Seniko studio
Broj 6/2014
Izdvajamo iz broja:
Održan 9. susret trgovaca Hrvatske obrtničke komore
Analiza razvoja maloprodaje i maloprodajnih poslovnih jedinica (3) - prof.dr.sc. Zdenko Segetlija
XVII. kongres hotelijera - A. G.
27. kongres ugostitelja i turističkih djelatnika HOK-a
Razvojni potencijali hrvatskog gospodarstva - dr.sc. Aljoša Šestanović
Privredna banka Zagreb pridružila se inicijativi za energetsku učinkovitost
Poboljšanje poslovne konkurentnosti putem elektroničkog poslovanja - Siniša Begović, MBA i mr. sc. Monika Begović
Osvrt na skup Perspektive trgovine 2014. - Mia Delić, mag. oec.
Komuniciranje u marketingu (6) - prof.dr.sc. Zvonimir Pavlek
Nepoštene poslovne prakse - dr.sc. Dragan Zlatović
Poslovno odijevanje (II) - A.G.
60 godina KOTKE u službi potrošača
20 godina tvrtke ALTPRO
Nove knjige
Novosti s Jadranskog sajma
Sadržaj broja 6-2014
6-2014
Ante Gavranović
Izazovi ekonomske politike

IZVOZ – presudan čimbenik rasta
Sve ukazuje na potrebu dubokih reformi koje bi pokrenule investicijski ciklus i potpomogle brži oporavak hrvatske privrede.

Nažalost, već godinama svjedočimo lutanju kreatora ekonomske politike u potrazi za mjerama koje bi Hrvatsku vratile na stazu rasta i razvoja.
Hrvatska je jedina zemlja unutar EU koja u dugom razdoblju nije postigla nikakav rast. Kod nas je, nažalost, riječ o izgubljenim godinama. Sada jednostavno više nema vremena za odgađanje nužnih promjena. Naime, u razdoblju 2009. − 2014. kumulativni pad realnog BDP-a iznosio je otprilike 14 posto. Od srpnja 2008. do početka ove godine izgubljeno je 250.000 radnih mjesta, najviše u realnom sektoru. Analize štoviše pokazuju da je BDP u 2014. čak za 7,7 posto niži u odnosu na BDP iz 1986. godine. To ujedno znači da je razina relativne razvijenosti Hrvatske u odnosu na razvijene zemlje znatno lošija nego prije 28 godina, jer su te zemlje u istom razdoblju ostvarile ekonomski rast.

Već i vrapci na krovovima pjevaju kako je model ekonomske politike prevladan, zastario i neučinkovit. Ta se priča provlači svim raspravama već desetak godina. Najviše prigovora domaćih i stranih privrednika odnosi se na radne odnose, sporo i neučinkovito pravosuđe, prevelik utjecaj lokalnih vlasti na odobravanje lokacija i otezanje u izdavanju dozvola za ulaganja.

Najvećim dijelom te primjedbe odnose se na porezni sustav. Činjenica da je Zakon o porezu na dohodak od početka 1994. promijenjen čak 22 puta (upravo se priprema novi!), a samo od početka 2005. godine osam puta, dovoljno jasno govori o nesigurnosti za poduzetnike. Pravilnik o porezu na dohodak mijenjan je još češće – čak 28 puta. Na nedavno održanom okruglom stolu s temom „Administrativne barijere“ iznesen je podatak da se od 2006., u postupku približavanja Europskoj uniji, u Hrvatskoj na godinu mijenjalo oko 500 zakona.
Što nas očekuje u 2015.?
Sve ukazuje na potrebu dubokih reformi koje bi pokrenule investicijski ciklus i potpomogle brži oporavak hrvatske privrede. Nažalost, već godinama svjedočimo lutanju kreatora ekonomske politike u potrazi za mjerama koje bi Hrvatsku vratile na stazu rasta i razvoja. Umjesto da se poboljša, investicijska klima se u 2014. dodatno pogoršala. Po „jednostavnosti poslovanja“ na samom smo dnu ljestvice EU.

Hrvatska mora razviti gospodarstvo i povećati konkurentnost kako bi u potpunosti iskoristila prilike pružene ulaskom u veliku europsku porodicu. Rezovi, reforme i kvaliteta institucija zahtijevaju političku odlučnost, uz ključne pretpostavke da stranačke promjene vlasti ne stvaraju kadrovski ‘pokolj’ u stručnom dijelu državnih službi, kao što je to u nas uobičajeno.

Zapostavljena uloga izvoza
Uloga izvoza u hrvatskom gospodarstvu nije dovoljno sagledana, a osobito njegov utjecaj na razinu ekonomskog rasta, zaposlenosti i platne bilance. Zahtjevi izvoznika s pravom su usmjereni na promjenu poduzetničke klime koja će pogodovati rastu izvoza i razvoju industrije oslonjene na izvoz koji bi morao biti temeljni generator prevladavanja krize i ekonomskog oporavka.

