17.06.2014.
Vlahović: Znali smo odraditi posao u turizmu i proizvodnji zdrave hrane, znat ćemo ga odraditi i u industriji osiguranja
Uz godišnje investicije veće od 500 milijuna kuna, u razdoblju od 2007. do 2013. godine Adris je ostvario prosječnu godišnju stopu rasta izvoza od šest posto
|
Sjednicom Glavne skupštine Adris grupe, održanom danas u Rovinju, završilo je održavanje godišnjih skupština dioničara trgovačkih društava u sastavu Grupe. Tijekom dana održane su i skupštine Tvornice duhana Zagreb, Maistre, Hrvatskih duhana, Istragrafike, Inovina i Cromarisa.
Obrazlažući prošlogodišnje poslovne rezultate i plan poslovanja za ovu godinu, predsjednik Uprave Adris grupe, mr. Ante Vlahović, istaknuo je kako je Adris grupa, unatoč nepovoljnom makroekonomskom okruženju (pad BDP-a, rast nezaposlenosti, potrošački pesimizam, negativan stav prema poduzetništvu…), ostvarila dobar poslovni rezultat. U 2013. godini Grupa je ostvarila ukupni prihod u iznosu od 3,16 milijardi kuna, što je za 6,3 posto manje nego u prošloj godini. Poslovni prihod iznosio je 2,81 milijardu kuna i za 5,3 posto manji je od prošlogodišnjeg. Prihod od prodaje robe i usluga iznosio je 2,71 milijardu kuna. Na domaćem tržištu ostvareno je 1,39 milijardi kuna, a na inozemnim 1,32 milijarde kuna, što je na razini prošle godine. Adris gotovo polovicu prihoda od prodaje roba i usluga ostvaruje na inozemnim tržištima, od čega oko 60 posto na vrlo konkurentnom EU tržištu. Uz godišnje investicije veće od 500 milijuna kuna, u razdoblju od 2007. do 2013. godine Adris je ostvario prosječnu godišnju stopu rasta izvoza od šest posto.
Dobit prije oporezivanja iznosi 485 milijuna kuna, a neto dobit 386 milijuna kuna.
Govoreći o poslovanju duhanskog dijela Grupe, mr. Vlahović istaknuo je kako je u 2013. godini duhanski dio tvrtke bio pod snažnim pritiskom velikog broja negativnih trendova. Porezno opterećenje nastavilo je snažno rasti već nekoliko godina zaredom. Primjerice, prosječan rast poreznog opterećenja na Ronhillu na ključnim je TDR-ovim tržištima u posljednje četiri godine iznosio oko 50 posto. Proces usklađivanja trošarina sa smjernicama EU-a i proračunski manjkovi u zemljama regije najčešći su razlozi rasta poreza. Potrošač je u škarama između rastućih maloprodajnih cijena i manjeg raspoloživog dohotka. U posljednjih nekoliko godina na regionalnim tržištima prosječan godišnji pad prodaje iznosi pet do deset posto. Osim pada legalne potrošnje, postoji i snažan pomak potražnje prema nižim cjenovnim segmentima te rast potražnje rezanih duhana čiji je udio u potrošnji na ključnim tržištima u rasponu od 10 do 17 posto. Znatan dio potrošnje rezanih duhana čini tzv. neoporezovana potrošnja, čime najviše gubi državni proračun – procjenjuje se da u Hrvatskoj, primjerice, to godišnje iznosi oko 400 milijuna kuna.
No, unatoč nepovoljnim gospodarskim prilikama, TDR je u 2013. godini zadržao lidersku poziciju na tržištima Hrvatske te Bosne i Hercegovine s prosječnih 62, odnosno 30 posto tržišnog udjela. Na ostalim regionalnim tržištima i nadalje ima stabilne tržišne pozicije.
|
TDR traži nove izvore rasta izvan regije, stoga je svoje napore usmjerio na odabrana europska i azijska tržišta. Jedno od najperspektivnijih je svakako iransko, s godišnjom ukupnom prodajom većom od 70 milijardi cigareta. Važan iskorak napravljen je u rujnu 2013. otvaranjem tvornice u Sariju, glavnom gradu pokrajine Mazandaran. Tvornica je otvorena u suradnji s Iranian Tobacco Company. Investicija je vrijedna 30 milijuna eura, a kapacitet nove tvornice je šest milijardi cigareta godišnje.
