Seniko studio
Broj 3/2014
Izdvajamo iz broja:
3-2014 - Ante Gavranović
Agrokor uspješno završio proces kupnje Mercatora
Mega priredbe stvaraju dodanu vrijednost - Ante Gavranović
Poziv na konferenciju MAGROS 2014
Zablude EU fondova - dr.sc. Guste Santini
Razvoj i važnost kanala distribucije - prof.dr.sc. Zdenko Segetlija
Jadranski sajam
Izvoz: - Ante Gavranović
Mobilna plaćanja - mr.sc. Branko Pavlović
Komuniciranje u marketingu - prof.dr.sc. Zvonimir Pavlek
GS1 standardi i EU regulativa - Slobodan Romac
Fina digitalni certifikati - Andreja Kajtaz
C.I.O.S.-u zamah za nove projekte
Danas je svijet ICT suočen s trećom platformom - Miho Pitarević
Sadržaj broja 3-2014
Lean – kako početi s primjenom svjetski najjačeg poslovnog sustava?
mag.oec. Ema Kelin
„Morate imati standarde, čak i ako su to loši standardi“, riječi su Taiichija Ohna, čovjeka koji se smatra ocem Toyota Production Systema, iz kojeg kasnije proizlazi filozofija Lean menadžmenta.

Filozofija koja predstavlja isporuku ciljane, točno određene vrijednosti kupcu (u obliku proizvoda ili usluge), uz usporedno smanjenje ili potpuno uklanjanje svih nepotrebnih gubitaka koji pritom nastaju, potpuno logično, podrazumijeva standarde.

Uz potrebu visokog stupnja organizacije i standardizacije u suvremenom poslovanju, jedan od temeljnih principa Lean menadžmenta je i identifikacija vrijednosti za kupca. Upravo promatranje vlastitog poslovnog procesa iz perspektive kupca čini Lean jedinstvenom filozofijom koja obuhvaća cijeli lanac proizvodnje ili pružanja usluge, od narudžbe pa do isporuke proizvoda ili usluge krajnjem kupcu, uz kontinuiran rad na usavršavanju samog procesa isporuke.

Kako se kupac, zajedno sa svojim potrebama, nalazi u fokusu i današnjeg poimanja menadžmenta, ova je filozofija postala zanimljiva poduzećima svih vrsta djelatnosti. Danas gotovo da i nema svjetskog poduzeća koje navedenu metodologiju nema primjenjenu u svom poslovanju. Nike, Zara, Nestlé, Airbus, Toyota, Intel i KFC samo su neka od imena koja posluju po ovim principima suvremenog poslovanja.

Promjena tradicionalnog načina razmišljanja poduzeća jedna je od najtežih prepreka kod promjene poslovnog sustava. Upravo radi toga se Lean često naziva filozofijom poslovanja. Ako je pravilno implementirana i naknadno održavana, navedena filozofija postiže poslovanje s manje grešaka i manje gubitaka, skraćuje poslovni ciklus, točnije identificira kupčeve potrebe i dinamički se prilagođava suvremenom turbulentnom poslovanju. Da bi se takvi ciljevi ostvarili, poduzeće ih mora graditi na tri temelja:
1) Lean razmišljanje – Lean thinking

2) Lean vodstvo – Lean leadership

3) Lean alati

1. Lean razmišljanje – Lean thinking

Lean razmišljanje ili Lean thinking odnosi se na potpuno drukčije promišljanje poslovanja od onog tradicionalnog. Tradicionalno poslovanje uglavnom zagovara masovnu proizvodnju u kojoj je cijena proizvodnje po proizvodu minimizirana, a zaposlenici su osposobljeni i usko specijalizirani za izvršavanje jedne aktivnosti u procesu. Fokus je na proizvodu, a ne na potrošaču.

S obzirom da Lean zagovara stvaranje vrijednosti za točno određenog kupca, iz čije se perspektive tada promatra proces, jasno je da je u takvom okruženju tradicionalno poslovanje neprimjenjivo. Potrebno je stvaranje potpuno drukčije organizacijske okoline, koja će omogućavati inovativnost i kontinuirano unaprjeđenje poslovnih procesa. To prije svega uključuje promjenu organizacijske kulture, koja čini jedan od najvažnijih faktora organizacijskog uspjeha.

Organizacijska kultura predstavlja skup vrijednosti, normi i običaja kojima se reguliraju odnosi između ljudi u nekoj organizaciji, a koji su u interakciji s formalnom organizacijskom strukturom, čime se proizvode norme ponašanja u poduzeću. Za njenu promjenu potrebno je otprilike 3 do čak 6 godina, stoga predstavlja prvu veliku prepreku koju je potrebno preskočiti pri implementaciji Leana.

Cilj koji treba postići je da svi uključeni razumiju Lean filozofiju i nauče razmišljati na Lean način.
Ovo je najbolje objasniti primjerom. Tradicionalno poslovanje uglavnom nagrađuje zaposlenike koji rade najbolje ili najbrže. Lean ne traži menadžere heroje koji će ispunjavati (pre)visoke ciljeve, već menadžere koji će uvijek održavati kvalitetu procesa i proizvoda na visoko kvalitetnoj razini. Cilj je da se pomoću poslovnog sustava omogući svim radnicima da rade jednako dobro.

