Seniko studio
Broj 5/2014
Izdvajamo iz broja:
5-2014 - Ante Gavranović
Odran MAGROS 2014 na temu: Turizam kao osnova strategije izvozne ekspanzije
Neki aspekti utjecaja inozemnog turizma na plasman poljoprivredno-prehrambenih proizvoda u Republici Hrvatskoj - prof.dr.sc. Nikola Knego
Fina: Implementacija e-poslovanja u gospodarstvu
Analiza razvoja maloprodaje i maloprodajnih poslovnih jedinica (2) - prof.dr.sc. Zdenko Segetlija
Cijena papra - uzastopni rast kroz vrijeme
Održana 14. međunarodna znanstvena konferencija Poslovna logistika u suvremenom menadžmentu - Jelena Franjković, mag.oec.
Održana 4. međunarodna konferencija o učenju za poduzetništvo - ICEL4
Hoteli na meti lopova
Sadržaj broja 5-2014
Poslovno odijevanje (I)
Ante Gavranović
Bez kalupa - uz pridržavanje pravila
U poslovnom svijetu (još) uvijek bolje prolaze osobe koje se odijevaju prema određenim uredskim pravilima.

Činjenica jest da odijelo ne čini osobu, ali je izuzetno važan prvi utisak koji stječemo.

Praksa pokazuje da više povjerenja imamo ako netko izgleda uredno odjeven.

Možda je to samo navika, ali je – istina: odijelo ipak čini čovjeka.…
Ljudi o nama stječu dojam u prvih 20-ak sekundi susreta, govor tijela čini više od 50 posto komunikacije i drugi nas najprije vide  pa tek onda čuju.

Upravo stoga treba voditi računa o načinu odijevanja. Odjeća je važna komponenta u definiranju imidža jedne osobe, pored toga što priopćava informacije o njenoj osobnosti, socijalnom statusu, pripadnosti određenoj grupi, seksualnosti, agresivnosti i ostalim sklonostima, što utječe i na ponašanje osobe koja je nosi.

Još je davno čuveni engleski lord Chestertfield, čije mudre izreke imaju i danas svoju vrijednost, izrekao: „Odijelo je glupost, ali je glupo ako muškarac nije lijepo odjeven  prema društvenom položaju i načinu života“.

Žene u njegovo vrijeme nisu imale značajniju ulogu u poslovnom svijetu, ali je njegova izreka u današnjim uvjetima univerzalna.

Svaki zaposlenik bez obzira na kojem mjestu radi, svojom pojavom i ponašanjem u javnom prostoru mora ostavljati pozitivan dojam na druge ljude. Njegovani izgled i urednost zaposlenika doprinose povjerenju stranaka i poslovnih partnera prema tvrtki.

Osim toga, time se izražava pozitivan odnos zaposlenika prema poslu kojim se bavi, ali i poštovanje prema suradnicima i poslovnim partnerima.

Mlađim naraštajima odijevanje, pa i poslovno, danas nije u prvom fokusu, čak im ponekad nije ni bitno.

Često svoj odnos prema odijevanju prihvaćaju kao svojevrsni bunt prema narušenim društvenim vrijednostima.

Moraju, međutim, shvatiti kako se ne treba ukalupiti u neke možda i zastarjele standarde odijevanja, ali žele li ostaviti dobar dojam na poslovne partnere moraju se ipak pridržavati nekih pravila. Uredska moda je još uvijek klasična, poprilično stroga i jasno definirana.

Međutim, to vrijedi samo za određene poslove. Naravno da ćete odijevanje prilagoditi situaciji i poslu. No, nemojte misliti ako je vaš posao isključivo kreativne prirode da se ovo ne odnosi na vas. Možda imate veću slobodu u odijevanju, ali ne preveliku. Nemojte se zavaravati u tom pogledu.


Što je business dress code?


Standardizirana pravila odijevanja unutar radnog mjesta (business dress code) dio su neverbalne komunikacije i neizostavni dio „imagea“ tvrtke pri čemu naša pojavnost komunicira upravo ono što našim izgledom želimo poručiti.

