Seniko studio
Broj 6/2014
Izdvajamo iz broja:
6-2014 - Ante Gavranović
Održan 9. susret trgovaca Hrvatske obrtničke komore
Analiza razvoja maloprodaje i maloprodajnih poslovnih jedinica (3) - prof.dr.sc. Zdenko Segetlija
XVII. kongres hotelijera - A. G.
27. kongres ugostitelja i turističkih djelatnika HOK-a
Razvojni potencijali hrvatskog gospodarstva - dr.sc. Aljoša Šestanović
Privredna banka Zagreb pridružila se inicijativi za energetsku učinkovitost
Poboljšanje poslovne konkurentnosti putem elektroničkog poslovanja - Siniša Begović, MBA i mr. sc. Monika Begović
Osvrt na skup Perspektive trgovine 2014. - Mia Delić, mag. oec.
Nepoštene poslovne prakse - dr.sc. Dragan Zlatović
Poslovno odijevanje (II) - A.G.
60 godina KOTKE u službi potrošača
20 godina tvrtke ALTPRO
Nove knjige
Novosti s Jadranskog sajma
Sadržaj broja 6-2014
Komuniciranje u marketingu (6)
prof.dr.sc. Zvonimir Pavlek
Toolkit za web stranice
SAŽETAK
Web je skraćeni naziv za svjetsku isprepletenu mrežu ili WWW (World Wide Web). Označava elektronsku dokumentaciju povezanu hiperlinkovima. Web stranice su danas obavezne u nekim poslovima (primjerice putničke agencije), ali više nema ozbiljnijeg poduzeća bez tog alata koji je postao kritičan za suvremeno poslovanje. Otvaranje stranica omogućuje široke kontakte sa svijetom, čime se dobije ne tako skupi interaktivni marketing alat. Nije dovoljno samo imati stranicu i da ona bude lijepa, već njezin koncept proizlazi iz identiteta firme, ciljeva koji se žele ostvariti i ciljne grupe posjetitelja kojima je stranica namijenjena. Zato vlasnici stranica moraju dati temelje – sadržaj, tonalitet rješenja, te željena mjerila bez kojih stranica gubi svrhu.

Ključne riječi: Web, stil pisanja, navigacija, sadržaj, dizajn, mjerenje.
1. Standardi
Koncept je razvijen u institutu CERN u blizini Ženeve. Inicijatori su Belgijanac Robert Cailliau i Tim Berners-Lee. Autori su WWW nazvali širokom hipermedijskom informacijom koja ima za cilj univerzalni pristup velikoj zbirci dokumenta. Temeljni standardi su:
  • HTTP kao protokol kojim pretraživač može zatražiti podatke s web poslužitelja
  • HTML označava jezik koji definira kako se informacije organiziraju i kako se dokumenti povezuju ( hiperlinkovi)
  • URL-ovi su jedinstveni identifikator izvora koji se koristi u hiperlinkovima
  • Cascading Style Sheets ili CSS je standard kojim se utvrđuje izgled stranice.

Kasnije su razvijeni i drugi standardi koje će prepoznati web editori i dizajneri: DOM, JavaScript.

Povijest nije tako duga, a već danas je poslovni život nezamisliv bez web stranice. Ona povezuje sadašnje i buduće zainteresirane klijente i daje pravu sliku firme – ona je njezino ogledalo! Uspješna stranica mora izazvati interes za njen sadržaj, mora biti za posjetitelja zanimljiva kako bi se na pojedinoj stranici zadržao više od nekoliko sekundi, te mora izazvati povratne informacije. To su ključni uvjeti za uspjeh.

2. Savjeti za uspješni WEB

2.1. Tehničke pripreme
Želite li ići na web, treba se upoznati standarde i temelje dizajna, kako ne biste puno lutali, te izabrati dobrog i pouzdanog editora. Ljudi se malo uplaše i dobiju kompleks da oni to ne mogu savladati pa neka to rade stručnjaci… Da, ali kad se već upušta u tako nešto, dobro je znati osnove, kako biste lakše komunicirali sa stručnjacima, da im možete prenijeti ciljeve i želje, te skratiti ukupni posao. Naime vlasnik stranice je i svoj urednik i editor!