Potiče se i kreativnost zaposlenika, ali se ona ne ogleda u smišljanju načina kako riješiti neki problem. Smišljanje rješenja za neki problem koji se nije ni trebao pojaviti u poslovnom procesu nije aktivnost koju je kupac spreman platiti.

Lean se bazira na standardiziranom i planiranom sustavu, u kojem postoji unaprijed određen način kako riješiti eventualni problem, a kreativnost zaposlenika se ogleda u predloženim mjerama poboljšanja i unaprjeđenja procesa, koje rezultiraju uštedama, povećanom kvalitetom proizvoda ili bilo kakvom drugom inovacijom proizvoda ili usluge.

Smanjenje cijene proizvoda ili usluge, njihova veća kvaliteta ili pak njihove nove mogućnosti kao rezultat takve kreativnosti zaposlenika predstavljaju nešto što je u cilju kupca i što povećava krajnju vrijednost koju on kupuje.

Organizacijska kultura Lean poduzeća bazira se na navedenom kontinuiranom unaprjeđenju proizvodnog ili uslužnog procesa. Konstantno razmišljanje o mogućnostima unaprjeđenja zadatak je svih zaposlenika, a poseban zadatak menadžmenta je omogućiti standardiziran i planiran poslovni sustav koji će takvo razmišljanje i takvu kreativnost zaposlenika omogućiti i poticati. Uz kontinuirano unaprjeđenje, svi zaposlenici moraju razmišljati o povećanju vrijednosti za krajnjeg kupca.

2. Lean vodstvo – Lean leadership
Nakon što se tvrtka upozna s Lean filozofijom i započne s njenom primjenom, potrebno je formirati adekvatno vodstvo za takvu preobrazbu. Proces detaljne implementacije Lean koncepata u tvrtku podrazumijeva uvođenje korak po korak, stoge se takva preobrazba često naziva Lean putovanje, što možda i najbolje prikazuje značajnost promjena koje se uvode i koje zahtjevaju snažne vođe.

Lean vodstvo ili Lean leadership podrazumijeva posjedovanje široke palete znanja o Lean alatima i kompetencija za prepoznavanje potrebe za korištenjem istih u određenim situacijama, a sve s temeljnim ciljem vođenja kontinuiranog unaprjeđenja.
Takvo vodstvo prije svega mora imati jasnu viziju što želi postići Leanom. S obzirom na dugotrajnost putovanja, vodstvo se mora pobrinuti da poduzeće ni u jednom trenutku ne zastane ili ne skrene s puta. Bitno je napomenuti i često pojavljivanje otpora zaposlenika prema promjeni, tako da uz poznavanje alata, Lean vodstvo mora znati i kako na pravilan način pristupiti zaposlenicima. Cilj je da svi zaposlenici razmišljaju da rade pomoću Leana, a ne za Lean.

3. Lean alati
Lean filozofija počiva na primjeni široke palete Lean alata, koji pokrivaju sva prijelomna područja poslovanja – od osluškivanja potreba kupca do kontinuiranog unaprjeđenja poslovnog procesa. Lean alati su zapravo metode kojima se preispituje trenutni poslovni proces i pomoću kojih se definiraju potrebni koraci za ostvarenje budućeg stanja koje poduzeće želi ostvariti.

Nakon uvođenja Lean razmišljanja u tvrtku, na čelu s Lean vodstvom koji čine kostur svake Lean implementacije, Lean alati, iako jedinstveni, predstavljaju onu točku u kojoj se svaka Lean implementacija razlikuje. Navedeni alati se primjenjuju prema budućem cilju i stanju koje određeno poduzeće odabere kao željeno, kao i prema početnom stanju s kojeg na početku same implementacije poduzeće polazi. Uz mnoštvo ostalih, tri su temeljna Lean alata:

1) 5S – sustav organizacije i standardizacije radnog mjesta

2) VSM (Value Stream Mapping) – mapiranje toka procesa

3) Kaizen – metoda kontinuiranog unaprjeđenja.

Sami alati, kao i metodologija, jednostavni su za primjenu i provođenje. Najveća prepreka koju početak primjene ovog poslovnog sustava mora preskočiti je promjena organizacijske kulture, tj. napuštanje tradicionalnog i uvođenje Lean načina razmišljanja. Mnoge svjetske korporacije, koje su u tome uspjele, bilo da su tražile način kako smanjiti troškove u krizno vrijeme, ili pokušale preskočiti onaj mali dio koji im je nedostajao do potpune izvrsnosti, slažu se da se radi o najjačem poslovnom sustavu, primjenjivom u svakom poslovanju.

Izdvajamo iz broja:
3-2014
Agrokor uspješno završio proces kupnje Mercatora
Mega priredbe stvaraju dodanu vrijednost
Poziv na konferenciju MAGROS 2014
Zablude EU fondova
Razvoj i važnost kanala distribucije
Jadranski sajam
Izvoz:
Mobilna plaćanja
Komuniciranje u marketingu
GS1 standardi i EU regulativa
Fina digitalni certifikati
C.I.O.S.-u zamah za nove projekte
Danas je svijet ICT suočen s trećom platformom
Sadržaj broja 3-2014
Arhiva
   
 
 
Tražilica
 
 
Newsletter

Želite li primati
gospodarske novosti
na Vaš e-mail?
Prijavite se odmah!

E-mail:
Anketa