Trgovina
Seniko studio
Trgovina na malo
06.06.2014. Hrvatska maloprodaja uspješno prati svjetske trendove
Analiza globalne konzultantske kuće A.T. Kearney identificirala je 5 ključnih svjetskih trendova na tržištu maloprodaje. Sukladno tome, preporučili su i pet novih operativnih modela

Melanie Seier Larsen iz konzultantske kuće A.T. Kearney održala je izlaganje o globalnim trendovima u maloprodaji i njihovim implikacijama na Hrvatsku.

Nedavno objavljeni rezultati 10 najznačajnijih subjekata u domaćoj maloprodaji svjedoče o gotovo milijardu kuna većem prihodu u 2013. u odnosu na rezultate iz 2012. kao jedna od rijetkih poslovnih grana u Hrvatskoj koja bilježi rast prihoda, maloprodaja se može podičiti konstantnim unaprjeđenjem i praćenjem svjetskih trendova.

Pokazala je to analiza koju je predstavila Seier Larsen na 11. Progressive konferenciji održanoj u Zagrebu 6. lipnja 2014.

Seier Larsen definirala je ključne trendove u svjetskoj maloprodaji i dala svoj osvrt na stanje na domaćem tržištu:

1. PROMJENA POTROŠAČKIH NAVIKA

Povećanje broja samačkih domaćinstava, promjena spolnih uloga i ubrzan stil života intenzivirali su potražnju za „brzom i lakom“ ponudom.

Samačka će domaćinstava do 2020. u razvijenim zemljama dostići brojku od 254 milijuna, a već danas, npr. u SAD-u, čine četvrtinu ukupnog broja domaćinstava, mijenjajući tako ustaljene potrošačke navike. Potrošači se također prebacuju na grickalice te gotovu hranu i piće, kako one štede vrijeme i nude razne pogodnosti.

Grickalice sada uključuju nutritivno bogate namirnice poput voća, cjelovitih žitarica i mlijeka. U razvijenim zemljama očevi preuzimaju ulogu osobe koja u većini slučajeva nabavlja namirnice što je dovelo do toga da neki dućani uvode tzv. „muške odjele“ u kojima se nalaze hrana koja privlači muške potrošače.

Sve više potrošača spremno je platiti više za visokokvalitetnu svježu hranu iz organske i održive proizvodnje, a raste i potražnja za tzv. etničkim namirnicama.
Ovaj trend u Hrvatskoj se može prepoznati u uvođenju manjih pakiranja kako bi se zadovoljile potrebe samačkih domaćinstava, kao i jako dobroj ponudi bio proizvoda (Konzum, Mercator i Spar). Osim toga, maloprodajni centri sve češće uvode i e-trgovinu robe široke potrošnje (npr. koncept „click and collect“ u Mercatoru).

2. JAČANJE AKTIVIZMA

Sve je veći broj nevladinih organizacija koje se bave prehrambenom industrijom, a time jača i njihov utjecaj. Potrošači u razvijenim zemljama očekuju visoke ekološke i etičke standarde u proizvodnji hrane i uzgoju životinja te poštivanje prava radnika u industriji.

Istovremeno, u Hrvatskoj su potrošači sve više zabrinuti oko prisutnosti GMO-ova u hrani, onečišćenja tla i vode te poremećaja u osjetljivom eko sustavu, među ostalim. Kategorija organskih proizvoda još uvijek nije uobičajeni izbor hrvatskih potrošača kako su njihove cijene 20 – 50% veće.

3. STROŽA REGULATIVA

Razvijene ekonomije nastavljaju ulagati u razvoj kvalitete i transparentnosti lanca od polja do stola. Jača regulativa kako bi se na globalnoj razini smanjio broj zdravstvenih poteškoća uzrokovanih hranom, a time smanjili i troškovi zdravstvene zaštite.

Osim toga, na državnoj se razini sve više ulaže u promociju zdravog načina života – zdrava prehrana je prepoznata kao način smanjivanja budućih troškova zdravstvenog sustava.

Trenutno više od 10% BDP-a razvijenih zemalja odlazi na troškove zdravstva; prema projekcijama za zemlje OECD-a taj će postotak narasti na 14% do 2020. Što se tiče Hrvatske, regulativa je čak i stroža od one u zemljama zapadne Europe.
4. BOLJA SURADNJA U DISTRIBUCIJSKOM LANCU

Činjenica kako sve manji broj kompanija ima potrebni kapital i resurse kako bi se uspješno nosio s izazovima nestalnog tržišta i sve strože regulative dovodi do konsolidacija i suradnje između proizvođača, dobavljača i maloprodaje.

U Hrvatskoj je takva suradnja slaba ili ne postoji. Pa ipak, spomenuta konsolidacija je vidljiva u Agrokoru koji bi se zahvaljujući tome u budućnosti mogao uspješnije nositi s konkurencijom.

