Seniko studio
Broj 6/2014
Izdvajamo iz broja:
6-2014 - Ante Gavranović
Održan 9. susret trgovaca Hrvatske obrtničke komore
Analiza razvoja maloprodaje i maloprodajnih poslovnih jedinica (3) - prof.dr.sc. Zdenko Segetlija
XVII. kongres hotelijera - A. G.
27. kongres ugostitelja i turističkih djelatnika HOK-a
Razvojni potencijali hrvatskog gospodarstva - dr.sc. Aljoša Šestanović
Privredna banka Zagreb pridružila se inicijativi za energetsku učinkovitost
Osvrt na skup Perspektive trgovine 2014. - Mia Delić, mag. oec.
Komuniciranje u marketingu (6) - prof.dr.sc. Zvonimir Pavlek
Nepoštene poslovne prakse - dr.sc. Dragan Zlatović
Poslovno odijevanje (II) - A.G.
60 godina KOTKE u službi potrošača
20 godina tvrtke ALTPRO
Nove knjige
Novosti s Jadranskog sajma
Sadržaj broja 6-2014
Poboljšanje poslovne konkurentnosti putem elektroničkog poslovanja
Siniša Begović, MBA i mr. sc. Monika Begović
Zašto trebate biti prisutni na Internetu, zašto trebate implementirati nove poslovne metode kako biste smanjili troškove poslovanja, zašto trebate upotrijebiti sve nove metode da biste se proširili na tržištu...? Zato da biste postali konkurentniji, efikasniji i samim time profitabilniji. Na sva ova, a i mnoga druga pitanja vezana uz poboljšanje poslovne konkurentnosti vam daje elektroničko poslovanje, ili kako se ukratko naziva e-poslovanje.

Definicija elektroničkog poslovanja vrlo je jednostavna, a opet, mogli bismo reći, različita od uvriježenog svođenja e-poslovanja na usko područje Internet marketinga ili pak kreacije web stranice. E-poslovanje je, dakle, primjena ICT tehnologija, upotreba bilo kojeg hardware-a ili software-a kao podrška svim poslovnim aktivnostima, u svrhu poboljšanja poslovanja, podizanja efikasnosti, te samim time i konkurentnosti. Osim upotrebe elektroničke pošte ili korištenja društvenih mreža u svrhu PR-a i marketinga, e-poslovanje podrazumijeva i analizu i istraživanje tržišta te konkurencije, online trgovinu (web shop), korištenje CRM i ERP sustava, te time postaje jedini relevantni model modernog poslovanja.
Zašto je elektroničko poslovanje bitno?
Koliko je e-poslovanje važno za poslovanje tvrtki, najbolje govori podatak Europske komisije kako je od 1995. do danas produktivnost tvrtki u Europi porasla više od 50% zahvaljujući porastu upotrebe informatičko-komunikacijske tehnologije. Moć interneta je velika i od velike je pomoći kod širenja tržišta, pa tako na taj način pomaže poduzetnicima da postanu konkurentniji i efikasniji ne samo na hrvatskom, već i na europskom ili globalnom tržištu.

Upravo je stoga Ministarstvo poduzetništva i obrta iniciralo, putem IPA IIIC Operativnog Programa za regionalnu konkurentost, projekt Poboljšanje poslovne konkurentnosti putem elektroničkog poslovanja u dvije faze. Projekt je bio okrenut ka podizanju kapaciteta 20 poduzeničkih potpornih institucija u 20 hrvatskih županija, s krajnjim ciljem poboljšanja poslovne konkurentnosti malih i srednjih poduzeća kroz povećanje razine svijesti o upotrebi elektroničkog poslovanja i elektroničkog trgovanja. Samim time je uz napore projektnog tima stvorena Mreža Centara izvrsnosti za poslovnu podršku, čiji djelatnici, svjesni važnosti e-poslovanja, nastavljaju s održavanjem radionica usmjerenim za pomoć malim i srednjim poduzetnicima uz praktične savjete, koristeći usluge stručnjaka i eksperata iz toga područja.