Odjeća bi se trebala prilagoditi statusu i prigodi, vrsti posla, godinama života, sezoni, dobu dana, kulturološkoj sredini i tjelesnim predispozicijama kao bitan činitelj u stvaranju prvog dojma, a potom i imidža.

Uredan izgled i odjeća pozitivno utječu na cjelokupnu sliku o tvrtki. To je pravilo jednako važno za sve – za zaposlenike koji se svakodnevno susreću sa strankama i poslovnim partnerima, kao i za one koji nose radnu odjeću. Odjeća, naime, predstavlja način komunikacije.
Pitanje odijevanja postaje još složenije u vrijeme koktela i domjenaka koje posjećujemo za radnog vremena ili neposredno nakon posla, naročito za žene.

Investirajte u malu crnu haljinu ili kostim krojen uz tijelo koji se nosi poput haljine, bez košulje. Duljina suknje je idealna do polovice koljena, midi ili mini nisu za takve prigode.

Obvezne su cipele s petom. One će vam pomoći da izgledate bolje (ljepota i udobnost rijetko idu ruku pod ruku). Ako na party idete izravno s posla, nemojte zaboraviti make up torbicu. Make up i frizura čak i traperice sa sakoom ili bijelom bluzom pretvaraju u večernju odjeću (ako niste zaboravili na štikle).

Posebno su važan dio uspješnog poslovnog odijevanja razni dodaci: kožne rukavice, nakit, čak i naočale (osobe koje nose naočale doživljavaju se kao marljivije, inteligentnije, profesionalnije).

Ukoliko morate nositi sunčane naočale, osigurajte da su stakla dovoljno svijetla da vam se vide oči kroz njih. Ukoliko nosite naočale za kratkovidnost, potrošite malo više novca na stakla kako ne bi bila previše sjajna, a da ljudi mogu vidjeti vaše oči.

Da izbjegnete zastarjelost, kupujte naočale načelno svake dvije godine), aktovke (u posljednje vrijeme opet su postale važne aktovke/torbe koje su u skladu s modom simbol poslovnog čovjeka ili poslovne žene).

Preporuča se da u uredu imate i rezervnu odjeću (ukoliko ste sportski odjeveni), kako biste bili spremni za neplanirani poslovni sastanak.

Rezervna odjeća za muškarce treba uključiti standardnu kravatu, čistu košulju i odijelo. Rezervna odjeća za žene treba sadržavati čistu košulju, odijelo i dodatni par čarapa.

Svatko bi se trebao pobrinuti da je njegov/njezin ured opremljen priborom za šivanje (uključujući rezervnu dugmad), četku za odjeću, pribor za cipele i kosu, parfem i dr. 

Business casual – prednosti i nedostatci
Ležerni stil odijevanja ili business casual svoju je invaziju započeo ranih 90-ih godina u američkim tvrtkama i omogućio poslovnim ljudima ležerniji stil odijevanja, mogućnost praćenja modnih trendova uz određenu dozu profesionalnosti.

Ovaj modni stil prihvatila je većina zaposlenika, no mnogi (ipak) ne znaju što je prikladno odjenuti na posao, a što ne.
Business casual slobodno se interpretira, a bez pisanih pravila zaposlenici isprobavaju razne stilove odijevanja.

Dok neki poslovno ležernim stilom smatraju dolazak na posao bez kravate, drugi na umu imaju traperice i običnu T-shirt majicu.

Istraživanja pokazuju direktnu korelaciju između odijevanja osobe, njezina načina razmišljanja, osjećaja, djela i ponašanja te načina na koji se to odražava na druge ljude odnosno kako oni reagiraju ili odgovaraju.