Ukupna prodaja TDR-a u 2013. godini iznosila je 9,5 milijardi cigareta, pri čemu je 65 posto ostvareno u izvozu. Prodaja cigareta u 2013. je za 17,8 posto manja u usporedbi s prošlogodišnjom. U 2013. godini TDR je ostvario ukupni prihod u iznosu od 1,44 milijarde kuna. Ostvareni poslovni prihodi iznose 1,35 milijardi kuna i za 17,4 posto manji su od prošlogodišnjih. Operativna dobit u 2013. godini iznosila je 172 milijuna kuna.
Ulazak u EU značio je izlazak Hrvatske iz CEFTA-e, što mijenja porezni tretman hrvatskih izvoznika na ključnim regionalnim tržištima. Ako sadašnja carina na izvoz cigareta u Srbiju, BiH i Makedoniju ostane nepromijenjena, godišnji trošak povećava se za desetak milijuna eura.
U 2013. godini Hrvatski duhani ostvarili su 3,3 milijuna kuna neto dobiti, ali još uvijek nisu pokriveni gubici iz prethodnih razdoblja. U 2013. godini ostvaren je dvadesetak posto niži otkup duhana od očekivanog. Manja proizvodnja duhana na selu posljedica je najvećim dijelom vremenskih nepogoda.
Istragrafika je i nadalje vodeći hrvatski proizvođač komercijalne kartonske ambalaže. U 2013. godini ostvaren je prihod od prodaje u iznosu od 118 milijuna kuna. Rast u izvozu iznosi pet posto, najvećim dijelom u prehrambenoj, farmaceutskoj i industriji kristala. Ulazak u EU smanjuje administrativne procedure te ubrzava i pojednostavljuje procese upravljanja kupcima iz EU. S druge strane, veći je pritisak i snažniji ulazak konkurencije na hrvatsko tržište. Izlazak Hrvatske iz CEFTA-e povećao je carine na tržištima regije što smanjuje konkurentnost i dobit. Cijela industrija pak pod snažnim je pritiskom zbog stagnantne potražnje i rasta cijena kartona kao ključne sirovine.
Protekla 2013. godina za Opresu, distributera cigareta i najvećeg lanca kioska u BiH, bila je razdoblje potpune preobrazbe poslovnog modela. Strategija četiri stupa počela se uspješno provoditi. Cilj je postati nacionalni lider u četiri područja kojima se Opresa bavi: maloprodaji, distribuciji digitalnih roba i usluga, distribuciji tiskovina te distribuciji cigareta. Za svako od područja osnovana je posebna tvrtka kako bi se odvojili odgovornost i resursi te postigla fleksibilnost u provođenju poslovnih kombinacija poput spajanja i preuzimanja.
|
Govoreći o poslovanju turističke poslovne jedinice, mr. Vlahović je istaknuo da je turistički dio poslovanja Grupe ostvario 2,95 milijuna noćenja, što je za tri posto manje nego u 2012. godini. Unatoč vrlo blagom oporavku gospodarstava glavnih emitivnih tržišta, ostvaren je rast cijena noćenja, izraženo u eurima, od šest posto. Rezultat je to i nove, prepoznatljive ponude u višem cjenovnom segmentu koja je pridonijela prepoznatljivosti i poželjnosti destinacije, što izravno utječe na cijene. Uz to, daljnji rast udjela direktnih kanala prodaje pozitivno je utjecao na rast prosječnih cijena. I u 2013. godini nastavljen je intenzivan proces investiranja te je završen niz investicija koje poboljšavaju kvalitetu i repozicioniraju proizvode u viši cjenovni segment: druga faza investicije u turističko naselje Amarin, zaokruženje sadržaja i infrastrukture u zoni Monte Mulini, izgradnja wellness centra hotela Eden te ulaganja u kampove Polari i Valkanela. Investicije su vrijedne više od 220 milijuna kuna.