2.2. Što treba imati na umu?
Znadete li što želite sa web stranicom? Koji su vam ciljevi? Koja je ciljana grupa, koji je njihov profil, koje su njihove osobine, navike, jezik, kupovna moć? To znači da se treba pozicionirati, naći svoje mjesto na tržištu, znati kuda idete (vizija), koje su vaše ambicije i identitet, tj. iza čega stojite (misija), što obećavate (brand). Kad se spomene misija, onda ljudi to često shvaćaju kao nešto formalno, što je tobože moderno… Krivo! Misija znači da trebate definirati vaš posao, a to je vaš identitet i obećanje potrošačima na kojem se stječe interes, povjerenje, tako da oni znaju što će doživjeti s vašom ponudom. To nije proizvodnja kozmetike, pudinga, začina, cipela, madraca… To je stil života − moda, ugodan hod, lijep izgled u suvremenoj okolini, relaksacija, dobar san da se lakše savladaju napori kroz dan, uživanje u ručku…. Na webu se sučeljavate s ljudskim bićima, a ona nisu samo logična stvorenja, već se mnoge odluke donose na emocionalnoj osnovi.

Iz toga proizlazi da je važno znati koji je profil vaših klijenata, u čemu im pomažete, kako ćete steći njihovu odanost, povjerenje, pa i kako će te ih oduševiti. Kad jednom to definirate, onda ćete (sami ili agencija) lakše oblikovati sentencije i prikladne poruke.
2.3. Stil pisanja i tehnika „listanja“
Nije dovoljno biti samo funkcionalan, šturo nabrajati činjenice i stručne termine, već govoriti jezikom koji će klijent prihvatiti. Možemo to formulirati na drugi način − obećanje treba izreći na emocionalni način i usmjeriti na doživljaj. Stručni termini su onda samo dio potpore tom obećanju, tako da ono što garantirate ne izgleda isprazno. To znači da sadržaj i dizajn moraju pobuditi osjećaj, jer se inače stranica preskače i ne pamti se.

Kod toga je važno da se stvori povoljan prvi dojam koji će pobuditi interes. To je uostalom i imanentno usmenoj prodaji gdje je važno da sugovornik stekne dobar prvi dojam kako bi uopće počeo razgovor u pozitivnom smislu. U tom pogledu dizajn ima veliku ulogu. Mora se znati kome je web namijenjen da bi se pobudila pozornost i da odgovara karakteru posjetitelja. Interes se pobuđuje i kratkim titlovi koji upućuju na sadržaj, a za primjer pogledajte novine, samo ste ovaj puta urednik vi sami.

Važno je napomenuti da se ne smije biti „preriječit“. Informacije moraju biti kratke, jasne, bez mnogo opisa koji se inače gaje u esejima. Publika želi odmah uhvatiti direktno značenje – „in medias res“. To jezični stilisti napadaju, ali se kompjutorski jezik sve više pretvara u simbole i kodove.

Onima koji dizajniraju stranice treba istaknuti da želite laganu navigaciju i da se sve može brzo naći, bez mistike. Nemojte da se klijent muči i odgonetava. Arhitektura navigacije zavisi od sadržaja, koji je i suština poruke.

Preporuka: nemojte previše upotrebljavati jezik marketinga i tehnički rječnik interneta, već jezik kojim govore i koji razumiju vaši klijenti. Ta „prestručnost“ često iritira, u suprotnosti je sa zahtjevom jasnoće i jednostavnosti.

3. Sadržaj
Sadržaj zavisi od veličine firme, kompanije koja se predstavlja, obima koji želi predstaviti. Temeljne stranice su: početne, inicijalna ili „home page“; proizvodi i usluge; „o nama“; „kontaktirajte nas“; stranica za klijente; financijske informacije koje su nužne za kompanije koje su na burzi. Dodatno mogu biti blogovi, informacije o sadržaju usluga (substranice s opširnim informacijama, stranice o zapošljavanju, karijeri (pogledajte Tesco, Atlantic), pozivi na sudjelovanje u akcijama, kupnji, inspiracija za vlastite aktivnosti potrošača (vidi Podravka.hr), svjedočenja i uspješni primjeri, stručni napisi koji pomažu klijentima, novosti, linkovi na kojima se mogu naći dodatne informacije. Za neke od tih evo i nekoliko tipova ili uputa kojih bi se bilo dobro pridržavati.
3.1. Početna stranica – „home page“
Prvi dojam se stječe na toj stranici koja je indeks sadržaja, ali ne smije biti pretrpana, već mora „pobuditi apetit“. Tom se stranicom predstavljate i mora se steći dojam o tome koji su benefiti u radu s vama. Klijent mora steći uvjerenje da mu nudite doživljaj, korist, nešto što ga zanima.
Pođite od toga što je vaš posao (misija), te korist za klijenta. Za to su dovoljne tri-četiri rečenice.
U pretraživanju ćete naići na jako živahne i vesele stranica s animacijama i „flashevima“ na kojima se pojavljuju sadržaji, ili se animacija pojavljuje i kad se pune traženi sadržaji („splash“ stranica). To je doduše slika kreativnosti, što ozbiljnije tražitelje često iritira, pa treba paziti kome je stranica namijenjena.