Sadašnji hrvatski izvoz u svjetskim razmjerima znači vrlo malo – u prosjeku 0,08 posto i znatno je manji od udjela koji hrvatski BDP ima u svijetu. No, izvoz se može povećati samo ulaganjem u inovacije proizvoda i stvaranjem dodane vrijednosti. Kao mala privreda svoj gospodarski rast Hrvatska i ne može koncipirati drukčije nego na snažnoj izvoznoj orijentaciji. To je zapravo i jedna realna alternativa.
Novi prioriteti i izazovi
Ne smijemo zaboraviti da je uspješan oporavak hrvatskoga gospodarstva uvelike ovisan o kretanjima unutar Europske unije. To, uostalom, potvrđuje činjenica da veliki dio hrvatskog izvoza odlazi upravo u zemlje EU. Zastoj u rastu i razvoju ključnih zemalja te niske stope rasta BDP-a u najrazvijenijim zemljama EU nameću nove dvojbe, jer se time usporava i naš rast.

Papa Franjo označio je u svom nedavnom govoru u Europskom parlamentu „staru damu“ umornom i u mnogim stvarima istrošenom, neplodnom i premalo dinamičnom. Posljedično, velike ideje koje su nekoć nadahnjivale Europu i prenosile se u cijeli svijet nažalost stoga gube na svojoj privlačnosti. Zanimljivo je stoga promotriti kojim se mjerama Europska unija nastoji izvući iz škara stagnacije i sporog rasta.

Inicijativa za ponovni rast u Europi
Prioritet Europske unije u mandatu nove Komisije jest omogućiti ponovni rast Europe i povećati broj radnih mjesta, ali bez stvaranja novog duga. U tu je svrhu predložen snažan investicijski program težak 315 milijardi eura u naredne tri godine. Prema najavama, Komisijin paket za zapošljavanje, rast i ulaganja usredotočit će se na smanjenje propisa, pametniju uporabu postojećih financijskih sredstava i fleksibilnu uporabu javnih sredstava kako bi se tijekom sljedeće tri godine osiguralo dodatna privatna i javna ulaganja.

Predsjednik Europske komisije Jean-Claude Juncker najavio je stvaranje novog strateškog investicijskog fonda EU-a namijenjenog mobilizaciji spomenutih 315 milijardi eura tijekom iduće tri godine za pomoć gospodarstvu EU-a. Ta bi se ulaganja trebala usmjeriti na sljedeća područja:
  • infrastruktura – širokopojasne i energetske mreže te prometna infrastruktura,
  • obrazovanje, istraživanje i inovacije,
  • obnovljivi izvori energije i energetska učinkovitost,
  • projekti kojima se mladima pomaže pronaći zaposlenje (u okviru programa Jamstvo za mlade).
Tri temeljne komponente
Junker je vrlo jasno naznačio da ovaj program prvi put predstavlja sve tri komponente koje su temelj buduće gospodarske uspješnosti EU: obećavajuće i atraktivno središte za novo zapošljavanje, rast i ulaganja. To je potrebno kako bi se zaustavilo nepovoljna kretanja. Investicije unutar EU danas su, naime, na razini koja je za 370 milijardi eura niža od stanja prije gospodarsko-financijske krize. Dok SAD ubrzavaju svoj razvoj, EU pritom ne drži korak. Zašto?

Tri su razloga koje navodi predsjednik Europske komisije. Prvo, ulagačima nedostaje vjerodostojnost, pouzdanost i povjerenje u EU. Drugo, javlja se svojevrsni paradoks: usprkos enormnoj likvidnosti na međunarodnim financijskim tržištima i samih tvrtki investicijski ciklus u EU ne hvata svoj zamah. I treće, naglo porasli dugovi zemalja-članica. Unutar samo nekoliko godina oni su porasli sa 60 na 90 posto BDP-a. Javni izdaci dosežu gotovo 50 posto BDP-a koji se stvara unutar Europske unije. Tu mora doći do promjene i javna sredstva bi se trebala isključivo koristiti za financiranje školstva i socijalnog sustava, a ne za financiranje dugova.

Ukratko, ulagačkom ofenzivom EU nastoji optimirati ekonomsku politiku. Nakon godina stagnacije EU nudi Europljanima koji su u godinama krize ozbiljno izgubili iluzije neku novu nadu zasnovanu na rastu i novom zapošljavanju.

Nadajmo se da će taj optimizam zahvatiti i nas i biti snažan poticaj hrvatskom gospodarstvu, sada sastavnom dijelu europske ekonomije.

Izdvajamo iz broja:
Održan 9. susret trgovaca Hrvatske obrtničke komore
Analiza razvoja maloprodaje i maloprodajnih poslovnih jedinica (3)
XVII. kongres hotelijera
27. kongres ugostitelja i turističkih djelatnika HOK-a
Razvojni potencijali hrvatskog gospodarstva
Privredna banka Zagreb pridružila se inicijativi za energetsku učinkovitost
Poboljšanje poslovne konkurentnosti putem elektroničkog poslovanja
Osvrt na skup Perspektive trgovine 2014.
Komuniciranje u marketingu (6)
Nepoštene poslovne prakse
Poslovno odijevanje (II)
60 godina KOTKE u službi potrošača
20 godina tvrtke ALTPRO
Nove knjige
Novosti s Jadranskog sajma
Sadržaj broja 6-2014
Arhiva
   
 
 
Tražilica
 
 
Newsletter

Želite li primati
gospodarske novosti
na Vaš e-mail?
Prijavite se odmah!

E-mail:
Anketa