U 2013. godini turizam je ostvario poslovni prihod u iznosu od 714 milijuna kuna, što je za četiri posto više od prošlogodišnjeg, pri čemu su prihodi od prodaje porasli sedam posto. Operativna dobit iznosila je 130 milijuna kuna, što je 39 posto više od prošlogodišnje dobiti. Vidljivo je da su rast cijena i troškovna efikasnost nadoknadili pad noćenja.
Cromaris je u 2013. godini ostvario brojne aktivnosti u marketinškom, prodajnom i proizvodnom smislu. S radom je počela tvrtka Cromaris Italia d.o.o. koja obavlja prodajne i marketinške aktivnosti u Italiji, a nužna je za daljnji rast prodaje na najvećem europskom tržištu orade i brancina. S ulaskom Hrvatske u Europsku uniju ubrzan je logistički proces i brzina dolaska svježe ribe do potrošača. Cromaris iskorištava svježinu kao funkcionalnu prednost kojom se razlikuje od konkurencije i kao važni element komunikacije. Cromaris je u Italiji učinio ključni marketinški potez cjenovnim odvajanjem od jeftinije grčke i turske ribe. Tijekom 2013. godine kupljeno je novo uzgajalište kapaciteta tisuću tona te potpuno tehnološki i organizacijski integrirano u tvrtku. Također, pokrenut je projekt potpune rekonstrukcije mrjestilišta i sustava predrasta. Time Cromaris ostaje vertikalno integrirana i tehnološki vrlo napredna tvrtka. Omogućen je brz i kontroliran rast i razvoj, skraćuje se trajanje proizvodnog ciklusa, a time i troškovi proizvodnje. Cromaris je u 2013. ostvario prodaju od 3773 tone, što predstavlja rast od 38 posto u usporedbi s prethodnom godinom. Izvoz je količinski porastao za 63 posto. Ostvaren je rast cijena od šest posto, poboljšani su parametri preživljavanja za više od deset postotnih bodova. No, ulazak u Europsku uniju doveo je do gubitka izravnih subvencija, što je utjecalo na poslovni rezultat za više od 12 milijuna kuna. Cromaris je u 2013. godini ostvario pozitivan rezultat iz operativnog poslovanja.
|
Jedan od velikih iskoraka koji je Adris grupa napravila u protekloj godini je priprema akvizicije Croatia osiguranja, koja se odvija tijekom 2014. godine. Ulaskom u djelatnost osiguranja, Adris diverzificira svoj ulagački portfelj, čime je započelo strateško restrukturiranje portfelja i definiran novi stup sustava.
Dosadašnji pomaci u turizmu i proizvodnji zdrave hrane najbolja su potvrda da će, uz znatne troškove restrukturiranja i organizacijske promjene tijekom 2014. i 2015. godine, Adris uspješno poslovati i u industriji osiguranja. Tom akvizicijom nije, međutim, iscrpljen ulagački potencijal Grupe.
Na kraju, Vlahović je istaknuo kako je, unatoč krizi, Adris znao odraditi posao u turizmu i proizvodnji zdrave hrane te da će znati odraditi i posao u industriji osiguranja, završivši rečenicom: „Nakon 10 godina postojanja Adris grupe, s još većim optimizmom gledamo u budućnost“!
Odlukom Skupštine Društva izdvojit će se iznos od 114,8 milijuna kuna za isplatu dividende, što iznosi 7 kuna po dionici. Dividenda će biti isplaćena dana 25. srpnja 2014. godine, na račune imatelja dionica prema stanju i izvodu Središnjeg klirinškog depozitarnog društva d.d. na dan 25. lipnja 2014. godine. Ukupna neto dobit Adris grupe d.d. za 2013. godinu, u iznosu od 390.421.046,41 kuna, raspoređuje se u statutarne rezerve Društva.
Na kraju, Skupština je dala razrješnice članovima Uprave i Nadzornog odbora. Umjesto Andreje Cerin, za novu članicu Nadzornog odbora izabrana je Ida Lokmer.
|
|
|
|