|
Izdvajamo iz broja:
|
|
|
|
|
prof.dr.sc. Zdenko Segetlija
|
|
|
|
|
Sažetak
U radu se analizira razvoj oblika maloprodajnih poslovnih jedinica u sektoru pretežno prehrambenih proizvoda u Republici Hrvatskoj temeljem cikličkih koncepcija koje su razvijene, kao izvjesni okviri za ramišljanje, za prilike tržišno-razvijenih zemalja. Dakako, u analizi se koriste dostupni statistički podaci i uobičajeni analitičko-statistički instrumentarij tabličnog i grafičkog prikazivanja kretanja izabranih pojava.
U tome smislu, spoznaje do kojih se može doći ovim analizama doprinose potvrđivanju određenih zakonitosti razvoja maloprodaje i mogu dalje poslužiti u projiciranju njezina budućeg razvoja.
Ključne riječi: maloprodaja, promjene maloprodajnih oblika, Republika Hrvatska
|
1. Uvod
U ovome radu najprije će se objasniti određeni pojmovi koji su povezani s koncepcijama razvoja maloprodajnih oblika i oblika maloprodajnih poslovnih jedinica, a potom će se, temeljem tih koncepcija, pokušati analizirati razvoj maloprodaje i maloprodajnih poslovnih jedinica u Republici Hrvatskoj.
Takav pristup može poslužiti i kao konceptualna podloga za određenu strategiju ponude trgovinskoga poduzeća (kompanije), budući da pružaju uputstva kako za uspjeh odgovarajućih razvojnih pravaca tako i za pravodobno uvođenje procesa smanjivanja aktivnosti određenih oblika. Isto tako, uz pomoć ovih koncepcija, može se davati i makroekonomska ocjena funkcijske sposobnosti na području razvoja maloprodajne ponude. (usp. Ahlert i Kenning, 2007, str. 130).
Razumijevanje određenih zakonitosti u razvoju maloprodaje i oblika maloprodajnih poslovnih jedinica treba pomoći u smanjenju rizika i realnijem postavljanju ciljeva razvoja maloprodajnih kompanija, ali i ciljeva ukupnoga gospodarskog razvoja.
2. Poimanje rasta i razvoja maloprodaje
Da bi se razumjelo razvoj maloprodaje i oblika maloprodajnih poslovnih jedinica, najprije treba pojasniti što je gospodarski rast i gospodarski razvoj (u makro smislu).
Gospodarski rast se općenito može označiti kao povišenje gospodarske djelotvor-nosti jednoga nacionalnog gospodarstva (Wirtschaft-swachstum, Gabler Wort-schaftslexikon, 2014).
Ustvari, gospodarski rast (engl. economic growth, njem. Wirtschaftswachstum) je povećanje razine nacionalnog proizvoda, a gospodarski razvoj (engl. economic development, njem. Wirtschaftsentwicklung) je proces unapređivanja životnog standarda i dobrobiti stanovništva jedne zemlje povećanjem dohotka po stanovniku. To se postiže povećanjem stupnja industrijalizacije u zemlji, kao i unapređivanjem ostalih sektora gospodarstva (Rječnik financijskih pojmova WMD Web, G, 2014).
Gospodarski razvoj je proces međusobno povezanih promjena u strukturi gospodarstva, čiji se intenzitet očituje u dinamici gospodarskoga rasta1. Dakako, strukturne promjene uvijek ne znače rast, a niti rast sam po sebi ne mijenja odnose u strukturi.
|
Zbog dužine i kompleksnosti članka, predlažemo da ga pročitate u časopisu Suvremena trgovina.
Ukoliko niste pretplatnik na časopis, na zahtjev ćemo Vam poslati cijeli članak u PDF-u.
Zatražite ga na info@suvremena.hr
|
|
|
|