Jedna od najrenomiranijih tvrtki na hrvatskom tržištu, koja pruža konzultantske usluge iz e-poslovanja jest Empiria Magna d.o.o., s dugogodišnjim iskustvom u e-poslovanju, e-trgovini, Internet marketingu, u pružanju konkretnih i praktičnih savjeta s ciljem uštede vremena, povećanja brzine i efikasnosti, unapređenja produktivnosti, pridobivanja novih kupaca, a sve u svrhu postizanja prednosti pred konkurencijom.
Zašto je elektroničko poslovanje bitno?
Koliko je e-poslovanje važno za poslovanje tvrtki, najbolje govori podatak Europske komisije kako je od 1995. do danas produktivnost tvrtki u Europi porasla više od 50% zahvaljujući porastu upotrebe informatičko-komunikacijske tehnologije. Moć interneta je velika i od velike je pomoći kod širenja tržišta, pa tako na taj način pomaže poduzetnicima da postanu konkurentniji i efikasniji ne samo na hrvatskom, već i na europskom ili globalnom tržištu.

Upravo je stoga Ministarstvo poduzetništva i obrta iniciralo, putem IPA IIIC Operativnog Programa za regionalnu konkurentost, projekt Poboljšanje poslovne konkurentnosti putem elektroničkog poslovanja u dvije faze. Projekt je bio okrenut ka podizanju kapaciteta 20 poduzeničkih potpornih institucija u 20 hrvatskih županija, s krajnjim ciljem poboljšanja poslovne konkurentnosti malih i srednjih poduzeća kroz povećanje razine svijesti o upotrebi elektroničkog poslovanja i elektroničkog trgovanja. Samim time je uz napore projektnog tima stvorena Mreža Centara izvrsnosti za poslovnu podršku, čiji djelatnici, svjesni važnosti e-poslovanja, nastavljaju s održavanjem radionica usmjerenim za pomoć malim i srednjim poduzetnicima uz praktične savjete, koristeći usluge stručnjaka i eksperata iz toga područja.

Jedna od najrenomiranijih tvrtki na hrvatskom tržištu, koja pruža konzultantske usluge iz e-poslovanja jest Empiria Magna d.o.o., s dugogodišnjim iskustvom u e-poslovanju, e-trgovini, Internet marketingu, u pružanju konkretnih i praktičnih savjeta s ciljem uštede vremena, povećanja brzine i efikasnosti, unapređenja produktivnosti, pridobivanja novih kupaca, a sve u svrhu postizanja prednosti pred konkurencijom.
Uz ispravnu i ciljanu upotrebu Interneta, ne samo da možete brže i jeftinije komunicirati sa svojim poslovnim partnerima i na drugom kraju svijeta, već možete i prodavati svoje proizvode i usluge putem web stranica i biti prisutni na tržištu 24/7 – 24 sata dnevno, 7 dana tjedno, uz korištenje aplikacija za sigurna plaćanja. Iako u Hrvatskoj, prema informacijama Državnog zavoda za statistiku, 97% tvrtki koristi računala, 96% ima pristup Internetu, a 61% ima vlastitu web stranicu, tek oko 20% ih koristi mogućnosti Interneta do maksimuma, ciljano radi poboljšanja svoje profitabilnosti. Nije dovoljno napraviti web stranicu, nije dovoljno tek kreirati web shop. Postoji cijeli niz aktivnosti koje se trebaju poduzeti kako bi se postigli maksimalni rezultati uz minimalne operativne troškove.

