Seniko studio
Broj 6/2014
Izdvajamo iz broja:
6-2014 - Ante Gavranović
Održan 9. susret trgovaca Hrvatske obrtničke komore
Analiza razvoja maloprodaje i maloprodajnih poslovnih jedinica (3) - prof.dr.sc. Zdenko Segetlija
XVII. kongres hotelijera - A. G.
27. kongres ugostitelja i turističkih djelatnika HOK-a
Razvojni potencijali hrvatskog gospodarstva - dr.sc. Aljoša Šestanović
Privredna banka Zagreb pridružila se inicijativi za energetsku učinkovitost
Poboljšanje poslovne konkurentnosti putem elektroničkog poslovanja - Siniša Begović, MBA i mr. sc. Monika Begović
Komuniciranje u marketingu (6) - prof.dr.sc. Zvonimir Pavlek
Nepoštene poslovne prakse - dr.sc. Dragan Zlatović
Poslovno odijevanje (II) - A.G.
60 godina KOTKE u službi potrošača
20 godina tvrtke ALTPRO
Nove knjige
Novosti s Jadranskog sajma
Sadržaj broja 6-2014
Osvrt na skup Perspektive trgovine 2014.
Mia Delić, mag. oec.
Ljudi, tehnologija, znanje
prof.dr.sc. Nikola Knego
prof.dr.sc. Nikola Knego
Katedra za trgovinu Ekonomskog fakulteta sveučilišta u Zagrebu organizirala je peti znanstveni skup s međunarodnim sudjelovanjem na temu „PERSPEKTIVE TRGOVINE 2014: Ljudi, tehnologija, znanje“, koji se održao 19. studenoga 2014. godine u kongresnoj dvorani Ekonomskog fakulteta u Zagrebu.

Cilj skupa bio je istražiti utjecaj ljudskog čimbenika na procese u trgovini na malo i trgovini na veliko počevši od ponašanja potrošača do upravljanja zaposlenicima i njihovim razvojem.

Ideja konferencije i pripadajuće publikacije bila je posebnu pozornost usmjeriti upravo na temu upravljanja znanjem u trgovinskim poduzećima i trgovinskim poslovnim procesima te istaknuti specifičnosti koje postoje u ovoj konkretnoj djelatnosti po pitanju temeljnih komponenti upravljanja znanjem. Pored toga, cilj skupa bio je i obrazložiti razvoj novih načina primjene tehnologije u poslovnim procesima u trgovini. Danas se u distributivnoj trgovini u uporabu uvode različiti oblici inteligentnih sustava, a kao tehnologije s velikim potencijalom primjene u prodajnim prostorima izdvajaju se osobni digitalni pomoćnik za kupovinu, navigacijski sustavi za kretanje unutar prodavaonice, inteligentne elektroničke naljepnice sa cijenama te različita rješenja u području primjene RFID tehnologija. Osim uvođenja inovacija u prodajne prostore, velike tehnološke promjene se događaju i u tzv. pozadinskim procesima, razvojem novih modela upravljanja izgledom prodajnog mjesta, modela upravljanja odnosima s kupcima, novih načina upravljanja asortimanom, a aditivna tehnologija se opisuje kao tehnologija koja ima potencijal izmijeniti funkcioniranje čitavih lanaca opskrbe.

Na skup se odazvao zavidan broj domaćih i inozemnih profesora s ekonomskih fakulteta i veleučilišta iz Hrvatske, Srbije i Poljske, te predstavnici poslovnih subjekata, urednici stručnih časopisa iz domene trgovine, stručnjaci s Ekonomskog instituta te veliki broj studenata.
Skup je otvorio prodekan za međunarodnu suradnju i akreditacije, prof. dr. sc. Jurica Pavičić, nakon čega su uslijedile prezentacije znanstvenih radova, a neki od prezentatora su bili: prof. dr. sc. Nikola Knego (Ekonomski fakultet Zagreb), prof. dr. sc. Zdenko Segetlija (Ekonomski fakultet Osijek), prof. dr. sc. Goran Petković (Ekonomski fakultet Beograd), prof. dr. sc. Stipe Lovreta (Ekonomski fakultet Beograd), dr. sc. Katarzyna Bilinska-Reformat (Faculty of Management, University of Economics in Katowice, Poland), izv. prof. dr. sc. Blaženka Knežević (Ekonomski fakultet Zagreb), te prof. v. šk. dr. sc. Drago Pupavac (veleučilište u Rijeci).

