo ugroženo”, kaže i dodaje kako su Hrvatska, Švicarska i Belgija jedine zemlje koje konditorskih proizvoda više prodaju u izvozu nego na svojim nacionalnim tržištima.

Godišnje u prosjeku investiraju 50-60 milijuna kuna, pa su tako i ove godine, u kojoj je otvoreno 70 novih radnih mjesta, na matičnoj lokaciji 50 plus 20 u ostatku grupe.

Ovogodišnja investicija vezana je uz proizvodnju čokolade. Instalirana je zadnja riječ svjetske tehnologije koju, ističe Bulić, nema većina konkurenata na europskom tržištu. Ta je oprema, uz vrhunske tehnologe Kraša zaslužna, i za 20-ak novih proizvoda koji ovih dana stižu na police trgovina.

Bajadera Amarus kruna je novog asortimana, osmišljena je nakon punih 60 godina od proizvodnje prve Bajadere. Gorki bademi u novoj Bajaderi uzgojeni su u Ravnim kotarima, radi se o 10 tisuća sadnica koje je Kraš svojedobno donirao kooperantima, a lani je ubran prvi urod.
Nedaleko Osijeka pak imaju vlastiti ekološki nasad višanja na 30 hektara. Kakao moraju uvoziti, no ostale sirovine kao i ambalaža su domaće. “Sve što možemo kupujemo u Hrvatskoj, naša misija je dati posla domaćoj industriji čak i kada je taj proizvod nešto skuplji nego uvozni,” naglašava Bulić.

Kraš je u skupini tek nekoliko tvrtki koje svjedoče uspješnost provedbe ESOP programa, radničkog dioničarstva. Međutim, vrgoračka mesna industrija Pivac postala je drugi dioničar po veličini. U tri godine došla je sa 7 na više od 18 posto udjela. Pa hoće li pršuti i čokolade zajedno u budućnost? Bulić tu kaže da su Pivci sve dionice kupovali na tržištu kapitala.

“Kraš ne napušta svoj poslovni model dioničarstva i naš udjel je i dalje stabilan. Što se tiče međusobne suradnje povremeno kontaktiramo, oni ne postavljaju nikakve uvjete, nisu tražili ni mjesto u nadzornom odboru iako na to imaju pravo s obzirom na udjel koji drže,” iznosi Bulić.

Motre konkurente

Dodaje da je visoki konsenzus unutar kompanije učvrstio ESOP model iako se u Hrvatskoj godinama protežirao drugi tip vlasništva koji je čak dobivao i veće povlastice. Radničko dioničarstvo tek je nedavno prihvaćeno kao model koji ima i ekonomsku i društvenu snagu jer, ne trči za ekstra profitom nego mu je cilj stabilan razvoj uz sigurnost radnih mjesta.

Ukupna hrvatska konditorska industrija ‘mrva’ je naspram multinacionalki prisutnih i na ovdašnjem tržištu. Tri vlasnika drže sedam tvornica od kojih su dvije u BiH. Je li moguće očekivati povezivanje, možda i preuzimanje? Bulić odgovara da je uvjeren kako tradicija i kvaliteta daju za pravo ocjeni da konditorska industrija u Hrvatskoj ima budućnost. I na razini EU, dodaje, uz multinacionalke paralelno opstaju i mnoge male tvrtke.

“S obzirom na trendove logično je razmišljati i o konsolidaciji. Kraš je tržišni lider, predvodnik je zbivanja, no za sada mogu tek reći kako promatramo okruženje, odnosno ništa nije isključeno pa tako ni preuzimanja”, kaže

Dionica je nedavno uvrštena u elitni indeks Zagrebačke burze, a Bulić komentira da su tom društvu pripadali i prije, no financijsko tržište tek sada ih je prepoznalo. U Krašu to cijene jer, i na taj se način potvrđuje da su uspješna i pouzdana kompanija, kratko dodaje predsjednik Uprave.

Na pitanje hoće li godina na izmaku biti bolja od prošle kad vrelo ljeto nije išlo na ruku konditorima, Bulić odgovara da će 2015. u Krašu biti značajno bolja nego lanjska. (poslovni.hr)

Povezani članci
27.07.16 Tvrtke i tržišta
Prihodi Kraša porasli 1,3, a neto dobit 12 posto
29.02.16 Tvrtke i tržišta
Neto dobit Kraš Grupe gotovo 15 milijuna kuna
13.10.14 Tvrtke i tržišta
Kraševi proizvodi osvajaju tržišta Azije
07.11.12 Promocije
Izgradite zoološki vrt Kraševim čokoladicama
02.12.11 Brandovi
Kraš proslavio stotu obljetnicu poslovanja
30.11.11 Karijere
Damir Bulić novi predsjednik Uprave Kraša
   
 
 
Tražilica
 
 
Newsletter

Želite li primati
gospodarske novosti
na Vaš e-mail?
Prijavite se odmah!

E-mail:
Anketa