Ispravna upotreba Interneta također omogućava ciljani pregled drugih web stranica, uz korištenje odgovarajućih aplikacija, kako biste ne samo otkrili nova tržišta, dobili nove ideje, već i informacije o konkurentima. Razni analitički softveri pomažu da unaprijedite poslovanje unutar svoje firme, detaljno ga analizirate te da na osnovu dobivenih rezultata kontinuirano radite na njegovom poboljšanju, implementirajući nove metode. Uzmimo za primjer korištenje nove tehnološke platforme, tzv. Cloud. To je novi poslovni model, koji služi za smještaj, pokretanje i korištenje informatičke programske podrške. U cloud verziji, primjerice, neki software ne trebate instalirati na svaki kompjutor u firmi, već ga instalirate na neki vanjski server i pristupate mu sa bilo kojeg računala s određenim lozinkama i korisničkim imenima. Time se omogućava dodatna fleksibilnost u radu, niža je cijena programske podrške, uvijek je dostupna najnovija verzija uz manje troškove održavanja i nadogradnje, a podaci su dostupni s bilo koje lokacije gdje postoji veza s Internetom. Isto tako, kao jedan vid e-poslovanja se može navesti korištenje CRM aplikacija (Customer Relationship Management), koja pomaže da pratite svoje klijente, njihove navike i potrebe, čime ćete potom svojim klijentima moći ponuditi točno ono što ih zanima.
Koji su najčešći oblici e-poslovanja u Hrvatskoj?
Najčešći oblici e-poslovanja u Hrvatskoj su: B2B (Business to Business), B2C (Business to Consumer) te B2G (Business to Government). Poduzetnici u Hrvatskoj već koriste internet bankarstvo, FINA servise, kao što su: e-Plaćanje, e-Račun, WEB-BON. E-Regos; te servise državne uprave: e-Carina, e-Mirovinsko, e-Zdravstveno i e-Porezna. Osim tih modela, svakodnevno se koriste i klasični komunikacijski modeli: e-mail, društvene mreže ili audio i video komunikacije. Onaj bitan model e-poslovanja za male i srednje poduzetnike je svakako online marketing i PR, što je usmjereno ka tome da se precizno prepoznaju ponašanje i potrebe klijenata. Iz takvih je aktivnosti moguće izvući razne zaključke, za koje je potrebna kvalitetna analitika. I online trgovina je često korišten model e-poslovanja, iako u Hrvatskoj ne toliko iskorišten. Za kvalitetno e-poslovanje potreban je i nužan ERP sustav (Enterprise Resource Planning), koji će pomoći da se svi podaci centraliziraju na jednom mjestu, te da imaju mogućnost pristupa u bilo koje vrijeme. Tema za sebe, ali je vrijedno napomenuti, kako se ne smije zaboraviti sve veći broj mobilnih aplikacija, a to znači da sve aplikacije vezane uz e-poslovanje moraju biti prilagođene i njima.

Što je Internet poslovanje?
Internet poslovanje je na neki način ‘podgrupa’ e-poslovanja i usmjereno je na ono poslovanje koje koristi Internet kao medij za ostvarenje transakcija. Radi se o kupovini, prijenosu ili razmjeni proizvoda, usluga i/ili informacija putem Interneta.

Neke od prednosti Internet poslovanja su:
  • Internet omogućuje veću tržišnu konkurentnost tako što povećava dostupnost informacija
  • Korištenje Interneta kao analitičkog alata
  • Internet marketing, PR
  • Internet kao pomoć u odnosu s kupcima / partnerima / korisnicima
  • Mogućnost pristupa pro-izvodima i uslugama 24/7.
Kako bi se zadržala sigurnost poslovanja na zadovoljavajućoj razini potrebno je imati instalirane određene aplikacije, kako na svakom lokalnom računalu, tako i na samim serverima na kojima se nalaze podaci, a oni su: antivirus, antimalware ili firewall aplikacije.
Zakonska regulativa vezana uz e-poslovanje u RH:
  • Zakonska regulativa vezana uz e-poslovanje u RH:
  • Zakon o elektroničkom potpisu (NN 10/2002, NN 80/2008)
  • Zakon o elektroničkoj trgovini (NN 173/2003, NN 67/2008, NN 36/2009)
  • Zakon o elektroničkoj ispravi (NN 150/2005)
  • Zakon o tajnosti podataka (NN 79/2007)
  • Zakon o informacijskoj sigurnosti (NN 79/2007)
  • Zakon o zaštiti osobnih podataka (NN 103/2003, NN 118/2006, NN 41/2008)