5. „NOVA“ KONKURENCIJAK

ako bi zadovoljila nove, netradicionalne potrebe potrošača, maloprodajna mjesta preuzimaju nove uloge, primjerice, nude svježe pripremljenu hranu za konzumaciju unutar dućana ili za van.

Ovaj trend prepoznajemo u Hrvatskoj u velikim trgovačkim lancima poput Konzuma, Mercatora i Spara koje su time postali konkurencija restoranima.

Nastavno na ove trendove, identificirano je 5 pobjedničkih operativnih modela za „novu“ maloprodaju:
• Omjer cijene i kvalitete: Klasični modeli dobre kvalitete po prihvatljivoj cijeni nastavljaju predstavljati uspješan maloprodajni model. Pojednostavljenje i optimizacija proizvodnje proizvoda osiguravaju veću vrijednost za novac.

• Nova generacija dućana: Sadržajno je poželjan omjer potrebnih i „ugodnih“ proizvoda sa širokim asortimanom svježe pripremljene hrane. Poseban naglasak je na nekoliko dnevnih izmjene djela ponude, na jutarnju, dnevnu i večernju obzirom na potrebe kupaca u tim dijelovima dana. Ponuda lanca trebala bi sadržavati i vlastitu premium, kao i inovativnu robnu marku.

• Svježa izvrsnost: Iznimno je važna široka ponuda visokokvalitetnih svježih lokalnih prehrambenih proizvoda. Isto tako, egzotični (etnički) proizvodi važan su dio ponude. Kupcu je poželjan organizacijski koncept tržnice s naglaskom na aranžiranje proizvoda.

• Zdravo i zeleno: Vrlo su važni i potpuno organski proizvodi, kako iz vlastitih robnih marki, ekskluzivnih, tako i specijaliziranih organskih brendova. Poželjni su proizvodi u rinfuzi ili ambalaže od recikliranih materijala.

• Pružanje iskustva: Kupcima je primamljiva jedinstveno prezentirana ponuda, poput koncepta „dućana u dućanu“, integriranog kafića, različitih gastro, dječjih ili kozmetičkih kutaka. Kupce izrazito privlači ekskluzivna mogućnost degustacije i/ili konzumacije premium, gastro i egzotičnih proizvoda.
Melanie Seier Larsen principalka je u međunarodnoj konzultantskoj kući AT Kearney, gdje uspješno djeluje od 2005. Specijalizirana je za projekte vezane za organizaciju i transformaciju te na projekte vezane uz industriju robe široke potrošnje, većinom na tržištima jugoistočne Europe.

O tvrtki A.T. Kearney

A.T. Kearney je globalna konzultantska kuća koja koristi strateške uvide, po mjeri rađena rješenja i gaji timski rad kako bi svojim klijentima pomogla u postizanju održivih rezultata. Od 1926. godine djelujemo kao pouzdani savjetnici za menadžerska pitanja za vodeće svjetske korporacije u svim glavnim industrijama. Podružnice A.T. Kearneyja nalaze se u glavnim poslovnim centrima u 39 zemalja.