3.2. Proizvodi i usluge
Često je nezgrapno postaviti cijeli cjenik, već je optimalno istaći reprezentante kategorije ili grupe s fatografijama i slikama u primjeni. Primjena je važna jer se asocira na doživljaj koji izaziva interes korisnika. Ako se želi ili ako je potrebno dati dodatne i detaljne informacije, onda tome služi substranica koja se dobije navigacijom – klikom na riječ ili oznaku.

3.3. Stranica za klijente
Tu stranicu upotrebljavaju obično firme u B2B poslovanju, kad klijent daje dopuštenja da se objavi povijest suradnje i njegovi podaci. Time se povećava kredibilitet ponuđača.

3.4. O nama
To je stranica na kojoj se objavljuje profil firme ili biografija njezinih rukovoditelja, odgovornih ljudi:
  • Filozofija firme, njezina vizija, ambicije (misija) govori o identitetu i što se želi postići.
  • Povijest firme – ne previše riječi, već neke zanimljivosti iz razvoja, fotografije, ali ne pretjerivati s mnoštvo podataka (to je bolest vlasnika ili direktora…), jer prelazi u dosadu.
  • Biografije odgovornih nositelja poslova moraju biti kratke – iskustvo, postignuća, škole, kompetencije i što se od njih može očekivati.
3.5. Kontaktirajte nas
Na stranici kontakata posjetitelj dobiva informaciju kako i kome se obratiti. Internetske stranice moraju ostvariti interaktivnu vezu, koja može čak upućivati na urgentnu akciju kao primjerice – „Zovite sada… odmah!“
Poziv zavisi od samog karaktera biznisa – prodaje proizvoda, usluge. Može se klikom naznačiti narudžba („place your order“), ugovoriti susret, konzultacija, posjet i dr. Naići ćete na mnogo primjera i fraza kao što su : „Naručite odmah“, „Zovite danas“, „Posjetite nas na…..“, „Pošaljite kupon“, „Posebni popusti“…

3.6. Blog
Izraz blog je skraćenica od „web log“. Često se nađe na web stranicama kako bi se promovirao posao te dostignuća firme ili pojedinaca. Time se želi demonstrirati ekspertnost, daju se dodatne i aktualne informacije. Ako je zanimljiv, tražitelji ga rado čitaju. No treba imati na umu da zadržavanje posjetitelja nije dugo, pa blog ne bi smio imati više od 250 riječi. Sadržaj se može odnositi na neka istraživanja, poslovne informacije, trendove, nove proizvode i inovacije na drugim područjima, aplikacije i proširenja upotrebe, mišljenja klijenata, čitatelja, uspješne priče. To nije esej ni članak, a ako se želi imati takav sadržaj, onda za to služe drugi linkovi ili substranice.

3.7. Zaposlenje, karijera
Uspješne firme nude mogućnosti zaposlenja i napredovanja u poslu onima koji uspješno prođu testove (primjerice - pogledajte stranice Tesco). Naročito se takove stranice sreću kod firmi koje su označene kao „Greate Place of Work“ koje nude dobru atmosferu, međuljudske odnose, mogućnost napredovanja i priznanja. To ima pozitivno povratno djelovanje, što se pokazuje u rastu kompanija.

3.8. Samooglašavanje, ključne riječi i hiperlinkovi
Postoje dva načina da se promovirate na „online“. Prvi je „pay per click“ (PPC) u kojem oglašivač plaća po kliku sponzorirani link. Plaća se kad posjetitelj klikne na link koji vodi na stranicu oglašivača (pogledajte ponude primjerice na Googlu i Yahoo!). Drugi je „Serarch engine optimization“ (SEO), a to je set tehnika kojima se može postići dobro pozicioniranje nesponzoriranim pretraživačkim listama. SEO je dobra prilika, ali je kompliciraniji i teško se može realizirati bez profesionalaca.
Za oba načina treba izabrati ključne riječi koje na klik reagiraju i pokazuju vaš oglas. Naravno, treba imati na umu da se u varijaciji pokazuju i drugi oglasi ili članci. Zato valja birati vrlo konkretne ključne riječi ili kratke fraze koji vam dovesti potencijalno korisnike umjesto „jalovih“ posjetitelja.