Priručnici o e-poslovanju
U sklopu Projekta Poboljšanje poslovne konkurentnosti putem elektroničkog poslovanja Ministarstvo poduzetništva i obrta je u suradnji s projektnim timom objavilo priručnike (dostupni na web stranici: www.eposlovanje.com.hr) koji malim i srednjim poduzetnicima mogu pomoći kod korištenja e-poslovanja u njihovom svakodnevnom poslovanju, te nude razloge upotrebe e-poslovanja, troškove, načine zaštite privatnosti i sl.
Internet marketing
Internet marketing je marketing ‘novog doba’ temeljen na Internetu kao mediju i podrazumijeva oglašavanje proizvoda i usluga putem Interneta.
Internet marketing uključuje:
  • Social media marketing
  • E-mail marketing (news-letter)
  • Oglašavanje bannerima
  • Blogovi/forumi/komentiranje članaka.

Za najbolje rezultate kod Internet marketinga je potrebno imati dobru i pravilno postavljenu strategiju za povećanje prisutnosti na Internetu i dovođenje novih kupaca ili klijenata. Samo ciljano definirana strategija je glavna konkurentska prednost za kompanije svih veličina, ali posebno za obrtnike, te mikro, male i srednje poduzetnike, jer iziskuje puno manja ulaganja od marketinških kampanja provođenih putem ostalih medijskih kanala. Primjerice, jedan oglas može biti prikazan više od milijun puta te vam donijeti više od tisuću posjeta stranici za cijenu oglasa od oko 500 kn. Međutim, treba imati na umu da je za ovako ciljane strategije potrebna pomoć stručnjaka, s obzirom da postignutu poziciju na web tražilicama treba i održavati, budući je Internet živ medij, na kojemu se pojavljuju konkurenti koji tu poziciju mogu ugroziti.
Je li e-poslovanje sigurno?
Svrha e-poslovanja je poboljšati konkurentnost organizacije, proširiti njeno tržište i povećati broj kupaca. E-poslovanje kombinira tehnologiju, procese, organizaciju i drukčiji način razmišljanja te omogućuje poduzećima povezivanje poslovnih procesa, stvaranje informacija kao i tijek podataka i dokumenata u jedinstvenu poslovnu cjelinu zajedno s dobavljačima i partnerima.

Nevjerica prema e-poslovanju proizlazi uglavnom iz neinformiranosti o razini sigurnosti i načinu na koje ono funkcionira. E-poslovanje je iznimno sigurno pod uvjetom da su sustavi profesionalo napravljeni, instalirani, integrirani te da se ispravno i koriste. Digitalni potpisi, certifikati, protokoli omogućavaju dodatnu sigurnost e-poslovanja, a posebice ako se ima na umu da se na njihovom poboljšanju i usavršavanju radi svakodnevno. Dobar primjer sigurnosti e-poslovanja jest činjenica da su banke velik dio svojih usluga preusmjerile na e-poslovanje. U Hrvatskoj 85% tvrtki bankovne i financijske transakcije obavljaju putem Interneta.

Izdvajamo iz broja:
6-2014
Održan 9. susret trgovaca Hrvatske obrtničke komore
Analiza razvoja maloprodaje i maloprodajnih poslovnih jedinica (3)
XVII. kongres hotelijera
27. kongres ugostitelja i turističkih djelatnika HOK-a
Razvojni potencijali hrvatskog gospodarstva
Privredna banka Zagreb pridružila se inicijativi za energetsku učinkovitost
Osvrt na skup Perspektive trgovine 2014.
Komuniciranje u marketingu (6)
Nepoštene poslovne prakse
Poslovno odijevanje (II)
60 godina KOTKE u službi potrošača
20 godina tvrtke ALTPRO
Nove knjige
Novosti s Jadranskog sajma
Sadržaj broja 6-2014
Arhiva
   
 
 
Tražilica
 
 
Newsletter

Želite li primati
gospodarske novosti
na Vaš e-mail?
Prijavite se odmah!

E-mail:
Anketa