Rad kojim je otvoren prvi dio skupa, pod naslovom „Komponente radikalne inovacijske kulture i njihov utjecaj na zadovoljstvo potrošača u hrvatskoj prerađivačkoj industriji“, ukazao je na glavne komponente radikalne i inkrementalne inovacijske kulture, i objasnio vezu radikalnih inovacija s trgovinom. U radu su također prikazani rezultati istraživanja utjecaja radikalne inovacijske kulture na zadovoljstvo potrošača u hrvatskoj prerađivačkoj industriji. Rad pod nazivom „Menadžment ljudskih potencijala u trgovini – troškovni ili razvojni pristup“ nastojao je istražiti važnost ljudskih potencijala u poslovanju trgovinskih poduzeća, odnosno pronaći odgovor na pitanje koji je pristup upravljanju ljudskim potencijalima u trgovinskim poduzećima primjereniji, troškovni ili razvojni. Da bi se dokazala postavljena hipoteza o ljudskim potencijalima kao pokretaču poslovanja trgovinskih poduzeća u različitim su kombinacijama primijenjene brojne znanstvene metode, a dobivene spoznaje u ovoj znanstvenoj raspravi predstavljaju kvalitetna polazišta za sagledavanje važnosti ljudskih potencijala u poslovanju trgovinskih poduzeća i stjecanju konkurentskih prednosti. U radu „Važnost zaposlenosti i zaposlenih u maloprodaji“ analizira se važnost maloprodaje s motrišta zaposlenosti u nacionalnom gospodarstvu, te važnosti ljudskih resursa u poslovanju maloprodajnih gospodarskih subjekata. Osim teorijskog sagledavanja važnosti zaposlenosti i zaposlenih u maloprodaji, u radu su utvrđena i suvremena kretanja u maloprodaji u Republici Hrvatskoj u usporedbi s drugim europskim zemljama. Rad pod naslovom „Utjecaj aditivnih tehnologija na odvijanje poslovnih procesa u opskrbnom lancu“, analizirao je aditivne tehnologije i utjecaj njihove primjene na odvijanje poslovnih procesa u opskrbnom lancu. Mogućnost primjene aditivnih tehnologija doprinosi promjenama kako u pozicioniranju tako i u značenju pojedinačnih karika u opskrbnom lancu, koje po obuhvatu i značenju predstavljaju promjene revolucionarnog karaktera. Korištenjem relevantnih izvora literature u radu su detaljnije istražene očekivane promjene i njihov utjecaj na buduću poziciju pojedinačnih karika u lancu.
Drugi dio skupa održao se na engleskom jeziku. Program je otvoren radom „Elektronička trgovina i integralna višekanalna strategija“ u kojem se analiziraju potrošački, menadžerski i financijski izazovi za uspjeh višekanalne strategije, koja se promatra iz maloprodajne perspektive. Naglasak je stavljen na uporabu elektroničke maloprodaje u portfoliju kanala marketinga, s obzirom da se radi o pojavi koja je dovela do revolucije u višekanalnom pristupu. Pored sumiranja saznanja iz relevantne znanstvene literature, u radu je obrađen i poslovni slučaj tvrtke Tesco, kao primjer dobre primjene integralne višekanalne strategije u maloprodaji. Rad pod naslovom „Knowledge management model in b2b relations – holistic approach on the example of it products and trade sector“ identificirao je postojeće poglede na holističke/integralne modele upravljanja znanjem i konstruirao model na temelju studija slučaja i analize na znanju utemeljenih odnosa promatranih na razini suradnje između subjekata IT sektora i njihovih partnera u području trgovine. U radu „ICT in the process of trade sector development“ kritički se analiziralo kako su informacijske i komunikacijske tehnologije (ICT) promijenile način rada u maloprodaji te kako su iste utjecale na cijelu strukturu trgovine. Utvrđeno je da su tehnologije koje su se temeljile na sistemu skeniranja promijenile odnose u kanalu distribucije. Studija slučaja poljske kompanije Biuro Plus Krakow pokazala je da Internet i mobilne aplikacije mogu biti vrlo važan izvor komparativne prednosti. U radu „Factors affecting the relationship between logistics operators and commercial companies that use their services“ glavni cilj istraživanja bio je utvrditi promjene koje su se dogodile u odnosu između karika u opskrbnom lancu pod utjecajem inovativnih logističkih rješenja koja ranije nisu koristili, i prepoznati nove oblike interakcija između karika u lancu. Cilj istraživanja bio je identificirati na koji će način inovacije utjecati na promjene u funkcioniranju opskrbnih lanaca, uvjete njihovog stvaranja i odnose između karika u lancu. Drugi dio programa završen je radom „Stavovi potrošača o elektroničkoj razmjeni podataka i sredstava u maloprodaji“ koji je obrazložio pojmove elektronička razmjena podataka i elektronička razmjena sredstava. U radu su prikazani rezultati primarnog istraživanja koje je provedeno na uzorku potrošača u maloprodaji, a kojim su se ispitali stavovi o korištenju elektroničkog načina plaćanja na mjestu prodaje. Ispitivano je više aspekata elektroničke razmjene podataka i sredstava, od učestalosti uporabe takvog načina plaćanja na mjestu prodaje pa sve do problematike njegove sigurnosti.

Skup je popraćen publikacijom (zbornikom) „PERSPEKTIVE TRGOVINE 2014: Ljudi, tehnologija, znanje“ u kojemu su objavljena 23 cjelovita rada, od kojih se 13 odnosi na domaće, a 10 na inozemne autore.
Publikacija će zasigurno biti od koristi teoretičarima iz područja poslovnog upravljanja i trgovine, stručnjacima iz prakse jer ukazuje na neke bitne odrednice upravljanja ljudskim resursima, znanjem i tehnologijom, te studentima ekonomskih fakulteta i poslovnih škola kao doprinos boljem izučavanju navedene problematike.

Izdvajamo iz broja:
6-2014
Održan 9. susret trgovaca Hrvatske obrtničke komore
Analiza razvoja maloprodaje i maloprodajnih poslovnih jedinica (3)
XVII. kongres hotelijera
27. kongres ugostitelja i turističkih djelatnika HOK-a
Razvojni potencijali hrvatskog gospodarstva
Privredna banka Zagreb pridružila se inicijativi za energetsku učinkovitost
Poboljšanje poslovne konkurentnosti putem elektroničkog poslovanja
Komuniciranje u marketingu (6)
Nepoštene poslovne prakse
Poslovno odijevanje (II)
60 godina KOTKE u službi potrošača
20 godina tvrtke ALTPRO
Nove knjige
Novosti s Jadranskog sajma
Sadržaj broja 6-2014
Arhiva
   
 
 
Tražilica
 
 
Newsletter

Želite li primati
gospodarske novosti
na Vaš e-mail?
Prijavite se odmah!

E-mail:
Anketa