Seniko studio
Broj 5/2014
Izdvajamo iz broja:
5-2014 - Ante Gavranović
Odran MAGROS 2014 na temu: Turizam kao osnova strategije izvozne ekspanzije
Neki aspekti utjecaja inozemnog turizma na plasman poljoprivredno-prehrambenih proizvoda u Republici Hrvatskoj - prof.dr.sc. Nikola Knego
Fina: Implementacija e-poslovanja u gospodarstvu
Poslovno odijevanje (I) - Ante Gavranović
Cijena papra - uzastopni rast kroz vrijeme
Održana 14. međunarodna znanstvena konferencija Poslovna logistika u suvremenom menadžmentu - Jelena Franjković, mag.oec.
Održana 4. međunarodna konferencija o učenju za poduzetništvo - ICEL4
Hoteli na meti lopova
Sadržaj broja 5-2014
Analiza razvoja maloprodaje i maloprodajnih poslovnih jedinica (2)
prof.dr.sc. Zdenko Segetlija
Sažetak

U ovome se radu, s motrišta koncentracije, analizira razvoj maloprodaje, maloprodajnih kompanija i lanaca i maloprodajnih poslovnih jedinica u sektoru pretežno prehrambenih proizvoda u Republici Hrvatskoj u usporedbi s izabranim europskim zemljama.

U analizi se, koristi uobičajeni analitičko-statistički instrumentarij tabličnog i grafičkog prikazivanja i relativnih brojeva.

Otkrivanjem zakonitosti u razvoju maloprodaje stvaraju se preduvjeti za projiciranje njezina budućeg razvoja.

U tome smislu, spoznaje do kojih se može doći povijesnom analizom razvoja, analizom razvoja koncentracije te objašnjenjem promjena oblika doprinose otkrivanju zakonitosti razvoja maloprodaje.

Ključne riječi: maloprodaja, koncentracija, maloprodajna kompanija, prodajne površine, oblici prodavaonica
1. Uvod

Koncentracija ima posebno značenje, jer tek krupna poduzeća i kooperativne tvorevine trgovine na malo mogu koristiti tekovine suvremenog tehničko-tehnološkog progresa i ostvarivati zadovoljavajući razvoj.

Zbog toga je koncentracija ne samo rezultat dosadašnjeg razvoja, nego i uvjet za budući razvoj trgovine na malo.

Koncentracija se može shvatiti kao proces iznadproporcionalnoga rasta velikih poduzeća u odnosu na mala poduzeća, tako da se smanjuje ukupni broj poduzeća (usp. Ahlert, 1985., str. 116).

Znači da se napredovanje procesa koncentracije vidi u porastu tržišnih udjela manjega broja poduzeća.

Taj se proces, kao što je poznato, u maloprodaji u tržišno razvijenim zemljama ubrzava od sredine šezdesetih godina dvadesetoga stoljeća.

U maloprodaji se koncentracija može promatrati ne samo prema broju i udjelima na tržištu gospodarskih subjekata (kompanija), grupa u sastavu kojih djeluju i/ili njihovih kooperacijskih oblika, nego i prema broju velikih, odnosno malih prodavaonica.

Kao rezultat konkurentskih odnosa u razvijenom tržišnom gospodarstvu rastao je broj velikopovršinskih prodavaonica, a smanjivao se broj ukupnih prodavaonica (zbog smanjivanja broja malih prodavaonica živežnim namirnicama).

U ovome dijelu rada analizira se za Republiku Hrvatsku: (a) kretanje broja poslovnih subjekata i broja prodavaonica u maloprodaji; (b) koncentracija ostvarenog prometa u maloprodaji; (c) koncentracija prodajnih površina, krupne prodavaonice i nove tehnologije, i (d) važnost najvećih maloprodajnih kompanija.
Zbog dužine i kompleksnosti članka, predlažemo da ga pročitate u časopisu Suvremena trgovina.

Ukoliko niste pretplatnik na časopis, na zahtjev ćemo Vam poslati cijeli članak u PDF-u.


Zatražite ga na info@suvremena.hr

Izdvajamo iz broja:
5-2014
Odran MAGROS 2014 na temu: Turizam kao osnova strategije izvozne ekspanzije
Neki aspekti utjecaja inozemnog turizma na plasman poljoprivredno-prehrambenih proizvoda u Republici Hrvatskoj
Fina: Implementacija e-poslovanja u gospodarstvu
Poslovno odijevanje (I)
Cijena papra - uzastopni rast kroz vrijeme
Održana 14. međunarodna znanstvena konferencija Poslovna logistika u suvremenom menadžmentu
Održana 4. međunarodna konferencija o učenju za poduzetništvo - ICEL4
Hoteli na meti lopova
Sadržaj broja 5-2014
Arhiva
   
 
 
Tražilica
 
 
Newsletter

Želite li primati
gospodarske novosti
na Vaš e-mail?
Prijavite se odmah!

E-mail:
Anketa