Želite li povezati HTML stranice s ostalim izvan vaše internet stranice, to se omogućava hiperlinkovima. Naravno da to mora biti sadržajna veza, bliskost koja posjetitelja zanima. To mogu biti dokumenti, ali i drugo kao što je glazba, slika, film.

4. Dizajn i oglašavanje stranice
Kad je sadržaj gotov onda se prelazi na nacrt za dizajn. Predlošci („templates“) za stranice moraju održavati duh poslovanja, tonalitet i stvoriti zainteresiranost. Zato ćete u primjerima naići na vrlo jednostavna, pa čak i pomalo rigidna rješenja kao i ona koja odaju toplinu, pa ona veselih boja, pa luksuzno opremljene, kitnjaste stranice… Sve zavisi od duha poslovanja i dojma koji se želi ostaviti na ciljanu grupu posjetitelja. Web stranica, odnosno „template“ je ujedno i vaša personalizacija s kojom će vas posjetitelj poistovjetiti. U „template“ se uklapa navigacijski bar.

Nije dovoljno samo realizirati stranicu već ju je potrebno i oglašavati da se informiraju i privuku posjetitelji. Isticanje www. može biti na proizvodima, pismima, letcima i dr. ali je važno i publicirati sadržaj, svrhu putem posebnog oglašavanja u medijima, kao i putem hiperlinkova.

5. Kontrola i mjerenje
Nije dovoljno samo imati web stranicu, oglašavati je, već treba znati kako ona djeluje. Zato su potrebna mjerenja. Morate imati podlogu za odlučivanja o vašoj stranici u smislu marketinga, SEO, PPC i konačno društvenih medija. Vjerojatno je najraširenija analitika koju je instalirao Google („Google analytics“). Pomoću tih metoda možete doznati koji su najposjećeniji sadržaji na vašoj web lokaciji i gdje se nalazi „skriveno blago“, koliko se posjetitelji zadrže i kako često ostvaruju konverziju. Posebno se mogu preporučiti paket za konverzije, kao i djelovanje oglašavanja. Metode su vrlo kompleksne, ali te informacije su zaista zlatni rudnik, jer ćete moći saznati zašto posjetitelji kupuju od vas, koji programi su uspješni i kako ih treba mijenjati. Mjerenja će vam omogućiti da saznate i kako vam se vraća investicija u web (ROI i ROMI).
6. Zaključak
Prije nego što se pristupi konceptuiranju web stranica, potrebno je utvrditi ciljeve i strategiju. Kako ćete se suočiti sa svojim potencijalnim klijentima te zainteresirati postojeće. Sadržaj i dizajn stranice je apel usmjeren na vašu ciljanu grupu, te njima otkrivate svoj identitet, stvarate interes. Rječnik je također prilagođen ciljanoj grupi i mora biti jasan, koncizan, maksimalno jednostavan i kratak. Valja izbjegavati komplikacije koje otežavaju navigaciju i traže duga objašnjenja. Stranice trebaju biti aktualne, što znači da ih se mora držati zanimljivim, suvremenim. Oglašavajte vašu stranicu „on“ i „offline“. Istražujte strategije sponzoriranih linkova i tehnike SEO. Pratite i mjerite učinkovitost vaše stranice i oglašavanja na njima da biste saznali što se događa i zašto, te kako vam se vraća investicija u web.

Preporučena literatura:
  • Bailey M.: Internet marketing, Wiley Publishing, Indianopolis, 2011.
  • Gasston P. The modern Web, No Starch Press, 2013. San Francisco, 2013.
  • McManus S.: Web Design, In Easy Steps Limited, London, 2014.

Izdvajamo iz broja:
6-2014
Održan 9. susret trgovaca Hrvatske obrtničke komore
Analiza razvoja maloprodaje i maloprodajnih poslovnih jedinica (3)
XVII. kongres hotelijera
27. kongres ugostitelja i turističkih djelatnika HOK-a
Razvojni potencijali hrvatskog gospodarstva
Privredna banka Zagreb pridružila se inicijativi za energetsku učinkovitost
Poboljšanje poslovne konkurentnosti putem elektroničkog poslovanja
Osvrt na skup Perspektive trgovine 2014.
Nepoštene poslovne prakse
Poslovno odijevanje (II)
60 godina KOTKE u službi potrošača
20 godina tvrtke ALTPRO
Nove knjige
Novosti s Jadranskog sajma
Sadržaj broja 6-2014
Arhiva
   
 
 
Tražilica
 
 
Newsletter

Želite li primati
gospodarske novosti
na Vaš e-mail?
Prijavite se odmah!

E-mail:
Anketa