28.01.2014.
Trendovi u telekomunikacijama i medijima – Moć komunikacije
• prihodi telekom sektora u Europi će padati stopom od 2 posto godišnje u periodu do 2020.
• rast će internet oglašavanje (14 posto), očekuje se rapidan rast mobilnog oglašavanja
• očekuje se rast prodaje tehnoloških uređaja poput pametnih telefona i tableta od 16, odnosno 23 posto CAGR godišnje do 2017.
• rast će se dogoditi i u segmentu 'nosivih računalskih uređaja' poput pametnih narukvica, satova i naočala
• M2M (machine-to-machine) tržište ima veliki potencijal
• sveukupno, tzv. 'connected life' tržište će biti teško 2,5 bilijuna US$ do 2020.
• potrebno je graditi novu brzu infrastrukturu poput 4G/LTE koja daje download brzine i do 10 Mbit/s, no u laboratorijima tehnoloških firmi već se razvijaju 5G infrastrukture sposobne za prijenos podataka i do 10 Gbit/s
• do 2025. širom svijeta bit će do 100 mil. pametnih automobila
|
Danas je u Hotelu Esplanade održana konferencija o Trendovima u telekomunikacijama i medijima u 2014. u organizaciji PwC-a Hrvatska i poslovnog tjednika Lider koja je okupila više od stotinu sudionika.
Konferenciju je otvorio Siniša Hajdaš Dončić, ministar pomorstva, prometa i infrastrukture koji je istaknuo kako razvoj telekomunikacijske mreže danas igra istu ulogu kao razvoj željeznica u SAD-u u 19. stoljeću.
- Najveći dio troškova razvoja komunikacijske mreže, njih 80 posto, otpada na građevinske radove. Mjere predložene u Strategiji razvoja širokopojasnog interneta trebaju pojednostaviti i olakšati ulaganja u taj sektor. Vrlo važnu ulogu i igra i regulatorno tijelo, HAKOM - rekao je Hajdaš Dončić. Smatra da u ovom času ponajprije treba ubrzati suradnju s lokalnom i regionalnom samoupravom, gdje postoje problemi kod dobivanja dozvola.
- Financijski rezultati nas ipak ohrabruju. Tri najveća tržišna aktera u 2013. su uložila više od dvije milijarde kuna. To dokazuje da je zakonodavni okvir ne samo usklađen sa EU-om, nego i poticajan za daljnja ulaganja i nove tehnologije - napomenuo je ministar.
Na okruglom stolu, na kojem su sudjelovali Malin Holmberg, predsjednica Uprave Tele2 Hrvatska, Saša Kramar, predsjednik Uprave Iskona, Dražen Mavrić, predsjednik Uprave Nova TV, Mladen Pejković, predsjednik Uprave Vipneta te Daniel Šimić, SEE Telco Sector Leader, IBM, raspravljalo se o ključnim faktorima za uspjeh u ovoj godini te stabilnom rastu do 2020.
Ova će godina biti vrlo perspektivna za ICT usluge (cloud computing i Big Data analitika ostvarit će visoki dvoznamenkasti rast), no telekom operatori moraju promijeniti poslovni i operativni model da bi bili uspješni u tim segmentima gdje trenutno nemaju velike prihode.
Sudionici okruglog stola složili su se kako je, prije svega, nužno uložiti u prodajnu infrastrukturu, integrirane usluge, a velik potencijal imat će i digitalno oglašavanje. Jedan od važnijih trendova mogla bi biti i konsolidacija tržišta pošto se cijela ekonomija smanjuje.
Dražen Mavrić (Nova TV) vjeruje se da će televizija ostati najjači medij i najjača platforma za oglašavanje, u telekomima ne vidi konkurenciju, već jedan od kanala kojima može distrubuirati svoj sadržaj krajnjim korisnicima. Saša Kramar (Iskon) kaže, pak, da je širokopojasni pristup internetu njihova ključna usluga na kojoj se grade sve ostale usluge. Navodi kao primjer da je Iskon još 2011. ponudio multiscreen televiziju za računala i pametne telefone.
Daniel Šimić (IBM) podijelio je iskustva o traženju novih poslovnih modela iz regije:
- Telekomi su u jako teškoj poziciji. Svi vide budućnosti u bundleovima, a nove poslovne modele je jako teško naći. Jedan od telekoma je kupio i banku, pa će biti zanimljivo vidjeti što će se događati kada krenu s mikrokreditiranjem – rekao je Šimić.
|
Na pitanje moderatora Dejana Ljuštine (PwC Hrvatska) o nedostatku ulaganja u LTE, Malin Holmberg iz Tele 2 kazala je kako će se u pojedine tržište segmente ulagati kada za njima nastane potražnja. Najbolji primjer je 4G mreža koja prema njenim riječima u Hrvatskoj još nije potrebna, a i na globalnoj razini ima penetraciju od tek jedan posto.
- Kada zabilježimo potražnju za 4G-om u korporativnom sektoru tražit ćemo rješenja. 3G je za sada dovoljno dobar za postojeću generaciju pametnih telefona - rekla je Holmberg.
Kada je riječ o promjeni postojećih i uvođenju novih poslovnih modela, Vipnet se odlučio na startegiju konvergencije, odlučivši ostati u kombinaciji mobilnih i fiksnih usluga.
- Za strategiju konvergencije odlučuju se tvrtke koje vide sljedeću fazu u nastavku djelovanja unutar ICT tržišta kroz razvoj tehnologije i infrastrukture s naglaskom na investicije fiksne i mobilne mreže slijedeće generacije kako bi se kroz konvergenciju mobilnih, fiksnih i TV usluga barem djelomično nadoknadio pad u tradicionalnom izvoru prihoda. Vipnet je tipičan primjer takve konvergentne strategije uz velike investicije i u kriznom razdoblju - rekao je Mladen Pejković, predsjednik Uprave Vipneta.
Prema podacima PwC-a predstavljenima na telekom konferenciji, pametni telefoni se daleko manje (25 posto) koriste za klasične telekom usluge (pozive , sms i e-mail), a čak 75 posto odnosi se na druge podatkovne usluge (društvene mreže, instant messaging i sl.) Problem za telekom operatore je, osim istovremenog pritiska na ulaganja i rezanje troškova, rekao je Dejan Ljuština (PwC Hrvatska), to što ljudi žele sve više komunicirati, ali to ne žele i više platiti.
Telekomi moraju ulagati u nove mreže i tehnologije, a jedno od mogućih rješenja je postizanje operativne efikasnosti kroz potpunu promjenu operativnog modela kompanija. I 2014. će obilježiti daljnji rast LTE i cloud usluga. Očekuje se da ce u periodu do 2017. širom svijeta biti jedna milijarda korisnika LTE-a te da ce cloud usluge predstavljati tržište od 35 milijardi dolara globalno do 2015.
Prilika za telekome jest, istaknuo je Ljuština, da se pozicioniraju kao pružatelji naprednih cloud usluga. Očekuje se da će do 2017. godine 84 posto mobilnog prometa biti vezano uz cloud, a cloud bi mogao biti i poticaj telekom operatorima za povezivanje i ulazak u partnerstva.
|
|
|
|