Prednosti Business casuala su: ležerni stil znatno je ugodniji i udobniji za nošenje; zaposlenici se osjećaju opuštenije nego u tradicionalnom poslovnom odijelu; zaposlenici su više opušteni u ležernoj odjeći što se preslikava na ugodnije odnose sa suradnicima; ležerni dani (poput „casual“ petka) zaposlenicima povećavaju moral i potvrđuju da iako su na poslu, oni nisu samo posao, već ljudi.

Treba, međutim, naglasiti i neke ozbiljne nedostatke BC-a: ležerni stil odijevanja dovodi do ležernijih (opuštenijih) izvedbi na poslu; povećava kašnjenja, odsutnost i raniji odlazak s posla; povećava sukobe, svađe i neprikladne razgovore na poslu; povećava provokativne akcije koje vode višoj stopi prigovora odjelima ljudskih resursa; smanjuje uljudno i uglađeno ponašanje; smanjuje produktivnosti i iznad svega kvalitetu rada; smanjuje predanost i lojalnost zaposlenika kompaniji.

Rezultati svjedoče o činjenici utjecaja načina odijevanja na profesionalno ponašanje na radnom mjestu i glavni su razlog zašto se tvrtke sve više vraćaju formalnom stilu odijevanja.

Mnogi zapadni praktičari s područja vizualnih komunikacija izučavaju utjecaj odijevanja na imidž i identitet osobe. Oni tvrde da pojedinci stječu identitet kroz socijalnu interakciju u raznim društvenim ambijentima.

Tako konceptualizirani identitet prenosi se odjećom, pošto odjeća „priopćava“ socijalne pozicije onoga tko je nosi.

Odjeća ističe identitet pojedinca, budući da ona komunicira određenu poziciju. Dakle, u okviru sličnih skupina odjeća objašnjava razne identitete.
Recimo, imate neki važan sastanak ili primate klijente. Svakako je bolji izbor – odijelo. Uniformiranost i klasičnost daju dojam profesionalnosti, pa čak i autoriteta. I što je sastanak važniji odijelo će u pravilu biti tamnije.

U svakom slučaju držite se uvijek „mirnijih“ boja, kao što su crna, smeđa, tamno plava ili tamno siva.

Osim njih možete se osloniti i na bijelu, ledeno plavu i crvenu – njih naravno uvijek kombinirajte s nekom neutralnijom. Boja će ovisiti i o godišnjem razdoblju.

Što se tiče obuće, ako je radno okruženje tradicionalnije, najbolji izbor su zatvorene cipele, s petom ili ravne.

I čizme mogu doći u obzir, ali pazite da se ne ističu previše jer će odavati dojam agresivnosti.

To su osnovne odrednice s kojima ne možete pogriješiti. Dalje sve ovisi o osobnom stilu i smislu za odijevanje. Idealno je kombinirati klasično i moderno na svoj način.

Ako je odijelo klasičnog kroja, boja i uzorci mogu biti moderniji. Međutim, „otkačen“, poseban ili totalno drugačiji stil nije preporučljiv. Umjesto originalno izgledat ćete kao da ste – zalutali.
Savršeno odjeven poslovni čovjek odabrao je odijela KOTKA.

Izdvajamo iz broja:
5-2014
Odran MAGROS 2014 na temu: Turizam kao osnova strategije izvozne ekspanzije
Neki aspekti utjecaja inozemnog turizma na plasman poljoprivredno-prehrambenih proizvoda u Republici Hrvatskoj
Fina: Implementacija e-poslovanja u gospodarstvu
Analiza razvoja maloprodaje i maloprodajnih poslovnih jedinica (2)
Cijena papra - uzastopni rast kroz vrijeme
Održana 14. međunarodna znanstvena konferencija Poslovna logistika u suvremenom menadžmentu
Održana 4. međunarodna konferencija o učenju za poduzetništvo - ICEL4
Hoteli na meti lopova
Sadržaj broja 5-2014
Arhiva
   
 
 
Tražilica
 
 
Newsletter

Želite li primati
gospodarske novosti
na Vaš e-mail?
Prijavite se odmah!

E-mail:
Anketa