Povezani članci
04.08.16 Trgovina na malo
Eurostat: Promet u trgovini na malo u EU u lipnju blago smanjen
03.08.16 Trgovina na malo
Potrošnja porasla 22. mjesec zaredom, za 2,8 posto
20.01.16 Vijesti iz regije
A.T. Kearney: Internet stvari velika prilika za europsku i nacionalnu ekonomiju
12.08.15 Trgovina na malo
Potrošnja u lipnju porasla 11. mjesec zaredom, za 0,9 posto
11.08.15 Financije i gospodarstvo
A.T. Kearney: hrvatski poduzetnici očekuju povećanje pritiska na konkurentnost
10.08.15 Trgovina na malo
HGK: najduži trend rasta hrvatske maloprodaje od 2007. godine
04.08.15 Trgovina na malo
Potrošnja u lipnju porasla 11. mjesec zaredom
03.07.15 Trgovina na malo
Makroekonomija: potrošnja u svibnju porasla 10. mjesec zaredom, za 4,1 posto
01.12.14 Promocije
Otvorena nova Konzum Maxi prodavaonica u Krapini
12.11.14 Trgovina na malo
DZS potvrdio realni porast prometa u trgovini na malo u rujnu za 1,4 posto
31.10.14 Trgovina na malo
Makroekonomija: potrošnja u rujnu neočekivano porasla za 1,4 posto
22.09.14 Tvrtke i tržišta
Darko Knez: Višak trgovina prodat ćemo u roku od šest mjeseci
06.08.14 Strateški savezi
Konzum i Mercator oglasili prodaju/davanje u zakup 95 trgovina
04.08.14 Trgovina na malo
Trgovina na malo u lipnju porasla 0,1 posto
04.08.14 Trgovina na malo
Makroekonomija: Očekuje se pad potrošnje drugi mjesec zaredom
18.04.14 Trgovina na malo
DZS: Maloprodaja u veljači stagnirala
13.02.14 Trgovina na malo
Maloprodaja u prosincu realno pala za 1,1 posto
11.09.13 Tvrtke i tržišta
AZTN: tržište maloprodaje lani poraslo 2 posto, Konzum i dalje najznačajniji trgovac
18.06.13 Strateški savezi
Todorić: Jedina dobra prilika je IPO
06.05.13 Trgovina na malo
Pad potrošnje u ožujku usporio na 2,1 posto
29.03.13 Šira regija
Slovenija: u maloprodaji u godinu dana pad prihoda od 3,6 posto
22.03.13 Financije i gospodarstvo
DZS: realni pad prometa u maloprodaji u siječnju 5,9 posto
28.01.13 Vijesti
Dukat izdvaja dostavnu djelatnost iz svog poslovanja
18.10.12 Izvoz
Studija: Ulazak u EU prilika za hrvatski pršut, mlijeko i čaj
12.10.12 Trgovina na malo
DZS: U kolovozu nastavljen pad prometa u trgovini na malo na godišnjoj razini
10.10.12 Karijere
Johan Aurik novi predsjednik uprave konzultantske tvrtke A.T. Kearney
27.07.12 Trgovina na malo
AZTN: Tržište maloprodaje lani raslo 5,3 posto, veleprodaje 2 posto
12.07.12 Trgovina na malo
Pad prometa u trgovini na malo na godišnjoj razini
03.07.12 Trgovina na malo
A.T. Kearney: Veliki maloprodajni lanci i dalje zaobilaze Hrvatsku
12.06.12 Financije i gospodarstvo
A.T. Kearney: Dvije trećine rafinerija u regiji suočene s promjenama ili gašenjem
05.04.12 Financije i gospodarstvo
Hrvatski prijevoznici po operativnoj učinkovitosti na dnu europske ljestvice
08.03.12 Vijesti
A.T. Kearney: Sve veći utjecaj kupaca starijih od 60 godina
04.01.12 Trgovina na malo
Analitičari: Očekuje se pad potrošnje u studenome
20.10.11 Trgovina na malo
U Hrvatskoj veća koncentracija maloprodaje nego u BiH i Srbiji
18.10.11 Trgovina na malo
Budućnost maloprodaje je u online trgovini
05.07.11 Trgovina na malo
Hrvatska nije na listi prioriteta globalnih trgovačkih lanaca
07.03.11 Trgovina na malo
Slabašan rast maloprodaje u siječnju
15.10.10 Seminari, konferencije
EBRD i Infoarena Grupa okupljaju regionalne lidere industrije hrane, pića i maloprodaje
15.09.08 Trgovina na malo
AZTN: Udjel Konzuma na tržištu maloprodaje 30 posto
10.06.08 Trgovina na malo
Usporavanje realne stope rasta maloprodaje
22.01.08 Vijesti
Profitna stopa hrvatske trgovine tri puta niža od europskog prosjeka
08.01.08 Šira regija
EU: Pad prometa u maloprodaji
08.01.08 Trgovina na malo
Tijekom studenog nastavljeni pozitivni trendovi u maloprodaji
18.12.07 Tvrtke i tržišta
Ultra gros objavio preuzimanje Trgocentra Virovitica
05.12.07 Trgovina na malo
Nastavljen snažan rast maloprodaje i u listopadu
05.09.07 Trgovina na malo
Trgovina na malo 6,6% viša u prvih sedam mjeseci
04.07.07 Trgovina na malo
Nastavljen snažan rast maloprodaje
10.05.07 Trgovina na malo
U prvom tromjesečju realni rast trgovine na malo 7,7%
24.04.07 Trgovina na malo
U siječnju pad prometa u maloprodaji
15.03.07 Trgovina na malo
GfK: kretanje maloprodaje u tranzicijskim zemljama
08.02.07 Trgovina na malo
DZS: U prosincu u maloprodaji potrošeno 5,6% više nego godinu dana ranije
07.02.07 Šira regija
Promet u EU maloprodaji uvećan 3,3 posto
07.12.06 Trgovina na malo
Ubrzan godišnji rast prometa u maloprodaji
09.08.06 Trgovina na malo
Promet od trgovine na malo u prvih šest mjeseci 4,4% viši nego lani
18.07.06 Trgovina na malo
Promet u maloprodaji u ZG povećan 4,3 posto
02.03.06 Trgovina na malo
Prvih deset trgovačkih lanaca 2001. držalo 26, a lani 55 posto tržišta
   
 
 
Tražilica
 
 
Newsletter

Želite li primati
gospodarske novosti
na Vaš e-mail?
Prijavite se odmah!

E-mail:
Anketa